Recenze BMW E23 – Luxusní sedan s výjimečnými schopnostmi

Když se řekne recenze bmw e23, mnozí znalci klasických vozů si okamžitě vybaví kultovní sedmičkovou řadu BMW ze sklonku 70. a průběhu 80. let. bmw 7 e23 se představila v roce 1977 a vydržela na trhu do roku 1986, kdy ji nahradily novější generace. Tato luxusní limuzína oslovovala širokou škálu zákazníků: rodiny hledající prostorné auto pro delší cesty, městské řidiče toužící po pohodlí a reprezentativním dojmu, firemní flotily i nadšence do sportovního charakteru. Myslím si, že právě E23 dokázala skloubit elegantní design, důmyslnou techniku a příjemnou atmosféru interiéru.

Co dělá z tohoto modelu nesmrtelnou klasiku? Podle mého názoru je to kombinace nadčasového vzhledu, spolehlivého bmw e23 motor a smělého inženýrského přístupu. Na trhu tehdy působila jako symbol statusu a sebevědomí. Dnes, když pohlédnu na její linie, stále vidím odraz stylu a komfortu v dynamickém světě, v němž se cení individualita a nezaměnitelný charakter.

Historie modelu a pověst značky

Abychom porozuměli duši bmw 7 e23, stačí se ohlédnout zpět k letům 1977-1986. Během této doby BMW uvedlo na trh několik motorizací i verzí, které reflektovaly potřeby náročných klientů. Například bmw e23 728i s řadovým šestiválcem nabídla vyváženou kombinaci výkonu a hospodárnosti. Její silnější sestra bmw e23 735i přidala výkon a chuť sprintovat na dálnici, zatímco vrcholná bmw e23 745i turbo zaujala milovníky dynamiky a prestiže.

Značka BMW již tehdy platila za synonymum kvality, spolehlivosti a působivého jízdního projevu. Podle mého názoru vytvořila E23 pevný základ renomé „sedmiček“, které se později promítlo i do následujících generací. Porovnáme-li E23 s předchůdci (například s modely řady E3), zjistíme, že přinesla modernější design, pokrokové technologie a prostornější interiér.

Mnoho lidí si myslí, že BMW E23 pozvedla celkovou prestiž značky, díky čemuž se 7. řada stala uznávaným reprezentantem luxusních sedanů. Když jsem se nedávno bavil s majitelem původního kousku z roku bmw e23 1980, zmínil, že i po letech se dá pohodlně cestovat na dlouhé vzdálenosti bez pocitu zastaralosti vozu.

Historie modelu BMW E23

Tabulka: Chronologie změn modelu

Roky výroby Klíčové vlastnosti
1977-1979 Uvedení modelu E23, počáteční motorové verze
1980-1983 Vylepšení interiéru, bmw e23 728i, lepší bezpečnost
1984-1986 Nové verze jako bmw e23 735i, vrcholná bmw e23 745i turbo, modernizace designu

Exteriér

Karoserie E23 působí elegantně a sebejistě. Typické hranaté linie té doby zde nenajdete v tak ostré formě – naopak, designéři se snažili o vyvážený tvar, který kombinuje mírně zakulacené rohy s důrazem na horizontální linky. Podle mého názoru se jedná o harmonii mezi aerodynamikou a vizuální stabilitou. Linie karoserie zdůrazňují dynamiku, i když vůz stojí na místě.

Jedinečným prvkem je tradiční maska s dvojitou ledvinkou, která slavnostně zdobí předek vozu. Optika využívala tehdy moderní reflektory a chromované detaily zvýraznily prémiový charakter. Když jsem jednou uviděl dochovanou bmw e23 1986 na veteránském srazu, překvapilo mne, jak dobře zapadá do současného kontextu. Vizuálně nepůsobí jako zastaralý veterán, ale jako sebevědomý luxusní sedan s historií.

Barevná škála byla poměrně pestrá: od klasické bílé, šedé a černé až po výraznější odstíny modré či zelené. Výbavové pakety nabídly různé disky kol, vylepšenou chromovanou lištu a případně spoilery pro sportovněji laděné verze. Myslím si, že ačkoli bmw 7 e23 cupe oficiálně neexistoval, někteří úpravci a fanoušci snili o dvoudveřové variantě, která by ještě víc podtrhla sportovní charakter vozu.

Exteriér BMW E23

Tabulka: Dostupná barevná provedení

Barva Popis
Alpine White Klasická bílá, čistá a elegantní
Polaris Silver Jemná stříbrná, zvýrazňující linie
Royal Blue Sytá modrá, luxusní vzhled
Graphite Tmavě šedá, decentní a reprezentativní
Schwarz Black Hluboce černá s leskem, prestiž a tajemno

Interiér

Uvnitř bmw 7 e23 najdeme interiér, který v 80. letech patřil k vrcholu tehdejšího automobilového luxusu. Materiály, ať už šlo o čalounění sedadel, plastové panely nebo dekorační lišty, působí kvalitně a odolně. Při dotyku máte pocit, že vše bylo vyrobeno s maximální pečlivostí. Mám za to, že použité materiály byly zvoleny tak, aby vydržely i po desetiletích, a mnohé vozy to dokazují dodnes.

Ergonomie sedadel a ovládacích prvků odpovídá řidičským nárokům. Palubní deska směřuje lehce k řidiči, díky čemuž všechny ukazatele a tlačítka máte doslova na dosah ruky. V době, kdy dotykové displeje nebyly samozřejmostí, hrál důležitou roli intuitivní rozvrh přístrojů. Když jsem si jednou za volant sedl, připadalo mi, že vše je přesně tam, kde bych to intuitivně hledal.

Technologicky sice dnešní standardy překonaly tehdejší svět, ale E23 nabídla klimatizaci, kvalitní rádio a možnost elektricky ovládaných oken či sedadel. To tehdy nebylo zcela běžné. Zavazadlový prostor na první pohled vypadá prostorně a umožňuje naložit zavazadla na delší výlety. Podle mého názoru patřila E23 mezi tehdejší špičku v tom, jak propojit pohodlí s účelností.

Vizualizace interiéru vycházela z decentních barev a pohodlně tvarovaných sedadel. Nešlo o žádné extravagantní tvary, spíše o umírněný design, který nestárne. Mnoho lidí si myslí, že díky tomu interiér E23 nepůsobí dnes staromódně, ale spíše stylově retro.

Interiér BMW E23

Tabulka: Povrchové materiály v interiéru

Materiál Popis
Textilie Odolné a příjemné na dotek
Kůže Prémiová, snadno udržovatelná
Dřevo (dekor) Luxusní akcent v palubní desce
Plast vysoce kvalitní Jemný povrch, dlouhá životnost

Technické vlastnosti

Pod kapotou E23 tikaly řadové šestiválce, které ve své době patřily mezi špičku. Například bmw e23 728i  disponovala motorem s vyváženým poměrem výkonu a spotřeby, zatímco bmw e23 735i nabídla značně svižnější zátah a lepší dynamiku. Vrcholem byl však bmw e23 745i turbo, který díky přeplňovanému motoru poskytoval úctyhodnou dynamiku, jež zaujala i v porovnání s dnešními výkonnými sedany. Myslím si, že právě 745i ukázala, že luxus a sportovní duše mohou kráčet ruku v ruce.

Převodovka byla převážně automatická, což zvyšovalo jízdní komfort. Odpružení a podvozek zajišťovaly hladký průjezd nerovnostmi, a to i na méně kvalitních silnicích. Důsledkem byla vysoká míra pohodlí, která lákala manažery, diplomaty i náročné rodiny. Podle mého názoru E23 v praxi ukázala, jak dobře může robustní konstrukce podvozku přispět k dlouhověkosti a stabilitě vozu.

Praktické použití: ve městě si E23 vedla obstojně, i když rozměry vyžadovaly určitý respekt. Na dálnici excelovala – vysoké cestovní rychlosti, solidní stabilita a klid v kabině. Kdo rád vyrážel na dlouhé cesty, našel v E23 tichého a spolehlivého společníka. Mnoho lidí si myslí, že i po letech se v dobře udržovaném kusu dá pohodlně cestovat na velké vzdálenosti.

Specifikace jednotlivých paketů se odlišovaly především výkonem motoru, převodovkou, typem sedadel, klimatizací a dalšími doplňky. Když jsem si minulý měsíc prohlížel starý katalog z 80. let, uvědomil jsem si, jak si zákazník mohl E23 relativně variabilně přizpůsobit.

Motor BMW E23

Tabulka: Specifikace různých paketů

Paket Motor Výkon (kW) Převodovka Max. rychlost (km/h)
Základní 2.8L (728i) ~125 kW 4-st. automat ~200 km/h
Střední 3.5L (735i) ~160 kW 4/5-st. automat ~220 km/h
Vrcholný 3.5L Turbo (745i) ~190 kW+ 4-st. automat ~230 km/h+

Funkčnost a komfort

Vnitřní prostor E23 vyhoví čtyřem až pěti cestujícím. Rozměry kabiny nabízejí dostatek místa pro nohy i hlavu. Zavazadlový prostor pojme kufry na víkend či věci potřebné pro rodinnou dovolenou. Myslím si, že právě tento prostorový komfort byl v 80. letech jedním z hlavních důvodů, proč si movití lidé vybírali E23 jako reprezentativní vůz.

Hluk a vibrace zůstávaly na překvapivě nízké úrovni. I na rozbitých silnicích dokázalo robustní odpružení a kvalitní materiály výrazně snížit nepříjemné vibrace. Když jsem jednou měl možnost se krátce svézt, překvapilo mě, jak tichá a klidná kabina byla i při vyšších rychlostech.

Reálné scénáře provozu: v městských zácpách je E23 sice o něco neohrabanější než moderní kompakty, ale dobrý výhled a klidný automat vše usnadní. Spotřeba se ve městě vyšplhá výše, nicméně na dlouhých cestách E23 potěší stabilní a relativně úspornou jízdou vzhledem ke svému stáří a výkonu. Na špatných silnicích se projeví robustnost konstrukce, takže nebudete mít pocit, že auto trpí při každém výmolu.

Podle mého názoru zůstává funkčnost E23 i v dnešních měřítkách zajímavá. Je to sice historický vůz, ale pohodlí a praktičnost v něm mají své místo.

Rozmery BMW E23

Tabulka: Objem zavazadlového prostoru a kabiny

Prostor Objem (l)
Zavazadelník cca 500 l
Prostor pro nohy vzadu Dostatek pro dospělé
Celková kapacita kabiny Komfortní pro 4-5 osob

Technologie a bezpečnostní systémy

Tehdejší asistenční systémy samozřejmě nemohou soupeřit s moderními vozy. Airbagy se objevovaly až v pozdějších generacích, ABS a elektronická stabilizace tehdy nebyly samozřejmostí. Přesto se inženýři BMW snažili zajistit maximum bezpečí – zesílili konstrukci karoserie, vyvíjeli účinné brzdy a nabízeli například posilovač řízení a kvalitní osvětlení. Podle mého názoru to na danou dobu nebylo špatné.

Inovace se projevily především v komfortních prvcích, které i dnes působí příjemně. Elektrická ovládání oken, sedadel i zrcátek, kvalitní audio a automatická klimatizace patřily k technickým přednostem. Když jsem naposledy viděl katalog z 80. let, zarazilo mne, jak pokročilé systémy E23 nabízela, třebaže dnes je považujeme za standard.

Praktická užitečnost tehdejších technologií záležela hlavně na spolehlivosti. Elektronika v E23 měla dobrou pověst a majitelé ocenili, že se jim nepřehřívají prvky v palubní desce, což tehdy nebylo samozřejmé. Mnoho lidí si myslí, že díky rozumnému přístupu k elektronice udrželi inženýři funkčnost i po desetiletích používání.

Tabulka: Srovnání technologií podle vybavení

Technologický prvek Základní výbava Rozšířená výbava
Elektrická okna Ano Ano + paměťová funkce
Klimatizace Volitelně Automatická u vyšších verzí
Audio systém Standardní rádio Prémiové repro a kazetový přehrávač
Elektrická sedadla Ne Ano (u 735i, 745i)

Ekonomika

Spotřeba paliva se lišila podle verze. Zatímco bmw e23 728i mohla jezdit relativně úsporně (okolo 10-12 l/100 km ve smíšeném režimu), silnější bmw e23 735i a hlavně bmw e23 745i turbo si řekly o více paliva. Ve městě to mohlo být i přes 15 l/100 km, na dálnici spotřeba klesala.

Náklady na vlastnictví zahrnují nejen palivo, ale i údržbu, pojištění a daně. V 80. letech tyto vozy patřily k luxusnímu segmentu, takže i tehdy bylo vlastnictví E23 znakem společenského statusu. Podle mého názoru se dnes vnímání změnilo – kdo ji má, pravděpodobně si jí cení jako klasiky a investuje do ní s láskou.

Hybridní či elektrické varianty nebyly v této době na pořadu dne, takže energetická účinnost se řešila spíše optimalizací spalovacích motorů.

Ekonomika BMW E23

Tabulka: Spotřeba paliva různých verzí

Verze Město (l/100 km) Dálnice (l/100 km) Smíšený cyklus (l/100 km)
728i ~14 ~9 ~11-12
735i ~15-16 ~10-11 ~12-13
745i ~17+ ~11-12 ~14+

Cena a výbava

Ceník E23 v 80. letech reflektoval její luxusní pozici. Základní verze byly sice levnější, ale stále šlo o prémiový segment. S vyšším výkonem a více funkcemi přicházela i vyšší cena. Dnes, když procházím dobové katalogy, vidím, že rozdíly ve výbavě se projevily hlavně v motorizaci, vnitřním komfortu a elektronických vychytávkách.

Hlavní rozdíly ve výbavě spočívaly v typu sedadel (kožená, textilní), v přítomnosti klimatizace či pokročilejších audiosystémů. Podle mého názoru se již tehdy vyplatilo investovat do lepší výbavy, protože E23 s prémiovými prvky lépe odolává zubu času a stále dokáže zapůsobit na současného diváka.

Poměr ceny a kvality byl na svou dobu dobrý – kupující získal reprezentativní, pohodlný a dobře postavený vůz, který se bez ostychu mohl postavit konkurenci.

Tabulka: Výbavové sestavy a jejich klíčové rozdíly

Sestava Motor Klíčové prvky výbavy
Základ 728i Textilní sedadla, základní rádio
Střední 735i Kůže, klimatizace, lepší audio
Prémiová 745i Luxusní kůže, el. sedadla, top audio, turbo motor

Srovnání s konkurencí

V době, kdy E23 kralovala prémiovým silnicím, měla i silné konkurenty. Mercedes-Benz S-Class (W126) představoval aristokratickou alternativu s důrazem na pohodlí a dlouhou životnost. Audi 200 či Jaguar XJ také usilovaly o zájem náročných klientů. Přesto, podle mého názoru, E23 nabízela kombinaci dynamiky a elegance, kterou někteří konkurenti postrádali.

Srovnáme-li klíčové vlastnosti: Mercedes W126 měl možná lepší odhlučnění a nekonečně pohodlné sedačky, ale E23 excelovala v řízení a odezvě volantu. Audi 200 byla o něco jednodušší a méně luxusní, Jaguar XJ okouzlil britskou noblesou, ale mohl trpět menší spolehlivostí. Cenově byly všechny vozy v podobné kategorii – vrcholné verze stály hodně, základní nabídky byly dostupnější, ovšem stále se pohybovaly v luxusním segmentu.

Spotřeba paliva byla u všech prémiových sedanů té doby spíše vyšší. Technologie se lišily – německé značky se soustředily na spolehlivou elektroniku, britské vozy lákaly na netradiční interiéry, a Audi se snažilo o modernější přístup. Výhody E23 spočívaly v jejím motoru, ovladatelnosti a střízlivém, avšak stále působivém designu. Nevýhody? Možná menší dostupnost některých dílů v současné době, což však platí pro většinu veteránů.

Mnoho lidí si myslí, že E23 se prosadila díky své harmonii vlastností: jízdní radost, důvěryhodná technika a solidní konstrukce z ní dodnes dělají zajímavou volbu pro sběratele.

Tabulka: Podrobné srovnání vlastností s konkurenty

Model Výkon Spotřeba Technologie (tehdy) Design
BMW E23 (735i) ~160 kW Střední Kvalitní el. výbava Nadčasový, účelný
Mercedes W126 Podobný Podobná Důraz na komfort Klasicky luxusní
Jaguar XJ Podobný Vyšší Méně spolehlivá elektronika Elegantně britský

Zkušební jízda: zážitek z jízdy

Při prvním usednutí za volant E23 jsem si všiml vysoké úrovně pohodlí. Sedadla vás jemně obejmou, ruce pohodlně spočinou na volantu a velká okna zaručují skvělý výhled do všech stran. Při rozjezdu cítíte hladký zátah motoru, reakce na plyn jsou přirozené. Podle mého názoru se člověk za volantem E23 cítí jako pán situace, klidný a sebejistý.

Ve městě sice musíte počítat s větší délkou a širším rejdem, ale automatická převodovka a přehledné uspořádání přístrojů stres snižují. Na dálnici E23 nejen že drží krok, ale ještě se zdá, že jí vyšší rychlosti vyhovují – motor bručí spokojeně a podvozek udržuje pevný kontakt s asfaltem. Dokonce i na mírně rozbitých okrskách si nezoufá, i když v terénu byste asi s luxusním sedanem neexperimentovali.

Tento vůz nejen jezdí, ale i inspiruje. Cítíte, že hmotný důkaz technického umu dobové éry stále žije a přináší radost. Po pár kilometrech jsem měl dojem, že řídím něco víc než jen auto – řídím kus historie, který umí vyvolat emoce.

Skryté náklady a nuance vlastnictví

Vlastnictví E23 přináší radost, ale i určité povinnosti. Pravidelná údržba je nutná: výměna oleje, filtrů, kontrola podvozku a brzd. Náhradní díly jsou občas vzácné, takže se vyplatí znát specializované servisy a burzy, nebo mít kontakty mezi nadšenci. Když jsem naposledy čelil problému s dodávkou specifických gumových dílů, poradili mi zkušení veteránisté, kde je sehnat.

Náklady na opravy mohou stoupat, pokud narazíte na korozi nebo poškozené komponenty. Díky robustní konstrukci ale mnoho kusů přežilo desetiletí v dobrém stavu. V extrémních podmínkách, jako jsou tuhé zimy či extrémní vedra, oceníte garáž a kvalitní konzervaci.

Podle mého názoru E23 patří do rukou trpělivého majitele, který si uvědomuje, že vlastní cenný kus minulosti.

Zda je vhodný pro rodinu, práci nebo cestování

Potřebujete rodinný vůz? E23 nabízí dost místa pro dětské sedačky i zavazadla. Děti budou mít radost z prostorné zadní lavice, a pokud se vám nechce tahat kočárek do moderních miniaut, E23 poskytne dostatečný zavazadlový prostor. Podle mého názoru to sice není typický rodinný kombík, ale pro menší rodinu nebo víkendové výlety postačí.

Pracovní využití, jako taxi či firemní reprezentace, bylo kdysi běžné. Dnes by E23 v roli taxíku vypadala spíše jako zvláštnost, ale pro firemní účely zaměřené na dojem a styl bych ji klidně doporučil. Budete působit originálně a nestrojeně.

Na dlouhých cestách si E23 vede skvěle. Úspornost sice není jako u moderních dieselů, ale komfort a multimediální vybavení (tehdejší standard) vám pomůžou zvládnout mnoho kilometrů bez únavy.

Jedinečné vlastnosti

Jaké jsou jedinečné vlastnosti E23? Podle mého názoru je to schopnost propojit klasický design s praktickým využitím. Je to auto, které dokáže zaparkovat v úzké městské uličce a stále působit reprezentativně. A i když bmw 7 e23 cupe oficiálně neexistuje, některé kutilské úpravy a tuningové projekty ukázaly, že z E23 lze vykřesat mnohé osobité kreace.

Jedinečné vlastnosti BMW E23

Představte si parkoviště, do kterého E23 ladně vklouzne, jako by bylo pro ni stvořené. Nadčasové linie, robustní motor a pohodlný interiér činí z této limuzíny opravdovou raritu.

Budoucí likvidita

Hodnota E23 na sekundárním trhu závisí na stavu, verzi a míře zachovalosti. bmw e23 1980 či bmw e23 1986 v perfektním stavu se mohou stát cenným sběratelským kouskem. Podle mého názoru bude poptávka po pečlivě udržovaných vozech s léty spíše růst, protože milovníci klasických BMW oceňují čistotu designu a robustnost konstrukce.

Při dalším prodeji možná budete muset hledat trpělivého kupce, ale pokud nabídnete dobře udržovanou E23, komplikace s prodejem nebudou dramatické. Jedná se o vůz, který si své publikum vždy najde.

Výhody a nevýhody

Hlavní výhody E23 spatřuji v elegantním designu, solidní technice a pohodlném interiéru. Je to vůz, který vám dá pocit výjimečnosti a autenticity. Silné motorizace poskytují radost z jízdy a spolehlivá konstrukce dokáže odolat i drsnějšímu zacházení.

Nevýhody? Vysoká spotřeba paliva, absence moderních asistenčních systémů a obtížnější shánění dílů k opravám. Někoho může odradit i větší rozměr vozu, který v přeplněných městech komplikuje parkování.

Výhody a nevýhody BMW E23

Poctivě řečeno, v porovnání s moderními konkurenty je E23 zastaralá, ale tato zastaralost je vlastně její kouzlo. Mnoho lidí si myslí, že kdo jednou okusí klasickou sedmičku, pochopí její nadčasový půvab.

Balíčky služeb a pojištění

U historického vozu jako E23 již záruky od výrobce neplatí. Některé specializované servisy však nabízejí balíčky péče o veterány, první servisní prohlídky zdarma nebo asistenční služby na cesty. Podle mého názoru se vyplatí investovat do kontaktů v komunitě majitelů, kteří poradí, kde sehnat spolehlivé mechaniky a kvalitní díly.

Pojištění veterána může být levnější, pokud splníte podmínky pojišťovny (např. omezený roční nájezd). Balíčky prodloužené záruky pro E23 prakticky neexistují, ale lze sjednat specializované pojištění proti havárii nebo krádeži.

Klíčem je individuální přístup – najít služby, které vyhoví vašim potřebám a rozpočtu.

Závěr

Komu bych E23 doporučil? Podle mého názoru pro milovníky klasických BMW, kteří chtějí něco víc než jen dopravní prostředek. Je vhodná pro ty, kdo ocení kus historie, stylu a technické rafinovanosti. Rodiny, které se nebojí starších aut, si mohou užít pohodlí a prostorný interiér, manažeři a podnikatelé zase ocení prestižní vzhled na firemních jednáních.

Osobně bych si dal pozor na korozi, stav motoru a kvalitu podvozkových komponent při koupi ojetiny. Pokud však najdete dobře udržovaný kousek, budete odměněni autentickým zážitkem. Tento vůz vám ukáže, jak se v 80. letech definoval pojem luxusní sedán.

„Tento vůz se stane odrazem stylu a pohodlí v dynamickém světě,“ i dnes, kdy se na silnicích prohání zástupy moderních aut.

Často kladené otázky

Jaká je skutečná spotřeba paliva?

Ve městě můžete počítat s 14-17 l/100 km, na dálnici kolem 10-12 l/100 km. Hodně záleží na verzi a stavu motoru.

Je obtížné sehnat náhradní díly?

Některé díly se shánějí hůře, ale existují specializované e-shopy, burzy a komunita nadšenců, kteří vám poradí.

Je E23 vhodná pro každodenní použití?

Dá se to, ale počítejte s vyšší spotřebou a nutností pravidelné údržby. Pro běžné ježdění v centru města to není úplně ideální.

Jaký model E23 je nejspolehlivější?

Mnoho lidí si myslí, že 728i představuje dobrý kompromis mezi výkonem, spolehlivostí a spotřebou.

Je E23 vhodná jako investice?

Pokud najdete zachovalý kousek, jeho hodnota může s časem stoupat, zejména u vzácnějších verzí.

Lze vůz upravit na bmw 7 e23 cupe?

Oficiálně neexistoval, ale někteří fanoušci prováděli úpravy karoserie. Jde spíše o raritu.

Jak je to s pohodlím na delších cestách?

E23 nabízí pohodlná sedadla, prostorný interiér a stabilní jízdu, takže i dlouhé cesty zvládá s přehledem.

Exit mobile version