Filtr pevných částic (DPF) je nezbytnou součástí výfukového systému každého dieselového vozidla. Jeho hlavním úkolem je zachytávat škodlivé saze a pevné částice, které vznikají při spalování nafty. Pokud o něj nepečujeme, může nás to stát nemalé peníze na opravy a snížený výkon motoru. V tomto článku se podíváme na různé metody čištění DPF filtru, kdy je třeba ho vyčistit a jak zajistit, aby dlouho fungoval efektivně.
Co je filtr pevných částic a proč je důležitý?
Filtr pevných částic (DPF) je zařízení, které zachytává drobné nečistoty ve výfukových plynech, jež by jinak znečišťovaly ovzduší. Bez správně fungujícího DPF by moderní dieselové motory nesplňovaly přísné ekologické normy.
Na první pohled se může zdát, že je to jen další součástka v autě, kterou je snadné přehlédnout. Ale když jsem si poprvé všiml problémů se svým DPF, rychle jsem pochopil, že bez pravidelné údržby může být jeho oprava nebo výměna velmi nákladná. DPF filtr zachytí až 99 % částic, které by jinak znečišťovaly ovzduší. Takže nejen že pomáhá našemu životnímu prostředí, ale také šetří vaši peněženku.
Výhody správně fungujícího DPF filtru
- Nižší emise CO2: Snižuje množství škodlivých částic, které by se jinak dostaly do ovzduší.
- Zlepšení zdraví: Méně prachu ve vzduchu znamená méně problémů s dýcháním pro nás všechny.
Proč je čištění DPF filtru nezbytné?
Možná si říkáte: „Proč se o tento filtr starat?“ Zanedbaný DPF filtr může způsobit značné problémy – nejen že znečišťuje ovzduší, ale také negativně ovlivňuje výkon motoru a spotřebu paliva. A kdo by nechtěl mít své auto v nejlepší kondici?
Při častých krátkých jízdách, kde nemá motor dostatek času na regeneraci filtru, se na něm začnou usazovat saze a další částice. Když se filtr zanese, auto začne mít problém s výkonem – to znamená vyšší spotřebu paliva a případně ztrátu síly motoru. Mnozí řidiči si všimnou, že při jízdě do kopce nebo při rychlé akceleraci je auto jakoby „těžší“.
Pokud jste někdy měli pocit, že se vám motor „dusí“ nebo že spotřebovává víc paliva, možná je na čase podívat se na stav DPF.
Jaké metody čištění DPF existují?
Existuje několik způsobů, jak vyčistit DPF filtr, každý má své výhody a nevýhody. Když jsem měl svůj první problém s DPF, rozhodl jsem se jít na to postupně, abych zjistil, co bude nejefektivnější.
- Pasivní regenerace – Pasivní regenerace probíhá, když se při dlouhé jízdě při vysoké rychlosti dostane teplota výfukových plynů na úroveň, která spaluje saze. Tato metoda je ideální pro řidiče, kteří často jezdí po dálnicích nebo mají dlouhé cesty.
- Aktivní regenerace – Pokud auto jezdí většinou po městě, kde není dostatečná teplota pro pasivní regeneraci, motor automaticky provede aktivní regeneraci. Do výfukového systému se vstřikuje palivo, aby se zvýšila teplota výfukových plynů a odstranily usazené částice.
- Nucená regenerace – Nucená regenerace se provádí v servisu a je účinná u těžce zanesených filtrů. Technici zvýší teplotu v systému, čímž spálí větší množství usazených sazí. Tento proces obvykle trvá 30–60 minut.
- Chemické čištění – Chemické čištění je ideální pro mírně znečištěné filtry. Používají se speciální aditiva, které pomáhají uvolnit usazeniny. Tento způsob může být efektivní, ale u opravdu zaneseného filtru se nedoporučuje.
- Profesionální čištění – Pokud všechny výše uvedené metody selžou, nejlepší volbou je profesionální čištění filtru. V servisu demontují DPF a vyčistí jej důkladněji. Tento proces je sice dražší, ale efektivní.
Cena profesionálního čištění DPF filtru:
Typ čištění | Cena v Kč |
---|---|
Chemické čištění | 1000 – 2000 |
Nucená regenerace | 1000 – 3000 |
Profesionální čištění | 3000 – 6000 |
Prevence: Jak se vyhnout zanesení DPF filtru?
Pokud chcete, aby váš DPF filtr vydržel dlouho, je potřeba mu věnovat pravidelnou péči. Sám se snažím jezdit dlouhé trasy alespoň jednou týdně, aby se regenerace mohla provádět přirozeně.
- Dlouhé jízdy: Pokud často jezdíte na dálnici nebo na delší vzdálenosti, podpoříte regeneraci a snížíte riziko zanesení filtru.
- Vyhýbání se krátkým jízdám: Krátké jízdy způsobují, že filtr nemá šanci na regeneraci. Pokud to jen jde, snažte se vyhnout krátkým trasám v městském provozu.
- Kvalitní palivo: Investice do kvalitního paliva se vyplatí. Méně síry znamená méně usazenin ve filtru.
Kdy vyměnit DPF filtr?
Pokud čištění nevede k požadovanému výsledku, nebo filtr dosáhne své životnosti, je na čase ho vyměnit. Mám zkušenost s výměnou DPF filtru u staršího vozu a opravdu to nebyla levná záležitost.
Cena výměny DPF filtru:
Typ vozidla | Cena v Kč |
---|---|
Menší vozidla (hatchback) | 8000 – 12000 |
Střední a větší vozidla | 12000 – 20000 |
Luxusní a nákladní vozy | 20000 – 35000 |
Závěr
Čištění DPF filtru je nevyhnutelnou součástí údržby vašeho vozidla, pokud chcete, aby fungovalo efektivně a ekologicky. Pamatujte, že pravidelná regenerace a péče o filtr vám mohou ušetřit spoustu peněz na opravách a pomohou chránit naše životní prostředí. Když jsem si poprvé uvědomil důležitost tohoto filtru, začal jsem se o něj pravidelně starat, a to se opravdu vyplatilo.
FAQ
- Jak často bych měl čistit DPF filtr?
To záleží na stylu jízdy. Pokud často jezdíte na delší vzdálenosti, regenerace probíhá přirozeně. Pokud jezdíte převážně po městě, doporučuji čištění pravidelně, přibližně každých 15 000–20 000 km. - Co se stane, pokud DPF nevyčistím?
Pokud nečistíte DPF, může to vést k jeho úplnému zablokování, což ovlivní výkon motoru a spotřebu paliva. V některých případech to může způsobit poškození motoru.