Nejrychlejší auto na světě: Kompletní průvodce rychlostními rekordy

Pamatuji si, když jsem poprvé slyšel o autě, které překonalo rychlost 500 km/h. Tehdy mi to připadalo jako něco z jiného světa. Jaké technologie dokážou něco takového umožnit? A hlavně – kdo je dnes nejrychlejší?

Tahle auta nejsou jen o číslech. Jsou symbolem pokroku, touhy překonávat hranice a posouvat limity možného. Vždyť rychlost fascinuje lidstvo už od prvních automobilů, a tohle je příběh, který stojí za to poznat.

Honba za rekordy: Jak to všechno začalo

Když se podíváme zpátky, fascinují mě příběhy aut, která ve své době lámala rekordy. Například Bugatti Type 35 – auto, které ve 20. letech dominovalo závodním okruhům. A víte co? I přes svou „primitivní“ technologii zvládlo rychlosti, které tehdy ohromovaly svět.

Bugatti Type 35

A pak tu byl McLaren F1. Pamatuju si, jak jsem o něm četl jako teenager. Byl to vůz, který ve své době překonal všechny. Maximální rychlost 386 km/h? To bylo něco neuvěřitelného. Ale Bugatti Veyron přišlo a posunulo laťku na jinou úroveň – přes 400 km/h. Od té doby se to už jen zrychluje.

McLaren F1

Současný král rychlosti

Dnes vládne SSC Tuatara. Tenhle vůz v roce 2021 pokořil rychlost 508 km/h na uzavřené silnici v Nevadě. Upřímně, když jsem tu zprávu poprvé četl, musel jsem si to ověřit několikrát. Představa, že auto může dosáhnout takové rychlosti, je prostě dechberoucí.

SSC Tuatara má něco, co většina ostatních aut nemá – perfektní kombinaci výkonu, aerodynamiky a inovací. Jeho motor má 1750 koní a aerodynamický koeficient 0,279. A tohle auto váží jen něco málo přes tunu! Přemýšlím, jaké to musí být, sedět za volantem takového stroje…

Kolik vlastně jede nejrychlejší auto na světě?

Představte si 508 km/h. To je rychlost, při které ujede auto vzdálenost z Prahy do Brna za necelých 25 minut! Ale SSC Tuatara není jediným rekordmanem.

Tabulka: Nejrychlejší auta světa

Auto Maximální rychlost (km/h) Rok uvedení
SSC Tuatara 508 2021
Bugatti Chiron SS 490 2019
Koenigsegg Jesko 482 2022

Zajímavé je, že každé z těchto aut má trochu jiný přístup. Bugatti sází na luxus a stabilitu, zatímco Koenigsegg se zaměřuje na extrémní výkon a inovace.

Top 5 nejrychlejších aut

A teď to nejlepší. Tady je žebříček aut, která mě osobně fascinují:

SSC Tuatara – 508 km/h. Vítěz současného závodu o rychlost.

SSC Tuatara – 508 km/h. Vítěz současného závodu o rychlost.

Bugatti Chiron Super Sport 300+ – 490 km/h. Ikona elegance a techniky.

Bugatti Chiron Super Sport 300+ – 490 km/h. Ikona elegance a techniky.

Koenigsegg Jesko Absolut – 482 km/h. Švédský stroj s absolutním zaměřením na rychlost.

Koenigsegg Jesko Absolut – 482 km/h. Švédský stroj s absolutním zaměřením na rychlost.

Hennessey Venom F5 – 470 km/h. Americký agresivní hráč s ohromným potenciálem.

Hennessey Venom F5 – 470 km/h. Americký agresivní hráč s ohromným potenciálem.

Bugatti Veyron Super Sport – 431 km/h. Legendární vůz, který přepsal pravidla.

Bugatti Veyron Super Sport – 431 km/h. Legendární vůz, který přepsal pravidla.

Tabulka: Porovnání nejrychlejších aut světa

Automobil Maximální rychlost Cena (USD) Počet vyrobených kusů
SSC Tuatara 508 km/h 1,9 milionu 100
Bugatti Chiron Super Sport 300+ 490 km/h 3,9 milionu 30
Koenigsegg Jesko Absolut 482 km/h 2,8 milionu 125
Hennessey Venom F5 470 km/h 2,1 milionu 24
Bugatti Veyron Super Sport 431 km/h 2,7 milionu 30

Poznámka: Ceny a počty vyrobených kusů se mohou lišit v závislosti na zdroji a čase publikace.

Každé z těchto aut je unikátem. Přesto mají jedno společné – jsou extrémně rychlá a nesmírně drahá. Ale ruku na srdce, kdo by odolal, kdyby měl šanci jedno z nich řídit?

Co stojí za rychlostí?

Na první pohled by se mohlo zdát, že rychlost je jen otázkou výkonu motoru. Ale ve skutečnosti je to daleko složitější. Když jsem mluvil s jedním odborníkem na aerodynamiku, vysvětlil mi, že každý detail karoserie ovlivňuje konečný výsledek. Stačí malá změna tvaru a auto může ztratit i desítky kilometrů v maximální rychlosti.

Další klíčovou složkou je váha. Karbonová vlákna, titanové slitiny a další lehké materiály jsou dnes standardem. Díky nim auta váží o stovky kilogramů méně než dřív, což jim umožňuje dosáhnout takových rychlostí.

Budoucnost rychlosti

Budoucnost podle mě patří elektromobilům. Modely jako Rimac Nevera dokazují, že i auta na baterie mohou být neuvěřitelně rychlá. Nevera dosahuje rychlosti 412 km/h a zrychlí z 0 na 100 km/h za 1,85 sekundy. To je výkon, který si ještě před pár lety nikdo nedokázal představit.

Otázkou ale zůstává, zda budou elektromobily schopné překonat rychlostní rekordy spalovacích motorů. Co myslíte?

Závěr

Na závěr bych rád řekl, že rychlostní rekordy nejsou jen o autech. Jsou o tom, co dokáže lidská mysl, technologie a touha posouvat hranice. Jaké auto bude příštím rekordmanem? To ukáže čas. Ale jedno je jisté – svět rychlosti se nikdy nezastaví.

Exit mobile version