Recenze Škoda 110R: Co všechno skrývá legendární český sportovní vůz?

Model Škoda 110R, známý také jako Škoda 110R Coupé, patří mezi legendy československého automobilového průmyslu. Tento elegantní sportovní vůz, vyráběný mezi lety 1970 a 1980, si získal pověst díky svému atraktivnímu designu, solidní spolehlivosti a jízdním vlastnostem, které ho činily výjimečným na svou dobu.

Škoda 110R byla určena širokému spektru zákazníků – od rodin hledajících stylový vůz na víkendové výlety, až po mladé nadšence, kteří ocenili jeho sportovní nádech. Tento model se stal odrazem doby, ve které byl vyroben – stylový, spolehlivý a plný charakteru. „Tento vůz se stane odrazem stylu a pohodlí v dynamickém světě,“ jak by řekli jeho první majitelé.

Historie modelu a pověst značky

Škoda 110R spatřila světlo světa v roce 1970 jako sportovnější alternativa k modelu Škoda 100. Výroba trvala celou dekádu a zahrnovala několik vylepšení, například úpravy interiéru a mírné změny v aerodynamice. V době, kdy většina automobilů z východního bloku působila spíše stroze, Škoda 110R přinesla osvěžující mix elegance a výkonu.

Značka Škoda si do té doby vybudovala pověst spolehlivého výrobce vozů, přístupného pro široké vrstvy obyvatel. Díky modelu 110R však začala získávat image výrobce schopného konkurovat i na poli sportovních aut. Tento model byl často srovnáván se západními konkurenty, což jen potvrzuje jeho kvality.

Škoda 110R 1970

Tabulka: Chronologie změn modelu Škoda 110R

Rok výroby Klíčové změny
1970 Zahájení výroby, původní design.
1973 Úprava interiéru, lepší sedadla.
1976 Vylepšená aerodynamika.
1980 Ukončení výroby.

Exteriér

Škoda 110R zaujme svým dynamickým a kompaktním designem. Nízká linie karoserie a lehce klínovitý profil jí dodávají aerodynamiku, která byla na svou dobu výjimečná. Přední maska s dvojitými kruhovými světlomety a chromovými detaily zvýrazňuje sportovní vzhled, zatímco zaoblené hrany dávají vozu nadčasový styl.

Jedním z nejunikátnějších prvků exteriéru je absence zadních dveří, což přispívá k pevnosti karoserie a sportovnímu charakteru. Nabídka barev byla bohatá, od klasické bílé a černé po výrazné odstíny červené a oranžové. „Linie karoserie zdůrazňují dynamiku, i když vůz stojí na místě,“ říkají často nadšenci do historických aut.

Exteriér Škoda 110R

Tabulka: Dostupné barevné varianty Škoda 110R

Barva Typ povrchu
Bílá Lesklý
Červená Lesklý/Metalický
Oranžová Metalický
Černá Matný/Lesklý

Interiér

Interiér Škody 110R překvapí kvalitou použitých materiálů. Palubní deska byla vyrobena z odolného plastu s kovovými akcenty, zatímco sedadla nabízela pohodlné čalounění, které bylo dostupné v různých barevných variantách.

Ergonomii vozu lze hodnotit pozitivně – volant padne dobře do ruky a přístrojová deska je navržena tak, aby všechny ukazatele byly snadno čitelné. Výbava zahrnovala například rádio a praktické odkládací prostory. Zavazadlový prostor je sice omezený, ale díky sklopným zadním sedadlům lze prostor rozšířit.

Interiér Škody 110R

Tabulka: Materiály interiéru

Část interiéru Použitý materiál
Sedadla Textil/Umělá kůže
Palubní deska Plast s kovovými prvky
Volant Kůže/Kov

Technické vlastnosti

Škoda 110R disponovala čtyřválcovým motorem s objemem 1,1 litru, který poskytoval výkon 52 koní. Motor byl uložen vzadu, což pozitivně ovlivnilo trakci vozu, zejména na kluzkém povrchu. Převodovka byla manuální čtyřstupňová, což bylo v tehdejší době běžné, ale dobře navržené převody dodávaly vozu svižnost.

Odpružení vozu bylo konvenční s důrazem na pohodlí a stabilitu. Škoda 110R dokázala dosáhnout maximální rychlosti 145 km/h, což ji řadilo mezi nejrychlejší vozy své kategorie v tehdejším východním bloku. Dynamika vozu byla podpořena lehkou konstrukcí a aerodynamickým profilem.

Motor Škody 110R

Tabulka: Technické specifikace Škoda 110R

Specifikace Hodnota
Motor Čtyřválcový, 1,1 l
Výkon 52 k
Převodovka 4stupňová manuální
Maximální rychlost 145 km/h
Spotřeba paliva 8 l/100 km

Funkčnost a komfort

Škoda 110R byla překvapivě praktická na svou sportovní povahu. Zavazadlový prostor s objemem 400 litrů postačoval pro běžné potřeby rodiny. Možnost sklopení zadních sedadel umožnila převážet větší předměty, což bylo pro kupé neobvyklé.

V reálném provozu si vůz vedl výborně. Manévrovatelnost ve městě byla díky kompaktním rozměrům skvělá. Na dálnici se 110R cítila jistě, ačkoli při vyšších rychlostech začínal být hluk v kabině znatelný. Na špatných silnicích se ukázalo kvalitní odpružení, které dobře absorbovalo nerovnosti.

Razmery Škody 110R

Tabulka: Objem zavazadlového prostoru

Prostor Objem (l)
Zavazadlový prostor 400
Po sklopení sedadel 600

Technologie a bezpečnostní systémy

Škoda 110R nebyla vybavena moderními bezpečnostními technologiemi, které jsou standardem dnes, ale na svou dobu nabízela dostatečné prvky pasivní bezpečnosti. Konstrukce karoserie byla navržena tak, aby poskytovala maximální pevnost.

Mezi inovativní prvky patřilo například použití bezpečnostních pásů a odolné čelní sklo. I když 110R nedisponovala pokročilou elektronikou, její jednoduchost byla zárukou spolehlivosti.

Tabulka: Srovnání technologií podle verzí

Technologie Standardní verze Luxusní verze
Bezpečnostní pásy Ano Ano
Rádio Ne Ano
Vyhřívání zadního okna Ne Ano

Ekonomika

Škoda 110R byla ve své době považována za ekonomicky dostupný vůz. Průměrná spotřeba paliva činila 8 litrů na 100 kilometrů, což bylo přijatelné pro sportovní kupé. Náklady na údržbu byly relativně nízké díky dostupnosti náhradních dílů a jednoduchosti konstrukce.

Ekonomika Škoda 110R

Tabulka: Spotřeba paliva pro různé verze

Verze Spotřeba ve městě Spotřeba na dálnici Smíšený cyklus
Standardní 9 l/100 km 7 l/100 km 8 l/100 km
Luxusní 9,5 l/100 km 7,5 l/100 km 8,5 l/100 km

Cena a výbava

Škoda 110R byla nabízena ve dvou hlavních výbavách – standardní a luxusní. Standardní verze obsahovala základní prvky jako jednoduché čalounění a základní přístrojový panel, zatímco luxusní verze nabídla vyhřívání zadního okna, kvalitnější sedadla a rádio.

Cenová dostupnost byla jedním z důvodů, proč se tento model stal oblíbeným. V době své výroby stála Škoda 110R méně než mnoho západních konkurentů, přičemž nabízela srovnatelný komfort a design.

Tabulka: Srovnání výbavy

Funkce Standardní verze Luxusní verze
Rádio Ne Ano
Vyhřívání zadního okna Ne Ano
Kvalitní čalounění Ne Ano

Srovnání s konkurencí

Ve své době byla Škoda 110R srovnávána s modely jako Volkswagen Karmann Ghia nebo Fiat 850 Coupé. I když nebyla tak výkonná jako někteří západní konkurenti, nabízela nižší cenu a jednodušší údržbu.

Západní modely měly pokročilejší technologie a často vyšší výkon, ale Škoda 110R se odlišovala svým nadčasovým designem a spolehlivostí. Zákazníci oceňovali i dostupnost náhradních dílů.

Tabulka: Srovnání s konkurenty

Model Výkon Maximální rychlost Spotřeba paliva Cena (tehdy)
Škoda 110R 52 k 145 km/h 8 l/100 km Nízká
VW Karmann Ghia 60 k 155 km/h 9 l/100 km Vysoká
Fiat 850 Coupé 49 k 140 km/h 8,5 l/100 km Střední

Zkušební jízda: Zážitek z jízdy

Jízda s vozem Škoda 110R je opravdovým zážitkem. Díky nízké hmotnosti reaguje vůz svižně na řízení a působí velmi agilně, zejména ve městě. Volant poskytuje skvělou zpětnou vazbu a celkový pocit z jízdy je zábavný a plynulý.

Na dálnici se vůz cítí stabilně, i když při vyšších rychlostech se zvyšuje aerodynamický hluk. V terénu nebo na horších silnicích se odpružení ukázalo jako překvapivě schopné. „Tento vůz nejen jezdí, ale i inspiruje,“ řekl jeden z dlouholetých majitelů.

Skryté náklady a nuance vlastnictví

Ačkoli se Škoda 110R pyšní nízkými provozními náklady, některé výdaje mohou majitele překvapit. Náhradní díly jsou dnes vzácné, což zvyšuje jejich cenu. Další nevýhodou je náročnější údržba starších karoserií, které vyžadují častou ochranu proti korozi.

Při extrémních teplotách – jak v zimě, tak v horkém létě – může být provoz vozu obtížnější. Motor je náchylný na přehřívání v letních měsících, zatímco v zimě startování vyžaduje zvýšenou péči.

Vhodnost pro rodinu, práci nebo cestování

Škoda 110R je ideální volbou pro jednotlivce nebo páry hledající stylový vůz. Pro rodinné použití může být omezená, protože zadní sedadla jsou stísněná a zavazadlový prostor není největší.

Naopak na delších cestách nabízí pohodlí díky ergonomickým sedadlům a schopnosti dobře zvládat různé typy silnic. Tento model se také osvědčil jako reprezentativní vůz pro firemní účely, zejména díky svému elegantnímu vzhledu.

Jedinečné vlastnosti

Jednou z nejvýraznějších vlastností Škody 110R je její nadčasový design. Linie karoserie a chromované detaily působí elegantně i po letech. Vůz se navíc díky svým kompaktním rozměrům snadno vejde na parkoviště, což ocení zejména městští řidiči.

Budoucí likvidita

Škoda 110R si udržuje hodnotu na trhu historických vozidel. Díky omezenému počtu vyrobených kusů je velmi žádaná mezi sběrateli, což usnadňuje její další prodej. Poptávka po tomto modelu roste, což z něj činí výhodnou investici.

Výhody a nevýhody

Škoda 110R má mnoho vlastností, které z ní činí legendu automobilového světa. Mezi hlavní výhody patří její nadčasový design a kompaktní rozměry. Tento model je ideální do města díky snadnému parkování a dobré manévrovatelnosti. Motor, ačkoliv nenabízí vysoký výkon, je spolehlivý a dostatečně dynamický pro běžné použití. Mnoho majitelů si chválí jednoduchost konstrukce, která usnadňuje opravy a údržbu.

Na druhou stranu, mezi nevýhody patří omezený prostor v interiéru, zejména na zadních sedadlech. Spotřeba paliva je na dnešní standardy vyšší a hluk v kabině při vyšších rychlostech může být rušivý. Dnes je problémem i dostupnost náhradních dílů, což může zvýšit náklady na opravy.

Podle mého názoru je Škoda 110R skvělým historickým vozem, který ocení především milovníci veteránů. Ve srovnání s konkurencí z té doby nabízí výborný poměr ceny a kvality. Například ve srovnání s Fiatem 850 Coupé přináší lepší spolehlivost a jednodušší údržbu, což ji činí atraktivní volbou.

Výhody a nevýhody Škoda 110R

Balíčky služeb a pojištění

V době výroby nabízela Škoda 110R standardní záruční podmínky, které zahrnovaly opravu výrobních vad po dobu dvou let. Doplňkové služby tehdy zahrnovaly první servis zdarma a možnost zakoupení náhradních dílů přímo od výrobce za zvýhodněnou cenu.

V dnešní době lze k tomuto modelu sjednat veteránské pojištění, které výrazně snižuje náklady na vlastnictví. Někteří specializovaní poskytovatelé nabízejí balíčky prodloužené záruky na opravy historických vozů, což majitelům usnadňuje údržbu vozu.

Osobně si myslím, že sjednání veteránského pojištění a zapojení do klubů milovníků značky Škoda může být skvělým krokem. Tyto kluby často zprostředkují přístup k náhradním dílům, odborníkům na opravy a dalším výhodám.

Závěr

Škoda 110R je vůz, který má nezaměnitelné místo v historii. Je ideální volbou pro nadšence do historických automobilů, kteří hledají stylové, spolehlivé a cenově dostupné vozidlo. Tento model je také skvělou investicí, protože jeho hodnota na trhu veteránů neustále roste.

Pokud uvažujete o pořízení tohoto vozu, doporučuji zaměřit se na jeho technický stav, zejména na karoserii a motor. „Tento vůz je více než jen dopravní prostředek – je to kus historie, který si zaslouží péči a obdiv.“

Často kladené otázky

Jaká je skutečná spotřeba paliva Škody 110R?

Spotřeba se pohybuje okolo 8–9 litrů na 100 km v závislosti na stylu jízdy a stavu motoru.

Jaká je maximální rychlost tohoto modelu?

Maximální rychlost Škody 110R je 145 km/h, což bylo na svou dobu velmi slušné.

Je možné stále sehnat náhradní díly?

Ano, ale některé díly jsou vzácné a jejich cena je vyšší. Doporučuje se kontaktovat veteránské kluby.

Jaké barvy byly dostupné?

Model byl nabízen v bílých, červených, oranžových a černých odstínech.

Je tento model vhodný pro rodinu?

Škoda 110R je spíše stylové kupé než rodinný vůz. Pro menší rodiny na kratší cesty však může postačovat.

Exit mobile version