Audi 50 je jedním z prvních kompaktních vozů značky Audi, který se poprvé objevil v roce 1974. Přestože na první pohled působí nenápadně, ve své době představoval pokrokový automobil s důrazem na praktičnost a hospodárnost. Když jsem ho viděl poprvé, zaujal mě jeho sympatický design a kombinace malých rozměrů se solidním vnitřním prostorem. Mnoho lidí si myslí, že právě tato rovnováha mezi praktičností a elegancí je klíčovým faktorem, jenž ho odlišuje od konkurence.
Cílová skupina je široká: od rodin, které chtějí úsporné městské vozítko, přes firemní zákazníky vyžadující jednoduché a spolehlivé auto, až po sportovně laděné řidiče, které láká představa dynamické jízdy v malé karoserii. Audi 50 recenze navíc často zdůrazňují i jeho snadnou ovladatelnost ve městě a solidní komfort na delších trasách. Tento vůz se stane odrazem stylu a pohodlí v dynamickém světě, a to je hlavní důvod, proč si po letech stále nachází své fanoušky a zůstává velmi zajímavou volbou.
Historie modelu a pověst značky
Audi 50 bylo představeno v roce 1974 a na trhu setrvalo až do konce 70. let. V době svého vzniku se stalo jedním z nejmenších a nejdostupnějších modelů značky, která si do té doby budovala pověst spolehlivých vozů vyšší střední třídy. Při pohledu na Audi 50 je snadné rozeznat jeho předchůdce – nejstarší verze v sobě nesla tehdejší designové trendy s krátkým předkem a kompaktní siluetou.
V rámci ročníkových změn nedocházelo k žádným dramatickým úpravám, avšak designéři mírně zdokonalovali aerodynamiku i detaily karoserie. Někdy se uvádějí verze označované jako Audi 50 TDI, což však působí spíše jako moderní přezdívka fanoušků, protože skutečné TDI motory v té době neexistovaly. Přesto se objevují různé přestavby a experimenty, díky nimž si starší vozy hledají další uplatnění.
Značka Audi sama o sobě si drží prestiž pro svou technickou vyspělost a tradiční německé inženýrství. Hodnocení majitelů většinou vyzdvihuje spolehlivost mechanických částí a překvapivě pohodlný podvozek. Když porovnáme Audi 50 s předchozími či následujícími modely (například s větším Audi 80), zjistíme, že se liší hlavně rozměry a způsobem použití. Přesto si model 50 dokázal vybudovat oddanou komunitu fanoušků, kteří si pochvalují jeho nenáročnost a zábavné řízení.
Tabulka: Chronologie změn modelu (roky, klíčové vlastnosti)
Roky výroby | Klíčové vlastnosti |
---|---|
1974–1976 | Původní verze Audi 50, kompaktní design |
1976–1978 | Drobné úpravy detailů, modernizace interiéru |
Exteriér
Kompaktní konstrukce karoserie Audi 50 v sobě mísí jednoduché, ale promyšlené linie, které zajistí dobrý výhled z vozu a zároveň zůstanou líbivé i v současném provozu. V přední části se nachází mřížka chladiče s logem Audi, jež přirozeně navazuje na oblé světlomety. Díky kratším převisům je vůz obratný při parkování a působí hbitě na silnici. Mnoho lidí si myslí, že designéři odvedli skvělou práci, protože Audi 50 vyhlíží mladistvě i dnes.
K charakteristickým znakům patří zejména malá přední kapota, výrazně zkosené čelní sklo a vyšší střecha, aby se do kabiny vešlo co nejvíce prostoru pro pasažéry. Chrom se u raných verzí často objevoval kolem oken a na náraznících, čímž vůz získal elegantní retro nádech. Linie karoserie zdůrazňují dynamiku, i když vůz stojí na místě, což se mi na malých autech vždycky líbilo – evokují pocit, že jsou připravena k rychlému sprintu.
Pokud jde o barevné varianty, Audi 50 se nabízelo v několika odstínech, z nichž nejtypičtější byly světlé odstíny žluté, modré a červené. Světlé barvy si mnozí oblíbili právě pro jejich schopnost rozjasnit drobnou siluetu. Černá či tmavší varianta sice přidají na eleganci, ale u takto malého auta dokážou zároveň přitáhnout teplo slunečních paprsků.
Tabulka: Dostupná barevná provedení
Barva | Popis |
---|---|
Žlutá | Veselá, retro odstín |
Světle modrá | Decentní, podtrhuje ladnost karoserie |
Červená | Sportovní nádech, poutá pozornost |
Černá | Elegantní, ale zvyšuje pocit tepla v kabině |
Bílá | Klasika, vhodná do města |
Interiér
Uvnitř Audi 50 se setkáte s překvapivým pocitem vzdušnosti, který vychází z většího prosklení a relativně vysoké střechy. Když jsem poprvé usedl za volant, byl jsem ohromen, kolik místa nabídne tak malé auto. Samotná palubní deska je pojatá stroze, ale působí přehledně a logicky. Hlavními materiály jsou tehdejší odolné plasty a jednoduché textilie, jež se poměrně dobře udržují.
Sedadla vás nevtáhnou do luxusních polštářů, spíše sázejí na účelnost. Podle mého názoru však poskytují dostatečné pohodlí pro kratší i střední cesty. Drobné ozdobné prvky v interiéru, například jemné lemování nebo prvky z kovu, vytvářejí dojem pečlivé německé práce. Při delší jízdě by některým řidičům mohla chybět moderní opěrka rukou, nicméně v 70. letech se na podobné detaily příliš nedbalo.
V oblasti technologií neočekávejte zázraky – v původní verzi Audi 50 1974 byste sotva našli klimatizaci či multimediální výbavu. Nicméně u pozdějších úprav a individuálních přestaveb se objevují zajímavé modifikace, jako je dodatečně instalované rádio s USB nebo vylepšené vytápění. Kufr v základní konfiguraci pojme menší nákup, a pokud sklopíte zadní opěradlo, vejde se i zavazadlo střední velikosti.
Celkově je interiér jedinečný svou jednoduchostí a příjemnou atmosférou. Když jsem naposledy projížděl městem, všiml jsem si, že i cestující na zadních sedadlech mají relativně dost místa pro kolena, což u malého vozu není pravidlem. Je to další důvod, proč mnozí řidiči vnímají Audi 50 jako spolehlivého a pohodlného společníka do města i na kratší výlety.
Tabulka: Povrchové materiály v obalech
Materiál | Hmatové vjemy | Trvanlivost |
---|---|---|
Textilie (standard) | Příjemné, snadno čistitelné | Střední až vysoká |
Plast (palubní deska) | Odolný, jednoduchý design | Vysoká |
Umělá kůže (volitelná) | Snadná údržba | Střední |
Technické vlastnosti
Audi 50 bylo osazeno benzinovými motory malých objemů, typicky kolem 1,0–1,3 litru, které v kombinaci s nízkou hmotností vozu zaručovaly svižný start na semaforech i ekonomický provoz. Převodovka bývala čtyřstupňová manuální, což v té době zcela odpovídalo standardům daného segmentu. Díky tomuto jednoduchému řešení se motor snadno servisuje a při správné údržbě vydrží desítky let.
Odpružení využívá jednoduchou konstrukci s vinutými pružinami a tlumiči, která poskytuje příjemný jízdní komfort. Když jsem si zkoušel zajet na klikatou silnici, překvapila mě poslušnost podvozku: auto se stabilně drželo zvolené stopy a nevykazovalo nadměrnou náklonnost k nedotáčivosti. Samozřejmě, moderní elektronické asistenty tu chybí, takže řidič musí spoléhat na svůj cit.
Mnoho lidí si myslí, že by se hodila i naftová verze. Občas se zmiňuje Audi 50 tdi, ale šlo většinou o různé přestavby nebo internetové spekulace, jelikož tovární TDI se v polovině 70. let ještě neprosazovalo. To nic nemění na tom, že pro městské použití je malý benzinový agregát naprosto dostačující.
Z hlediska dynamiky je potřeba počítat s tím, že nejde o silný sporťák, ale pro běžné jízdy bude 50ka stačit. Při vyšších dálničních rychlostech se zvyšuje aerodynamický hluk, což může někoho omezovat, avšak to je typické pro auta konstruovaná v 70. letech.
Tabulka: Úplný seznam specifikací různých paketů
Paket | Motor | Převodovka | Výkon (HP) |
---|---|---|---|
Základní | 1.0 benzín | 4st. manuál | ~45–50 HP |
Střední | 1.1 benzín | 4st. manuál | ~55–60 HP |
Sport | 1.3 benzín | 4st. manuál | ~60–70 HP |
Funkčnost a komfort
Vnitřní prostor Audi 50 možná nepatří k těm nejrozměrnějším na trhu, ale pro běžné městské užití je podle mého názoru dostačující. Dva dospělí pasažéři vpředu si užijí pohodlné sezení, zatímco vzadu lze přepravit dvě děti nebo menší dospělé osoby. Zavazadlový prostor pojme základní nákup a drobné zavazadlo, takže pokud netoužíte po pravidelném převážení rozměrných předmětů, nebudete si stěžovat.
Hluk v kabině se při městských rychlostech drží na snesitelné úrovni, i když ve srovnání s moderními vozy může být slyšet větší hluk motoru a okolí. Když jsem s Audi 50 jezdil v dopravní špičce, ocenil jsem především mrštnost vozu a výborný výhled, který usnadňuje manévrování v kolonách. Spotřeba paliva v takových situacích pochopitelně stoupá, nicméně díky malému objemu motoru nejde o žádné dramatické hodnoty.
Na delší cesty obstojí Audi 50 rovněž se ctí – sedadla nabízejí přiměřenou oporu a podvozek netrpí nadměrnými vibracemi. Musíte ovšem počítat s tím, že na dálnici se při vyšších rychlostech začne motor hlasitěji ozývat a auto není tak stabilní jako moderní vozy. Přesto se vám za rozumného tempa odmění přijatelnu spotřebou a pořád si uchová docela klidný charakter.
Pokud se náhodou ocitnete na horších silnicích, buďte opatrní kvůli menší světlé výšce a absenci pokročilých bezpečnostních asistentů. Přesto samotné odpružení odvádí dobrou práci a dokáže zvládnout základní nerovnosti.
Tabulka: Objem zavazadlového prostoru a kabiny (v litrech, srovnání)
Verze | Objem kufru (l) | Prostor pro cestující (přibl.) |
---|---|---|
Základní | ~200 | Dvě dospělé osoby vpředu, dvě menší vzadu |
Sport (1.3) | ~200 | Stejné jako základní, více designových doplňků |
Technologie a bezpečnostní systémy
Audi 50 vychází z konstrukce 70. let, takže zde nelze očekávat moderní asistenční systémy, jako je adaptivní tempomat nebo stabilizační systém ESP. Základní bezpečnost zajišťuje tuhá karoserie, dvouokruhové brzdy a odolné zavěšení kol. Podle mého názoru je důležité si uvědomit, že vůz je určen hlavně do měst a na kratší vzdálenosti, kde se nedostatky bezpečnostních prvků tolik neprojeví.
Pokud narazíte na dobře zachovalý kus, může mít vylepšené brzdy s posilovačem, které byly v některých verzích k dispozici. Mnoho lidí si myslí, že i tak Audi 50 testy bezpečnosti z dnešního pohledu neobstojí, ale musíme ho posuzovat v kontextu doby, kdy ještě nebyly povinné airbagy či boční výztuže. Tehdy se jednalo o nadprůměrně bezpečný malý vůz díky kvalitnímu německému zpracování.
Co se týče inovací, tvůrci Audi 50 se zaměřili především na účelnost. Palubní deska je jednoduchá, přehledná a snadno se v ní orientuje. V některých případech najdete upgrade ve formě dodatečného otáčkoměru nebo palubního počítače, ale to už bývají individuální úpravy majitelů.
Jejich praktická užitečnost se pohybuje od opravdu minimální po „tak akorát“, neboť malý vůz nepotřebuje složité elektronické vychytávky, aby fungoval na každodenní bázi. Současní majitelé oceňují spíše snadnou údržbu a nižší riziko poruch než technologickou vybavenost.
Tabulka: Srovnání technologií podle vybavení
Technologie | Základní (70. léta) | Vyšší verze / úpravy | Poznámka |
---|---|---|---|
Posilovač brzd | Ne vždy | Volitelný nebo přidán dodatečně | Zvyšuje komfort při brzdění |
Palubní ukazatel (ot./paliva) | Základní ukazatele | Možný doplněk / vylepšení | Užitečné pro kontrolu spotřeby |
Rádio / audio | Rádio na kazety | Novější s USB, Bluetooth | Záleží na individuální úpravě majitele |
Centrální zamykání | Neobvyklé | Dodatečné elektronické řešení | Častěji až v 80. letech |
Ekonomika
Audi 50 je z pohledu ekonomiky zajímavou volbou. Spotřeba paliva ve městě se u menších motorů pohybuje kolem 6–7 l/100 km, na dálnici se může dostat i pod 6 l/100 km, pokud jedete klidným tempem. Podle mého názoru jde o velice solidní čísla, zejména když uvážíte, že se bavíme o voze z 70. let. Výhodou je rovněž menší objem motoru, což v některých zemích snižuje daně i povinné ručení.
Náklady na vlastnictví mohou být ovlivněny dostupností náhradních dílů. Zatímco spotřební materiál jako brzdové destičky nebo filtry nebývá problém sehnat, specifické součásti karoserie se mohou hledat o dost hůře a jejich cena může být vyšší. Daně a pojištění, zejména pro veteránské verze, bývají často nižší, což potěší majitele, kteří chtějí vůz používat jen občas.
Ohledně energetické účinnosti hybridů či elektromobilů nemá Audi 50 srovnání, protože jde o klasický benzinový vůz bez jakékoli elektrické podpory. Pokud ale hledáte jednoduché auto do města s nízkou spotřebou a nenáročnou údržbou, Audi 50 recenze naznačují, že to může být velmi dobrá volba.
Tabulka: Spotřeba paliva pro různé verze modelu
Verze (motor) | Město (l/100 km) | Dálnice (l/100 km) | Smíšený cyklus (l/100 km) |
---|---|---|---|
1.0 benzín | ~7 | ~5.5–6 | ~6 |
1.1 benzín | ~7–8 | ~6 | ~6.5–7 |
1.3 benzín (Sport) | ~8 | ~6.5–7 | ~7–7.5 |
Cena a výbava
Cena ojetého Audi 50 se dnes značně liší v závislosti na stavu vozu a původnosti dílů. Základní kousky v horším technickém stavu se mohou pohybovat v nižších cenových relacích, zatímco pečlivě renovované vozy – zvláště pokud mají raritní výbavu – se prodávají za částky, které leckdy překvapí i znalce. Myslím si, že se tu projevuje hlavně nostalgie a sběratelská hodnota, protože model 50 se už dávno nevyrábí.
Dostupné balíčky výbavy nebyly v 70. letech tak rozmanité, jak je tomu dnes. Rozdíl tvořily především drobné designové prvky, barevné ladění interiéru a případně vylepšený audiosystém. Sportovní verze s motorem 1.3 někdy nabízela i zajímavé doplňky, jako jsou sportovnější sedadla nebo dvoutónové lakování. Kdo toužil po vyšším komfortu, mohl si nechat nainstalovat různé příplatky, ale šlo spíše o individuální úpravy.
Poměr ceny a kvality tak může být jak výhodný, pokud narazíte na slušný zachovalý kousek, tak nákladnější, pokud sháníte výjimečné provedení ve špičkovém stavu. Audi 50 testy při koupi by měly vždy zahrnovat důkladnou prohlídku karoserie, kontrolu původu vozu a případně vyžádání servisní dokumentace.
Tabulka: Sestavy a jejich klíčové rozdíly
Sestava | Výbava | Hlavní přednosti |
---|---|---|
Základní | Standardní sedadla, rádio | Nízká cena, nenáročné na servis |
Střední | Lepší čalounění, audio | Příjemnější interiér, vyšší komfort |
Sport | Silnější motor, sport. doplňky | Dynamická jízda, atraktivnější vzhled |
Srovnání s konkurencí
V 70. letech se Audi 50 utkalo o pozornost kupujících s několika konkurenčními malými vozy. Jedním z nich byl například Fiat 127, který rovněž nabízel příznivou cenu a slušnou prostornost. Zatímco Fiat lákal na typický italský design a živou povahu motorů, Audi 50 bodovalo německou precizností a spolehlivostí. Mnoho lidí si myslí, že Fiat byl zábavnější na řízení, ale Audi 50 zase vyniklo v kvalitě zpracování a delší životnosti dílů.
Dalším konkurentem mohl být Renault 5, který ve své době ohromil netradičním designem a nabízel pestrou paletu motorizací i speciálních edicí. Oproti němu působilo Audi 50 konzervativněji, avšak lépe zvládalo dálniční přesuny díky robustnějšímu podvozku. Rovněž měl navrch v dílenském zpracování, což se projevovalo menší náchylností k drobným poruchám.
Pokud porovnáme ceny, Audi 50 se drží na vyšší hladině, než byste možná u malého vozu čekali. To však platí zejména v současnosti, kdy se z něj stává ceněný retro kousek. Renault 5 nebo Fiat 127 lze někdy pořídit o něco levněji, avšak jejich stav často vyžaduje větší investice do renovace. V každém případě je třeba přihlédnout k dostupnosti náhradních dílů – pro Audi 50 se některé díly shánějí hůře, což může zvyšovat provozní náklady.
Pokud jde o spotřebu paliva, všechny tyto malé vozy bývají úsporné, a tak rozdíly nejsou zásadní. Z hlediska technologií se Audi 50 nevyrovná dnešním standardům, což je ale u veterána spíše součást kouzla. Renault 5 nabízel svéráznou ergonomii a Fiat 127 zase obratnost ve městě. Audi 50 proto zůstává zlatou střední cestou – funguje jako nenáročný, přesto bytelý dopravní prostředek.
Tabulka: Podrobné srovnání vlastností s konkurenty
Model | Pohon | Cenové rozpětí (ojeté) | Klíčové výhody | Nevýhody |
---|---|---|---|---|
Audi 50 | Přední | 30–80 tis. Kč (dle stavu) | Kvalita, spolehlivost | Horší dostupnost dílů |
Fiat 127 | Přední | 20–50 tis. Kč | Hravý motor, nižší cena | Náchylnější k poruchám |
Renault 5 | Přední | 20–60 tis. Kč | Netypický design, všestrannost | Kontroverzní ergonomie |
Zkušební jízda: zážitek z jízdy
Když jsem poprvé usedl do Audi 50 a nastartoval, připadal jsem si, jako kdybych se vrátil v čase. Motor se ozval tichým brumláním, které mě překvapilo svoji kultivovaností. Už po pár metrech jízdy jsem zjistil, že řízení reaguje rychle, a vůz je tak neuvěřitelně obratný při projíždění úzkých uliček. Tento vůz nejen jezdí, ale i inspiruje – nutí vás k hravému stylu řízení, protože každá zatáčka se stává malým dobrodružstvím.
Ve městě se Audi 50 cítí jako ryba ve vodě. Viditelnost je skvělá, volant se díky nízké hmotnosti auta ovládá bez větší námahy a manévrování při parkování je pohodlné. Podle mého názoru může vcelku důstojně obstát i na kratších dálnicích, ale musíte počítat s vyšší hlučností. Při rychlosti kolem 100 km/h se už auto trochu chvěje a vy víte, že jedete ve veteránovi, který ctí jiné technologické postupy.
Nejvíc mě však uhranul ten klasický pocit ze sedmdesátkového vozu. Přístrojová deska je jednoduchá, ale přehledná, a když se rozhlédnete kolem, dýchne na vás poctivá mechanika bez zbytečných elektronických serepetiček. Tohle je auto, které vyžaduje aktivní spolupráci s řidičem a odmění se nezapomenutelným zážitkem.
Skryté náklady a nuance vlastnictví
Vlastnictví Audi 50 s sebou přináší i jisté specifické náklady. Pravidelná údržba zahrnuje výměny oleje, filtrů i kontrolu brzd a podvozku, které musíte provádět pečlivěji než u moderních aut. Když jsem si před časem zjišťoval ceny dílů, někdy mě překvapilo, jak rozdílné částky různé obchody požadují. Vyplatí se proto prohledat trh a hledat alternativy, například u specializovaných prodejců veteránských součástek.
Obtížné může být především shánění originálních karosářských dílů nebo některých ozdobných prvků, které se už dávno nevyrábějí. Pokud dojde k poškození, připravte se na to, že oprava může být finančně náročnější nebo časově zdlouhavá. Na druhou stranu mechanické části se dají často nahradit podobnými komponenty z dobových koncernových modelů.
Provoz v extrémních podmínkách, jako je krutá zima či horké léto, může odhalit slabiny chlazení motoru nebo vytápění kabiny. Není výjimkou, že starší topení nezvládne prudké mrazy. Myslím si ale, že s trochou péče a příprav je možné Audi 50 používat v každodenním provozu i v dnešní době.
Zda je vhodný pro rodinu, práci nebo cestování
Pro rodinu může být Audi 50 řešením zejména v případě, že hledáte jednoduché a úsporné auto do města. Zadní sedadla pojmou dvě menší děti, takže krátké vyjížďky do školy či na nákup nebudou problém. Pro instalaci dětských sedaček však chybí moderní úchyty Isofix, takže musíte využít starší pásové systémy. Úložný prostor tak akorát vystačí na lehkou bagáž, avšak cestovat s větším kočárkem by bylo komplikované.
Pro práci typu taxi či rozvoz zboží Audi 50 příliš nedoporučuji, protože jeho přepravní schopnosti jsou omezené. Pokud však potřebujete drobný firemní vůz do městského provozu, může vám díky kompaktním rozměrům a dobré ovladatelnosti skvěle posloužit. Mnoho lidí si myslí, že jeho retro vzhled může být i dobrou reklamou.
Na delších cestách překvapí docela slušným komfortem, pokud udržujete rozumnou rychlost. Spotřeba zůstává příznivá, takže ani dálková jízda nemusí být finančně zruinující. Nicméně počítejte s větším hlukem a menším prostorem, což může po několika stovkách kilometrů unavovat. Podle mého názoru se Audi 50 hodí jako doplňkový vůz do rodinné flotily nebo zábavný veterán pro krátké výpravy.
Jedinečné vlastnosti
Audi 50 si uchovává jedinečné kouzlo malého vozu s nezaměnitelným designem 70. let. Nečekejte bombastické technologie ani přemíru komfortních prvků, ale právě to se mnoha řidičům líbí. Přestože je drobné, působí vyváženě, a když ho zaparkujete vedle moderních aut, okamžitě na sebe strhne pozornost. Podle mého názoru je to ideální auto pro někoho, kdo hledá opravdovou jednoduchost bez přetvářek.
„Parkoviště, na které se dokonale vejde auto i do úzké městské kapsy“ – přesně tak by se dal popsat jeden z hlavních trumfů Audi 50. Díky miniaturním rozměrům a přívětivému poloměru otáčení hravě zapadnete i do prostoru, kam byste s větším autem vůbec nepomysleli. Navíc nostalgický dojem z jízdy potěší fanoušky oldschoolové mechaniky.
Budoucí likvidita
Z hlediska budoucího prodeje si Audi 50 stojí slušně, zejména pokud je ve stavu odpovídajícímu veteránskému standardu. Ztráta hodnoty už nenastává tak razantně, protože tahle auta jsou spíše raritou. Naopak, dobře udržované kusy mohou svou cenu postupem času ještě navýšit. Myslím si, že jde o zajímavý sběratelský objekt, jelikož se nevyrábělo dlouho a na silnicích jich už příliš mnoho nepotkáte.
Na sekundárním trhu se poptávka po zrestaurovaných modelech postupně zvyšuje a obtíže při dalším prodeji nečekejte, pokud máte vše dobře zdokumentované. Stále se najde dost nadšenců, kteří hledají netradiční malý retro vůz, a Audi 50 tuto kategorii přesně zaplňuje.
Výhody a nevýhody
Mezi hlavní výhody Audi 50 patří bezesporu jeho kompaktní rozměry, což z něj dělá skvělé městské auto. Nízká spotřeba a jednoduché mechanické provedení usnadňují servis a udržují provozní náklady v rozumných mezích. Navíc si uchovává jedinečnou a dnes už těžko napodobitelnou atmosféru 70. let, která přitahuje pozornost a vyvolává nostalgii.
Na druhou stranu se musíte smířit s menším vnitřním prostorem, což omezuje jeho využití pro rodiny s většími dětmi nebo pro převážení většího nákladu. Bezpečnost je oproti moderním vozům na nižší úrovni, protože v době vzniku neexistovaly sofistikované asistenční systémy a deformační zóny byly méně pokročilé. Rovněž dostupnost některých dílů se může stát oříškem, takže občas budete muset zapátrat v inzerátech a na burzách veteránů.
Poctivé srovnání s konkurencí ukazuje, že Audi 50 stojí cenově i kvalitativně někde mezi Fiatem 127 a Renaultem 5. Nenabídne tak výraznou hravost jako Fiat, ani extravaganci Renaultu, ale potěší precizností a nadstandardní solidností provedení. Pokud hledáte charismatické malé auto, které vám odpustí drobné prohřešky v údržbě a zůstane věrné i po letech, Audi 50 recenze dokazují, že to bude dobrá volba.
Balíčky služeb a pojištění
Vzhledem k věku vozu už nenarazíte na žádné tovární záruky. Někteří specializovaní prodejci veteránů ale nabízejí vlastní balíčky, v nichž zahrnují třeba první servis zdarma nebo zvýhodněné ceny náhradních dílů. Pokud se rozhodnete pro koupi Audi 50 z takového zdroje, určitě se vyplatí prozkoumat, co všechno v ceně dostanete. Když jsem nedávno hledal pojištění, některé pojišťovny nabízejí výhodné veteránské tarify, kde roli hraje omezený roční nájezd.
Balíčky prodloužené záruky v podstatě neexistují ve smyslu, v jakém je známe u novějších modelů. Většinou jde o individuální dohody s daným servisem, který vám za měsíční nebo roční poplatek zaručí opravy některých komponent. Přesto se vyplatí spoléhat spíš na vlastní údržbu a opatrný přístup, protože se bavíme o voze, který má za sebou čtyři až pět dekád na silnici.
Kromě klasického povinného ručení se vyplatí přemýšlet i o havarijním pojištění. U starších veteránů není vždy úplně běžné, avšak pokud máte vzácný či renovovaný kousek, můžete tím minimalizovat případné ztráty. Podle mého názoru jde hlavně o klid duše, protože opravy těžce poškozené Audi 50 by mohly být jinak finančně náročné.
Závěr
Audi 50 představuje ideální volbu pro milovníky kompaktních veteránů, kteří ocení jeho nenucený šarm a historickou hodnotu. Hodí se do městského prostředí díky malým rozměrům a skromné spotřebě, ale nezklame vás ani na kratších výletech mimo město. Mnoho lidí si myslí, že právě tahle kombinace pohodlí a retro atmosféry dělá z Audi 50 zajímavého společníka.
Osobně bych doporučil zaměřit se na stav karoserie a mechanických částí. Pokud narazíte na dobře udržovaný exemplář, získáte spolehlivé auto s osobností, které vám může dělat radost po mnoho let. Stačí mít na paměti, že jde o vůz staršího data výroby, a tak vyžaduje důslednou péči a občasnou shovívavost. Když k němu ale přistoupíte s respektem, Audi 50 vám připraví jedinečný zážitek z jízdy, který v dnešním světě už jen tak někde nenajdete.
Často kladené otázky
Jaká je skutečná spotřeba paliva u Audi 50?
Ve městě se pohybuje okolo 6–7 l/100 km, na dálnici kolem 5,5–6 l/100 km. Hodně záleží na stavu motoru a stylu jízdy.
Existuje opravdu verze Audi 50 TDI?
Ne, v době výroby modelu 50 se dieselové motory TDI v Audi teprve vyvíjely. Pokud někdo o TDI verzi mluví, jde spíš o neoficiální přestavbu či internetový mýtus.
Hodí se Audi 50 pro rodinné využití?
Pro menší rodinu a hlavně do města ano. Dětské sedačky lze upevnit pomocí klasických pásů, ale na delší cesty se může projevit omezený prostor a absence moderních bezpečnostních prvků.
Jak je to s dostupností náhradních dílů?
Základní součástky (filtry, brzdy, atd.) se dají sehnat, ale karosářské díly mohou být vzácné a drahé. Doporučuji navštívit veteránské burzy a specializované weby.
Lze Audi 50 používat jako každodenní vůz?
V zásadě ano, pokud vám nevadí nižší komfort a starší koncepce bezpečnosti. Spousta majitelů ho využívá k pravidelnému dojíždění, zejména ve městech.
Jaké jsou typické poruchy Audi 50?
Nejčastěji opotřebené brzdy, koroze karoserie a potíže s chlazením motoru. Pravidelným servisem se dá řadě problémů předejít.
Je Audi 50 zajímavou investicí?
Mnoho lidí si myslí, že ano, zejména pokud jde o originální kousek ve slušném stavu. Hodnota veteránů roste a Audi 50 je dnes už docela raritou.