Audi 80 patří mezi legendární vozy, které dokázaly zaujmout široké spektrum řidičů svým nadčasovým designem a spolehlivostí. Tento model auta Audi 80 můžete spatřit ve verzích sedan, coupé (Audi 80 coupe), kabriolet (Audi 80 cabrio) i s pohonem všech kol (Audi 80 quattro). Když jsem poprvé usedl za volant, překvapila mě především kombinace pohodlí a svižné jízdy, která je dnes už takřka ikonická. Podle mého názoru jde o vůz, který dokáže poskytnout radost z jízdy v městském provozu i na otevřené dálnici.
Audi 80 recenze často vyzdvihují jeho univerzální charakter. Mnoho lidí si myslí, že představuje perfektní kompromis pro rodinu, městské dojíždění i firemní účely. Jako sportovně laděné auto se neztratí v rychlejších režimech jízdy, přitom však nabízí dostatek pohodlí. Tento vůz se stane odrazem stylu a pohodlí v dynamickém světě, a to je jednou z hlavních konkurenčních výhod, kvůli které si stále udržuje skvělou pozici na trhu. Pokud hledáte ideální spojení kvality, výkonu a stylu, je model auta Audi 80 rozhodně hoden vaší pozornosti.
Historie modelu a pověst značky
Abychom skutečně pochopili, co dělá Audi 80 tak oblíbeným vozem, je dobré se krátce ohlédnout za jeho historií. Původní verze, dnes označovaná jako Audi 80 B1, se objevila už v roce 1972. Postupem času následovaly generace Audi 80 B2, Audi 80 B3, Audi 80 B4 a v některých diskuzích se lze setkat i s neoficiálním označením Audi 80 B5 pro pozdější vývojovou větev. Každá generace přinesla drobná vylepšení designu i technologie. Podle mého názoru však nejvíce zářila verze s Audi 80 1.6 diesel motorem, která proslula úsporným provozem a dlouhou životností.
Značka Audi sama o sobě vzbuzuje očekávání spolehlivosti, inovací a precizního zpracování. V dobových recenzích se často zdůrazňovala vysoká úroveň servisu a snadná dostupnost náhradních dílů. Když jsem se naposledy ptal několika majitelů, zdůrazňovali především dlouhou životnost podvozku a výjimečnou odolnost karoserie vůči korozi.
Ve srovnání se staršími verzemi, jako byl například model Audi 80 B2, se novější generace vyznačují lepší ergonomií interiéru a vyšší úrovní bezpečnosti. Přesto si zachovávají ten charakteristický „dotek“ značky Audi, který většina fanoušků miluje. Pokud bych měl říct, co Audi 80 nejvíce odlišuje od jiných vozů své doby, byl by to nezaměnitelný mix komfortu a zábavy z jízdy.
Tabulka: Chronologie změn modelu Audi 80
Generace | Roky výroby | Klíčové vlastnosti |
---|---|---|
B1 | 1972–1978 | První představení, kompaktní karoserie |
B2 | 1978–1986 | Vylepšená aerodynamika, diesel verze |
B3 | 1986–1991 | Modernizovaná optika, pohodlnější interiér |
B4 | 1991–1996 | Větší bezpečnost, lepší motorové verze |
(B5)* | 1996+ (neofic.) | Přechod k dalšímu evolučnímu stupni |
*(Neoficiální označení – většina zdrojů uvádí B5 již jako Audi A4.)
Exteriér
Na první pohled Audi 80 zaujme vyváženými proporcemi a čistými liniemi, které zdůrazňují jeho dynamiku. I když vůz stojí na místě, charakteristická silueta naznačuje odhodlání a elegantní sportovní ducha. Karoserie se v průběhu generací měnila, ale vždy si udržovala jistou uhlazenost. Myslím si, že právě tato jednoduchá, ale působivá forma je jedním z důvodů, proč model auta Audi 80 nezevšední ani po letech.
Za zmínku stojí i jedinečné prvky, jako je typická mřížka chladiče s logem Audi nebo promyšlené tvary předních světlometů. V některých verzích najdete i náznak chromovaných lišt okolo oken a v náraznících, což autu dodává luxusnější nádech. V případě Audi 80 cabrio navíc nelze přehlédnout plátěnou stahovací střechu, která dokáže skvěle kombinovat letní pohodu s nadčasovým designem.
Propojení aerodynamiky a designu se odráží v nízkém odporu vzduchu, který přispívá ke snížení spotřeby paliva a lepšímu jízdnímu komfortu. Když jsem si Audi 80 poprvé prohlížel z profilu, překvapilo mě, jak úhledně se linie vozu stáčejí směrem k zádi. Člověk má pocit, že nevidí jen auto, ale spíše precizní umělecký kousek na čtyřech kolech.
Pokud jde o barvy, Audi 80 se nabízí v široké škále odstínů – od klasické stříbrné a černé, přes různé odstíny šedé, až po výraznější červenou. Právě tyto barevné varianty dokážou ještě více podtrhnout ladné křivky vozu, a proto jsem vždy doporučoval majitelům vybírat barvu podle vlastního vkusu i podle toho, jak chtějí vůz prezentovat navenek.
Tabulka: Dostupná barevná provedení
Barva | Popis |
---|---|
Stříbrná | Klasika zdůrazňující technicistní vzhled |
Černá | Elegantní a nadčasová volba |
Červená | Sportovní akcent, který poutá pozornost |
Šedá (různé odstíny) | Neutrální řešení pro běžné užití |
Modrá | Originální volba s decentním nádechem exkluzivity |
Interiér
Po usednutí do kabiny Audi 80 člověka okamžitě osloví vyváženost mezi funkčností a estetikou. Nejedná se o žádnou přeplácanou hi-tech výbavu, ale spíše o promyšlenou koncepci zaměřenou na pohodlí a intuitivní ovládání. Podle mého názoru se nejvíce povedla ergonomie sedadel – sedadla působí příjemně pevně a zároveň poskytnou dostatečnou oporu při delších cestách.
Materiály povrchové úpravy se v různých generacích liší, avšak vždy zůstávají na vysoké úrovni. Setkal jsem se s verzemi, které měly čalounění z odolných textilií, ale také s koženými variantami, jež působily opravdu luxusně. Pokud jde o hmatový dojem, palubní deska obvykle bývá vyrobena z kvalitních plastů, které si dlouhodobě zachovávají svůj vzhled. Klimatizace a multimediální systém se liší podle výbavy: některé modely nabízejí klasické rádio s CD přehrávačem, zatímco novější verze mohou disponovat modernějšími navigačními systémy.
Velkým plusem je prostornost interiéru. Když jsem naposledy vezl čtyři dospělé lidi na delší vzdálenost, překvapilo mě, že se nikdo necítil stísněně. Přístupnost ovládacích prvků je rovněž velmi dobrá – řidič se nemusí natahovat přes celou palubní desku, vše je prakticky na dosah ruky. Audi 80 v mnoha ohledech ctí filozofii, že jednoduchost a logika jsou klíčovými prvky skvělého interiéru.
Pokud nahlédneme do zavazadlového prostoru, zjistíme, že i ten nabízí dostatek místa pro běžné nákupy, rodinná zavazadla nebo firemní materiály. Navíc některé varianty sedadel lze sklápět, čímž se úložný prostor ještě více zvětší. To ocení zejména řidiči, kteří využívají Audi 80 ke každodenním povinnostem či na kratší výlety.
Tabulka: Povrchové materiály v obalech
Materiál | Charakteristika | Trvanlivost |
---|---|---|
Textil (standard) | Odolný, příjemný na dotek | Vysoká |
Kombinace kůže/textil | Stylový kompromis | Střední až vysoká |
Plná kůže | Luxusní, elegantní | Vysoká |
Kvalitní plast (palubka) | Jednoduchá údržba, hladký povrch | Vysoká |
Technické vlastnosti
Z pohledu technických vlastností se Audi 80 může pochlubit širokou škálou motorizací, mezi nimiž figuruje i oblíbený Audi 80 1.6 diesel motor. Ten je dle mé zkušenosti ideální pro řidiče, kteří chtějí ušetřit na spotřebě, a zároveň ocení dlouhou životnost. Pro zájemce o dynamičtější jízdu jsou tu výkonnější benzínové varianty, které Audi 80 posouvají blíže k sportovnímu charakteru.
Kromě motoru hraje klíčovou roli i převodovka: setkat se můžete s manuálními i automatickými převodovkami. Ve starších generacích byla preferována hlavně pětistupňová manuální skříň, jež v kombinaci s lehkou karoserií dodávala vozu hravý charakter. U novějších verzí se objevují i modernější automaty, které ocení zejména lidé jezdící v hustém městském provozu.
Odpružení a celkové nastavení podvozku směřuje k vyváženosti mezi komfortem a sportovními vlastnostmi. Není to typický „kolotoč“ s přehnaně měkkým podvozkem, ale ani tvrdé auto čistě pro závodní tratě. Podle mého názoru zvládá skvěle každodenní jízdu, a zároveň umí být dostatečně stabilní při rychlejších přesunech po dálnici. U verzí s Audi 80 quattro navíc dostáváte výhodu pohonu všech kol, která se projeví v lepší trakci na mokrých či zasněžených silnicích.
Důležitým faktorem je i dynamika vozu. Mnoho lidí si myslí, že Audi 80 nemá díky svému stáří co nabídnout, ale já se přesvědčil o opaku. V závislosti na zvoleném motoru je akcelerace svižná a pro běžnou jízdu naprosto dostačující. Navíc díky relativně nízké hmotnosti některých starších generací působí i menší motorizace dostatečně živě.
Z hlediska praktického využití se hodí upozornit na dostupnost náhradních dílů, která je v rámci starších modelů stále dobrá. Když jsem řešil drobnou závadu na palivovém čerpadle, překvapilo mě, kolik různých dílů je na trhu stále k sehnání.
Tabulka: Úplný seznam specifikací různých paketů
Paket | Motorové možnosti | Převodovka | Pohon |
---|---|---|---|
Základní | 1.6 benzín / 1.6 diesel | 5st. manuál | Přední náhon |
Střední | 1.8 / 2.0 benzín | 5st. manuál / automat | Přední náhon |
Sport | 2.0 / 2.3 benzín | 5st. manuál | Přední / Quattro |
Luxus | 2.3 benzín / 2.5 TDI (vybrané trhy) | 5st. manuál / automat | Quattro |
Funkčnost a komfort
Audi 80 je proslulé promyšleným uspořádáním vnitřního prostoru. Máte-li v plánu jezdit hlavně po městě, oceníte relativně kompaktní rozměry a skvělou manévrovatelnost. Když jsem si ve špičce razil cestu přeplněnými ulicemi Prahy, potěšil mě malý poloměr otáčení a dobře naladěný posilovač řízení. Člověk se tak rychle proplétá uličkami a méně času stráví hledáním vhodného místa k zaparkování.
Pro rodiny bývá důležitý také objem zavazadlového prostoru. Audi 80 nabízí kufr, do kterého se podle mých zkušeností vejde nejen týdenní nákup, ale i menší kočárek či cestovní tašky pro kratší dovolenou. Někdy jsem slyšel kritiku na menší víko zavazadelníku, ale osobně mi to nikdy nepřišlo jako zásadní problém. Pokud plánujete dlouhou cestu, v pohodě do něj poskládáte veškerou běžnou bagáž.
Úroveň hluku a vibrací se řadí ke střední třídě, avšak při běžné jízdě si v kabině dokážete nerušeně povídat. Při vyšších rychlostech na dálnici už samozřejmě uslyšíte typický aerodynamický šum, ale nijak vás to nebude obtěžovat. Na špatných silnicích oceníte relativně robustní podvozek, který tlumí většinu nerovností, takže jízda zůstává příjemná i mimo dokonale hladké asfaltky.
V reálném provozu se Audi 80 osvědčuje jak ve městě, tak na delších cestách. Během dlouhých tras mě nikdy nezklamalo pohodlí sedadel ani stabilita vozu ve vyšších rychlostech. Podle mého názoru je spotřeba u dieselových variant mimo město velmi přijatelná, což potvrdí nejeden majitel. Když jsem kdysi jezdil s Audi 80 1.6 diesel motorem, běžně jsem dosahoval spotřeby kolem 5–6 l/100 km.
Tabulka: Objem zavazadlového prostoru a kabiny (v litrech, srovnání)
Verze | Objem kufru (l) | Prostor pro cestující (přibl. l) |
---|---|---|
Sedan (B3) | 425 | 2 700 |
Sedan (B4) | 430 | 2 750 |
Cabrio | 280 (se staženou střechou) | 2 500 |
Coupe | 320 | 2 650 |
Technologie a bezpečnostní systémy
Audi 80 má pověst vozu, který sází na spolehlivost a funkční technologie. Ačkoli starší generace nejsou vybaveny těmi nejmodernějšími asistenčními systémy, i tak zde najdeme některé vychytávky, jež dokážou zpříjemnit a zbezpečnit jízdu. Ve vybraných verzích se lze setkat například s posilovačem řízení, elektrickými zrcátky nebo ABS. Když jsem poprvé vyzkoušel systém ABS na kluzké silnici, byl jsem překvapen, jak efektivně to zabránilo zablokování kol.
Většina inovací se soustředila na motor, podvozek a oblast pasivní bezpečnosti. Podle mého názoru Audi vsadilo především na robustní konstrukci karoserie, takže ve své době patřila k bezpečnějším modelům. Například výztuže dveří nebo zesílené sloupky kabiny dokázaly při nehodě absorbovat značnou část nárazu.
Z hodnocení majitelů vyplývá, že vůz nemá přehnané množství elektroniky, a to se v dlouhodobém horizontu projevuje menším rizikem poruch. Mnoho lidí si myslí, že je to vlastně výhoda, protože opravy bývají jednodušší a levnější. Když jsem naposledy řešil drobnou závadu s klimatizací, stačilo vyměnit pár dílů a vše fungovalo jako dřív.
Audi 80 se sice nemůže rovnat nejnovějším modelům Audi A4 nebo A6, pokud jde o sofistikované asistenty typu adaptivního tempomatu či hlídání jízdních pruhů, přesto dává pocit jistoty a důvěry. Za volantem budete mít dojem, že auto vám „rozumí“ a nenutí vás neustále řešit složitá nastavení.
Tabulka: Srovnání technologií podle vybavení
Technologie | Základ (B2/B3) | Vyšší výbava (B3/B4) | Poznámka |
---|---|---|---|
ABS | Volitelný doplněk | Standard v pozdějších verzích | Zvyšuje bezpečnost při brzdění |
Elektrická okna | Ne v raných generacích | Ve vybraných výbavách | Pohodlné zejména v městském provozu |
Posilovač řízení | Často přítomen | Standard ve vyšších verzích | Usnadňuje řízení ve městě |
Klimatizace | Raritní u B2 | Častější u B4 | Různé typy klimatizací |
Ekonomika
Audi 80 je zajímavou volbou i z ekonomického hlediska. Spotřeba paliva se v případě dieselových verzí dokáže pohybovat kolem 5–6 l/100 km při klidné jízdě na dálnici, ve městě to bývá zhruba o litr až dva více. Benzínové varianty mají spotřebu samozřejmě vyšší, ale stále lze dosáhnout slušných čísel, pokud člověk nejezdí vyloženě agresivně.
Náklady na vlastnictví se skládají nejen ze spotřeby, ale také z údržby, daní a pojištění. Vzhledem k věku těchto vozů je povinné ručení často velmi přijatelné. Na druhou stranu mohou roční náklady mírně narůst kvůli vyšším cenám některých originálních náhradních dílů. Podle mého názoru je však trh s autodíly dostatečně pestrý, takže se dá najít i cenově dostupnější alternativa.
Pokud bychom se bavili o elektromobilech a hybridech, Audi 80 do této kategorie nepatří. Proto je zbytečné srovnávat jeho energetickou účinnost s vozy, jež mají elektrický pohon. Přesto jsem se setkal s lidmi, kteří do staršího Audi 80 instalovali přestavby na CNG či LPG, a dosáhli tak zajímavých provozních nákladů.
Tabulka: Spotřeba paliva pro různé verze modelu
Verze (motor) | Město (l/100 km) | Dálnice (l/100 km) | Smíšený cyklus (l/100 km) |
---|---|---|---|
1.6 diesel | ~6–7 | ~5 | ~5.5–6 |
1.8 benzín | ~8–9 | ~6–7 | ~7–8 |
2.0 benzín | ~9 | ~7 | ~8 |
2.3 benzín | ~10–11 | ~7–8 | ~9 |
Cena a výbava
Cenová hladina modelu Audi 80 se pohybuje v širokém rozpětí, protože se na trhu najdou jak dobře zachovalé kousky s nízkým nájezdem, tak i ojetiny, které už mají za sebou stovky tisíc kilometrů. Základní verze s menšími benzínovými motory často vycházejí levněji, zatímco raritnější verze, jako například Audi 80 quattro nebo Audi 80 coupe, mohou stát výrazně více. Podle mého názoru vždy záleží na konkrétním stavu vozidla, proto je dobré si před koupí vyžádat servisní dokumentaci a ideálně provést zkušební jízdu.
Co se týká výbavy, najdeme u Audi 80 velké rozdíly: od úplně základních verzí s manuálními okny a rádiem až po dobře vybavené edice s klimatizací, elektrickými sedadly a koženým interiérem. Mnoho lidí si myslí, že zrovna bohatší verze zvyšuje komfort na dlouhých cestách, a já s tím souhlasím. Pokud plánujete časté služební cesty, vyplatí se investovat do lepšího balíčku výbavy.
Cena v poměru ke kvalitě je nadprůměrná, protože i starší kusy bývají spolehlivé a nepodléhají rychle korozi. Pamatujte ale, že s každým ojetým vozem mohou přijít skryté náklady, jako je výměna brzd, tlumičů či spojky. Přesto si myslím, že Audi 80 nabízí velmi dobrý kompromis mezi cenou, výkonem a pohodlím.
Tabulka: Sestavy a jejich klíčové rozdíly
Sestava | Výbava | Klíčové prvky |
---|---|---|
Základ | Manuální okna, rádio | Nízká cena, jednoduchá údržba |
Střední | El. okna, klimatizace | Vyšší komfort, dostupná cena |
Prémiová | Kůže, hliníková kola | Luxusnější dojem, vyšší cena |
Sportovní | Sport. sedadla, spoiler | Sportovní vzhled, tužší podvozek |
Srovnání s konkurencí
Na trhu existuje několik konkurentů, kteří se snaží oslovit podobnou cílovou skupinu jako Audi 80. Jedním z nich je BMW řady 3 ve starších generacích (E30, E36), které se také těší velké oblibě mezi nadšenci. Stejně jako Audi 80, i tato BMW nabízí zadní pohon nebo částečně pohon všech kol (u vybraných verzí), avšak někteří řidiči považují Audi 80 quattro za lepší volbu do zimních podmínek.
Další alternativou by mohl být Mercedes-Benz třídy C (W202), který si zakládá na pohodlí a tradičním luxusu. Mercedes je sice často vnímán jako klidnější a konzervativnější auto, avšak pro rodinné užití může být skvělou volbou díky prostornému interiéru. Mnoho lidí si myslí, že Audi 80 je přece jen o něco živější a obratnější, a to hlavně v městském prostředí.
Pokud jde o cenovou dostupnost a provozní náklady, Audi 80 většinou drží krok s konkurencí. Náhradní díly mohou být u některých modelů BMW a Mercedesu o něco dražší, zatímco u Audi 80 se často dostanete k relativně příznivým cenám. Když jsem porovnával pojištění jednotlivých značek, vyšlo mi, že Audi 80 má v průměru o něco nižší sazby, i když se mohou lišit podle konkrétní pojišťovny.
Hlavními výhodami Audi 80 oproti konkurenci jsou spolehlivost, tuhá karoserie a univerzálnost využití. Nedostatkem může být omezenější nabídka luxusních prvků, především v nižších verzích. Myslím si, že pokud člověk vyžaduje především každodenní funkční auto, které může i dobře vypadat, Audi 80 vyhrává. V případě, že prahnete po vysoce prémiových detailech a máte vyšší rozpočet, možná vás zaujme spíše Mercedes.
Tabulka: Podrobné srovnání vlastností s konkurenty
Model | Pohon | Cenové rozpětí (CZK) | Hlavní výhoda | Hlavní nevýhoda |
---|---|---|---|---|
Audi 80 | Přední / Quattro | 30–100 tis. (ojeté) | Spolehlivost, manévrovatelnost | Méně luxusní výbava |
BMW řady 3 (E36) | Zadní / xDrive | 40–120 tis. (ojeté) | Sportovní charakter | Náročnější údržba |
Mercedes C (W202) | Zadní / 4Matic | 40–130 tis. (ojeté) | Komfort a image značky | Vyšší ceny originálních dílů |
Zkušební jízda: zážitek z jízdy
Když jsem poprvé usedl do Audi 80 a vyjel na klikatou okresní silnici, ihned mě vtáhla do děje lehkost, s jakou reaguje na pokyny volantu. Měl jsem pocit, jako kdyby auto četlo moje myšlenky a plynule se chystalo na každý další zatáčkovitý úsek. Tento vůz nejen jezdí, ale i inspiruje k objevování nových cest a krajin.
Ve městě zase oceníte výborný výhled z vozu. Řidič sedí relativně vysoko, takže dobře vidí na dění před sebou. Když jsem projížděl centrem, cítil jsem, že se Audi 80 nenechá vyvést z míry ani hustým provozem. Manévrovatelnost je opravdu na úrovni, a díky tomu se z vás může stát tak trochu „městský pilot“.
Při dálničních rychlostech zůstává Audi 80 stabilní a vyvážené. Dokonce i verze s nižším výkonem má dostatek síly pro plynulé předjíždění. Největší radost z jízdy jsem však zažil na hladkých silnicích s mírnými zatáčkami, kde auto umožňuje skvělé propojení s vozovkou a dokáže nabídnout pocit jistoty. Mnoho lidí si myslí, že kvůli starší konstrukci nemůže jít o tak zábavné auto, ale Audi 80 tento předsudek hravě boří.
Celkově lze říci, že zkušební jízda s Audi 80 potěší i náročnější milovníky volantů. Je to kombinace dobré ergonomie, spolehlivé techniky a dávky emocí, která vás donutí chtít jezdit dál a dál.
Skryté náklady a nuance vlastnictví
Vlastnictví Audi 80 s sebou nese i některé skryté náklady, o kterých je dobré vědět. Pravidelná údržba jako výměna oleje, filtrů či svíček je sice běžnou rutinou, avšak u starších vozů mohou nastat větší investice, například do brzdového systému nebo do tlumičů. Když jsem to naposledy řešil, uvědomil jsem si, že ceny originálních dílů mohou být vyšší, takže se vyplatí pátrat i po kvalitních alternativách.
Dalším faktorem je dostupnost náhradních dílů. Obvykle s ní není velký problém, ale u specifických verzí, jako je Audi 80 coupe nebo Audi 80 cabrio, může hledání trvat déle a vyžadovat specializované prodejce. Myslím si, že to ale k nadšeneckému vlastnictví Audi 80 tak trochu patří – člověk investuje čas, aby auto udržel v perfektním stavu.
Provoz v extrémních podmínkách, jako je krutá zima či vysoké letní teploty, si často žádá zvýšenou péči. Zimní starty vyžadují dobrou baterii a funkční žhavení u dieselových verzí. Na druhou stranu, robustní konstrukce karoserie a pohon quattro dělají z Audi 80 spolehlivého parťáka i na zledovatělé silnice.
Zda je vhodný pro rodinu, práci nebo cestování
Audi 80 může být skvělým rodinným vozem, zejména pokud hledáte spolehlivé auto za přijatelnou cenu. Montáž dětských sedaček není problém a kufr pojme kočárek i nezbytnou výbavu. Když jsem měl Audi 80 jako rodinný vůz, zvládal jsem pohodlně všechny drobné přesuny a cesty k babičce, takže i děti si na něj rychle zvykly.
Pro práci typu taxi nebo rozvoz poslouží spíše úsporné dieselové verze, které potěší menší spotřebou. Díky dobrému poměru cena/výkon jej mnohdy volí i menší firmy jako firemní auto pro krátké služební jízdy. Velkou předností je navíc odolný interiér, který snese větší zátěž a časté nastupování pasažérů.
Cestovatelé ocení pohodlí při delších trasách. Audi 80 se jen tak neunaví a poskytne stabilitu i při vyšších rychlostech na dálnici. Navíc je možné zadní sedadla částečně sklopit a rozšířit zavazadlový prostor pro objemnější náklad. Osobně si myslím, že tento model zvládne i delší dovolenou, při které si budete užívat slušné cestovní pohodlí a přitom zůstanete v rozumných nákladech na palivo.
Jedinečné vlastnosti
Audi 80 vyniká jedinečnou kombinací spolehlivosti a nadčasového designu, kterou bych nenazval pouhým klišé. Zatímco jiné modely stejné doby mohou působit zastarale, Audi 80 si svou přitažlivost uchovává i v moderním kontextu. Myslím si, že tomu napomáhá především propracovaná aerodynamika a decentní elegance.
Nezapomenutelnou vychytávkou je také pohon quattro, který byl pro svoji dobu revoluční a dodnes patří mezi nejlépe hodnocené systémy pohonu všech kol na trhu. Přijde mi skvělé, že když jsem posledně parkoval na přeplněném sídlišti, pohon quattro mi pomohl zajet i do zdánlivě obtížnější sněhové „kapsy“, kde by si mnoho vozů jednoduše neporadilo. „Parkoviště, na které se dokonale vejde auto i do úzké městské kapsy,“ to je pro mě symbolem praktické stránky Audi 80.
Budoucí likvidita
Z hlediska budoucího prodeje si Audi 80 stojí poměrně dobře. Ztráta hodnoty samozřejmě nastává, ale tempo poklesu již není tak razantní jako u novějších modelů. Podle mého názoru zůstane poptávka po starších, dobře udržovaných kusech stále stabilní, zvláště jde-li o verze jako Audi 80 quattro nebo Audi 80 cabrio.
Na sekundárním trhu se Audi 80 často prodává mezi milovníky veteránů i běžnými řidiči, kteří hledají spolehlivé auto. Díky tomu se dá auto prodat relativně snadno, pokud je v dobrém technickém stavu. Když jsem se jednou rozhodl vyměnit svou Audi 80 za větší rodinný model, nebyl problém najít nadšeného kupce, který ocenil zachovalou karoserii a spolehlivý motor.
Výhody a nevýhody
Mezi hlavní výhody Audi 80 patří především dlouhodobá spolehlivost, kterou potvrzují desítky tisíc spokojených majitelů po celém světě. Na mnoha diskusních fórech stále kolují příběhy o vysokých nájezdech bez nutnosti zásadních oprav. Dalším plusem je nadčasový design, díky němuž vozidlo nevypadá archaicky ani v dnešním provozu. A v neposlední řadě musím vyzdvihnout cenovou dostupnost a solidní jízdní vlastnosti.
Na druhou stranu je dobré uvědomit si, že se bavíme o starším voze, což s sebou nese jistá omezení. Může se objevit vyšší spotřeba u benzínových verzí, některé bezpečnostní prvky nemusí odpovídat současným standardům a sehnání dílů na specializované varianty (třeba Audi 80 coupe) může trvat déle. Mnoho lidí si myslí, že je to daň za charismatické auto s historií.
Poctivé srovnání s konkurencí ukazuje, že Audi 80 obstojí zejména v poměru cena/výkon. Neposkytne tak moderní interiér ani nejpokročilejší asistenty, ale dokáže okouzlit svým charakterem a bezproblémovým každodenním užíváním. V konečném důsledku záleží na preferencích každého řidiče, zda upřednostní moderní technologie, nebo srdcový vztah k legendě na čtyřech kolech.
Balíčky služeb a pojištění
U Audi 80 se záruky již pochopitelně nevztahují na originální tovární nastavení, neboť se jedná o starší model. Přesto některé servisní sítě nabízejí doplňkové služby, jako je úvodní technická prohlídka zdarma či zvýhodněná cena náhradních dílů. Když jsem si kupoval ojeté Audi 80, prodejce mi nabídl balíček garance na motor a převodovku, který kryl některé potenciální poruchy.
Doplňkové pojištění si lze sjednat u různých pojišťoven, přičemž často záleží na stáří a stavu vozu. Některé pojišťovny mohou požadovat vyšší sazbu, zatímco jiné nabízejí vyloženě výhodné podmínky díky kategorii veterán. Podle mého názoru se vyplatí udělat si průzkum trhu a zvolit pojištění, které sedne přesně na vaše potřeby a peněženku.
Pokud jde o prodlouženou záruku, ta je dostupná spíše u specializovaných autobazarů či autorizovaných servisů. Obvykle se týká konkrétních součástí vozu a může být omezena na určité kilometry nebo časové období. Myslím si, že pro majitele staršího modelu, jako je Audi 80, může být taková služba výhodná, pokud plánujete denní využití vozu a chcete si ušetřit starosti při případné poruše.
Závěr
Audi 80 je vůz, který si najde místo v srdci mnoha řidičů, ať už hledají spolehlivý rodinný automobil, stylovou městskou káru či sportovně laděného parťáka na víkend. Nejde o nejmodernější model, ale jeho přednosti – odolnost, solidní jízdní vlastnosti a příjemný design – z něj činí velmi atraktivní volbu.
Komu bych Audi 80 doporučil? Třeba tomu, kdo si zakládá na osvědčených řešeních a není posedlý nejnovějšími technologiemi. Pokud preferujete vůz, jenž vás nezruinuje cenou servisu a přitom skvěle slouží v každodenním provozu, jste na správné adrese. Osobně bych si dal pozor na podvozkové díly a stav karoserie, protože špatně ošetřené kousky mohou skrývat korozi.
Závěrem lze říci, že Audi 80 má své kouzlo a dokáže nabídnout mimořádný poměr kvality a ceny. Ať už potřebujete spolehlivého pracanta nebo veterána pro radost, tento model auta Audi 80 se může stát vaším ideálním společníkem.
Často kladené otázky
Jaká je skutečná spotřeba paliva u Audi 80 1.6 diesel motoru?
V reálném provozu se většinou pohybuje kolem 5–6 l/100 km na dálnici a 6–7 l/100 km ve městě. Záleží ovšem na stylu jízdy a technickém stavu vozu.
Je Audi 80 vhodné pro začínající řidiče?
Ano, pokud je vůz v dobrém stavu, začátečník ocení jednoduché ovládání a přehledný interiér. Určitě bych doporučil pečlivou kontrolu vozu před koupí.
Mohu s Audi 80 jezdit v horších zimních podmínkách?
S pohonem quattro je Audi 80 v zimě velmi schopné. I verze s předním náhonem si vedou slušně, pokud mají kvalitní zimní pneumatiky.
Jak složité je sehnat náhradní díly na starší generace (Audi 80 B3, Audi 80 B4)?
Většina dílů je stále dobře dostupná. U specifických karosářských dílů (např. pro Audi 80 coupe nebo Audi 80 cabrio) však může být hledání delší.
Jaké jsou slabiny Audi 80, na které bych si měl dát pozor při koupi?
Zkontrolujte stav podvozku, brzdy a spojku. Koroze se obvykle objevuje méně často, ale u špatně ošetřovaných vozů se může vyskytnout.
Čím se liší Audi 80 B2 od Audi 80 B4?
Zásadní rozdíl spočívá v designu, výbavě a technice. B4 má modernější interiér, lepší bezpečnostní prvky a často i bohatší výbavu.
Lze Audi 80 ještě sehnat v provedení Audi 80 b5?
Označení Audi 80 b5 je neoficiální a většinou se jím myslí přechod k modelu Audi A4 (B5). Klasickou „osmdesátku“ B5 proto na trhu nepotkáte. Je to spíše raritní terminologie.