Pokud hledáte vůz, který kombinuje sportovní eleganci, rodinnou praktičnost a historickou prestiž, pak se bmw e21 recenze rozhodně nevyhýbejte. Tento model, známý také jako bmw řady 3 (e21) či bmw řady 3 e21, byl první generací oblíbené trojkové řady, která se vyráběla mezi lety 1975 a 1983. Ať už jej potřebujete pro každodenní městské přesuny, firemní účely, sportovní radovánky, nebo rodinné výlety, bmw e21 se jeví jako nadčasová volba, jež v sobě spojuje pohodlí, styl a spolehlivost. Myslím si, že jde o automobil, který se nejenom přizpůsobí rozmanitým potřebám, ale také přidá vaší garáži špetku výjimečné historie.
Tento vůz vynikal v konkurenci díky svému elegantnímu designu, poctivé německé konstrukci a jízdním vlastnostem, jež v dané době patřily ke špičce. Například varianta bmw e21 320 či sportovnější bmw e21 323i zaujmou vyznavače dynamiky a precizního řízení, zatímco bmw e21 316 nabídne úspornější a klidnější provoz. Podle mého názoru se tento automobil stal odrazem stylu i pohodlí v dynamickém světě, kde hledáte nejen dopravní prostředek, ale i součást vaší osobní image.
Historie modelu a pověst značky
Abychom se dostali do bližšího kontaktu s duší bmw řady 3 e21, podívejme se nejprve na jeho kořeny. Produkce první generace 3. řady BMW začala v roce 1975 a skončila v roce 1983. Během těchto let došlo k postupným úpravám motorů, interiéru i výbavy. Například rok 1981 byl pro bmw e21 1981 dobou, kdy se začaly ustalovat vylepšené motorizace a drobné designové retuše. Když jsem poprvé viděl starší exemplář tohoto vozu na historickém srazu, překvapila mne jeho nadčasová silueta a dobové detaily, které působily i po dekádách atraktivně.
Samotná značka BMW vždy stavěla na prestiži, precizní německé technice a spolehlivosti. Majitelé E21 často vzpomínají na dobrou dostupnost náhradních dílů, solidní servisní síť a dlouhodobou odolnost vůči korozi. Přestože ve srovnání s předchozími modely jako byly starší řady 02, přinesla E21 modernější pojetí interiéru, novou palubní desku a také širší nabídku motorů.
Mnoho lidí si myslí, že E21 svým povedeným designem, jízdní stabilitou a dobře vyladěnými motory výrazně ovlivnila image a pověst BMW jako značky, jež umí nabídnout dynamické, ale zároveň kultivované vozy. Ať už se bavíme o základní verzi 316, nebo exkluzivních úpravách bmw e21 alpina, každý si mohl najít to své.
Tabulka: Chronologie změn modelu
Roky výroby | Klíčové změny a vlastnosti |
---|---|
1975-1977 | Uvedení modelu, základní motorizace 316, 318 |
1978-1980 | Přidání silnějších verzí 320, 323i, mírné úpravy interiéru |
1981-1983 | Stabilizace výrobního programu, vylepšení motorů, drobné designové retuše |
Exteriér
Když se zadívám na E21 zvenku, vidím ostré a přitom elegantní linie, které definovaly estetiku pozdních 70. a počátku 80. let. Přední maska, typická pro BMW, s dvojitými kulatými světlomety a výraznou ledvinkovitou mřížkou, přináší sebevědomý výraz. Aerodynamika nebyla v oné době tak sofistikovaná jako dnes, přesto se konstruktéři snažili minimalizovat odpor vzduchu. Díky tomu E21 vypadá dynamicky i v klidu, jako by se chystala vyrazit vpřed každou vteřinou. Podle mého názoru právě tento designový rukopis odlišuje E21 od konkurence.
Vrcholem exteriéru jsou také chromované prvky a decentní detaily, které dotvářejí prémiový dojem. Když jsem naposledy potkal E21 na městské ulici, překvapilo mne, jak decentně, a přesto nápaditě působí vedle moderních automobilů. Není to křiklavý veterán, ale elegantní kousek historie, který se nebojí porovnat s dnešním proudem ostrých křivek a LED světel.
Výběr barevného provedení se v dobách E21 soustředil spíše na tradiční odstíny – černá, bílá, stříbrná, ale i výraznější modrá nebo červená. Oproti dnešním unifikovaným bílým a šedým flotilám působí barevná škála E21 živěji. Podle mého názoru dokáže dobře zvolený lak dodat tomuto vozu osobitý šarm.
Tabulka: Dostupná barevná provedení
Barva | Popis |
---|---|
Alpine White | Čistá bílá, klasická barva |
Polaris Silver | Elegantní stříbrná |
Henna Red | Výrazná červená |
Baltic Blue | Modrá s jemným nádechem |
Schwarz Black | Tradiční černá s leskem |
Interiér
Uvnitř bmw e21 se setkáte s kokpitem, který v době svého vzniku představoval moderní pojetí interiéru. Materiály byly pevné, často s využitím kvalitních tkanin a odolných plastů. Přestože nenabídne luxus soudobých limuzín, sedadla jsou pohodlná a příjemná na dotek. Když jsem jednou seděl v E21 na veteránském srazu, všiml jsem si, že i po letech používání vypadal interiér zachovale a útulně, což svědčí o slušné životnosti použitých materiálů.
Ergonomie byla promyšlená – řidič má přehled o ovládacích prvcích a cítí se přirozeně. Palubní deska je orientována lehce směrem k řidiči, což usnadňuje čtení přístrojů a manipulaci s tlačítky. Myslím si, že v porovnání s dnešními dotykovými obrazovkami působí analogová přístrojová deska E21 tradičně a srozumitelně. Tento klasický styl ocení milovníci mechanické jednoduchosti, kteří nemají rádi zbytečně složité systémy.
Technologicky nemůžeme od E21 čekat zázraky, ale ve své době nabízela rádio, jednoduchý ventilační systém a možnost dovybavení klimatizací. Prostor pro zavazadla není sice obří, ale pro běžné využití postačí. Navíc díky tvaru karoserie lze relativně snadno manipulovat s menšími kufry. Když jsem si zkoušel představit, jak bych do E21 naložil nákupní tašky či golfový bag, nepřišlo mi to nijak komplikované.
Interiér sice neoplývá hi-tech prvky, ale to neznamená, že mu chybí styl. Podle mého názoru tento interiér připomíná poctivou starou školu, kde vše má svou funkci a nic není navíc. Pokud hledáte autenticitu, zde ji najdete.
Tabulka: Povrchové materiály v interiéru
Materiál | Popis |
---|---|
Textil | Odolné a příjemné na dotek |
Kůže (volitelně) | Prémiový dojem, snadná údržba |
Plast | Kvalitní, tvrzený, nenáročný na údržbu |
Dřevo (dekor) | Pouze v některých verzích pro luxusnější vzhled |
Technické vlastnosti
Pod kapotou bmw řady 3 (e21) najdeme širokou paletu motorů, sahající od menších čtyřválců až po svižné šestiválce. Například bmw e21 316 nabízel úspornější provoz a nižší výkon, vhodný pro klidnou jízdu po městě, zatímco bmw e21 320 či bmw e21 323i už měly větší sílu a lepší pružnost při předjíždění. Motorová nabídka se v průběhu let neustále ladila tak, aby vůz vyhověl dynamickým požadavkům řidičů i rostoucím emisním normám. Podle mého názoru byla E21 známá svými spolehlivými motory a přirozeně sportovním charakterem.
Převodovky byly převážně manuální, což se dnes může zdát poněkud archaické, ale v té době to byl standard. Navíc manuální řazení umocňovalo zážitek z jízdy, neboť jste cítili přímý kontakt s technikou. Podvozek a odpružení nebyly tak sofistikované jako u moderních vozů, přesto vůz nabízel slušný kompromis mezi komfortem a sportovním chováním. Mnoho lidí si myslí, že na klikatých okreskách dokázala E21 vykouzlit úsměv na tváři a v té době byla synonymem radosti z řízení.
Dynamika se samozřejmě lišila podle zvoleného motoru a výbavy. Základní verze si vystačily s klidným tempem, zatímco šestiválcové varianty vynikaly svižnou akcelerací a vyšší maximální rychlostí. Pokud bych měl možnost zvolit, sáhl bych po 320 nebo 323i, abych si užil příjemnou směs výkonu a charakteru.
Pokud někdo v dnešní době hledá raritnější a extrémnější úpravy, může narazit i na pojmy jako bmw e21 m3 či bmw e21 alpina. Oficiální M3 varianta sice v éře E21 nevznikla, ale Alpina a další úpravci dodali tomuto vozu sportovní nádech a zvýraznili jeho potenciál.
Tabulka: Přehled specifikací různých paketů
Paket | Motor | Výkon (kW) | Převodovka | Max. rychlost (km/h) |
---|---|---|---|---|
Základní (316) | 1.6L 4válec | ~66 kW | 4-st. manuál | ~160 km/h |
Střední (320) | 2.0L 4/6válec | ~90-92 kW | 4/5-st. manuál | ~180-185 km/h |
Sportovní (323i) | 2.3L 6válec | ~105 kW | 5-st. manuál | ~200 km/h |
Funkčnost a komfort
Co se týče funkčnosti, E21 neoslňuje moderní výbavou, ale nabízí dobře využitelný vnitřní prostor. Díky klasické tříprostorové karoserii máte relativně dost místa pro čtyři pasažéry a přiměřený zavazadlový prostor. Když jsem si představoval reálné scénáře, například městské popojíždění v dopravních zácpách, napadlo mne, že s E21 to může být trochu náročnější vzhledem k absenci posilovače řízení u starších verzí. Na druhou stranu menší rozměry auta a dobrý výhled z kabiny umožňují snadné manévrování.
Hluk a vibrace jsou v porovnání s dnešními vozy vyšší, zejména na rozbitých silnicích, ale to k veteránskému zážitku patří. Na kvalitních površích je však jízda překvapivě komfortní. Představte si dlouhou cestu po dálnici – s dobře seřízeným motorem a podvozkem dokáže E21 celkem příjemně polykat kilometry. Pro rodinu s menšími dětmi můžete využít zavazadlový prostor na kočárek a drobnosti, pro firemní účely se hodí decentní vzhled a nenápadný dojem, pro sportovní nadšence zas možnost živějších motorizací.
Na špatných silnicích je dobré mít na paměti, že odpružení není tak sofistikované jako dnes, ale solidní mechanika a tužší stavba vozu zvládnou i rozbitější cesty. Podle mého názoru E21 nabízí dostatek komfortu na to, abyste v něm strávili delší cesty bez pocitu utrpení. Když jsem jednou přemítal, zda bych s tímto vozem vyrazil na delší dovolenou, napadlo mě, že kromě trochu vyšší spotřeby nevidím zásadní problém.
Tabulka: Objem zavazadlového prostoru a kabiny
Prostor | Objem (l) |
---|---|
Zavazadelník | cca 425 l |
Kabina (celk.) | Dostatek pro 4 dospělé |
Zadní sedadla (sklopená) | Zvýšení objemu, + cca 20% |
Technologie a bezpečnostní systémy
V době vzniku E21 nebyla bezpečnostní výbava tak rozsáhlá jako u současných modelů. Airbagy tehdy nebyly samozřejmostí, takže se musíte spolehnout na základní mechanické vlastnosti vozu. Díky pevné karoserii, tuhé konstrukci a bytelnému rámu však E21 poskytovala na svoji éru slušnou míru ochrany. Když jsem porovnával E21 s moderními vozy, uvědomil jsem si, že chybějící asistenční systémy jako ABS či ESP výrazně mění jízdní styl. Řidič musí být opatrnější a více spoléhat na své dovednosti.
Technologické inovace tehdy znamenaly spíše lepší osvětlení, spolehlivější brzdy či robustnější zavěšení kol. Dnes si lidé zvykli na kamery, parkovací senzory či aktivní tempomaty. V E21 nic takového nenajdete, a přesto jde jezdit bezpečně – stačí se soustředit. Podle mého názoru je to návrat k řidičským kořenům, kdy váš úsudek a cit pro auto hrají hlavní roli.
Praktická užitečnost dostupných technologií je v případě E21 spíše v oblasti odolnosti a snadné servisovatelnosti. Když jsem jednou slyšel názor dlouholetého majitele E21, zdůrazňoval, že opravy a údržba jsou relativně přímočaré a méně závislé na elektronice. To může být pro některé nadšence velké plus.
Tabulka: Srovnání technologií podle výbavy
Techn. prvek | Základní výbava | Rozšířená výbava |
---|---|---|
Posilovač řízení | Ne (u starších verzí) | Ano (vybrané verze) |
Klimatizace | Volitelně | Ano (vybrané modely) |
Rádio | Ano | Kvalitnější model s kazetou |
ABS | Ne | Ne (v E21 nedostupné) |
Ekonomika
V otázkách ekonomiky provozu je E21 vůz staré školy. Spotřeba paliva se pohybuje kolem 8-10 l/100 km u čtyřválcových verzí, zatímco šestiválce mohou být hladovější. V městském provozu se spotřeba zvýší, na dálnici se naopak ustálí. Podle mého názoru to není ideální pro dnešní honbu za nízkými emisemi, ale pokud berete E21 jako koníček nebo retro stylovku, můžete vyšší spotřebu odpustit.
Náklady na vlastnictví zahrnují údržbu, pojištění a daně. Starší vozy mohou mít vyšší pojistné, pokud nejsou v kategorii historických vozidel, a údržba může být náročnější vzhledem k věku. Na druhou stranu náhradní díly jsou často k mání z druhovýroby, a pokud máte šikovného mechanika, nemusí být opravy přehnaně drahé.
Úvaha o hybridních a elektrických variantách je u E21 bezpředmětná – v tehdejší době něco takového neexistovalo. Pokud byste chtěli zvýšit energetickou účinnost, museli byste se pustit do neortodoxních úprav.
Tabulka: Spotřeba paliva pro různé verze
Verze | Město (l/100 km) | Dálnice (l/100 km) | Smíšený cyklus (l/100 km) |
---|---|---|---|
316 | ~10,0 | ~7,5 | ~8,5 |
320 | ~11,5 | ~8,0 | ~9,5 |
323i | ~12,0 | ~8,5 | ~10,0 |
Cena a výbava
Ceník a dostupné balíčky v době E21 byly výrazně jednodušší než dnes. Za základní verzi jste zaplatili relativně dostupnou částku, zatímco lepší motorizace a výbavové prvky zvedly cenu. Dnes je situace jiná – E21 není nová a ceny na sekundárním trhu závisí na stavu vozu, jeho originalitě a raritě určité verze. Myslím si, že dobře udržovaný kousek E21 může stát víc, než byste čekali, protože jeho sběratelská hodnota roste.
Hlavní rozdíly ve výbavě spočívaly v motorizaci, typech sedadel, materiálech interiéru a volitelné klimatizaci či střešním okně. Některé verze nabízely i sportovnější podvozek či lepší audio systém. Podle mého názoru se vyplatí investovat do vozu v dobrém stavu a případně se nebát připlatit za lepší výbavu, která zvýší pohodlí.
Poměr ceny a kvality u E21 je dnes dán hlavně historickou hodnotou. Nejde jen o to, co auto umí, ale co symbolizuje. Když jsem naposledy viděl inzerát na krásnou 323i, cenovka odrážela nejen technický stav, ale i její výjimečnost na trhu.
Tabulka: Výbavové sestavy a jejich klíčové rozdíly
Sestava | Motor | Výbava navíc |
---|---|---|
Základ | 316 | Standardní sedačky |
Střední | 320 | Lepší čalounění, rádio, v. chladič |
Prémiová | 323i | Klimatizace, sportovní podvozek, luxusní interiér |
Srovnání s konkurencí
Abychom si udělali lepší obrázek, můžeme srovnat E21 s jejími konkurenty té doby. Například Alfa Romeo Giulietta z přelomu 70. a 80. let nabízela rovněž sportovní charakter, ovšem s italským šarmem a lehce nevyzpytatelnou spolehlivostí. Ford Cortina či pozdější Sierra vsadily spíše na praktičnost a cenovou dostupnost než na sportovní projev. Podle mého názoru si E21 díky německé preciznosti a kvalitě získala srdce mnoha řidičů, kteří chtěli kombinaci spolehlivosti a radosti z jízdy.
Pokud jde o klíčové vlastnosti, E21 vynikala řízením a jízdní stabilitou, Giulietta zas lákala na charismatický italský design a zvuk motoru. Cortina mohla mít výhodu v ceně a dostupnosti dílů. Jestliže hodnotím cenu a technologické vychytávky, E21 poskytovala rozumný kompromis, zatímco některé japonské vozy (např. Datsun Bluebird) se snažily zaujmout jednoduchostí a spolehlivostí.
Výhodou E21 byl jednoznačně její image a nadčasový design. Nevýhodou možná vyšší provozní náklady a menší nabídka asistenčních prvků. Mnoho lidí si myslí, že pokud jde o sportovně laděné sedany té doby, E21 má dodnes zvuk a renomé, které z ní dělá zajímavou volbu pro sběratele i nadšence.
Tabulka: Podrobné srovnání vlastností s konkurenty
Model | Výkon | Spotřeba | Spolehlivost | Design | Cena (tehdy) |
---|---|---|---|---|---|
BMW E21 (320) | Střední | Střední | Vysoká | Nadčasový | Vyšší |
Alfa Giulietta | Podobný | Vyšší | Kolísavá | Charismatický | Podobná |
Ford Cortina | Nižší | Nižší | Střední | Konzervativní | Nižší |
Zkušební jízda: zážitek z jízdy
Při usednutí za volant E21 mě překvapilo, jak dobře je vidět ven – tenké sloupky, velká okna, všechno navozuje pocit lehkosti a přehlednosti. Posez za volantem je spíše tradiční, nohy mírně natažené, ruce pohodlně spočívají na volantu. Reakce na pohyby řízením jsou přímé, i když chybí moderní posilovač. Když jsem projížděl úzkými městskými uličkami, cítil jsem se jako řidič, nikoli pasažér techniky. Myslím si, že toto spojení mezi člověkem a strojem mnoho moderních aut postrádá.
Na dálnici E21 v klidu drží krok, motor příjemně vrní a vůz se cítí stabilně i ve vyšších rychlostech. V terénu, tedy na rozbitých silnicích či polňačkách, samozřejmě rychle poznáte limity. Přesto neztrácí E21 své kouzlo. Tento vůz nejen jezdí, ale i inspiruje. Je to návrat ke kořenům, kdy cítíte přímou zpětnou vazbu od pneumatik a povrchu vozovky.
Za jízdy se neustále usmívám a říkám si, že E21 není jen dopravní prostředek, nýbrž zážitek. Podle mého názoru se hodí pro ty, kdo chtějí kromě cíle i samotnou cestu prožít naplno.
Skryté náklady a nuance vlastnictví
Při vlastnictví E21 musíte počítat s pravidelnými náklady na údržbu. Starší auto vyžaduje pečlivé prohlídky, výměny olejů, filtrů a dalších spotřebních materiálů. Pokud se něco porouchá, díly mohou být dostupné, ale někdy budete muset hledat specializované prodejce nebo burzy náhradních dílů. Když jsem jednou řešil podobný problém u staršího vozu, pomohla mi komunita nadšenců, kteří sdíleli kontakty na ověřené dodavatele.
Náklady na opravy se mohou lišit – karoserie bez koroze je základ, jinak se můžete připravit na finančně náročné opravy. Pokud je vůz v dobrém stavu, provoz nebude extrémně drahý, ale musíte počítat s vyšším časovým i finančním nasazením než u nového auta.
V extrémních podmínkách, jako jsou dlouhé zimy s agresivní posypovou solí nebo velmi horká léta, je dobré vůz chránit a pečlivě se o něj starat. Podle mého názoru platí, že kdo se o E21 stará s láskou, tomu se mnohonásobně odmění.
Zda je vhodný pro rodinu, práci nebo cestování
Je E21 vhodná pro rodinu? Pokud máte jedno či dvě menší děti, můžete se vejít relativně pohodlně. Dětské sedačky lze uchytit, i když ne tak snadno jako v moderních vozech s ISOFIX. Zavazadlový prostor pojme kočárek a pár tašek s nákupem. Podle mého názoru jde spíš o kompromis – rodinný život s E21 může fungovat, pokud nemáte přehnané nároky.
Pro práci, jako je taxikaření či rozvoz, byste E21 mohli využít, ale její údržba a spotřeba mohou být omezující. Na druhou stranu, pokud jde o firemní image, veterán v garáži může zapůsobit na zákazníky, kteří ocení styl a originalitu.
Na delší cesty je E21 překvapivě pohodlná, i když na dlouhých dálnicích může spotřeba stoupnout. Multimediální výbava je minimální, takže se budete spoléhat na vlastní hudební nosiče nebo společníky na palubě. Myslím si, že pro milovníky klasických aut se tento vůz může stát společníkem na výlety po malebných okreskách, i když dálnic se bát nemusí.
Jedinečné vlastnosti
Co činí E21 skutečně jedinečnou? Podle mého názoru je to kombinace historického půvabu, mechanického charakteru a designu, který nestárne. Není to masový produkt s unifikovaným vzhledem, ale osobitý kousek, který dokáže zaparkovat v úzké městské uličce a upoutat pozornost, aniž by křičel do světa. Když jsem viděl E21 na starém parkovišti mezi moderními vozy, působila jako vzácný drahokam mezi naprosto běžnými kamínky.
Jedinečné jsou i drobné detaily – řadicí páka, přístrojová deska, tvary sedadel. Přestože to není nejmodernější automobil, jeho osobitost a autenticita dodají každé jízdě zvláštní atmosféru.
Budoucí likvidita
Jak je to s budoucí hodnotou? E21 je již dnes veterán a její cena na sekundárním trhu často závisí na stavu, originalitě a konkrétní verzi. Podle mého názoru se dobře udržovaná E21 stane sběratelským artiklem, který hodně neztratí na hodnotě. Spíše naopak – některé modely mohou časem ještě zdražit.
Poptávka po klasických BMW roste s tím, jak se lidé ohlížejí do minulosti a hledají autenticitu. Prodej dobře udržované E21 by neměl být obtížný, pokud máte trpělivost a najdete správného kupce.
Výhody a nevýhody
Hlavní výhody E21 spatřuji v její nadčasovosti, mechanické jednoduchosti a radosti z jízdy. Je to vůz, který vás naučí řídit bez asistentů a elektronických berliček. Design přetrvává věky a kvalita zpracování působí i dnes solidně.
Nevýhodou může být vyšší spotřeba, menší bezpečnostní výbava a nutnost pečlivější údržby. Někomu může chybět moderní komfort a technologie, jiný je ocení jako příležitost vrátit se ke kořenům automobilismu. Myslím si, že pokud přijmete E21 takovou, jaká je, a nebudete ji srovnávat s dnešními hybridy a elektrovozy, najdete v ní potěšení.
Ve srovnání s konkurencí E21 vyniká precizní německou konstrukcí a nadčasovým stylem. Podle mého názoru stojí za to zvážit, zda vám vyhovuje analogový svět, nebo preferujete digitální vychytávky. E21 nikdy nebude univerzální vůz pro každého, ale pro někoho se stane srdeční záležitostí.
Balíčky služeb a pojištění
Záruční podmínky u historického vozu dnes neplatí, ale můžete narazit na specializované firmy, které nabízí servisní balíčky pro veterány. Někteří prodejci poskytují slevy na první servis, jiní pomohou s administrativou při přepisu vozidla. Podle mého názoru je užitečné zapojit se do komunity majitelů E21, kde si lidé vyměňují informace o osvědčených servisech a pojišťovnách.
Pojištění může být dražší než u moderních aut, pokud nejde o veteránskou značku. Na druhou stranu existují specializované produkty pro historická vozidla, kde pojišťovny nabízejí nižší sazby při splnění určitých podmínek (omezený roční nájezd kilometrů, garážování).
Balíčky prodloužené záruky nedávají u takto starých vozů smysl. Lepší je spoléhat na vlastní kontakty, šikovné mechaniky a zkušené odborníky.
Závěr
Pro koho je tedy bmw e21 recenze relevantní? Podle mého názoru pro řidiče, kteří hledají originální, historicky cenné a přitom stále použitelné auto. Jestliže vás láká autenticita starších strojů a nevadí vám investovat více času a úsilí do údržby, E21 může být skvělá volba. Rodinný vůz, firemní reprezentant či víkendová hračka – tento model se přizpůsobí, pokud znáte jeho hranice.
Osobně bych si dal pozor na korozi, dostupnost dílů a stav motoru při koupi. Na druhou stranu, pokud najdete kousek v dobrém stavu, dostanete část automobilové historie do své garáže. Když nastartujete a uslyšíte předení motoru, uvědomíte si, že vlastníte víc než jen automobil – máte kus éry, která formovala dnešní svět BMW.
Často kladené otázky (FAQ)
Jaká je skutečná spotřeba paliva u E21?
Ve městě se můžete dostat i přes 10 l/100 km, na dálnici kolem 8 l/100 km. Záleží na motorizaci.
Je obtížné sehnat náhradní díly?
Některé díly lze snadno najít od specializovaných prodejců či na srazech, jiné mohou být vzácnější, ale komunita nadšenců vám často poradí.
Je E21 vhodná na každodenní používání?
Dá se, ale počítejte s vyšší spotřebou, menším komfortem a nutností pečlivé údržby. Pro běžné ježdění existují praktičtější moderní vozy.
Jak je to s bezpečností, když chybí moderní systémy?
Chybí airbagy a ABS, takže musíte jezdit opatrněji. Pevná karoserie a dobré brzdy na svou dobu pomáhaly, ale není to úroveň současných aut.
Zvládne E21 delší výlet bez problémů?
Pokud je v dobrém technickém stavu, pak ano. Jen počítejte s větší spotřebou a vyšší hlučností.
Jaké verze motoru se vyplatí hledat?
320 a 323i nabízejí lepší dynamiku, 316 je úspornější. Volba závisí na vašich preferencích.
Dá se E21 považovat za investici?
Dobře udržovaný exemplář může svou hodnotu udržet či mírně zvýšit, zejména pokud jde o raritní verze.