Ford

Recenze Ford Cortina – kouzlo elegance minulých dekád

Recenze Ford Cortina se často zaměřují na jeho jedinečnou kombinaci klasického designu a dostupných motorizací, jako je například Ford Cortina 1200, Ford Cortina 1300 či Ford Cortina 1600. Tento model si v průběhu let získal pevnou základnu fanoušků, a to zejména díky solidnímu poměru mezi cenou a kvalitou. Podle mého názoru uspokojí nejen rodiny, které hledají pohodlné auto pro každodenní provoz, ale i nadšence do historických vozů či menší firmy, jež ocení spolehlivý, leč charismatický vůz pro reprezentaci.

Ford Cortina byl vždy zamýšlen jako všestranný model: zvládá městský provoz, dokáže odvézt rodinu na dovolenou a zároveň nabízí i jisté sportovní nadšení, hlavně u silnějších motorizací typu model auta Ford Cortina 1600. Tento vůz se stane odrazem stylu a pohodlí v dynamickém světě, protože v sobě snoubí klasické křivky s neokázalou elegancí, která se hodí do mnoha životních situací. Jeho konkurenční výhodou bývala dostupnost náhradních dílů a relativně jednoduchá údržba, což ho učinilo významným hráčem na dobovém trhu a do jisté míry i dnes mezi milovníky veteránů.

Historie modelu a pověst značky

Když se Ford Cortina představil v roce 1962 (první verze přišla na trh ještě koncem tohoto roku), stal se okamžitým hitem. Ford Cortina MK1 se vyráběl až do roku 1966 a právě v této době si vybudoval pověst pohodlného, ale cenově dostupného rodinného auta. Následující Ford Cortina MK2 (1966–1970) rozšířil karoserii a přinesl elegantnější tvary, což podle mého názoru zvýšilo jeho atraktivitu zejména mezi mladšími řidiči.

Zásadní proměnu přinesl Ford Cortina MK3 (1970–1976), který se pyšnil odvážnějším designem a bohatší paletou motorizací – kupříkladu vozy s označením Ford Cortina 1970 nebo Ford Cortina 1974. Poté následoval modernizovaný Ford Cortina MK4 (1976–1979), který vnesl ještě ostřejší linie a vyšší standard výbavy, a nakonec Ford Cortina MK5 (1979–1982) završil dlouhou éru tohoto modelu dalšími úpravami designu i motorů.

Pověst značky Ford se tehdy opírala především o spolehlivost a širokou dostupnost servisních služeb. Majitelé oceňovali příznivé provozní náklady a jednoduchou techniku, kterou dokázal opravit takřka každý zručný mechanik. Jestliže porovnáme ranou Ford Cortinu 1963 a třeba model Ford Cortina 1200 s pozdějším Ford Cortina MK4, jasně vidíme pokrok v designu, komfortu a výkonu, což posilovalo vnímání značky jako inovátora se smyslem pro tradici.

Historie modelu Ford Cortina
Historie modelu Ford Cortina

Tabulka: Chronologie změn modelu (roky, klíčové vlastnosti)

GeneraceRoky výrobyKlíčové rysy
MK11962–1966Jednoduchý design, motor 1200, rodinný vůz
MK21966–1970Širší karoserie, lepší výbava, lepší motory
MK31970–1976Odvážný „Coke bottle“ design, nový interiér
MK41976–1979Ostřejší linie, vylepšené zavěšení kol
MK51979–1982Modernizovaný vzhled, posílené motory

Exteriér

Ford Cortina si i po desetiletích zachovává design, který nadchne milovníky klasických linií. Bez ohledu na to, zda se jedná o Ford Cortina MK1 s typickým hranatějším tvarem, nebo Ford Cortina MK5 s modernizovanými linkami, v obou případech jde o vůz, za nímž se mnozí otočí. Karoserie se v průběhu let vyvíjela, avšak důraz na praktičnost zůstal. Linie karoserie zdůrazňují dynamiku, i když vůz stojí na místě, zejména u variant s mírně sníženým podvozkem.

Jedinečné prvky se odvíjejí od konkrétní generace. Například Ford Cortina MK2 zaujme chromovanou mřížkou chladiče a kulatými světlomety, zatímco Ford Cortina MK3 přináší takzvaný „Coke bottle“ design, který dává vozu elegantní, a přitom sportovní siluetu. U starších verzí, jako je Ford Cortina 1964 nebo Ford Cortina 1968, si možná všimnete klasických detailů, například kovových lišt okolo oken, které by v dnešním světě působily vysoce stylově.

Pokud jde o barevné provedení, dnes už se s originálními laky setkáte spíše u veteránů dochovaných ve sbírkách. Přesto se i v době produkce nabízela široká škála odstínů – od konzervativní bílé či šedé až po svěží pastelové barvy. Mnoho lidí si myslí, že trochu zašlá barva může autu dodat punc historie a autentičnosti.

Ať už se rozhodnete pro základní lak nebo pro renovaci s modernější úpravou, Ford Cortina vždy působí nadčasově. Její čitelné linie a rozměrné blatníky podporují dojem robustní a přesto přátelské siluety. Zpravidla platí, že zachovalé kousky v originálním stavu mají u sběratelů vyšší hodnotu, ale i individuálně upravené verze mají své kouzlo, zejména na srazech veteránů.

Exteriér Ford Cortina
Exteriér Ford Cortina

Tabulka: Dostupná barevná provedení

BarvaPoznámka
BíláKlasický vzhled, nenápadná elegance
Světle modráOblíbená u MK2, zvýrazňuje křivky
Pastelově zelenáRetro nádech 60. let, velmi žádané provedení
ČervenáEnergičtější, sportovnější vzhled
Béžová/hnědáKonzervativní volba, hodící se pro rodiny

Interiér

Když nahlédnete dovnitř, uvědomíte si, že Ford Cortina byl navržen tak, aby poskytoval posádce dostatek pohodlí. Materiály povrchové úpravy se samozřejmě liší podle konkrétní generace, ale obecně tu najdete dobové tkaniny, koženkové potahy nebo dřevěné dekory na palubní desce. Podle mého názoru právě ten kontrast mezi jednoduchou konstrukcí a designovými doplňky dělá z Cortiny příjemné místo k sezení.

Ergonomie je v rámci dané doby překvapivě dobrá. Ovládací prvky většinou najdete tam, kde byste je intuitivně hledali, a to včetně spínačů světlometů nebo topení. Sedadla vám nabídnou nezaměnitelný retro pocit, někdy jsou měkčí, než byste čekali od moderního vozu, ale i tak dokážou dlouhou cestu zpříjemnit. Když jsem v jednom historickém kusu jel nedávno na sraz, byl jsem příjemně překvapen, jak se i po letech zachoval komfort čalounění.

Technologie a vybavení se liší generaci od generace. U Ford Cortina MK1 a MK2 naleznete spíše strohé měřiče bez další elektroniky, zatímco Ford Cortina MK4 či MK5 už může nabídnout i rozšířenou palubní desku nebo lepší audiosystém (byť na dnešní standardy jde o velmi základní úroveň). Klimatizaci byste hledali marně, nicméně vyhřívání a odvětrání interiéru funguje docela slušně.

Ohledně zavazadlového prostoru Cortina mile překvapí. Klasické tříprostorové uspořádání karoserie dovoluje poměrně rozměrnou zadní část, kam naskládáte základní zavazadla na delší výlet. Mnoho lidí si myslí, že starší sedany trpí nedostatkem místa, ale Cortina dokazuje opak – i drobné úpravy uvnitř dokázaly vytvořit solidní úložný prostor.

Interiér Ford Cortina
Interiér Ford Cortina

Tabulka: Povrchové materiály v obalech

MateriálVlastnosti
Látkový potahPříjemný na dotek, mírně méně odolný
Koženkové prvkySnadná údržba, retro nádech
Dřevěné dekoryElegantní vzhled, dobová autentičnost
Plastové dílyV pozdějších generacích, snadnější výroba
Mohlo by vás zajímat →  Recenze Ford Evos: Detailní test nejmodernějších funkcí

Technické vlastnosti

Ford Cortina byl k dispozici s několika motorizacemi: nejznámější jsou Ford Cortina 1200, Ford Cortina 1300, Ford Cortina 1600 nebo i větší objemy v některých sportovních verzích. Model Ford Cortina 1200 a model auta Ford Cortina 1600 se řadily k nejoblíbenějším díky příznivému poměru mezi výkonem a spotřebou. I když dnes hodnoty akcelerace působí skromně, v době svého vzniku představovaly důstojnou dynamiku pro běžné ježdění.

Převodovka je zpravidla manuální (čtyřstupňová), u některých pozdějších verzí jste se mohli setkat i s automatem. Podle mého názoru se manuální řazení k charakteru vozu hodí lépe, protože jste neustále v kontaktu s mechanikou. Tím zažijete autentičtější pocit z jízdy a vychutnáte si každé zařazení převodového stupně.

Odpružení Cortiny se tradičně spoléhá na přední zavěšení typu MacPherson a tuhou zadní nápravu s listovými pery. Tento setup zaručuje slušnou stabilitu a komfort, i když na dnešních rozbitých silnicích mohou rány do karoserie působit hlučněji. Na druhou stranu dokáže vůz solidně zvládat i zatížení v zadní části, což se hodí například pro rodinné cestování.

Dynamika je v rámci starších aut spíše poklidná, ovšem sportovně laděné varianty – třeba s dvoulitrovými motory – dokážou vyvinout solidní sílu. Když jsem měl možnost test ford cortina se silnějším motorem, překvapilo mě, že i v dnešní době jsem se zvládl pohodlně zařadit do běžného provozu a občas si dopřát svižnější jízdu.

Jak všechny tyto údaje ovlivňují praktické použití? Pro kratší cestování v rámci města nebo na okreskách nabízí Cortina příjemně hravý pocit z řízení a dobrý výhled ven. Dálniční tempo sice vyžaduje klidnější styl jízdy, ale i tak lze s přehledem udržovat rychlosti okolo 100–120 km/h bez většího trápení motoru.

Motor Ford Cortina
Motor Ford Cortina

Tabulka: Úplný seznam specifikací různých paketů

PaketMotorPřevodovkaVýkon (koně)Max. rychlost
Základní1.2 (1200)4st. manuál54~135 km/h
Střední1.3 (1300)4st. manuál59~142 km/h
Vyšší1.6 (1600)4st. manuál71~154 km/h
Sport2.0 (u MK3+)4st. manuál / autom.98–110~170 km/h

Funkčnost a komfort

První věc, které si všimnete po nasednutí, je překvapivě prostorná kabina. I když Ford Cortina nepatří mezi největší sedany své doby, nabízí slušný prostor pro čtyři dospělé. Zavazadlový prostor také není zanedbatelný – podle konkrétní verze se do něj vejde rodinný nákup, zavazadla na víkend, nebo i menší pracovní nástroje.

Hluk v kabině je samozřejmě vyšší než u moderních aut, nicméně do jisté míry to k veteránskému zážitku patří. Vibrace od motoru nebo podvozku jsou znatelnější, ale ničím nevybočují z tehdejších standardů. Ve městě oceníte kompaktnější rozměry a svižný rozjezd nižších kubatur, který vám pomůže v husté dopravě. Spotřeba paliva se tu však může vyšplhat výš, pokud se často rozjíždíte a brzdíte.

Na delších cestách se ukazuje výhoda pohodlných sedadel a relativně nízké hmotnosti vozu. Při stálé rychlosti kolem 90 km/h se spotřeba drží v přijatelné rovině a i hluk v kabině je umírněný. Myslím si, že pro klidné rodinné výlety stačí i menší motor, jako je Ford Cortina 1300. Jestliže však plánujete jezdit v kopcovitém terénu, možná se vyplatí silnější pohonná jednotka typu Ford Cortina 1600.

Co se týče bezpečnosti na horších silnicích, Cortina disponuje dostatečně robustním podvozkem a slušnou světlou výškou, abyste nezůstali viset na první nerovnosti. Samozřejmě nemůžete očekávat úroveň bezpečnostních prvků jako u moderních vozů, ale v kontextu doby se ohradil slušnou stabilitou.

Rozmery Ford Cortina
Rozmery Ford Cortina

Tabulka: Objem zavazadlového prostoru a kabiny (v litrech, srovnání)

ProstorObjem (l)Poznámka
Kabina (4 osoby)Dostatek místa vpředu, menší rezerva vzadu
Zavazadlový prostor~ 400–450Liší se podle modelu a generace

Technologie a bezpečnostní systémy

Ve srovnání s dnešními automobily Ford Cortina přirozeně zaostává v rozsahu elektronických asistentů. Základní asistenční systémy, na které se můžete spolehnout, zahrnují hlavně posilovač brzd u některých verzí a posilovač řízení (u novějších generací). Mnoho lidí si myslí, že v 60. a 70. letech se technologické vychytávky omezovaly jen na „to nejnutnější“, a do jisté míry je to pravda.

Inovace té doby se soustředily hlavně na zlepšení spolehlivosti a snadného servisu. Například baterie a zapalování byly konstruovány tak, aby se daly relativně jednoduše opravit či vyměnit. Topení a větrání interiéru se v pozdějších modelech dočkaly mírných úprav pro větší účinnost, i když moderní klimatizaci nenajdete ani u Ford Cortina MK4 či MK5.

Jedinečné vlastnosti spatříte zejména v jednoduchosti konstrukce a logickém rozvržení ovládacích prvků. Hovořit o nějakém infotainmentu v dnešním slova smyslu by ovšem bylo nadnesené. Přesto si někteří majitelé do svých Cortin instalují moderní autorádia nebo navigace, aniž by to narušilo původní design. Když jsem naposledy na veteránském srazu viděl Ford Cortina 1974 s moderním rádiem, docela mě překvapilo, jak organicky to vypadalo.

Zhodnocení praktické užitečnosti je z dnešního pohledu dvojsečné. Chybí zde airbagy, ABS nebo kontrola stability, ale auto je díky nízké hmotnosti dobře ovladatelné. Pokud s ním pojedete rozumně, dá se Cortinou jezdit relativně bezpečně a přehledná kapota i velká okna pomáhají vidět do všech stran.

Tabulka: Srovnání technologií podle vybavení

Technologický prvekMK1/MK2MK3/MK4MK5
Posilovač řízeníNe (výjimečně)Ano (vybrané verze)Ano (častěji)
Posilovač brzdAno (vyšší verze)AnoAno
Klimatizace (dobová)NeNeNe
Moderní autorádio (dodatečné)Možné dodatečněMožné dodatečněMožné dodatečně

Ekonomika

Spotřeba paliva u starších modelů se liší podle velikosti motoru a jízdního stylu. Ve městě si Ford Cortina 1200 řekne zhruba o 8–9 l/100 km, zatímco silnější Ford Cortina 1600 může spotřebovat i 10 l/100 km. Na dálnici či při klidnější jízdě se spotřeba běžně pohybuje mezi 7–8 l/100 km.

Náklady na vlastnictví se skládají hlavně z údržby a případných oprav. Daně a pojištění bývají díky veteránským statusům u některých kusů spíše příznivé. Běžné náhradní díly jako brzdové destičky či filtry stále seženete v eshopech zaměřených na klasické vozy nebo přes sběratele. Drahé mohou být jen méně dostupné originální díly, které se již nevyrábějí.

Mohlo by vás zajímat →  Recenze Ford Maverick: Praktický pick-up pro moderního řidiče

Pokud jde o energetickou účinnost hybridů či elektromobilů, Cortina samozřejmě zcela vybočuje z moderních trendů. Najdete sice nadšence, kteří do starých vozů instalují elektrické pohony, ale to je spíše ojedinělý koníček. V zásadě se recenze ford cortina soustřeďují na tradiční spalovací motory a klasické hodnoty spojené s veterány.

Ekonomika Ford Cortina
Ekonomika Ford Cortina

Tabulka: Spotřeba paliva pro různé verze modelu

VerzeMěsto (l/100 km)Dálnice (l/100 km)Smíšený cyklus (l/100 km)
12008–97–88
13009–107–98–9
16009–118–99–10

Cena a výbava

Ceník je v dnešní době spíše otázkou stavu konkrétního veterána než původní tabulkové ceny, kterou by měl Ford Cortina v 60. a 70. letech. Pokud hledáte rozumně dochovaný kousek, můžete se pohybovat v cenovém rozmezí od 80 000 Kč až po několik stovek tisíc za opravdu sběratelský stav. Podle mého názoru se vyplatí investovat do lepšího stavu vozu, než následně řešit rozsáhlou renovaci.

Dostupné balíčky v původní době zahrnovaly hlavně rozdílné motorizace a drobné prvky výbavy – jako třeba rádio, zrcátka, typ kol či speciální odstíny laku. Hlavní rozdíly ve vybavení tedy spočívají v tom, jaký motor zvolíte (Ford Cortina 1200, 1300, 1600 atd.) a zda preferujete vyšší verzi s lepším interiérem či drobnými estetickými doplňky.

Poměr ceny a kvality lze vnímat dvojím způsobem. Pokud toužíte po klasickém veteránu, který nezruinuje váš rozpočet na údržbu, Cortina je skvělá volba. Jestliže však hledáte spíše moderní auto na denní bázi, možná vás investice do starší techniky a případné opravy časem omrzí.

Tabulka: Sestavy a jejich klíčové rozdíly

SestavaMotorDoplňky ve výbavě
Základní1200Minimalistický interiér, bez rádia
Střední1300Možnost rádia, lepší čalounění
Vyšší1600Bohatší interiér, chromové doplňky
Sport (u MK3+)2.0Výkonnější motor, sportovní podvozek

Srovnání s konkurencí

V době svého vzniku stála Ford Cortina proti silným soupeřům. Jedním z nejvýraznějších byl Vauxhall Victor, nabízející rovněž rodinný sedan s přijatelnou cenou a rozmanitými motorizacemi. Druhým významným konkurentem byl Austin/Morris 1100 (později Austin Allegro), který vsázel na moderní koncept pohonu předních kol a přívětivou cenovku.

Klíčové vlastnosti, které Ford Cortina vyzdvihly nad konkurenci, byly hlavně široká nabídka motorů a velmi dobře rozvinutá dealerská síť. Mnoho lidí si myslí, že díky tomu se Cortina stala nejprodávanějším britským vozem 60. let. Vauxhall Victor nabízel podobný výkon, ale jeho interiér často působil skromněji a nesehnal jste na něj náhradní díly tak snadno.

Co se ceny týče, Cortina mívala konkurenční cenovku, jež se odvíjela od zvoleného motoru. Zatímco základní verze (např. Ford Cortina 1200) byly dostupné širokému spektru řidičů, vyšší objemy mohly vyhovět náročným klientům hledajícím svižnější jízdu. Austin 1100 byl obecně levnější, ale také méně výkonný a neměl tak objemný zavazadlový prostor.

Z hlediska technologie byla Cortina zastáncem konvenčního řešení – pohon zadních kol, tuhá zadní náprava. Austin 1100 naopak přinesl pokrokovější technologie, ale kvůli nim trpěl řadou dětských nemocí. Ford se spoléhal na prověřenou mechaniku, a tím si zajistil dobrou pověst u rodin i firem.

Výhody Cortiny spočívají v její spolehlivosti, jednoduché údržbě a široké nabídce motorizací. Nevýhodou je omezený prostor pro modernizaci na dnešní standardy bezpečnosti nebo komfortu. Podle mého názoru šlo a jde o ideální model pro ty, kteří touží po klasickém britském sedanu s historií, a přitom nechtějí investovat jmění do drahých veteránů.

Tabulka: Podrobné srovnání vlastností s konkurenty

ModelPohonVýkon (koně)Cenové rozpětí (v éře)Prostor
Ford CortinaZadní kola54–110Střední cenová hladinaProstorný kufr
Vauxhall VictorZadní kola48–90SrovnatelnýPrůměrný
Austin/Morris 1100Přední kola55–60Mírně nižšíKompaktní interiér

Zkušební jízda: zážitek z jízdy

Když jsem se posadil za volant Ford Cortina MK3 z roku 1970, cítil jsem se jako v časech, kdy auta měla duši a nebyla jen chladným produktem digitální éry. Pohodlná sedadla obklopovala kabinu s lehce opotřebovaným, ale pořád krásným interiérem. Stačilo otočit klíčkem, a motor se probudil do charakteristického vrnění, které vám prozradilo, že máte pod kapotou klasický čtyřválec.

Ve městě mě překvapila až nečekaná mrštnost. Díky rozměrům a slušnému rejdovému poloměru jsem neměl problém zaparkovat ani v úzkých uličkách. Při vyšších rychlostech na dálnici se auto chovalo klidně, i když jsem cítil, jak boční vítr citelně ovlivňuje směrovou stabilitu. Tento vůz nejen jezdí, ale i inspiruje – cítíte se být součástí éry, kdy se lidé na cestách usmívali a užívali si řízení.

Když jsem následně vyrazil na klikaté okresky, ocenil jsem výbornou zpětnou vazbu od volantu a přiměřeně tuhé odpružení, které pomáhalo držet stopu. Ano, je to staré auto, takže musíte předvídat. Ovšem právě ten úzký kontakt s technikou vyvolává radost a nutí vás řídit s větším zaujetím. I proto myslím, že Ford Cortina zůstává skvělou volbou pro řidiče, kteří si chtějí připomenout, jak vypadalo zlaté období automobilismu.

Skryté náklady a nuance vlastnictví

Pořídit si Ford Cortina s sebou nese i několik nečekaných výdajů. Pravidelné servisní prohlídky pro veterána nejsou tak časté jako u moderních vozů, ale některé díly mohou být vzácné, zejména pokud trváte na originálních komponentách. Když jsem naposledy sháněl chromovanou masku chladiče pro Ford Cortina 1964, musel jsem čekat týdny, než se objevil vhodný kus v jedné aukci.

Údržba a spotřební materiál – oleje, filtry, zapalovací svíčky – nebývají extrémně drahé, ale často vyžadují trochu trpělivosti při shánění. Pokud žijete v oblasti s tužšími zimami či horkými léty, může se vám prodražit ochrana karoserie a podvozku před korozí či poškozením. Důležité je také myslet na to, že starší auto se může potýkat se zvýšenou spotřebou oleje.

Zvláštnosti provozu se týkají hlavně opatrnosti v extrémních teplotách. Starší chladič a méně sofistikovaný chladicí okruh nemusí zvládat dlouhé stoupání v horkém letním dni, pokud je auto plně naloženo. A při silných mrazech se vyplatí nechat vůz alespoň chvíli zahřát, než se vydáte na cestu.

Mohlo by vás zajímat →  Recenze Ford GT: Ultimátní zážitek z jízdy pro opravdové nadšence

Zda je vhodný pro rodinu, práci nebo cestování

Ford Cortina nabízí čtyři až pět míst k sezení, podle konkrétního modelu a konfigurace. Pro rodinu s jedním či dvěma dětmi se díky relativní prostornosti a velkému kufru ukázal jako dobrá volba, a to i v 60. a 70. letech. Dnes byste s ním mohli jezdit na kratší výlety a mít přitom jistou dávku retro elegance.

Pro práci typu taxi nebo rozvoz zboží bych Cortinu v dnešním světě doporučil spíše jako stylový doplněk – řekněme pro reklamní účely, vintage akce či filmová natáčení. Běžnou rozvážku v hustém provozu by asi zvládla, ale vysoká spotřeba a starší konstrukce by vám neulehčily život.

Na delších cestách záleží hlavně na technickém stavu vozu. Pokud je v dobré kondici, můžete bez potíží ujet stovky kilometrů, přičemž si užijete pohodlí měkkých sedadel a jednoduché palubní desky. Spotřeba sice bude vyšší než u moderních vozů, ale zaplatíte tím za nezaměnitelný pocit autenticity.

Jedinečné vlastnosti

Když se řekne Ford Cortina, většinou si představíte siluetu klasického sedanu, který definoval britské rodinné vozy v 60. a 70. letech. Jedinečnost tohoto modelu spočívá hlavně v kombinaci jednoduché mechaniky a relativně příjemného komfortu. Mnoho lidí si myslí, že je to auto, které zvládá roli stylového veterána, aniž by vyžadovalo přehnanou investici do servisu.

Jedinečné vlastnosti Ford Cortina
Jedinečné vlastnosti Ford Cortina

Parkoviště, na které se dokonale vejde auto i do úzké městské kapsy, je další zajímavý aspekt – Cortina totiž nepatří mezi přerostlé sedany, a tak se s ní v centru města dá manévrovat lépe, než byste čekali. Pokud rádi přitahujete pohledy a baví vás lehká nostalgie, Cortina vám tento pocit dopřeje plnými doušky.

Budoucí likvidita

Ztráta hodnoty u veteránů bývá pomalá, někdy dokonce může cena růst, pokud se jedná o vyhledávanou verzi. Ford Cortina má tu výhodu, že patří mezi známé modely, a proto zůstává poptávka na sekundárním trhu stále solidní. Záleží samozřejmě na stavu, originalitě a generaci.

Při dalším prodeji obvykle nenarazíte na vážné obtíže, pokud máte vůz v pojízdném a udržovaném stavu. Cenu navyšují původní díly a dobře zdokumentovaná historie. Jestliže si dáte pozor na pravidelnou údržbu, Cortina si svoji hodnotu udrží lépe než mnohé jiné levnější vozy té doby.

Výhody a nevýhody

Hlavní výhodou Ford Cortina je její nadčasová silueta a široká nabídka motorů. Snadná údržba a dostupné náhradní díly (aspoň u běžnějších komponentů) vás potěší, pokud si auto chcete ponechat dlouhodobě. Podle mého názoru zaujme i tím, že ho můžete využívat na srazech veteránů a získat tak spoustu nových kontaktů a zážitků.

Naopak je třeba počítat s vyšší spotřebou paliva, absencí moderních bezpečnostních prvků a možná i komplikovanějším hledáním dílů pro vzácnější verze. Někomu může vadit zastaralá ergonomie nebo hlučnější chod motoru při dálničních rychlostech.

Výhody a nevýhody Ford Cortina
Výhody a nevýhody Ford Cortina

Ve srovnání s konkurencí, jako byl třeba Vauxhall Victor, vám Cortina poskytne lepší dostupnost dílů a větší komunitu nadšenců. Podle mého názoru je tudíž vhodná pro ty, kteří chtějí veterána, jenž se dá udržovat i bez astronomických investic. Pokud ale hledáte pohodlí a bezpečnost moderní doby, Cortina vás může po čase omrzet.

Balíčky služeb a pojištění

Záruční podmínky u takto starého modelu nejsou pochopitelně relevantní. U veteránů se spíše setkáte s různými klubovými programy a slevami na náhradní díly, pokud jste členy určitého veteránského sdružení. Někdy se pořádají i hromadné nákupy dílů, což dokáže významně ušetřit náklady.

Doplňkové služby, například první servis zdarma, se u starých vozů nevztahují. Co však existuje, jsou specializovaní mechanici a dílny, kteří se na Ford Cortina dlouhodobě zaměřují. Podle mého názoru se vyplatí vyhledat takové odborníky, zejména pokud plánujete rozsáhlejší renovaci.

Ohledně pojištění můžete využít veteránské nebo sezónní pojištění, které vychází často levněji než standardní sazby. Balíčky prodloužené záruky se však prakticky nevyskytují, protože u historických vozů jde z velké části o individuální přístup, ne o tovární podporu.

Závěr

Ford Cortina je model, který si své místo v automobilové historii zasloužil trvalou popularitou. Ať už hledáte retro vůz na víkendové projížďky, nebo chcete začít sbírat veterány, Cortina nabízí ideální start. Je dostatečně jednoduchá na to, aby ji zvládl udržovat i nadšenec bez rozsáhlého profesionálního zázemí, a přitom dostatečně stylová, aby vzbuzovala pozornost i dnes.

Osobně bych doporučil pečlivě prozkoumat stav karoserie a podvozku, protože právě koroze bývá u takto starých aut největším nepřítelem. Tento vůz se stane odrazem stylu a pohodlí v dynamickém světě, pokud mu dáte péči, kterou si zaslouží. Je to kousek automobilové historie, do něhož se zamilujete – a možná vám dokonce připomene staré dobré časy, kdy řízení bylo čistou radostí.

Často kladené otázky

Jaká je skutečná spotřeba paliva u Ford Cortina?

Podle motoru a stavu vozu se spotřeba ve městě pohybuje okolo 8–10 l/100 km, při klidné jízdě mimo město může klesnout na 7 l/100 km.

Existují moderní náhrady dílů, pokud originální nejsou k sehnání?

Ano, řada výrobců nabízí replika díly pro veterány. Stále však platí, že originál obvykle má vyšší hodnotu, zvláště u sběratelských kousků.

Jak těžké je sehnat Ford Cortina MK2 či MK3 v dobrém stavu?

V Evropě jich ještě několik koluje mezi nadšenci. Ceny se liší podle zachovalosti, ale při troše trpělivosti lze najít pěkný kus.

Mohu s Cortinou jezdit denně do práce?

Technicky vzato ano, pokud je dobře udržovaná. Připravte se však na vyšší spotřebu, nižší bezpečnostní standardy a častější kontroly.

Je Ford Cortina 1970 nebo Ford Cortina 1968 vhodnější pro začátečníky mezi veterány?

Podle mého názoru nezáleží tolik na roce, ale spíš na stavu vozu a mechanické zdatnosti majitele. Obě verze mohou sloužit jako skvělý start.

Jaký motor je nejlepší pro kombinaci výkonu a spolehlivosti?

Mnoho lidí si myslí, že Ford Cortina 1600 je ideální kompromis – nabízí dostatečný výkon pro každodenní ježdění a stále udržitelné servisní náklady.

Má Cortina nějaké vzácné sportovní verze?

Ano, v některých generacích existovaly výkonnější variace, například Lotus Cortina, která je dnes vyhledávaným klenotem mezi sběrateli.

Signature Jaroslav Netrebich Autoexperts.cz

Netrebich Jaroslav

Yaroslav Netrebich je diplomovaný strojní inženýr s více než desetiletou praxí v automobilovém průmyslu. Je držitelem certifikátu Advanced Automotive Diagnostics a účastníkem kurzů o elektrických a ekologických technologiích v automobilovém průmyslu. Yaroslav se účastnil mezinárodních autosalonů, jako jsou Ženevský autosalon a IAA Mobility, a testovacích jízd předních značek včetně BMW, Tesla a Mercedes-Benz. Jeho články byly publikovány na významných portálech, jako je www.auto.cz , www.sauto.cz, což potvrzuje jeho autoritu v oblasti odborných znalostí automobilového průmyslu.

↓ Související články ↓

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button