Ford GT je legendární supersport, který navazuje na slavný závodní úspěch modelu ford gt 40 z 60. let (zejména ikonický ford gt 40 1966) a přenáší jeho DNA do moderního světa. Je určen pro řidiče, kteří milují rychlost a chtějí auto, jež okamžitě vzbudí pozornost. Díky omezené dostupnosti a fascinujícímu designu se stal snem mnoha fanoušků motorsportu. Mnoho lidí si myslí, že zrovna Ford GT nastavuje laťku amerických sporťáků extrémně vysoko.
Cílová skupina zahrnuje nejen závodní nadšence, ale i sběratele a fanoušky moderních supersportů, kteří chtějí vůz do města či na víkendové výlety. Některé firmy ho využívají k reprezentaci, protože jde o silnou “ikonickou” volbu, která vzbuzuje emoce a prestiž. Tento vůz se stane odrazem stylu a pohodlí v dynamickém světě, ať už jde o starší ročníky (ford gt 2005, ford gt 2006) nebo novou generaci (ford gt 2017, 2022 či 2023). Konkurenci drtí zejména svým historickým odkazem a ostrými jízdními schopnostmi.
Historie modelu a pověst značky
Ford gt 40 model se proslavil v 60. letech, kdy se postavil do boje se závodními vozy Ferrari a dalšími evropskými značkami na slavném okruhu Le Mans. Původní ford gt 40 1966 se stal legendou, když čtyřikrát za sebou vyhrál 24hodinovku v Le Mans (1966–1969). Tato závodní sláva vtiskla Fordu GT pověst nekompromisního sporťáku, který dokáže porazit i špičkovou italskou konkurenci.
Značka Ford dlouhodobě prosazuje spolehlivost a inovaci. U modelu GT toto spojení posiluje status „americké ikony“. Hodnocení majitelů starších verzí (ford gt 1966, ford gt 40 1970) je vesměs pozitivní, i když údržba takových veteránů vyžaduje odborníky. Novější generace (ford gt 2005, ford gt 2017, ford gt 2023) nabízejí moderní technologie a méně omezenou servisní síť.
Pokud srovnáme původní závodní vůz (ford gt 40 motor s velkým objemem V8) a moderní GT (přeplňovaný EcoBoost V6), vidíme radikální změnu v přístupu k emisím a efektivitě. Přesto si GT uchovává kouzlo vysokého výkonu a dynamiky.
Tabulka: Chronologie změn modelu (roky, klíčové vlastnosti)
Rok/generace | Klíčové vlastnosti |
---|---|
Ford GT 40 (1960s) | Vítězství v Le Mans, ikonický design, velkoobjemový V8 motor |
Ford GT 2005/2006 | Moderní pocta původnímu GT 40, supercharged V8, retro vzhled |
Ford GT 2017–2023 | EcoBoost V6, karbonová karoserie, sofistikovaná aerodynamika |
Exteriér
Ford GT vyniká nízkou a širokou karoserií, která sleduje původní tvary legendárního ford gt 40. Dlouhá, klínovitá příď se sklopenými světlomety a výraznými otvory pro nasávání vzduchu naznačuje, že designéři sází na radikální aerodynamiku. Linie karoserie zdůrazňují dynamiku, i když vůz stojí na místě – je to pravý “automobilový sochařský kousek”.
Jedinečné prvky, jako jsou dveře otevírané vzhůru, ventilace v bocích a velký zadní difuzor, prozrazují závodní rodokmen GT. Mřížka chladiče vpředu chrání vysokovýkonný motor a zároveň slouží k chladicím potřebám. Mnoho lidí si myslí, že moderní GT exceluje v detailech jako aktivní spoiler či adaptivní aerodynamické klapky.
Z hlediska barevných provedení zůstávají populární závodní schémata – modrobílá kombinace připomínající dávné triumfy, červená signalizující rychlost nebo třeba “Gulf” odstíny u limitovaných edic. Pro novější ročníky (ford gt 2022, ford gt 2023) je dostupná i paleta moderních metalických laků s karbonovými doplňky.
Ačkoli aerodynamika je klíčová, designéři neopomněli estetickou stránku. Vůz tak představuje originální směs agresivních linií, ladné siluety a puristických tvarů, které čerpají inspiraci z historických verzí (ford gt 40 1970). Výsledkem je fenomenální supersport s výraznou identitou.
Tabulka: Dostupná barevná provedení
Barva | Charakteristika |
---|---|
Racing Blue (s pruhy) | Klasika inspirovaná závodní historií |
Červená (Torch Red) | Sportovní vzhled, zvýrazňuje křivky |
Bílá (Frozen White) | Elegantní, kontrastní s černými detaily |
Černá (Shadow Black) | Prémiová, zdůrazňuje linie karoserie |
Speciální edice (Gulf) | Historický odkaz, limitovaná série |
Interiér
Uvnitř Ford GT najdete interiér zaměřený primárně na řidiče. Nízký posed a závodní sedadla, která se často nedají příliš polohovat, ale podrží vás v ostrých zatáčkách, signalizují, že se tu upřednostňuje výkon. Materiály jsou většinou vysoce kvalitní, ať už jde o pravou kůži, alcantaru, karbon či hliníkové dekory. Vzpomínka na ford gt 1966 je sice někde v hlubinách designu, ale většina ovládacích prvků se řídí moderní ergonomií a potřebami vysokorychlostní jízdy.
Povrchové úpravy zahrnují karbonové obložení palubní desky, volant s plochou spodní částí a minima tlačítek, což naznačuje přímý odkaz k motorsportu. Mnoho lidí si myslí, že GT se vzdal luxusních prvků jako velkých obrazovek či masážních sedaček proto, aby zachoval nízkou hmotnost a zaměření na řidiče.
Ergonomie je důležitá: vše podstatné je v dosahu ruky – od ovladačů jízdních režimů až po přepínače nastavení aktivní aerodynamiky. Přístrojová deska bývá digitální, aby informovala o rychlosti, otáčkách a dalších klíčových parametrech. Skromnější zavazadlový prostor za motorem zvládne pouze menší tašky, takže zapomeňte na rodinnou dovolenou s mnoha kufry.
Technologie a vybavení se mírně liší dle ročníku. Ford gt 2005 ještě nabízel “retro styl” s analogovými ukazateli, kdežto ford gt 2017 či 2023 se mohou pochlubit dotykovým infotainmentem Sync či dalšími moderními funkcemi. Klimatizace a základní multimediální systém jsou standardem, ovšem netěšte se na mnoho komfortních doplňků – tohle je surový supersport, ne limuzína.
Tabulka: Povrchové materiály v obalech
Materiál | Vlastnosti |
---|---|
Alcantara | Lehká, protiskluzová, prémiový sport. dojem |
Kůže (volant/sedadla) | Elegantní, komfortní, ale vyšší hmotnost |
Karbon | Lehký, pevný, zdůrazňuje závodní charakter |
Hliník | Dekorativní, odolný, sportovní vzhled |
Plast (omezeně) | Menší hmotnost, důraz na výkon |
Technické vlastnosti
Původní ford gt 40 motor v 60. letech představoval americký velkoobjemový V8 (např. 4,7 l či 7,0 l), který dominoval na trati Le Mans. Moderní generace Ford GT (např. ford gt 2017, ford gt 2022) ale sází na 3,5l EcoBoost V6 twin-turbo, který dokáže vyprodukovat přes 650 koní (v nejnovějších verzích i více). Tato změna ukazuje posun k efektivitě a nižším emisím, avšak výkon zůstává ohromující.
Převodovka je obvykle sedmistupňová dvouspojková (Getrag), jež zaručuje bleskurychlé změny převodů. F-ord GT 2005/2006 používaly manuální převodovku, přičemž mnozí fanoušci to považují za “autentičtější” zážitek ve stylu původního gt 40 1970. Novější ročníky upřednostňují dvouspojku kvůli lepší akceleraci a efektivitě.
Podvozek je složen z karbonového monokoku, což snižuje hmotnost a zvyšuje tuhost. Přidává se aktivní aerodynamika, která při vyšších rychlostech generuje značný přítlak a zlepšuje stabilitu v zatáčkách. Pohon je výhradně na zadní kola – typické pro klasické supersporty.
Když se podíváme na dynamiku: Ford GT dosahuje zrychlení z 0 na 100 km/h v rozmezí 2,8–3,2 sekund (podle verze a testu), maximální rychlost překonává 340 km/h. To ho řadí mezi nejrychlejší produkční vozy, schopné konkurovat Lamborghini, Ferrari nebo McLarenu.
Tabulka: Úplný seznam specifikací různých paketů
Ročník/verze | Motor (objem) | Výkon (hp) | Převodovka | Max. rychlost (km/h) |
---|---|---|---|---|
Ford GT 2005/2006 | 5,4 l V8 kompresor (supercharged) | ~550 | 6st. manuál | ~330 |
Ford GT 2017 | 3,5 l V6 EcoBoost twin-turbo | ~647 | 7st. dvouspojková | ~347 |
Ford GT 2022/2023 | 3,5 l V6 (laděná) | ~660+ | 7st. dvouspojková | ~350+ |
Funkčnost a komfort
Ford GT není rodinný hatchback – interiér vám nabídne pouze dva místa, a to s omezeným prostorem pro nohy. Zavazadlový prostor je minimální, vhodný spíš na menší tašky či drobnosti. Pokud se však podíváme na městské dopravní zácpy, tady GT nepůsobí vůbec spokojeně. Špatná viditelnost, široká karoserie a nízká světlá výška ztěžují pohyb v úzkých ulicích. Ve městě pak zaznamenáte i vyšší spotřebu.
Na dlouhých cestách oceníte překvapivě komfortní sedadla s dostatečnou oporou – jde sice o supersport, ale základní ergonomie se drží moderních standardů. Hluk motoru a valivý hluk pneumatik dělají jízdu “autentickou”, takže nečekejte ticho jako v luxusní limuzíně. Přesto se dá přejet střední vzdálenost bez extrémní únavy.
Bezpečnost na špatných silnicích limituje nízká světlá výška a tvrdší podvozek. Kombinace tvrdých tlumičů a nízkoprofilových pneumatik znamená, že musíte dávat pozor na výmoly a nerovnosti. Výhodou je špičkový brzdový systém (často karbon-keramika), který výrazně redukuje brzdnou dráhu.
Tabulka: Objem zavazadlového prostoru a kabiny (v litrech, srovnání)
Konfigurace sedadel | Objem kufru (l) | Prostor pro cestující (l) cca |
---|---|---|
2 sedadla (Ford GT) | ~ 100–150 | ~ 1 800–2 000 (kabina) |
Sport (okruhová verze) | ~ 100–130 | Podobné |
Technologie a bezpečnostní systémy
Ford GT sází na moderní technologie, a to hlavně v oblastech aerodynamiky a jízdní stability. Elektronicky nastavitelné tlumiče dokážou měnit světlou výšku a tuhost podvozku podle jízdního režimu. Adaptivní spoiler i aktivní nasávání vzduchu zlepšují přítlak, což pomáhá na závodních okruzích. Mnoho lidí si myslí, že tohle je klíč k tomu, proč se GT chová na trati tak stabilně.
Co se týče bezpečnosti, vedle základních prvků jako ABS, ESP nebo trakční kontroly narazíte i na částečně asistované řízení (pokud jde o udržení stability). Avšak systém adaptivního tempomatu či slepého úhlu tu obvykle nenajdete, protože důraz je kladen na sportovní charakter. Ford GT 2022 nebo 2023 může mít některé dodatečné asistenční funkce, ale i tak není “nabouchaný” asistenty jako běžné rodinné SUV.
Jedinečné vlastnosti? Například nastavitelná jízdní výška, kdy vůz klesne téměř k zemi pro maximální přítlak, nebo vyklápěcí zadní křídlo s proměnlivým úhlem. V interiéru najdete digitální přístrojový štít, který zobrazuje klíčové informace (rychlost, otáčky, teploty) ve vysoce kontrastním formátu – skvělé pro rychlé pohledy.
Z praktického hlediska je tahle elektronická výbava skutečně užitečná pouze pro sportovní jízdu. Kdo hledá asistenční systémy pro každodenní komfort, bude možná lehce zklamán. Já si myslím, že u takto extrémního supersportu to je však očekávatelná “daň”.
Tabulka: Srovnání technologií podle vybavení
Verze/Ročník | ABS/ESP/Trakce | Adaptivní tlumiče | Aktivní aero | Infotainment displej |
---|---|---|---|---|
Ford GT 2005/2006 | Ano | Ne | Ne | Základní (analog) |
Ford GT 2017 | Ano | Ano | Ano (spoiler) | Pokročilý, digitální |
Ford GT 2022/2023 | Ano | Ano (vylepšené) | Ano, variabilní | Moderní, konfigurovatelný |
Ekonomika
Spotřeba paliva Ford GT je relativně vysoká: město počítejte i 20–25 l/100 km, na dálnici kolem 12–15 l/100 km, záleží na verzi (starší V8 vs. novější V6 EcoBoost) a stylu jízdy. Pokud si ale kupujete GT, spotřebu pravděpodobně neřešíte jako prioritu – jde o supersport, ne o ekonomický hatchback.
Náklady na vlastnictví zahrnují drahý servis (např. speciální oleje, karoserie z karbonu), pojištění (extrémně vysoké, protože se jedná o vůz s vysokou hodnotou) a samozřejmě daně, které v některých zemích řidiče “odmění” za velký výkon a emise. Opravy karoserie nebo mechaniky mohou vyjít na astronomické sumy, zvlášť pokud jde o vzácnější verze.
O energetickou účinnost hybridů u GT zatím Ford neusiluje, ačkoli trend elektrifikace v automobilovém světě stoupá. Supersporty jako Ford GT zůstávají zatím věrné tradičnímu spalovacímu motoru pro “čistý” závodní zážitek.
Tabulka: Spotřeba paliva pro různé verze modelu
Verze / Motor | Město (l/100 km) | Dálnice (l/100 km) | Smíšený (l/100 km) |
---|---|---|---|
Ford GT 2005 (V8) | ~25 | ~15 | ~20 |
Ford GT 2017+ (EcoBoost V6) | ~20 | ~12 | ~16 |
Speciální úpravy (Performance) | ~20–25 | ~12–15 | ~16–20 |
Cena a výbava
Ceník nového Fordu GT (u nových ročníků) se pohybuje v řádu stovek tisíc dolarů – v USA šlo o cifry přesahující 400 000 USD. V Evropě se jedná o vzácný kousek, pro který jste museli projít výběrovým procesem od Fordu, takže “dostupnost” je spíš omezená než otevřená. Starší kousky (ford gt 2005/2006) se v aukcích prodávají za částky od 250 000 USD výše, zejména pokud mají nízký nájezd a původní stav.
Dostupné balíčky často zahrnují různé “track pack” varianty, speciální laky (např. Heritage Edition, odkazující na ford gt 40 1966, 1970) nebo karbonové pakety (odlehčené panely, závodní sedadla). Rozdíly ve vybavení můžou být velmi subtilní: někdy jde jen o drobné designové prvky a speciální barvy, jindy se změní aerodynamické části či kola.
Poměr ceny a kvality je čistě v rovině sběratelského a exkluzivního charakteru, protože z praktického hlediska za srovnatelné peníze existují i jiné supersporty (Ferrari, Lamborghini, McLaren). Avšak Ford GT láká těmi historickými kořeny a “americkým duchem” v kategorii, kde dominují evropské značky.
Tabulka: Sestavy a jejich klíčové rozdíly
Verze | Hlavní prvky | Orientační cena (USD) |
---|---|---|
Základ (GT) | EcoBoost V6, karbonský monokok, aktivní aero | ~400 000+ (nové) |
Heritage / Special Ed. | Specifické laky, odkaz na GT 40, limitovaná série | 450 000+ (často i výrazně více) |
Track Pack (Race) | Odlehčená karoserie, menší interiér, závodní kola | 450 000+ |
Srovnání s konkurencí
Ford GT svádí souboje s rivalskými supersporty, mezi které patří Ferrari 488/296, Lamborghini Huracán/Aventador nebo McLaren 720S. Každý z těchto vozů představuje vrchol výrobních schopností svých značek, a tak se zákazníkům nabízí pestrá paleta výkonů, designů a technologií.
Ferrari 488 GTB (nebo novější 296 GTB) stojí na špičce italského designu, vyniká neustálým pokrokem v motorech V8 (či V6 plug-in u 296). V porovnání s Ford GT je Ferrari často vychvalované pro jízdní komfort a “exotický” status. Nicméně Ford GT je “drsnější” a svým způsobem autentičtější z hlediska závodního odkazu v Le Mans.
Lamborghini Huracán/Aventador lákají na agresivní design a zvuk mohutných V10/V12. Naproti tomu Ford GT s EcoBoost V6 nemusí tak burácet, ale díky nízké hmotnosti a aktivní aerodynamice drží krok na okruzích. Mnoho lidí si myslí, že GT vítězí v rovnováze mezi závodním potenciálem a každodenním použitím (i když “každodenní” je v tomto segmentu relativní).
McLaren 720S konkuruje GT lehkostí a inovativní karbonovou konstrukcí. McLaren přináší britskou preciznost a vynikající podvozek, Ford zase americkou sílu a emoční vazbu na historii GT 40. Pokud hodnotíme design, GT je jednoznačně unikát s retro-futuristickými rysy.
Výhodou Fordu GT je bohatý příběh a limitovaná výroba, což přitahuje sběratele. Nevýhodou může být menší servisní síť mimo USA a “jen” V6 motor v novějších verzích (pro fandy V8 může to být “mínus”).
Tabulka: Podrobné srovnání vlastností s konkurenty
Model | Cena (USD) | Motor | Výkon (hp) | Max. rychlost (km/h) | Heritage/Historie |
---|---|---|---|---|---|
Ford GT | ~400k–500k+ | 3,5 EcoBoost V6 | 647–660+ | ~340–350+ | Le Mans legenda (GT 40) |
Ferrari 488/296 | ~270k–350k+ | V8 twin-turbo / V6 hybrid | 670–830 | ~330–350+ | Ikonické Ferrari |
Lamborghini Huracán | ~200k–300k+ | V10 | ~610–640 | ~325–340 | Italská extravagance |
McLaren 720S | ~300k+ | 4,0 V8 twin-turbo | ~710 | ~341 | Britská preciznost |
Zkušební jízda: zážitek z jízdy
Když jsem nastoupil do Ford GT, zarazila mě jeho nízká kabina a závodně tvarované sedadlo. Po usazení a nastartování EcoBoost V6 se rozlehl hluboký, ostrý zvuk, který mi okamžitě rozproudil krev. Ve městě jsem cítil, jak se všichni otáčejí – občas jsem musel dávat pozor na ostré obrubníky a nízký čumák. Ale to k životu s supersportem patří.
Na dálnici jsem překročil 200 km/h, a vůz stále působil jistě a neotřesitelně. Odezva volantu je lehká, ale velmi přesná, takže i ve vyšších rychlostech nevzniká dojem “plovoucího” chování. Podvozek si bere inspiraci z Le Mans závodů – drží stopu a neváhá poslat řidiče dál, aby zkusil ještě ostřejší tempo. Tento vůz nejen jezdí, ale i inspiruje, protože každé přidání plynu vyvolává adrenalinovou vlnu.
Na okruhu by mohl GT předvést úplnou symfonii: ostré brzdy, aktivní křídlo, ze kterého si auto “berie” přítlak do zatáček, a rychlá převodovka dvouspojky. Když člověk ve sprintu projíždí zatáčky, cítí, že se tu sešla maximální preciznost. Vše se točí kolem výkonu a řidičova prožitku. Pohodlí ustupuje síle, přesto se dá v kabině vydržet i delší trasu.
Zkrátka Ford GT umí city opravdu rozproudit – kombinuje divokost závodní historie s překvapivě moderním pojetím. Pokud najdete vhodnou silnici či okruh, GT vám nabídne okamžiky čisté radosti a ukáže, proč navazuje na odkaz Fordu GT 40 tak hrdě.
Skryté náklady a nuance vlastnictví
Vlastnictví Fordu GT znamená vyšší účty za palivo, pojištění i servis. Každá výměna oleje či drobná oprava může jít do tisíců dolarů. Navíc je nutné hlídat karbonovou karoserii, aby nedošlo k mechanickému poškození (opravy jsou drahé a složité). Pokud máte starší GT 2005, ještě to jde, ale u nové generace s ještě sofistikovanějším karbonem a elektronikou roste riziko nákladných oprav.
Shánění náhradních dílů může být obtížné, protože se jedná o auto s limitovanou produkcí. V autorizovaných servisech Fordu se k vám sice přihlásí, ale často musíte čekat na dodávku z USA. Kdo žije mimo Severní Ameriku, možná narazí na delší logistiku a vyšší ceny.
Zvláštnosti provozu v extrémních podmínkách (např. studené zimy) vyžadují opatrnost, protože nízké pneumatiky supersportu na ledu moc nefungují. “Winter mode” na Fordu GT nehledejte, ale pokud opravdu chcete, lze nasadit speciální zimní sadu pneumatik – i tak to není ideální.
Stručně řečeno, kupujete si exkluzivní stroj, který se neřídí klasickou logikou “přístupnosti”. Pokud přijmete vyšší náklady a komplikace, odmění se vám nezapomenutelným zážitkem z jízdy.
Zda je vhodný pro rodinu, práci nebo cestování
Rodinné využití Ford GT je prakticky vyloučené, protože má jen dvě sedadla a minimální zavazadlový prostor. Dětské sedačky tu neupotřebíte, stejně jako kočárek a další rodinné “nezbytnosti”. Mnoho lidí si myslí, že je to spíš auto “na víkend” nebo na vyjetí za slunečného dne – rozhodně ne daily car pro celou rodinu.
Pro práci (taxi, firemní rozvoz) postrádá jakýkoliv smysl. Jedinou výjimkou jsou firmy, které auto využijí k marketingovým účelům, aby se prezentovaly exkluzivním a dravým supersportem na firemních akcích. Z praktického hlediska totiž neodvezete skoro nic a náklady na provoz jsou vysoké.
Na dlouhých cestách nabízí GT částečný komfort pro dva cestující, avšak pamatujte na častější zastávky (spotřeba, malá nádrž) a omezené zavazadlové možnosti. Pro dálkové expedice je mnohem vhodnější třeba sportovní grand tourer. Nicméně, pokud jste jedinec, jenž touží po dobrodružství v extrémně rychlém stroji, pak je Ford GT skvělou volbou.
Jedinečné vlastnosti
Jedinečné technologie, jako karbonový monokok a aktivní aerodynamika, vynesly Ford GT mezi špičku supersportů. Odkaz na ford gt 40 model z 60. let přináší “závodní duši” a ohromný emocionální náboj. Design slučuje retro prvky s moderními tvary – zadní svítilny a ventilace motoru přímo odkazují na původní závodní vůz, přesto je každý detail optimalizován pro dnešní měřítka.
„Parkoviště, na které se dokonale vejde auto i do úzké městské kapsy“ v případě GT sice nezní jako reálná situace, ale manipulace s ním se dá zvládnout, když se navzájem s lidmi podělíte o trochu více prostoru. Podle mého názoru je největší jedinečnost Fordu GT v tom, že spojuje historické závodní úspěchy s aktuálními technologickými trendy a stále si uchovává typický “americký charakter”.
Je to supersport, který inspiruje jak historií, tak moderností – ideální mix pro milovníky rychlosti a exkluzivity.
Budoucí likvidita
Ztráta hodnoty Fordu GT bývá oproti běžným autům minimální. Často naopak dochází k tomu, že ceny starších ročníků (ford gt 2005, ford gt 2006) stoupají, protože jde o vyhledávané sběratelské kousky. Limitovaná produkce novější generace z něj dělá ještě exkluzivnější zboží, takže prodejní hodnota zůstává vysoko.
Na sekundárním trhu je poptávka, hlavně od sběratelů a nadšenců do americké historie motorsportu. Problém může být snazší dostupnost dílů a servis, ale kupující bývá ochotný připlatit. Čili pokud se rozhodnete GT někdy prodat, pravděpodobně nebudete mít problém najít zájemce, a to i při vyšší ceně.
Celkově Ford GT nestárne – spíš stoupá v ceně jako rarita s ohromným příběhem.
Výhody a nevýhody
Mezi hlavní výhody Fordu GT patří jeho závodní DNA, exkluzivita a inspirativní design, který vychází z legendárního ford gt 40 1966. Rovněž má skvělou dynamiku, aktivní aerodynamiku a špičkové zpracování karbonové karoserie. Mnoho lidí si myslí, že v kategorii supersportů představuje americkou alternativu k evropským značkám, což může být pro fanoušky obrovské plus.
Nevýhodou je omezená praktičnost: kabina pro dvě osoby, minimální zavazadlový prostor, stísněný interiér a vysoké náklady (palivo, servis, pojištění). Dále je tu nízká dostupnost – pro novější generaci jste museli být vybráni přímo Fordem. Také absence některých komfortních asistentů může odradit ty, kdo chtějí supersport s pohodlným “daily car” charakterem.
Poctivé závěry a srovnání s konkurencí typu Ferrari, Lamborghini, McLaren ukazují, že Ford GT boduje především závodním původem, limitovaností a “americkým stylem”. V jízdních výkonech je plně konkurenceschopný, i když “jen” s V6 (u nejnovější generace). To ho může v očích puristů mírně srážet, avšak reálně podává ohromný výkon.
Celkově je GT skvělé pro sběratele a milovníky amerického motorsportu, ne tolik pro každodenní ježdění nebo rodinné potřeby.
Balíčky služeb a pojištění
Záruční podmínky u nového Fordu GT (2017+) obsahují standardní 3 roky / 36 000 mil a 5 let / 60 000 mil na pohonné ústrojí, což je obvyklé pro Ford v USA. Vzhledem k omezené produkci a specializovanému servisu se vyplatí kontaktovat přímo Ford Performance – některé díly či výměny vyžadují experty.
Doplňkové služby (např. první servis zdarma) bývají standardně u prémiových značek, ale v případě GT můžete narazit na specifická ujednání – např. předpoklad, že auto neprodáte ihned po koupi (Ford se snaží brzdit “přeprodeje” kvůli exkluzivitě). Prodloužené záruky se dají dojednat, ale mnohdy za vysoké částky.
Pojištění je “nepříjemně” drahé, protože jde o vzácný vůz s vysokou hodnotou, vysokým výkonem a vysokým rizikem. Pokud byste vůz provozovali v Evropě, budete hledat specializované pojišťovny, které se orientují na supersporty a veterány. Je dobré projít víc nabídek a zohlednit, jak auto využíváte (okruh vs. běžná silnice).
Celkově se vyplatí být ve spojení se specializovaným dealerem a zajistit si pojištění šité na míru. Ford GT není obyčejné auto, takže ani podmínky služeb nebudou zcela standardní.
Závěr
Ford GT zosobňuje supersport, který propojuje historický odkaz (ford gt 40 model) s moderními technologiemi (karbonová karoserie, dvouspojková převodovka, aktivní aerodynamika). Pro koho je tento vůz nejlepší volbou? Pro vášnivé sběratele, milovníky motorsportu a řidiče hledající jedinečný mix americké síly a evropského stylu. Jeho výkon a exkluzivita ho odlišují, což ocení každý, kdo chce zazářit na silnici nebo závodní dráze.
Osobně radím zkontrolovat, zda zvládnete vyšší provozní náklady, omezenou praktičnost a nutnost specializovaného servisu. Pokud však máte finance a jste ochotni přijmout “extrémní” parametry, GT vás odmění strhujícím zážitkem z jízdy. Je to umělecké dílo na kolech, které ctí legendární vítězství v Le Mans a současně přináší moderní závodní technologie.
Tento vůz nejen “znovu oživuje” slavný ford gt 40 1966, ale i inspiruje novou generaci řidičů. Pokud si pořídíte Ford GT, vkročíte do světa, kde váš úsměv na tváři nikdy nebude dost široký.
Často kladené otázky
Jaká je skutečná spotřeba paliva Ford GT?
Ve městě může být 20+ l/100 km, na dálnici kolem 12–15 l/100 km. Hodně záleží na stylu jízdy (agresivní vs. klidná).
Jak se liší Ford GT 2005 od nejnovější generace (2017+)?
2005 měl kompresorový V8 s retro designem, 2017+ používá 3,5 l EcoBoost V6 s karbonovou karoserií a pokročilou aerodynamikou.
Proč Ford nepoužívá V8 v nových GT, když původní gt 40 1970 měl velký V8?
Kvůli emisím, snaze o efektivitu a modernějším trendům se rozhodli pro přeplňovaný V6, který stále poskytuje extrémní výkon.
Mohu v GT jezdit denně do práce?
Teoreticky ano, ale vůz je nekomfortní v městských zácpách, má vyšší spotřebu a parkování je složitější. Je navržen spíš pro speciální jízdy a okruhy.
Existuje čtyřmístná verze Ford GT?
Ne, GT je vždy dvoumístný supersport. Na rodinné využití zapomeňte.
Jak nákladný je servis a pojištění?
Velmi nákladný – jde o limitovaný supersport s karbonem a výkonem přes 600 koní. Počítejte s vyššími sumami za vše od pneumatik po olej.
Kde sehnat Ford GT, když se nedá běžně koupit?
Nové modely jsou často rezervovány jen pro vybrané klienty, starší se objevují na aukcích či u specializovaných dealerů. Připravte si vysokou částku i trpělivost.