Ford Explorer představuje robustní SUV, které se vyvinulo ve vlajkovou loď značky Ford v oblasti rodinných i pracovních vozů. S novými generacemi, jako je ford explorer 2024 či chystaný ford explorer 2025, se rozšiřuje nabídka chytrých asistenčních systémů i moderní pohon, a zároveň se zvyšuje důraz na komfort posádky. Podle mého názoru tak Ford cílí především na řidiče, kteří požadují prostorné rodinné auto, ale zároveň chtějí reprezentativní a pohodlný vůz do firmy nebo na cesty za dobrodružstvím.
Mnoho lidí si myslí, že Explorer zaujme díky svému odolnému charakteru a prémiovým technologiím. Ve městě totiž dokáže poskytnout dostatek úložného prostoru i důmyslné parkovací systémy, zatímco na dlouhých trasách oceníte pohodlí i nízkou hladinu hluku. Konkurenční výhodou Exploreru je široká paleta verzí (včetně hybridních) a důraz na bezpečnost. Tento vůz se stane odrazem stylu a pohodlí v dynamickém světě, kde požadujeme spolehlivost i eleganci.
Historie modelu a pověst značky
Ford Explorer se objevil na trhu na přelomu 90. let, kdy převzal štafetu od menších SUV této značky a vnesl do hry prostornější karoserii a výkonnější motorizaci. Například první generace z roku 1991 se proslavila svojí offroadovou odolností, i když skutečnou popularitu přinesly až ročníky kolem ford explorer 2000. Od té doby prošel Explorer řadou modernizací a vylepšení, což dokládají i modely jako ford explorer 2016, ford explorer 2020 či nejnovější ford explorer 2023.
Majitelé na vozech oceňují především spolehlivost, dostupné náhradní díly a širokou servisní síť, kterou Ford nabízí. Známý mi vyprávěl, jak mu jeho starší Explorer věrně sloužil více než deset let, a to i při častých výjezdech do náročného terénu. Pokud porovnáme dřívější generace s novějšími (například ford explorer 2021 či ford explorer 2022 recenze), najdeme významné rozdíly v designu, spotřebě paliva i úrovni bezpečnostních technologií.
V průběhu let si Explorer vydobyl pověst spolehlivého parťáka, který odveze rodinu i náklad do cíle. Podle mého názoru spočívá současná hodnota modelu právě ve vyváženém mixu komfortu, praktičnosti a terénních schopností.
Tabulka: Chronologie změn modelu (vybrané roky, klíčové vlastnosti)
Rok/Generace | Klíčové vlastnosti |
---|---|
1991 (1. gen) | Offroad zaměření, první SUV větších rozměrů |
2000 (2. gen) | Modernizace designu, lepší bezpečnostní vybavení |
2016 (5. gen) | Pokročilé technologie, komfortnější kabina |
2020 (6. gen) | Hybridní verze, přepracovaná platforma |
2023–2025 (6.+) | Vylepšené asistenční systémy, posun v konektivitě |
Exteriér
Na první pohled poznáte, že ford explorer sází na dynamické křivky a výraznou přední masku. Silueta karoserie má lehce sportovní nádech, i když vůz patří mezi větší SUV, což zvláště vynikne u nejnovějších ročníků – třeba u ford explorer 2023. Inženýři se snažili skloubit majestátní postavu s plynulou aerodynamikou, aby dosáhli nižšího odporu vzduchu a tím i lepší spotřeby. Myslím si, že se jim to povedlo, protože linie modelu nejsou tak hranaté jako u některých konkurentů.
Jedním z výrazných prvků exteriéru je unikátní optika LED světlometů, která přispívá k modernímu dojmu. Mřížka chladiče se může lišit podle zvolené verze – některé modely mají více chromovaných detailů, jiné spoléhají na decentní černé prvky. V každém případě vůz působí reprezentativně, což ocení rodiny, firmy i sportovně založení řidiči.
Možnosti výbavy zahrnují různé varianty disků, metalických laků a doplňků, které zdůrazňují osobnost vozu. Mnoho lidí si myslí, že větší SUV se těžko odliší, ale Explorer nabízí dostatek kombinací, abyste měli opravdu originální kousek. Osobně se mi líbí verze s perleťovým lakem a kontrastními kryty zrcátek.
Linie karoserie zdůrazňují dynamiku, i když vůz stojí na místě. Nad tím jsem se zamýšlel, když jsem Explorer jednou zahlédl v dálce na parkovišti – působil přirozeně sebevědomě a připraven vyrazit vstříc i delším cestám.
Tabulka: Dostupná barevná provedení
Barva | Charakteristika |
---|---|
Černá Metalická | Elegantní, minimalizuje nečistoty |
Bílá Perleťová | Prémiový vzhled, lepší odraz světla |
Modrá Ocean | Moderní odstín, zvýrazňuje křivky |
Šedá Titanium | Neutrální volba, snadná údržba |
Červená Ruby | Sportovní akcent, vynikne v davu |
Interiér
Po otevření dveří vás čeká prostorná kabina, která už dlouhodobě patří k silným stránkám Exploreru. Podle mého názoru je ford explorer interier navržen tak, aby si cestující v každé řadě přišli na své. Hmatové vjemy jsou příjemné – palubní deska s měkčenými plasty, vybrané varianty s koženými sedačkami a kovovými doplňky působí kvalitním dojmem.
Ergonomie se vyznačuje logicky rozloženými ovládacími prvky a dobře tvarovanými sedadly. Když jsem si jednou zkoušel seřizovat volant i sedadlo, došlo mi, jak promyšleně inženýři řešili posez řidiče. Každý snadno dosáhne na centrální displej i intuitivní ovladače klimatizace. Ve vyšších stupních výbavy se setkáte s masážními sedadly, vyhříváním i odvětráváním.
Technologie, jako je rozměrný dotykový displej, propojení s chytrým telefonem nebo prémiový audio systém, zvyšují požitek z jízdy. Na dlouhých trasách oceníte také dvouzónovou či třízónovou klimatizaci, která cestujícím vzadu dopřeje vlastní nastavení teploty. Mnoho lidí si myslí, že takto velké auto může být složité na ovládání, ale díky jednoduchému menu a velkým ikonám se v systému rychle zorientujete.
Pokud jde o zavazadlový prostor, Explorer umí nabídnout třetí řadu sedadel, která se dá snadno sklopit do roviny. Vznikne tak velkorysý objem pro nákupy, zavazadla nebo sportovní vybavení. Z mého úhlu pohledu to dělá z Exploreru skvělou volbu pro rodiny i akční cestovatele.
Tabulka: Povrchové materiály v obalech
Výbavový balíček | Materiály sedadel | Palubní deska |
---|---|---|
Základ (XLT) | Textil, odolné potahy | Měkčené plasty |
Střed (Limited) | Kombinace kůže a textilu | Dekorační lišty, hliníkové detaily |
Top (Platinum) | Prémiová kůže, dřevěné prvky | Kůže, dřevěné obložení |
Technické vlastnosti
Ford Explorer tradičně nabízí širokou paletu motorů, která se napříč generacemi mění. Současné verze, jako je ford explorer 2022 či ford explorer 2023, se zaměřují na benzinové jednotky EcoBoost, doplněné často o hybridní technologie. Základní benzinový čtyřválec s přeplňováním poskytuje vyvážený poměr výkonu a spotřeby, zatímco výkonnější šestiválce cílí na náročné řidiče. Podle mého názoru patří Explorer k SUV, která i přes vyšší hmotnost dokážou nabídnout svižnou akceleraci.
Převodovku obvykle zastupuje desetistupňový automat, který řadí hladce a pružně reaguje na změnu jízdního tempa. To oceníte v městském provozu i při dálničních přesunech. Odpružení je naladěné tak, aby zvládlo i horší povrch, a zároveň si zachovalo stabilitu v zatáčkách. Když jsem měl možnost vyzkoušet Explorer na rozbité okresce, překvapila mě jeho schopnost eliminovat rázy a tlumit vibrace.
Dynamika Exploreru se projeví zejména při předjíždění – i plně naložený vůz zvládne svižně zareagovat na sešlápnutí plynu. Pokud jde o pohon všech kol, příplatkové verze nabízejí různé jízdní režimy (např. terénní, kluzký povrch), které elektronicky upravují distribuci točivého momentu. Mnoho lidí si myslí, že se Explorer hodí hlavně na silnici, ale v terénu dokáže díky inteligentnímu pohonu 4×4 příjemně překvapit.
Z hlediska praktického využití je klíčová kombinace silného motoru a tuhé konstrukce. V reálném provozu to znamená, že můžete tahat větší přívěsy a vydat se i na méně upravené cesty. Rychlá odezva pedálu plynu a stabilní podvozek zlepšují jistotu řidiče, což je ve světě prostorných SUV významná devíza.
Tabulka: Úplný seznam specifikací různých paketů
Paket | Motor (EcoBoost) | Převodovka | Pohon | Výkon (kW) | Spotřeba (l/100 km) |
---|---|---|---|---|---|
XLT | 2.3 I4 (turbo) | 10st. automat | 4×2/4×4 | 203 | 9–10 |
Limited | 2.3 I4 / 3.0 V6 Hybrid | 10st. automat | 4×4 | 203–250 | 8–10 (hybrid 7–8) |
Platinum | 3.0 V6 (turbo) | 10st. automat | 4×4 | 272 | 10–11 |
Funkčnost a komfort
Vnitřní prostor Exploreru patří k prostornějším ve své třídě. Za volant se pohodlně usadí i vyšší řidiči, a zadní sedadla nabídnou dostatečnou rezervu na nohy. Pokud zvolíte sedmimístné uspořádání, třetí řada sedadel se dá rychle sklopit, čímž získáte velkorysý zavazadlový prostor. Mnoho lidí si myslí, že třetí řada je vhodná jen pro děti, ale v Exploreru se vcelku slušně usadí i průměrně vzrostlý dospělý.
Úroveň hluku a vibrací je na dálnici překvapivě nízká. Když jsem jel se starším Explorerem (ford explorer 2016) po dálnici, pamatoval jsem si o něco větší hluk v kabině. Nicméně novější ročníky (ford explorer 2020 a výš) se chlubí lepší izolací, která vás chrání před rušivými zvuky okolí.
V městských dopravních zácpách oceníte komfort sezení a relativně dobrou manévrovatelnost, ačkoli občas musíte opatrně sledovat rohy karoserie. Spotřeba se ve městě může vyšplhat výše, hlavně u silnějších šestiválců. Naproti tomu při dlouhých cestách dálniční konzumace paliva klesá, takže delší výpravy vás nezruinují. Explorer si bez potíží poradí i s rozbitými silnicemi, kde pomůže vyšší světlá výška a pružné tlumení.
Bezpečnost na špatných silnicích posiluje řada asistenčních prvků, například stabilizační systém nebo systém kontroly trakce. Když jsem jednou projížděl blátivý úsek, stačilo aktivovat vhodný režim a Explorer se hladce dostal z pasti.
Tabulka: Objem zavazadlového prostoru a kabiny (v litrech, srovnání)
Konfigurace | Základní objem (l) | Po sklopení 2. řady (l) | Prostor pro nohy vpředu (mm) | Prostor vzadu (mm) |
---|---|---|---|---|
5místná | 600–650 | 1200–1300 | 1070 | 990 |
7místná | 500–550 | 1150–1250 | 1070 | 980 (2. řada) |
Technologie a bezpečnostní systémy
Ford Explorer recenze často zdůrazňují, že moderní generace nabízí skutečně bohatou paletu bezpečnostních a asistenčních systémů. Základem je obvykle automatické nouzové brzdění a adaptivní tempomat, který udržuje bezpečnou vzdálenost od vozidla vpředu. Projíždění městem zpříjemňuje systém hlídání mrtvého úhlu i parkovací senzory, které vám pomohou lépe manévrovat s rozměrným vozem.
Mnoho lidí si myslí, že robustní SUV nepotřebuje další vychytávky, ale já jsem ocenil funkci aktivního udržování v jízdním pruhu, která se hodí při delších dálničních cestách. Inovace se projevují také v systému infotainmentu – dotykový displej podporuje Apple CarPlay i Android Auto. Ve vyšších výbavách se setkáte s 360° kamerovým systémem, který dokáže zobrazit vůz z ptačí perspektivy.
Za jedinečné vlastnosti považuji například funkci automatického parkování, která vás v některých případech dokáže přesně navést i do omezených prostor. Když jsem se naposledy pokoušel zaparkovat na úzkém parkovišti, Explorer mi díky této vychytávce ušetřil spoustu starostí. Zhodnocení praktické užitečnosti je vcelku kladné, zvlášť pokud často jezdíte po městě a vyhledáváte pomocné asistenční systémy.
Díky důrazu na bezpečnost i komfort se Explorer řadí k modelům, které splňují vysoké nároky současných řidičů. V praxi se tak nejedná pouze o velké SUV, ale o chytře vybavený vůz, který myslí na rodinu, práci i občasný terén.
Tabulka: Srovnání technologií podle vybavení
Technologie | Základ (XLT) | Střed (Limited) | Top (Platinum) |
---|---|---|---|
Adaptivní tempomat | Ano | Ano | Ano |
360° kamerový systém | Ne | Ano | Ano |
Automatické parkování | Ne | Ano | Ano |
Head-Up displej | Ne | Ne | Ano |
Asistent pro jízdu v pruzích | Ano | Ano | Ano |
Ekonomika
Spotřeba paliva u Ford Exploreru se samozřejmě liší podle konkrétní motorizace a stylu jízdy. Ve městě se může pohybovat kolem 10–12 l/100 km u základních benzinových verzí, na dálnici či při klidné jízdě může klesnout na 8–9 l/100 km. Hybridní varianta dokáže v městském režimu uspořit další dva až tři litry, což mnozí uživatelé oceňují.
Náklady na vlastnictví zahrnují také pojištění, pravidelný servis a případné daně za vyšší objem motoru. Myslím si, že Ford Explorer se v tomto ohledu drží v průměru své kategorie, i když velké SUV se zkrátka nevyhne vyšším sumám při kompletních servisních prohlídkách nebo při výměně velkých pneumatik.
Pokud uvažujete o dlouhodobém využití, mohou hrát roli i alternativní pohony. Hybridní a plug-in hybridní verze pomáhají snížit účet za palivo, a navíc přinášejí nižší emise. V některých státech také existují daňové úlevy pro ekologičtější modely.
Tabulka: Spotřeba paliva pro různé verze modelu
Verze | Město (l/100 km) | Dálnice (l/100 km) | Smíšený cyklus (l/100 km) |
---|---|---|---|
2.3 I4 (XLT) | 10–11 | 8–9 | 9–10 |
3.0 V6 (Platinum) | 11–12 | 9–10 | 10–11 |
Hybrid (3.0 V6) | 8–9 | 7–8 | 8 |
Cena a výbava
Ceny Ford Exploreru se liší podle stupně výbavy, druhu motoru a volitelných prvků. Základní verze XLT nabízí dostatečnou komfortní výbavu, jako je dvouzónová klimatizace, parkovací senzory nebo multimediální rozhraní s menším displejem. Střední výbava Limited přidává vychytávky typu kožených sedadel, větší obrazovky a některých asistenčních systémů. Pokud toužíte po vrcholu, určitě vás zaujme Platinum varianta, která nabízí prémiovou kůži, nejvýkonnější motor i sofistikované technologie.
Pro ford explorer 2022 nebo novější ročníky se cena u základu může pohybovat v rozmezí 1,3–1,5 milionu korun, zatímco plně vybavené Platinum verze se mohou vyšplhat až ke 2 milionům. Hodně závisí na konkrétních příplatkových balíčcích, například offroadových paketů, luxusních interiérových prvků nebo pokročilých asistentů.
Z mého pohledu Explorer nabízí dobrou hodnotu za investované peníze, jelikož poskytuje robustní konstrukci, pohon 4×4, moderní technologie a prostornou kabinu. Navíc jde o značku, která má v Česku i zahraničí širokou prodejní a servisní síť, takže se případné opravy a údržba dají řešit poměrně efektivně.
Tabulka: Sestavy a jejich klíčové rozdíly
Výbava | Klíčové vlastnosti | Cenové rozpětí (Kč) |
---|---|---|
XLT | 2.3 I4, základní asistenční systémy, textil | 1 300 000 – 1 500 000 |
Limited | 2.3 I4/3.0 V6 Hybrid, kožené sedačky, větší displej | 1 500 000 – 1 700 000 |
Platinum | 3.0 V6, prémiové materiály, nejvyšší úroveň asistencí | 1 800 000 – 2 000 000+ |
Srovnání s konkurencí
V kategorii velkých SUV se Ford Explorer setkává s modely jako Jeep Grand Cherokee či Toyota Highlander. Grand Cherokee sází na tradiční offroadové schopnosti, silné motory a prémiový interiér. Mnoho lidí si myslí, že Jeep je hlavně o terénu, ale novější generace klade větší důraz i na silniční komfort. Nicméně v porovnání s Explorerem může mít vyšší spotřebu paliva a o trochu méně místa ve třetí řadě sedadel.
Toyota Highlander je dalším soupeřem, který nabízí zejména vysokou spolehlivost a dlouhou životnost. Jeho hybridní verze patří k nejúspornějším v této třídě, takže pokud hledáte SUV s nižšími náklady na palivo, Highlander může být jasná volba. Ovšem někteří řidiči vnímají design Toyoty jako méně výrazný, zatímco Explorer působí vyhraněnějším dojmem a slibuje větší radost za volantem.
Co se týče ceny, Explorer vychází většinou o něco níž než konkurenční Jeep, a to při podobné výbavě. Toyota Highlander je cenově blíž Exploreru, avšak v Evropě nemusí být tak dostupná jako na zámořských trzích. Pokud porovnáme technologie, Explorer přináší bohatou asistenční výbavu i moderní infotainment, který drží krok s konkurenčními systémy.
Explorer oproti konkurenci boduje zejména prostornějším interiérem, silným motorem (zejména v šestiválcových verzích) a vyváženou kombinací terénních a silničních vlastností. Možnou nevýhodou může být vyšší spotřeba u benzinových variant, i když u hybridů se situace zlepšuje. Myslím si, že pro rodiny, které potřebují univerzální auto, je Explorer atraktivní volba.
Tabulka: Podrobné srovnání vlastností s konkurenty
Model | Cena (základ) | Spotřeba (město) | Výkon (kW) | Prostornost | Offroad schopnosti |
---|---|---|---|---|---|
Ford Explorer | cca 1,3 mil. Kč | 10–12 l/100 km | 203–272 | Velmi dobrá | Vysoké (4×4, jízdní režimy) |
Jeep Grand Cherokee | cca 1,5 mil. Kč | 12–14 l/100 km | 213–291 | Dobrá | Velmi vysoké |
Toyota Highlander | cca 1,4 mil. Kč | 7–9 l/100 km (hybrid) | 179–187 | Velmi dobrá | Střední (omezené 4×4) |
Zkušební jízda: zážitek z jízdy
Když jsem si poprvé sedl za volant ford explorer test, překvapilo mě, jak rychle se dá s tímto SUV sžít. Sedadlo je dostatečně vysoké, takže máte přehled o dění kolem sebe, a i přes větší rozměry jsem se cítil jistě už po pár minutách jízdy. Tento vůz nejen jezdí, ale i inspiruje – při jízdě po hladkém asfaltu reaguje volant na pokyny s překvapivou přesností a při razantnějším sešlápnutí plynu cítíte příjemný zátah motoru.
Ve městě mě potěšila kombinace kamer a senzorů, díky které jsem dokázal bez problémů zaparkovat i v relativně těsném prostoru. Na dálnici Explorer ukázal, že umí rychle akcelerovat a držet krok s rychlejším provozem. Hluk od podvozku ani aerodynamický svist nebyly nijak výrazné, takže delší cesty mohou probíhat v komfortním klidu.
Terénní vložku jsem okusil při výjezdu na prašnou polňačku s výmoly. Nastavil jsem speciální režim pro kluzký povrch a Explorer si počínal velmi suverénně. Nikde nedošlo k hrubým otřesům či ztrátě stability a já si uvědomil, že tohle SUV může sloužit rodině, ale stejně dobře zvládne i občasné dobrodružství. Podle mého názoru je to jasná ukázka univerzality, která oceňuje široké spektrum řidičů.
Skryté náklady a nuance vlastnictví
Vlastnictví většího SUV, jakým je Ford Explorer, s sebou nese určité dodatečné náklady. Kromě obligátních výdajů za palivo a pravidelné servisy je potřeba myslet na vyšší cenu pneumatik, olejů i filtrů, které odpovídají větším rozměrům vozu. Když jsem jednou sháněl zimní pneumatiky na svůj velký vůz, překvapilo mě, jak se ceny dokážou rychle nasčítat.
Další aspekt představuje obtížnější dostupnost některých náhradních dílů pro starší verze, například pro ford explorer 2000 či méně rozšířené specifikace. Většinou to ale vyřeší autorizovaný servis, případně specializované obchody s díly. Náklady na opravu se u větších SUV mohou pohybovat výš, protože jde často o robustnější součástky.
Pokud žijete v regionech s tvrdými zimami, počítejte s vyšším zatížením baterie i pohonného systému. Naopak v horkých oblastech vám může častěji selhávat klimatizace. Přesto spousta majitelů tvrdí, že Explorer v extrémních podmínkách obstojí lépe než menší a méně odolné modely.
Zda je vhodný pro rodinu, práci nebo cestování
Rodiny s dětmi mohou ocenit velkorysý prostor pro pasažéry i početné dětské sedačky, přičemž ford explorer rozměry obvykle umožňují pohodlné uspořádání všech členů posádky. Vysoká konstrukce usnadňuje vstup a výstup, což se hodí pro starší osoby nebo rodiče, kteří manipulují s kočárky. Zavazadlový prostor zvládne i objemnější nákupy nebo dětské sportovní vybavení.
Pro práci typu rozvoz zboží se sice Explorer neřadí mezi klasické dodávky, ale firmy ho někdy volí pro reprezentativní jízdy s klienty nebo terénní výjezdy v rámci stavebních projektů. Díky robustní konstrukci a 4×4 pohonu se nezalekne ani nezpevněných cest. Pokud chcete spojit firemní užitnost a určitý komfort, Explorer může působit jako zajímavá varianta.
Na dlouhých trasách oceníte pohodlné sedačky, tichý interiér a multimediální systém, který zabaví posádku. Ford Explorer 2022 recenze často zmiňují i slušnou spotřebu při ustálené dálniční rychlosti. Podle mého názoru jde o všestranné vozidlo, které kombinuje rodinný komfort, reprezentativní charakter a schopnost absolvovat i náročnější cesty.
Jedinečné vlastnosti
Ford Explorer vyniká hlavně kombinací robustnosti a moderního designu. Jeho exkluzivní prvky spočívají ve speciálních asistenčních systémech, které přizpůsobují jízdní nastavení povrchu, a v propracované kabině s velkým množstvím praktických odkládacích prostor. Výrazná příď vozu a originální zadní světla mu dodávají sebevědomý vzhled, jenž zaujme na první pohled.
Parkoviště, na které se dokonale vejde auto i do úzké městské kapsy, není sice Explorerovou nejsilnější doménou, ale díky inteligentnímu parkovacímu asistentu se manévrování stává hračkou. Díky tomu si ho pochvalují i lidé, kteří dříve velkým SUV nevěřili. Podle mého názoru Explorer dokonale odráží filozofii auta, které spojuje americký styl se světovými trendy.
Budoucí likvidita
Z hlediska budoucího prodeje patří Ford Explorer mezi modely, které si drží slušnou zůstatkovou hodnotu. Pokud jej porovnáte s menšími modely, může se ztráta hodnoty zdát relativně vyšší v absolutních částkách, ale v procentuálním vyjádření bývá spíš průměrná. Mnoho lidí si myslí, že se větší SUV obtížně prodávají, ovšem Explorer má stabilní poptávku i na sekundárním trhu.
Při pravidelné údržbě a dobré servisní historii lze Explorer prodat bez větších komplikací. U starších ročníků, jako je ford explorer 2016 nebo 2020, se poptávka může odvíjet od konkrétní výbavy a stavu vozu. Nicméně obecně se neřadí mezi modely, které by zůstávaly na inzerci dlouhé měsíce.
Výhody a nevýhody
Hlavními přednostmi Ford Exploreru jsou prostorný interiér, silné motorizace a pokročilé asistenční systémy. Rodiny oceňují sedmimístnou konfiguraci, která poskytuje dostatek místa i pro větší počet pasažérů. Vyšší světlá výška a pohon všech kol zlepšují průchodnost terénem, takže Explorer zastane roli univerzálního společníka. Navíc moderní infotainment, vyspělá bezpečnostní výbava a příjemné řízení posilují dojem, že v rukou držíte vyspělé SUV.
Na druhou stranu je potřeba zmínit nevýhody, jako je vyšší pořizovací cena u vyšších výbav a také potenciálně vyšší náklady na palivo. Někteří řidiči by mohli namítat, že vůz zabere dost místa při parkování ve městě. Pro některé kritiky je také design Exploreru příliš konzervativní, ale to už je subjektivní vnímání každého jedince.
Podle mého názoru Explorer obstojí v konkurenci díky univerzálním schopnostem a kvalitnímu zpracování. Pokud si zvážíte velikost vozu a vyšší provozní náklady, dostanete spolehlivého pracanta se širokou škálou využití. Mnoho zákazníků, kteří hledají prostorné SUV s moderními technologiemi, nakonec zjistí, že Explorer je pro ně ideálním řešením.
Balíčky služeb a pojištění
Ford standardně nabízí záruku na dva až tři roky podle konkrétní země a verze, případně lze dokoupit prodlouženou záruku. Když jsem se poprvé zajímal o Explorer, zaujal mě balíček služeb, který zahrnoval první servis zdarma a rozšířenou asistenční službu. To dává majitelům jistou míru klidu, protože vědí, že v případě poruchy mají k dispozici profesionální zázemí.
Doplňkové služby se liší podle dealera, ale často zahrnují zvýhodněné pojištění, leasing nebo operativní leasing s komplexními službami. Vhodné je porovnat nabídky více pojišťoven, abyste našli nejvýhodnější kombinaci povinného ručení a havarijního pojištění. Velká SUV se někdy pojí s vyššími sazbami, ale díky asistenčním systémům a vyšší bezpečnosti se mohou najít i rozumné tarify.
Balíčky prodloužené záruky prodlužují krytí vybraných komponent a elektroniky, což mnozí majitelé považují za užitečné. Jestli plánujete jezdit s Explorerem delší dobu, tato investice se může vyplatit. Myslím si, že v kombinaci s pravidelným servisem poskytne prodloužená záruka majiteli dlouhodobou pohodu a sníží obavy z nečekaných výdajů.
Závěr
Shrnuto a podtrženo, Ford Explorer cílí na ty, kteří hledají prostorné, odolné a zároveň komfortní SUV. Hodí se pro rodiny s více dětmi, manažery, kteří chtějí reprezentativní vůz, i pro vyznavače cestování do odlehlých končin. Přesto by si měl každý uvědomit, že větší auto přináší vyšší spotřebu a náročnější parkování.
Osobně bych doporučil při koupi bedlivě zvážit pohonnou jednotku a výbavový balíček. Zamyslete se, zda více oceníte hybridní úsporu, nebo tradiční benzinový výkon. Pokud chcete plně využít potenciál Exploreru, mějte na paměti, že pečlivé pravidelné prohlídky jsou klíčem k bezproblémovému fungování vozu.
Tento vůz se stane odrazem stylu a pohodlí v dynamickém světě, a pokud hledáte všestranného parťáka, Explorer rozhodně stojí za pozornost.
Často kladené otázky
Jaká je skutečná spotřeba paliva u Ford Explorer?
Spotřeba závisí na motorizaci a stylu jízdy. V průměru se pohybuje mezi 8–12 l/100 km, přičemž hybridní verze dosahují nižší hodnoty.
Vyplatí se pořídit hybridní variantu?
Pokud jezdíte často po městě, hybrid vám pomůže ušetřit na palivu. Kromě toho snižuje emise a přináší tišší chod vozu.
Je Ford Explorer vhodný do terénu?
Ano, díky pohonu 4×4 a jízdním režimům zvládne Explorer lehčí offroad i náročnější podmínky. Nejedná se o specializované terénní auto, ale ve většině situací si poradí.
Jaké jsou servisní intervaly?
Ford doporučuje servisní kontrolu zhruba jednou ročně nebo po ujetí určitého počtu kilometrů (např. 15 000 km). Přesné intervaly se liší podle konkrétního motoru a ročníku.
Dokáže Explorer pojmout sedm dospělých pasažérů?
Sedadla ve třetí řadě jsou vcelku prostorná, přesto jsou nejvhodnější pro děti nebo menší dospělé. Na kratší vzdálenosti tam ale usadíte i průměrně vysokého člověka.
Jak si stojí Explorer v porovnání s konkurenčními modely?
Obecně nabízí více prostoru a komplexních asistenčních systémů než většina konkurentů. Spotřeba je srovnatelná, pokud přihlédneme ke kategorii a výkonu.
Existuje elektrická verze?
Zatím neexistuje čistě elektrický Explorer, avšak některé trhy mají plug-in hybridní verzi s možností krátkých elektrických dojezdů. Ford Explorer 2025 by mohl přinést další posun v elektrifikaci.