Renault Koleos patří mezi nejvýraznější modely francouzské automobilky v kategorii SUV. Toto robustní a zároveň komfortní renault suv koleos cílí na rodiny, které potřebují prostorný vůz, ale zároveň upoutá i firmy a manažery, kteří vyžadují reprezentativní design. Sportovně zaměření řidiči si přijdou na své zejména u verzí s pohonem všech kol (renault koleos 4×4), které nabízejí lepší trakci na horších silnicích i v lehkém terénu.
Mnoho lidí si myslí, že Koleos díky své prostorné kabině a pokročilým technologiím konkuruje vyšší střední třídě. V posledních letech (renault koleos 2020, renault koleos 2023) prošel designovými i technologickými změnami, takže drží krok s moderními trendy. „Tento vůz se stane odrazem stylu a pohodlí v dynamickém světě,“ neboť kombinuje pohledný exteriér, variabilní interiér a zajímavé motorizace s cílem nabídnout co nejlepší kompromis pro rodinné a firemní využití.
Historie modelu a pověst značky
První generace renault koleos se představila kolem roku 2008 jakožto reno koleos (či renault koleos 2010, 2012) – vznikla ve spolupráci s Nissanem, sdílela platformu s modelem X-Trail. Navzdory společnému základu si Koleos zachoval výrazně francouzský design. Postupem času (renault koleos 2012, renault koleos 2017) získal modernější vzhled, vylepšenou převodovku a asistenční systémy, aby držel krok s konkurencí.
Značka Renault je známá svým důrazem na komfort a kreativitu, což se promítá i do údržby a servisu. renault koleos recenze obecně chválí pohodlné sezení a bohatou výbavu už v základních verzích. Hodnocení majitelů často vyzdvihuje spolehlivost motoru – zejména renault koleos 2.0 dci 4×4 recenze bývají pozitivní pro kombinaci dieselu a pohonu všech kol.
Ve srovnání s první generací se novější modely (renault koleos 2020, renault koleos 2023, renault koleos 2024) liší modernějším interiérem, lepšími motory (nižší emise, vyšší výkon) a širšími technologiemi. Nyní se Koleos řadí mezi hlavní tahouny nabídky SUV od Renaultu.
Rok | Klíčové vlastnosti |
---|---|
2008–2012 | 1. generace, spolupráce s Nissanem |
2012 | Facelift, modernizace designu |
2017 | 2. generace, výraznější design, nové technologie |
2020+ | Drobné úpravy, vylepšení motorů, LED světla |
2023–2024 | Další facelift, asistenční systémy, možnost hybridu? |
Exteriér
renault koleos suv dnes zaujme sebevědomou maskou chladiče se širokým logem, které propojuje LED světlomety s charakteristickým světelným podpisem ve tvaru „C“. Robustní boky a plastové ochranné lemy kolem blatníků dodávají autu dojem odolnosti, zvláště u verzí 4×4. Linie karoserie zdůrazňují dynamiku, i když vůz stojí na místě – svým mohutným tvarem ale na silnici nepůsobí neobratně.
Zadní partie se chlubí protáhlými světly, jež jsou mírně vtáhnutá do boků, čímž opticky rozšiřují záď. Nárazníky u vyšších stupňů výbavy mohou být doplněny chromovanými akcenty, a v některých případech i dvojitou koncovkou výfuku. renault koleos rozměry vyhovují střednímu i vyššímu segmentu SUV, a tak konkuruje jak městským crossoverům, tak i rodinným velkým SUV.
Barvy tradičně sahají od neutrální bílé, černé, stříbrné, až po atraktivní modré či červené odstíny. Obzvlášť renault koleos 2018 a novější verze potěší kvalitnějšími laky s perleťovým efektem. Samotná karoserie byla aerodynamicky laděná tak, aby snižovala hluk při dálničních rychlostech a zároveň neomezila vnitřní prostor.
Barva | Charakteristika |
---|---|
Bílá Glacier | Klasická, nenápadná |
Černá Étoile | Prémiový a elegantní vzhled |
Stříbrná Platinum | Decentní metalíza |
Modrá Iron | Moderní, atraktivní odstín |
Červená Flamme | Sportovní nádech |
Interiér
Uvnitř Koleosu potěší povedené ergonomické uspořádání a příjemné materiály. Palubní deska kombinuje měkčené plasty s dekory imitujícími kov nebo dřevo, podle zvolené výbavy. Ve vyšších verzích se setkáte i s koženým čalouněním a vyhřívanými/odvětrávanými sedadly, což výrazně zvyšuje pocit luxusu.
Sedadla jsou navržená tak, aby poskytovala oporu pro bedra i při delších cestách. Přední pasažéři mají výborný výhled, zvýšená pozice přispívá k pocitu bezpečí a přehledu o okolí. V zadní řadě sedadel si i vyšší cestující užijí dost místa pro kolena, i když střecha může při extrémní výšce mírně omezovat prostor pro hlavu.
Technologie a vybavení uspokojí většinu moderních požadavků: velký dotykový displej s infotainmentem R-Link (či následně EASY LINK), propojení s mobilním telefonem skrze Apple CarPlay/Android Auto, digitální přístrojový štít a dvouzónová klimatizace bývají standardem ve středních a vyšších stupních. Vyšší verze mohou přidat i head-up displej a prémiový audio systém Bose.
Zavazadlový prostor v hatchbackové konfiguraci vyhovuje většině rodinných potřeb: pohybuje se kolem 500 litrů, takže odveze nákupy, kočárek nebo cestovní výbavu. U verzí 4×4 (renault koleos 2.0 dci 4×4) se kapacita prakticky nemění, mechanika čtyřkolky zasahuje spíše pod podlahu.
Výbavový stupeň | Sedadla (materiál) | Palubní deska |
---|---|---|
Life (základ) | Textil, odolný | Plast / textilní dekory |
Zen | Lepší textil / koženka | Měkčené plasty, chrom prvky |
Intens | Kůže, Alcantara | Prémiové dekory, velký displej |
Technické vlastnosti
Jednou z hlavních předností Renault Koleos je široká škála motorů, zejména dieselové a benzinové jednotky s různými výkony. renault koleos 2.0 dci recenze často vyzdvihují vysoký točivý moment a slušnou spotřebu, což ocení řidiči, kteří najezdí delší trasy. Spotřeba renault koleos 2.0 dci 4×4 se obvykle pohybuje v rozmezí 6–7 l/100 km v kombinovaném provozu, což je na robustní SUV solidní výsledek.
Pohon všech kol se u Koleosu aktivuje automaticky podle potřeby, případně lze v některých verzích přepnout na režim s pevně přiřazeným 4×4 až do určité rychlosti. Díky tomu se auto nezalekne ani lehčího terénu či sněhových podmínek. Přední náprava se chová jistě, a ve spojení s tužším naladěním podvozku dokáže Koleos překonávat i ostřejší zákruty bez nadměrného naklánění.
Převodovky jsou buď manuální šestistupňové, nebo automatické (X-Tronic CVT nebo EDC – podle ročníku a trhu). Automaty se hodí pro pohodlnější styl jízdy, když chcete eliminovat časté řazení hlavně ve městě. renault koleos 2023 a novější můžou mít ještě vyladěnější software převodovky, čímž se snižuje prodleva při akceleraci.
Paket / Motor | Výkon (kW/k) | Převodovka | Pohon | Poznámka |
---|---|---|---|---|
1.3 TCe (benzín, ~140–160 k) | 103–118 kW | Man./EDC | Přední | Oblíbený benzín, nižší spotřeba |
1.7 dCi (~150 k) | ~110 kW | Man./EDC | Přední | Úsporný diesel, spíše starší generace |
2.0 dCi (175–190 k) | ~130–140 kW | Man./CVT (X-Tronic) | 4×4 | Vyšší výkon, populární v ČR |
Funkčnost a komfort
Vnitřní prostor Koleosu uspokojí požadavky běžné rodiny či firemního využití – pro pět osob je tam dostatek místa a přední sedadla nabízejí kvalitní boční vedení. Objem kufru se pohybuje kolem 500 litrů, což umožňuje snadno převézt velký nákup nebo cestovní zavazadla. Zadní sedadla lze ve většině verzí sklopit tak, že vytvoří rovnou plochu pro objemnější náklad.
Na rovných dálnicích potěší nízký aerodynamický hluk, i když větší zpětná zrcátka mohou při vysokých rychlostech produkovat mírný šum. Přesto je jízda komfortní a kabina dobře odhlučněná. V městských dopravních zácpách se Koleos díky vyššímu posedu ovládá lehce a řidič má přehled o okolním provozu. Spotřeba sice ve městě stoupá, avšak dieselové varianty (renault koleos 2.0 dci spotřeba) zůstávají rozumné.
Pro dlouhé cesty má Koleos vhodné sedadla s podporou beder, adaptivní tempomat (v pokročilých stupních výbavy) a bohatou multimediální výbavu. Kdo jezdí často po rozbitých silnicích, ocení pohon všech kol (renault koleos 4×4), jenž zvětšuje jistotu v zatáčkách a na kluzkém povrchu.
Konfigurace sedadel | Počet sedadel | Objem kufru (l) | Poznámka |
---|---|---|---|
Zadní sedadla vztyčená | 5 | ~500 | Dostatečné pro rodinné využití |
Zadní sedadla sklopená | 2 | ~1700 | Vytvoření rovné podlahy pro velké předměty |
Technologie a bezpečnostní systémy
U renault koleos (hlavně u novějších ročníků 2018, 2020 a 2023) se setkáte s moderními technologiemi, jako je adaptivní tempomat, hlídání jízdního pruhu, sledování mrtvého úhlu nebo rozpoznávání dopravních značek. Tyto systémy pomáhají zvyšovat bezpečnost a ulevují řidiči při dlouhých trasách.
Infotainment s velkým dotykovým displejem (vertikálně nebo horizontálně orientovaným) spojuje navigaci, hudbu a nastavení vozu do jednoho uživatelského rozhraní. Vyšší verze mají k dispozici i Bose audio systém, 360° kameru či parkovací asistent.
Pro milovníky pohonu všech kol nabízí renault koleos 2.0 dci 4×4 recenze, které vyzdvihují spolehlivé rozdělování točivého momentu. V zimním provozu nebo na nezpevněných cestách oceníte i descent control (asistent sjíždění kopců).
Technologie / Asistent | Základ (Life) | Střed (Zen) | Nejvyšší (Intens / Init. Paris) |
---|---|---|---|
Adaptivní tempomat | Ne (volitelně) | Ano (doplňkově) | Standard |
LED světlomety | Halogen / LED volit. | Plné LED (volitelně) | Full LED (standard) |
Infotainment (R-Link) | 7″ základ | 7–8,7″ s navigací | 8,7″ + Bose audio |
4×4 / Hill Descent | Ne | Volitelně (1.7 dCi) | Ano (2.0 dCi 4×4) |
Ekonomika
Spotřeba paliva v městských zácpách může u benzinových verzí atakovat 8–9 l/100 km, zatímco dieselové varianty (1.7 dCi, 2.0 dci) setrvávají okolo 6–7 l/100 km. Na dálnici se spotřeba u 2.0 dci 4×4 pohybuje kolem 6–7 l/100 km, přičemž lehčí verze s pohonem předních kol dokážou jet i pod 6 l/100 km při klidné jízdě.
Náklady na vlastnictví zahrnují pravidelnou údržbu (olej, filtry, brzdové destičky), která vyjde v běžných mezích pro SUV střední třídy. Většina majitelů se shoduje, že na trhu existují značky s levnějším servisem, ale rozdíl není dramatický.
Verze / Motor | Město (l/100 km) | Dálnice (l/100 km) | Kombinace (l/100 km) |
---|---|---|---|
1.7 dCi (FWD) ~150 k | ~6,5–7,5 | ~5,5–6,5 | ~6,2–7 |
2.0 dCi (4×4) ~175 k | ~7–8 | ~6–6,5 | ~6,5–7,5 |
Benzin 1.3 TCe (možno) | ~8–9 | ~6,5–7,5 | ~7–8 |
Cena a výbava
Základní cena renault koleos začíná kolem 600–650 tis. Kč (v závislosti na motorizaci a akčních nabídkách). Výbavy se tradičně dělí na Life, Zen, Intens a někdy i Initiale Paris či speciální edice. V nižších verzích naleznete manuální klima, základní infotainment a 17palcová kola, zatímco vyšší stupně přidávají kožená sedadla, adaptivní tempomat, velký dotykový displej a 18–19palcová litá kola.
Cena verzí s 4×4 pohonem (renault koleos 4×4) je o něco vyšší, stejně jako dieselové varianty s motory 2.0 dCi, kde se můžete pohybovat kolem 750–850 tis. Kč v plné výbavě. renault koleos 2022 nebo renault koleos 2023 mohou obsahovat drobné designové úpravy (nové nárazníky, LED světla) a vnitřní modernizace (nový infotainment).
Výbavový stupeň | Klíčové prvky | Orientační cena (Kč) |
---|---|---|
Life (Základ) | 17″ kola, manuální klima, základ infotaiment | ~600–650 tis. |
Zen | 18″ kola, dvouzon. klima, větší displej | ~700 tis. |
Intens | LED světlomety, adapt. tempomat, kožené sedačky | ~750–850 tis. |
Initiale Paris / Spec. Ed. | Prémiové materiály, Bose audio, 19″ kola | 850 tis. + |
Srovnání s konkurencí
renault koleos konkuruje modelům jako Nissan X-Trail, Škoda Kodiaq či Hyundai Santa Fe. Nissan X-Trail sdílí některé technologie (díky alianční spolupráci s Renaultem), ale jeho design je konzervativnější a interiér působí někdy méně prémiově. Škoda Kodiaq těží z bohatého vnitřního prostoru a Simply Clever řešení, avšak cenová relace u vyrovnané výbavy může být vyšší. Hyundai Santa Fe se chlubí robustní konstrukcí a spolehlivostí, přičemž design posledních ročníků zaujme moderními křivkami.
Z hlediska spotřeby paliva je 2.0 dCi 4×4 srovnatelné s TDI motory Kodiaqu, a X-Trail zase nabízí rovněž 4×4 diesel v podobných parametrech. Co se týče technologií, Koleos v posledních letech posílil adaptivní tempomat a další asistenční systémy, aby dorovnal nabídku japonské i německé konkurence.
Model | Cena (Kč) | Motory (typ) | Spotřeba (komb.) | Prostor (zavazadla) |
---|---|---|---|---|
Renault Koleos | ~600–850 tis. | 1.3 TCe, 1.7 dCi, 2.0 dCi | ~5,5–8 l/100 km | ~500 l, slušná zadní lavice |
Nissan X-Trail | ~650–900 tis. | 1.7 dCi, 2.0 dCi, mild-h. | ~5,5–8 l/100 km | Více variant 7 sedadel |
Škoda Kodiaq | ~700–1 mil.+ | TSI, TDI, 4×4 | ~6–7,5 l/100 km | Prostorný, oblíbený fleetový vůz |
Hyundai Santa Fe | ~750–1 mil.+ | CRDi, benzin, hybrid | ~6–8 l/100 km | Komfortní, 5–7 míst |
Zkušební jízda: zážitek z jízdy
Když jsem usedl za volant renault koleos 2.0 dci 4×4, měl jsem hned pocit, že sedím ve voze, který kombinuje pohodlí s robustním duchem. Tento vůz nejen jezdí, ale i inspiruje – sedadla obklopí váš pas a volant padne do ruky přesně tak, jak si u SUV přejete. V nízkých rychlostech se Koleos pohybuje tiše a hladce, díky dobrému odhlučnění motoru a kvalitnímu naladění podvozku.
Ve městě jsem se cítil jistě, dokonce i v úzkých uličkách Koleos obratně reagoval na otočku volantu. Když jsem vyjel na dálnici, zaujala mě výborná stabilita i při vyšších rychlostech. Motor 2.0 dCi se nezalekl strmých stoupání a při předjíždění poskytl dostatečnou razanci. Při přejíždění nerovností se kabina nezvykle neotřásla, což zdůrazňuje komfort, který ocení posádka hlavně na delších trasách.
Jakmile jsem zkusil lehký terén a polňačky, pohon 4×4 zajistil jistotu na blátě a kamení. Žádné dramatické situace nenastaly, rafinovaná elektronika pomáhala rozdělit výkon na správná kola. Tento vůz nejen jezdí, ale i inspiruje k tomu vydat se objevovat cesty mimo zpevněný asfalt.
Skryté náklady a nuance vlastnictví
Údržba renault koleos se neliší zásadně od jiných SUV střední třídy – olej, filtry a brzdové destičky musíte měnit v pravidelných intervalech, abyste zabránili větším poruchám. Pokud vlastníte 4×4 verzi, vyplatí se sledovat kondici spojky či diferenciálu, zvláště pokud jezdíte často v terénu. Náhradní díly pro Koleos přitom nejsou přehnaně drahé, záleží však na konkrétním ročníku a motorizaci.
Shánění dílů není obvykle obtížné, jelikož Renault má dobrou servisní síť. Ve starších modelech (renault koleos 2012, 2010) se občas mohou objevit elektronické problémy, proto je vhodné věnovat pozornost diagnostice před koupí ojetiny. V extrémních podmínkách (např. silné mrazy) doporučuji kvalitní motorový olej a chladicí kapalinu dle doporučení výrobce.
Zda je vhodný pro rodinu, práci nebo cestování
Z rodinného hlediska se Koleos hodí parádně. Jeho interiér poskytuje dostatek místa pro děti, ať už sedí vpředu nebo vzadu, a objemný kufr uspokojí potřeby rodinných nákupů i výletů. Dětské sedačky do zadních sedadel uchytíte pohodlně (ISOFIX) a vyšší stavba vozu usnadňuje nastupování.
Pro práci (třeba v roli manažerského vozu) působí Koleos reprezentativně – moderní design, kožený interiér u vyšších výbav a pohodlná jízda i na dlouhých trasách. Firemní flotila si možná oblíbí dieselové varianty pro nižší provozní náklady a spolehlivý výkon.
Cestovatelé, kteří jezdí rádi kempovat či na dovolené do hor, ocení renault koleos 4×4, který zvládne mírné terénní nástrahy a špatnou vozovku s větší jistotou. Přesto se vyplatí pamatovat na to, že Koleos není vyloženě off-road, takže extrémní terén by mohl být jeho limitem.
Jedinečné vlastnosti
renault koleos vyčnívá z davu díky kombinaci francouzského designu a robustní SUV techniky. V porovnání s mnoha konkurenty nabízí zajímavou variantu 4×4, solidní diesely a bohatou výbavu, která často zahrnuje prvky typické spíše pro prémiové značky (vyhřívaná a ventilovaná sedadla, adaptivní tempomat či Bose audio).
„Parkoviště, na které se dokonale vejde auto i do úzké městské kapsy,“ nemusí být zrovna Koleosovým předurčením, ale díky parkovacím senzorům, kamerám a vyššímu posezu se i v centru města dá manévrovat s překvapivou lehkostí. Pro někoho je tak Koleos ideální syntézou mezi pohodlným rodinným MPV a stylovým SUV.
Budoucí likvidita
Z hlediska ztráty hodnoty si Koleos vede průměrně, obzvláště proti zavedené konkurenci (VW Tiguan, Škoda Kodiaq). Dieselové 4×4 varianty (renault koleos 2.0 dci 4×4) bývají vyhledávané na trhu ojetin, protože nabízejí spolehlivý výkon a dobrou spotřebu. S uvedením novějších ročníků (renault koleos 2025 a další) však starší verze ztrácejí na ceně svižněji.
Pokud si držíte auto v dobrém technickém stavu, neměl by být problém jej později prodat. Zákazníci hledají hlavně prověřené, pravidelně servisované kousky se solidní výbavou.
Výhody a nevýhody
Výhody
- Komfortní interiér – Sedadla a tlumený podvozek zaručují pohodlné cestování i na delších trasách.
- Dobrá volba motorů – Diesel 2.0 dCi nabízí dost točivého momentu, benzinové jednotky jsou také v nabídce, a verze 4×4 posiluje univerzálnost.
- Moderní design a výbava – LED světlomety, adaptivní tempomat, velký infotainment – Koleos drží krok s dobou.
Nevýhody
- Vyšší cena – V porovnání s některými menšími SUV může být cenová laťka nasazená poměrně vysoko.
- Rozměrnější karoserie – V úzkých městských uličkách je to horší s parkováním (ale pomáhají senzory a kamery).
- Ne pro extrémní off-road – Přestože verze 4×4 zvládne špatné cesty, pořád jde hlavně o rodinné SUV, ne terénní speciál.
V souhrnu se jedná o povedené SUV s mírně vyšší cenovkou, ale také bohatou nabídkou výbav a motorizací.
Balíčky služeb a pojištění
Renault standardně poskytuje prodloužené záruky (až 5 let / 100 000 km), kdy lze pokrýt rozsah oprav nad rámec klasické dvouleté/ tříleté záruky. Servisní balíčky obvykle zahrnují výměny oleje, filtrů, brzdové kapaliny či rozvodů a mohou se vyplatit, pokud plánujete vůz provozovat déle.
Pojištění renault koleos s motorem 2.0 dci 4×4 vyjde o něco dráž než benzinová varianta 1.3 TCe, kvůli vyššímu výkonu a hodnotě. Mnoho lidí si myslí, že se vyplatí srovnat více nabídek, zejména pokud vůz financujete leasingem. Balíčky prodloužené záruky se také mohou týkat asistenčních služeb, které zajistí pomoc v případě nehody nebo poruchy na cestách.
Závěr
Renault Koleos se během let vyprofiloval do reprezentativního a pohodlného SUV, které zaujme rodiny, firmy i náročné cestovatele. S bohatou výbavou, zajímavými motory (hlavně 2.0 dCi 4×4) a atraktivním designem nabízí dobrý poměr mezi cenou a hodnotou. Pokud je pro vás priorita prostorný a odolný vůz s francouzským šarmem, Koleos stojí za pozornost.
Na co si dát pozor? Především na pravidelný servis – u dieselů 2.0 dCi (nebo 1.7 dCi) je důležitá kvalitní údržba, abyste se vyhnuli dražším opravám. „Tento vůz se stane odrazem stylu a pohodlí v dynamickém světě“ a zároveň se neskládá před konkurencí, která je v segmentu SUV opravdu tvrdá.
Často kladené otázky
Jaká je skutečná spotřeba paliva u renault koleos 2.0 dci 4×4?
V kombinaci se pohybuje kolem 6,5–7,5 l/100 km, dle jízdního stylu a zatížení auta.
Je k dispozici renault koleos 2025 s hybridním pohonem?
Oficiálně se mluví o možném rozšíření E-Tech hybridních systémů, ale přesné datum nebo parametry zatím nejsou potvrzené.
V čem se liší novější verze (2020, 2022, 2023) od starších (2010, 2012)?
Mají modernější design, LED světla, pokročilejší infotainment a efektivnější motory.
Jaká je vhodná motorizace pro delší dálniční cesty?
Diesel 2.0 dCi vyhoví nejlépe, nabízí dostatečný točivý moment a rozumnou spotřebu.
Dokáže Koleos reálně zastoupit terénní vůz v horách?
renault koleos 4×4 zvládne horší cesty, sníh či lehký terén, ale nejedná se o plnohodnotný off-road.
Jaké jsou renault koleos rozměry?
Délka cca 4,67 m, šířka ~1,84 m, výška ~1,68 m (záleží na výbavě a kolech).
Kolik stojí servis a náhradní díly?
Obvykle se drží v průměru pro střední SUV, specializované díly pro 4×4 či nejvyšší verze mohou být dražší, ale ne extrémně.