Renault Thalia představuje vůz, který si našel místo v srdcích mnoha řidičů hledajících praktičnost a spolehlivost v dostupném balení. Už na první pohled přináší pocit přívětivého rodinného auta, které nezklame ani v městském provozu, ani při delších cestách. Zároveň však dokáže mile překvapit odvážnými designovými prvky a dobrým poměrem cena/výkon. Myslím si, že právě tento mix vlastností činí z modelu Thalia konkurenceschopný vůz pro široké spektrum zájemců – od jednotlivců až po firemní klientelu.
Výrobce se snažil oslovit fanoušky rodinných sedanů a zároveň přilákat ty, kteří vyžadují spolehlivého pracanta pro pravidelné dojíždění. Lidé, kteří chtějí auto do města, ocení jeho snadné parkování a ti, kdo hledají reprezentativní služební vůz, v něm naleznou dostupnou eleganci. Tento vůz se stane odrazem stylu a pohodlí v dynamickém světě, protože sjednocuje požadavky na každodenní komfort se silným důrazem na užitnou hodnotu.
Historie modelu a pověst značky
Renault Thalia se na trh poprvé dostala koncem 90. let jako levnější alternativa k oblíbenému hatchbacku Clio. V průběhu let prošla několika modernizacemi, které ji přiblížily požadavkům širší klientely. V roce 2008 se objevila nová generace, kterou mnoho lidí zná jako Renault Thalia 2008. Ta nabídla upravený design a zdokonalenou techniku. V následujících letech si model udržel přízeň díky jednoduché údržbě a cenové dostupnosti.
Podle mého názoru k oblibě Thalie přispívá také pověst značky Renault, která se vyznačuje dobrou dostupností servisu a relativně nízkými náklady na náhradní díly. Hodnocení majitelů často zdůrazňuje spolehlivost motorů, zejména jednotek Renault Thalia 1.4 či Renault Thalia 1.2 55kW, které se objevily v různých generacích. Společnost Renault tradičně klade důraz na bezpečnost a komfort, což je u sedanu této třídy oceňovaný standard.
Když porovnám novější verzi Renault Thalia 2 s původním provedením, vidím zřetelný posun ve zpracování interiéru i designu. Majitelé modelů Renault Thalia 2010 či Renault Thalia 2012 často oceňují úsporné motorizace vhodné do městského provozu i pro občasné dálniční přesuny. Thalia se tak za více než desetiletí existence stala synonymem dostupného a přitom praktického rodinného vozu.
Tabulka: Chronologie změn modelu
Rok | Klíčové vlastnosti |
---|---|
1999–2007 | První generace, dostupné motorizace 1.2 a 1.4 |
2008 | Facelift, vylepšený design karoserie a interiéru |
2010 | Modernizované motory, drobné úpravy výbavy |
2012 | Další facelift, zdokonalení bezpečnostních prvků |
Po roce 2012 | Postupný útlum výroby, přechod k jiným modelům |
Exteriér
Karoserie Renault Thalia upoutá hladkými liniemi, které se z boku jemně svažují směrem k zadní části. I když se tento sedan řadí k menším rodinným vozům, tvary karoserie působí elegantně a aerodynamicky. Světlomety vpředu připomínají přátelský výraz, zatímco maska chladiče s decentním chromováním zdůrazňuje značku Renault. Podle mého názoru se designéři snažili spojit klasickou siluetu sedanu s moderními prvky tak, aby vůz nezapadl v záplavě konkurentů.
Při bližším pohledu můžete ocenit také zadní světla, která se lineárně rozprostírají do stran, což opticky rozšiřuje vůz a dodává mu robustnější vzhled. Mnoho lidí si myslí, že právě zadní část Thalie je jejím nejvýraznějším prvkem – design zadních dveří plynule navazuje na prostorný kufr a poskytuje tak ideální kombinaci praktičnosti i estetiky. Když jsem se setkal s jedním majitelem Thalie, zmínil, že ho příjemně překvapila odolnost laku a celková rezistence karoserie vůči drobným škrábancům.
Výbava vnějších prvků se u jednotlivých verzí liší. Některé varianty nabízejí výrazné mlhovky, jiné vsázejí na základní, ale funkční optiku. Pro ty, kdo rádi zdůrazňují styl, existují i doplňky jako lemy blatníků nebo ozdobné lišty. Linie karoserie zdůrazňují dynamiku, i když vůz stojí na místě – a to je v mém pohledu hlavní lákadlo pro řidiče, kteří mají rádi decentní, ale přesto osobitý vzhled.
Tabulka: Dostupná barevná provedení
Barva | Poznámka |
---|---|
Bílá (klasická) | Základní varianta bez příplatku |
Stříbrná | Oblíbená kvůli odolnosti proti škrábancům |
Černá metalíza | Elegantní vzhled, vyžaduje častější údržbu |
Modrá perleť | Výrazná a moderní barva |
Červená | Sportovní nádech, vhodná do města |
Interiér
Renault Thalia vnitřním prostorem příjemně překvapí. Materiály povrchové úpravy většinou kombinují odolné látky s plastovými díly, které se snadno udržují. Když jsem si poprvé sedl do tohoto vozu, zaujaly mě měkčené výplně dveří, které dodávají interiéru útulný dojem. Podle mého názoru zvládne i dlouhodobé používání a nevykazuje rychlé opotřebení. Navíc je ergonomie uspořádána tak, aby měl řidič všechny důležité ovladače v dosahu, což je důležité pro soustředěnou jízdu.
Přední sedadla poskytují dostatečnou podporu zad, i když nemají příliš široké boční vedení. Přesto se dají nastavit do pohodlné pozice pro každodenní dojíždění i delší výlety. Zadní sedadla nabízejí o něco méně místa pro kolena, nicméně dva pasažéři střední postavy se zde usadí bez větších problémů. Mnoho lidí si myslí, že pro rodinu s malými dětmi je rozměr zadní lavice dostatečný a přístup k dětským sedačkám je poměrně jednoduchý.
Technologie v interiéru nepůsobí futuristicky, spíše pragmaticky. U novějších verzí se objevuje lepší multimediální systém s Bluetooth konektivitou a možností přehrávání hudby z USB. Klimatizace bývá zpravidla manuální, ale plně funkční, což uvítáte zejména při letních vedrech. Když jsem naposledy jel v Thalii na delší trasu, ocenil jsem přehledné ovládání ventilace a snadnou regulaci průtoku vzduchu.
Výrobce se snaží zachovat praktičnost i ve vizualizaci přístrojové desky. Ciferníky jsou jednoduché, zřetelné a všechny kontrolky mají snadno rozlišitelné symboly. Zavazadlový prostor je na sedan této kategorie příjemně rozlehlý a lze ho zvětšit sklopením zadních opěradel, což rozšiřuje možnosti využití.
Tabulka: Povrchové materiály v obalech
Materiál | Hlavní vlastnosti | Doporučení údržby |
---|---|---|
Látkový potah | Příjemný na dotek, odolný | Pravidelné vysávání |
Koženkový potah | Elegantní vzhled, snadné čištění | Otírat vlhkým hadříkem |
Plastové panely | Odolné proti poškrábání | Běžné čisticí prostředky |
Technické vlastnosti
Základem nabídky Renault Thalia jsou benzinové motory, přičemž nejběžnějšími jednotkami jsou Renault Thalia 1.2 a Renault Thalia 1.4. Motor 1.2 s výkonem 55 kW (tedy Renault Thalia 1.2 55kW) patří k úspornějším variantám a skvěle se hodí na krátké městské trasy. Pokud plánujete častější dálniční přesuny, můžete zvážit silnější motor 1.4, který nabízí svižnější akceleraci a lépe zvládá vyšší rychlosti. Převodovky bývají nejčastěji pětistupňové manuály, i když se v některých verzích objevil i automat.
Podle mého názoru se spotřeba u motoru 1.2 pohybuje kolem 6–7 litrů na 100 km při běžném stylu jízdy, což je v této třídě solidní výsledek. Tlumení nerovností zajišťuje jednoduché, ale spolehlivé odpružení, které dobře pohlcuje menší výmoly. Při ostřejší jízdě nicméně můžete pocítit mírné naklánění karoserie, protože podvozek je laděn na komfort.
Dynamika modelů Renault Thalia 2, které se objevily v pozdějších letech, sází zejména na kombinaci nízké hmotnosti a efektivního převodu. V praxi to znamená, že auto pružně reaguje na sešlápnutí plynového pedálu hlavně v nízkých a středních otáčkách. Když jsem měl možnost otestovat jízdu s plně naloženým kufrem, ukázalo se, že i s motorem 1.2 lze dlouhou cestu zvládnout bez větších potíží, ačkoli předjíždění vyžadovalo větší rozvahu.
Kromě motorů se Renault zaměřil také na bezpečnostní systémy, jako jsou ABS, posilovač řízení a nezávislé zavěšení předních kol. Tyto technologie zvyšují stabilitu a kontrolu, hlavně při nepříznivém počasí. Mnoho majitelů proto vnímá Thalii jako dobrého společníka do každodenního provozu i občasných dálkových výletů.
Tabulka: Úplný seznam specifikací různých paketů
Specifikace | Základní paket | Střední paket | Nejvyšší paket |
---|---|---|---|
Motor (kW) | 1.2 (55 kW) | 1.4 (72 kW) | 1.6 (82 kW) |
Převodovka | 5MT | 5MT / 4AT | 5MT / 4AT |
Klimatizace | Manuální | Manuální | Automatická |
Bezpečnost (Airbagy) | 2 | 4 | 4 + boční |
Multimédia (Radio/USB) | Radio | Radio + USB | Radio + USB + Bluetooth |
Funkčnost a komfort
Renault Thalia nabízí překvapivě prostorný interiér, který pojme menší rodinu bez výrazných kompromisů. Zadní sedadla lze sklopit, což oceníte při převozu objemnějších zavazadel. Městské poskakování v dopravních zácpách nebývá s tímto sedanem problém – auto je obratné, má dobrý rejd a spotřeba paliva zůstává relativně nízká. Myslím si, že i začínající řidiči si rychle zvyknou na jeho ovladatelnost.
Při delších cestách oceníte zejména pohodlná sedadla s dostatečnou oporou zad. Výhled z vozu je slušný, a i když nejste v SUV, máte dobrou kontrolu nad provozem kolem vás. Když jsem jel s Thalií na služební cestu, všiml jsem si, že i při vyšších rychlostech zůstává hluk v kabině na přijatelné úrovni. Podvozek sice není určený do těžkého terénu, ale zvládne i méně kvalitní vozovku, aniž by zbytečně otřásal posádku.
Bezpečnost na špatných silnicích podporuje odolné odpružení a solidní brzdný systém. Pokud jedete po rozbitých cestách na venkově, pocítíte trochu tvrdší přenášení nerovností, ovšem nenarazíte na žádné dramatické rázy do karoserie. Mnoho řidičů si pochvaluje dobrý přenos informací do volantu, což usnadňuje jemné korekce směru.
Tabulka: Objem zavazadlového prostoru a kabiny
Prostor | Objem (litry) – zadní sedadla nahoře | Objem (litry) – sedadla sklopená |
---|---|---|
Zavazadlový prostor | 506 | 800+ |
Kabina (celková varianta) | 2+2 osoby pohodlně | 2+1 (se složenými sedadly) |
Technologie a bezpečnostní systémy
V základních verzích Renault Thalia naleznete klíčové bezpečnostní prvky, jako jsou čelní airbagy pro řidiče a spolujezdce, systém ABS a elektronický posilovač řízení. U pokročilejších výbav můžete počítat s bočními airbagy a případně i kontrolou stability, což podstatně zvyšuje úroveň pasivní i aktivní bezpečnosti.
Inovací v posledních ročnících výroby Thalie byly modernizované navigační a multimediální systémy, které se však do některých nižších stupňů výbavy nedostaly. Přesto mnoha majitelům postačí základní rádio s USB či AUX vstupem, kde si mohou pustit vlastní hudbu. Když jsem se bavil s několika uživateli Thalie, ocenili spolehlivost těchto systémů a fakt, že se tak snadno nekazí.
Zhodnocení praktické užitečnosti těchto technologií je tedy dvojí. Na jednu stranu nečekejte futuristické vychytávky typu adaptivního tempomatu nebo pokročilých parkovacích asistentů, na druhou stranu vozu nechybí to podstatné, co byste od kompaktního sedanu očekávali. Podle mého názoru tak Thalia cílí především na ty, kteří hledají osvědčenou funkčnost a spolehlivost za dobrou cenu.
Tabulka: Srovnání technologií podle vybavení
Technologie | Základní výbava | Střední výbava | Nejvyšší výbava |
---|---|---|---|
ABS, EBD | Ano | Ano | Ano (vylepšené) |
Airbagy (čelní/boční) | 2/– | 2/2 | 2/2 + hlavové |
Multimédia (Radio) | Základní | Vylepšené | Pokročilé (s BT) |
Navigace | Ne | Ne | Volitelný paket |
ESP | Ne | Ano | Ano (pokročilé) |
Ekonomika
Spotřeba paliva u modelu Renault Thalia závisí na konkrétní motorizaci. Například Renault Thalia 1.2 s 55 kW vykazuje ve městě spotřebu kolem 7 litrů na 100 km, na dálnici klesá k přibližně 5,5 litrům. Pokud preferujete spíše svižnější jízdu, může se spotřeba samozřejmě zvýšit. V každém případě platí, že i slabší motorová verze dokáže poskytnout slušný výkon za relativně nízké náklady.
Náklady na vlastnictví Thalie se drží v rozumných mezích – povinné ručení a havarijní pojištění nebývají přemrštěné, servisní intervaly jsou rozumně nastavené a díly se dají pořídit za přijatelné ceny. Myslím si, že pro lidi, kteří shánějí úsporný vůz, může být Thalia trefou do černého. Elektrifikované varianty (hybridy či elektromobily) v tomto modelu nenajdete, takže energetickou účinnost řešíte pouze v rámci klasických benzinových motorů.
Pro firmy, které provozují menší flotilu, je model Thalia často lákavý. Výhodu spatřují v nízkých provozních nákladech a relativně dlouhé životnosti motorů. Když jsem se ptal známého z menší taxislužby, potvrdil, že Renault Thalia zvládá vysoký kilometrový nájezd bez větších poruch.
Tabulka: Spotřeba paliva pro různé verze modelu
Verze | Město (l/100 km) | Dálnice (l/100 km) | Smíšený cyklus (l/100 km) |
---|---|---|---|
1.2 (55 kW) | ~7,0 | ~5,5 | ~6,2 |
1.4 (72 kW) | ~7,5 | ~5,8 | ~6,6 |
1.6 (82 kW) | ~8,0 | ~6,2 | ~7,0 |
Cena a výbava
Aktuální cena ojetých kusů Renault Thalia se pohybuje v širokém rozpětí v závislosti na stavu, nájezdu a roku výroby. Nové modely se u nás již prakticky neprodávají, takže pokud máte zájem o Thalii, budete pravděpodobně lovit v bazarech či u soukromých inzerentů. Pro rok 2010 a novější ročníky se ceny mohou pohybovat kolem 70 až 130 tisíc korun, starší ročníky pořídíte i pod 50 tisíc.
V rámci výbavy narazíte na různé stupně: základní verze spoléhá na nutné minimum (manuální klimatizace, elektrická přední okna, airbagy vpředu), střední varianta přidává lepší autorádio či mlhovky, a nejvyšší paket zahrnuje například automatickou klimatizaci a boční airbagy. Podle mého názoru je ideální volbou pro většinu řidičů střední výbava, která nabízí optimální poměr mezi cenou a užitečnými funkcemi.
Jestliže hledáte auto na krátké cesty po městě a občasný výlet, možná oceníte i základní výbavu, u níž snadno vyměníte nebo vylepšíte audiosystém. Naopak nejvyšší verze se může hodit těm, kdo požadují nadstandardní pohodlí a plánují dlouhé cesty s rodinou.
Tabulka: Sestavy a jejich klíčové rozdíly
Paket | Klimatizace | Airbagy | Multimédia | Další prvky |
---|---|---|---|---|
Základní | Manuální | 2 (řidič + spol.) | Rádio | Manuální okna vzadu |
Střední | Manuální | 4 (vč. bočních) | Rádio + USB | El. okna vpředu |
Nejvyšší | Automatická | 4 + hlavové | Rádio + USB + BT | El. okna (všechna), klíma |
Srovnání s konkurencí
Mezi nejbližší konkurenty Renault Thalia bych zařadil například Škodu Fabia Sedan (dříve se vyráběla jako sedan) a Dacii Logan. Oba modely nabízejí podobný koncept: prostorný kufr, nenáročné motory a relativně příznivou pořizovací cenu. Škoda Fabia Sedan boduje především bohatší servisní sítí a některými jednodušeji dostupnými díly. Dacia Logan sází na extrémně nízké pořizovací náklady, ovšem v některých ohledech (zejména v interiéru) může působit o něco „levnějším“ dojmem.
Pokud se zaměříme na porovnání technologií, Thalia nabízí solidní mix základních bezpečnostních prvků a možnost rozšířit výbavu na úroveň, která je stále konkurenceschopná. Fabia může disponovat sofistikovanějšími asistenčními systémy, ale u starších generací je rozdíl také relativní. Dacia Logan láká na snadnou údržbu, nicméně v otázce komfortu může mít navrch právě Thalia, zejména v lepších výbavách.
Když se zaměříme na poměr cena/výkon, Renault Thalia může vyjít jako výhodnější volba v případě, že hledáte líbivější design a kvalitnější zpracování interiéru, aniž byste museli investovat vyšší částky. Spotřeba paliva se u všech těchto modelů pohybuje v podobných relacích, takže ani jeden z nich výrazněji nevybočuje. V některých recenzích se uvádí, že Thalia trpí menším prostorem na zadních sedadlech oproti Loganu, ovšem mnoho lidí si tento deficit v praxi nevšimne.
V rámci ceny a technologií tak Thalia představuje určitý střed – nenabízí ultra nízkou cenu jako Logan, ani nedosahuje takového renomé jako Škoda. Osobně si myslím, že Thalia je správná volba pro řidiče, kteří chtějí vyvážený mix komfortu, praktičnosti a přijatelné ceny, a přitom nedávají přednost čistě levnému nebo naopak prémiovému vozu.
Tabulka: Podrobné srovnání vlastností s konkurenty
Model | Cena (ojetina) | Spotřeba paliva | Prostor zadních sedadel | Design interiéru |
---|---|---|---|---|
Renault Thalia | 50–130 tis. Kč | 5,5–7 l/100 km | Střední | Kvalitní u vyšších výbav |
Škoda Fabia Sedan | 60–140 tis. Kč | 5,5–7,2 l/100 km | Mírně větší | Solidní, lépe dostupné díly |
Dacia Logan | 40–120 tis. Kč | 5,8–7,5 l/100 km | Velmi prostorná | Jednodušší materiály |
Zkušební jízda: zážitek z jízdy
Při usednutí za volant Thalie mě příjemně překvapila jednoduchá, ale přehledná palubní deska. Sedadlo řidiče je dostatečně nastavitelné, takže si rychle najdete vhodnou polohu k řízení. Ve městě se Thalia pohybuje ladně, díky menším rozměrům a citlivému posilovači je snadné zaparkovat i v rušných ulicích. Když jsem projížděl úzkými uličkami, ocenil jsem výborný výhled do stran a dobrou manévrovatelnost.
Na dálnici se tento vůz chová důstojně. Ve vysokých rychlostech neplave a řidič stále cítí jistotu ve volantu. Samozřejmě při předjíždění musíte promyslet vzdálenost, protože slabší motory se rozbíhají pozvolněji. Podvozek obstojně tlumí menší nerovnosti, a i když se v ostrých zatáčkách občas nakloní, nejde o nic dramatického. Tento vůz nejen jezdí, ale i inspiruje – dává pocit lehkosti a jistoty, který se u levnějších aut nemusí vždy dostavit.
Myslím si, že kdo hledá především pohodlí a nenáročné ovládání, bude s Thalií spokojen. Na rozbitějších okreskách sice můžete zaslechnout mírné vrzání plastů v interiéru, ovšem to je u auta této třídy poměrně běžný jev. Při jízdě mě nejvíce potěšil kultivovaný chod motoru, hlavně při plynulém zrychlování ve středních otáčkách.
Skryté náklady a nuance vlastnictví
Pravidelné provozní náklady, jako jsou výměny oleje, filtrů a brzdových destiček, se u Thalie pohybují v nižší cenové hladině, což z ní dělá ekonomicky výhodnou volbu. Nicméně je dobré počítat s tím, že se mohou objevit drobné poruchy spojené s elektrickou výbavou, například ovládání oken nebo centrálního zamykání. Když jsem naposledy řešil nefunkční stahování okna, oprava nakonec nevyšla nijak draze, ale vyžadovala návštěvu specializovaného servisu.
K některým specifickým dílům, jako jsou originální světlomety či nárazníky, se nemusí vždy jednoduše dostat, zejména v případě starších ročníků. Na druhou stranu existuje poměrně široká síť neoriginálních náhradních dílů, které mohou snížit celkové náklady na opravy. Podle mého názoru stojí za to si ohlídat stav karoserie a případnou korozi, protože některé vozy, zejména z vlhčích oblastí, mohou vykazovat rychlejší opotřebení prahů a blatníků.
Pokud žijete v regionu s chladnými zimami, počítejte i s tím, že zahřívání motoru může zabrat více času, což se projeví vyšší spotřebou při krátkých jízdách. Přesto většina majitelů nehlásí žádné větší obtíže při startování ani při minusových teplotách.
Zda je vhodný pro rodinu, práci nebo cestování)
Renault Thalia se podle mého názoru dobře hodí pro menší rodinu. Zadní sedadla pojmou dvě dětské sedačky bez problémů, i když pro tři dospělé osoby by byl prostor vzadu spíše stísněný. Velkou výhodu spatřuji v prostorném zavazadlovém prostoru, kde se snadno uloží i kočárek nebo nákup pro několik dní. Díky tomu se Thalia stane dobrým parťákem pro běžné rodinné pochůzky.
Pro firemní využití (například taxislužbu nebo rozvoz menších zásilek) je Thalia také zajímavá. Když jsem oslovil jednoho drobného podnikatele, svěřil se mi, že ocenil nízké provozní náklady a skutečnost, že je vůz spolehlivý i při každodenním namáhání. Kdo hledá auto pro delší cesty, může se spolehnout na stabilní jízdní vlastnosti a pohodlné sedadlo řidiče, zejména v nejvyšších výbavách.
Samozřejmě nejde o sportovní model a milovníkům ostré jízdy Thalia nevyhoví. Ale pokud vám jde o to, aby vůz zvládl běžný rodinný provoz, slušně reprezentoval při pracovní cestě a umožnil i pohodlnou dovolenou, pak vás Thalia pravděpodobně potěší.
Jedinečné vlastnosti
Renault Thalia se může chlubit několika jedinečnými rysy, jež v dané cenové hladině nejsou samozřejmostí. Za zmínku stojí hlavně kombinace nízké pořizovací ceny a relativně bohaté standardní výbavy, pokud srovnáváme s některými asijskými konkurenty. Podle mého názoru je také zajímavý samotný design, který si zachovává francouzskou eleganci v kontrastu s konzervativními tvary mnoha jiných sedanů.
Další silnou stránkou je kompaktní velikost, díky níž snadno zaparkujete i na přeplněných městských parkovištích. Když jsem jednou musel parkovat v úzké podzemní garáži, Thalia se tam vešla doslova „jako do kapsy“. V kombinaci s dobrým rejdem a solidní zpětnou odezvou od volantu máte jistotu, že vás nezaskočí ani těsné manévry ve městě.
Budoucí likvidita
Hodnota Renault Thalia klesá postupně, avšak nejde o žádný dramatický propad, jaký někdy trápí luxusnější vozy. Na sekundárním trhu si drží stabilní poptávku, hlavně díky pověsti cenově dostupného rodinného auta s levnými náhradními díly. Pokud tedy plánujete auto později prodat, pravděpodobně se dočkáte zájmu od kupců, kteří hledají nenáročný druhý vůz do rodiny nebo levný dopravní prostředek pro dojíždění do práce.
Obtíže při dalším prodeji mohou nastat u verzí s vyšším nájezdem a zanedbaným servisem. Pokud se o Thalii budete pravidelně starat a vyhnete se větším haváriím, nemusíte se bát, že byste vůz nedokázali prodat. Přiměřenou údržbou si totiž udrží funkčnost a majitel tak nebude muset v budoucnu investovat značné částky do oprav.
Výhody a nevýhody
Mezi hlavní výhody Renault Thalia patří nízké provozní náklady, relativně prostorný interiér a nenápadný, přesto elegantní design. Oceňuji také snadnou ovladatelnost ve městě a dostatečnou stabilitu na dálnici. Vzhledem k ceně vozu je příjemným bonusem i přiměřená spotřeba paliva, zejména u motoru 1.2 (55 kW).
Na druhou stranu existují i možné nevýhody. V porovnání s některými konkurenty může Thalia působit poněkud zastarale. Chybí jí sofistikovanější asistenční systémy a pokročilé technologie, které dnes nacházíme i v levnějších modelech. Rozměry zadní lavice jsou dostatečné pro děti a středně vysoké dospělé, avšak vyšší pasažéři mohou pociťovat jistý diskomfort. Občas zaznívá kritika na použité materiály v interiéru, které mohou začít po čase vrzat.
Poctivě zhodnoceno, Thalia nabízí správný mix toho, co mnoho běžných řidičů od auta vyžaduje. Nejedná se o sportovní vůz, což ocení spíše ti, kdo chtějí klidnou, spolehlivou jízdu a univerzální využití za přívětivou cenu. S ohledem na konkurenci uspěje hlavně tam, kde rozhoduje cenová dostupnost, snadná údržba a solidní servisní zázemí.
Balíčky služeb a pojištění
Záruční podmínky na nový vůz Renault Thalia v minulosti většinou pokrývaly dva roky s možností prodloužení, nicméně u ojetin je situace rozdílná a záleží na konkrétní nabídce. Někteří prodejci nabízejí nadstandardní záruku na motor a převodovku, což stojí za zvážení, zvláště pokud plánujete jezdit dlouhé trasy.
Podle mého názoru má smysl se informovat také o balíčcích první servisní prohlídky zdarma, které občas přidávají specializované autobazary. Přestože to bývá marketingový tah, může to ušetřit několik tisíc korun, pokud jde o výměnu oleje, filtrů nebo seřízení brzd. V kombinaci s povinným ručením a havarijním pojištěním tak můžete na počátečních nákladech něco ušetřit.
Pro rozšířenou záruku si ale vždy pročtěte podmínky, aby vás později nepřekvapily skryté limity. Někteří poskytovatelé požadují, aby veškeré servisní úkony probíhaly v autorizovaných servisech, což může zvýšit celkové provozní náklady. Mnoho lidí si myslí, že pokud najdete dobře udržovaný kus, dá se spolehnout na klasické servisy i bez nutnosti speciálního balíčku prodloužené záruky.
Závěr
Renault Thalia je ideální volbou pro řidiče, kteří chtějí funkční a pohodlný vůz s menšími rozměry a zároveň nepřemrštěnými náklady. Hodí se pro rodiny, které potřebují dostatek prostoru v kufru, a stejně dobře poslouží i jednotlivcům při pravidelném dojíždění do práce. Díky sympatickému designu a rozumným cenám ji mnozí označují za skrytou perlu v nabídce ojetin.
Podle mého názoru stojí za zvážení zejména verze s motorem 1.2 (55 kW), protože kombinuje nízkou spotřebu s přijatelním výkonem. Pokud se rozhodnete Thalii pořídit, věnujte pozornost servisní historii a stavu karoserie. Na co si dát pozor? Hlavně na známky koroze a pravidelnost servisů. Na oplátku získáte jednoduché, spolehlivé auto, které vám bez větších starostí dobře poslouží. Nakonec je třeba dodat, že Thalia stále nabízí překvapivou porci pohodlí a stylu pro každodenní ježdění.
Často kladené otázky
Jaká je skutečná spotřeba paliva u Renault Thalia 1.2 55kW?
V běžném městském provozu kolem 7 litrů na 100 km, na dálnici se dostanete zhruba na 5,5 litru.
Je Renault Thalia 2 spolehlivější než původní verze?
Druhá generace přinesla několik vylepšení v oblasti bezpečnosti a spolehlivosti, takže lze říct, že v průměru bývá spolehlivější.
Jaké jsou náklady na servis a náhradní díly?
Obecně jsou nižší než u některých konkurentů. Díly seženete snadno a za rozumnou cenu, zejména běžné komponenty jako brzdy, filtry a spojky.
Vyplatí se koupit ojetou Thalii z roku 2008?
Pokud je zachovalá a pravidelně servisovaná, může jít o výhodnou koupi. Zkontrolujte stav podvozku a případnou korozi.
Je vhodná i pro rodinu se dvěma dětmi?
Ano, většina uživatelů si pochvaluje dostatečný prostor v kufru a snadno přístupná zadní sedadla. Pro delší cestování poslouží bez problémů.
Jaký model doporučujete pro časté dálniční jízdy?
Podle mého názoru je lepší zvolit silnější motor 1.4, který umožňuje pohodlnější předjíždění.
Mohu počítat s dobrou dostupností náhradních dílů?
Ano, dílů je na trhu dostatek a mnoho servisů je s tímto modelem obeznámeno, takže opravy probíhají zpravidla bez komplikací.