Recenze BMW E32 – Sedan s prvotřídním komfortem a výkonem
BMW e32 patří mezi vozy, které v 80. a 90. letech definovaly pojem luxusního sedanu. Tato řada přinesla do sféry manažerských vozů nezaměnitelný styl, vyspělou techniku a pohodlí, které ocenily nejen rodiny, ale i firmy a milovníci sportovně laděných aut. Podle mého názoru se z E32 stal automobil, který si najde místo v garáži náročných řidičů, manažerů z městského prostředí či fanoušků klasických BMW.
V konkurenci vynikal E32 detailním zpracováním, silnými motory a moderní výbavou na svou dobu. Myslím si, že „Tento vůz se stane odrazem stylu a pohodlí v dynamickém světě“ a připomene nám časy, kdy se vše v automobilovém průmyslu točilo kolem řidiče a autentického zážitku z jízdy.
Historie modelu a pověst značky
BMW e32 debutovalo v roce 1986 a vyrábělo se do roku 1994. Jeho úkolem bylo navázat na úspěch předchozí generace sedmičkové řady a přinést nový, elegantní design, který kombinoval tradici s moderními prvky. Významnou roli sehrála bmw e32 1988 verze, která představila novinky v oblasti elektroniky a komfortu. Postupem času se přidaly silnější motory, například bmw e32 750i s dvanáctiválcem, nebo dokonce experimentální bmw e32 v16 prototyp, jenž však zůstal v tajných archivech.
Značka BMW si v té době vydobyla pověst spolehlivého výrobce prestižních vozů. Majitelé E32 chválili nejen komfort, ale i relativní dostupnost náhradních dílů a kvalitní servisní síť. V porovnání s předchozí generací (E23) byla E32 prostornější, modernější a nabízela pokročilejší technologie, což zvyšovalo její hodnocení u zákazníků a kritiků.
Tabulka: Chronologie změn modelu
Roky výroby | Klíčové vlastnosti |
---|---|
1986-1988 | Uvedení E32, základní motorizace (730i, 735i) |
1989-1992 | Přidání V12 (750i), modernizace elektroniky |
1993-1994 | Poslední úpravy, přechod k novější generaci E38 |
Exteriér
Karoserie E32 zaujme svými vyváženými proporcemi. Dlouhá kapota, výrazná ledvinková maska a decentní prolisy na bocích vytvářejí harmonický celek, který působí nadčasově. Ačkoli aerodynamika nedosahuje dnešních špičkových hodnot, pro tehdejší dobu byla vynikající. Linie karoserie zdůrazňují dynamiku, i když vůz stojí na místě.
K charakteristickým prvkům patří dvojité přední světlomety, decentní chrom a příjemně zaoblené křivky. Zajímavé je, že E32 nabízela poměrně širokou paletu barev, takže si zákazníci mohli vybrat odstín, který nejlépe vyjadřoval jejich vkus. Podle mého názoru pastelové odstíny či tradiční černá a stříbrná dodnes vypadají elegantně. Přestože E32 vznikla téměř před 40 lety, nepůsobí zastarale, spíše se stává klasickou ikonou.
Tabulka: Dostupná barevná provedení
Barva | Popis |
---|---|
Alpine White | Čistá bílá, nadčasová |
Schwarz Black | Hluboká černá, luxusní nádech |
Polaris Silver | Stříbrná s jemným leskem |
Islandgrün | Decentní zelená, elegantní volba |
Royal Blue | Tmavě modrá, klid a prestiž |
Interiér
Interier bmw e32 nabídl materiály, které byly na svou dobu prémiové. Kvalitní kůže, odolné textilie a trvanlivé plasty s dobrým slícováním. Když jsem si naposledy prohlížel zachovalou E32 z 90. let, ohromilo mě, že interiér stále působí důstojně a útulně. Podle mého názoru právě trvanlivost a hmatové vjemy odlišovaly tehdejší luxus od dnešních sterilních plastů.
Ergonomie byla promyšlená: sedadla umožňují pohodlný posez, ovládací prvky jsou uspořádány logicky a řidič má vše po ruce. Přístrojová deska je přehledná, a přestože tehdejší multimédia znamenala hlavně rádio a kazetový přehrávač, byla to v 80. letech považovaná za špičku. Klimatizace, elektrická okna a další prvky pohodlí patřily k samozřejmosti u vyšších verzí.
Zavazadlový prostor poskytuje dostatek místa pro běžné cestování, ať už jde o rodinnou dovolenou, firemní cesty nebo nákupy. Sedadla nabízejí dobrý komfort i na delších trasách. Díky tomu E32 nepůsobí jako čistě manažerská limuzína, ale i jako auto, ve kterém se dá normálně žít.
Tabulka: Povrchové materiály v interiéru
Materiál | Popis |
---|---|
Kůže | Prémiový dojem, snadná údržba |
Textil | Odolný, příjemný na dotek |
Plast vyšší kvality | Pevný, dlouhá životnost |
Dřevo (dekor) | Luxusní akcent, tradiční elegance |
Technické vlastnosti
E32 nabídla širokou paletu motorů od šestiválců (730i, 735i) až po ikonické V12 (750i). BMW e32 v12 v té době znamenalo vrchol techniky, který přinesl plynulý chod, vysoký výkon a tichou jízdu. Pro ty, kdo hledali úspornější kompromis, se hodil šestiválec 730i či 735i, známý svým spolehlivým chodem. Některé testy jako bmw e32 730i či bmw e32 735i zdůrazňují, že i tyto menší motory poskytují dostatečnou dynamiku pro běžné použití.
Převodovky byly převážně automatické, což usnadnilo pohodlnou jízdu, ale pro sportovnější nadšence se nabízely i manuální varianty (zejména u šestiválců). Podvozek a odpružení zajišťovaly komfortní svezení, které přesto nepůsobilo rozvláčně. Podle mého názoru se E32 cítila nejlépe na dálnici, kde využila svou stabilitu a kultivovanost.
Různé pakety výbavy mohly upravit technické vlastnosti, například lepší brzdy, upravené řízení či sportovnější naladění podvozku. To vše ovlivnilo praktické použití: od klidného manažerského křižníku po vůz schopný rychlých přesunů na dlouhé vzdálenosti.
Tabulka: Úplný seznam specifikací různých paketů
Paket | Motor | Výkon (kW) | Převodovka | Max. rychlost (km/h) |
---|---|---|---|---|
730i | R6 | ~138 kW | Man./Autom. | ~220 km/h |
735i | R6 | ~155 kW | Man./Autom. | ~220 km/h |
750i | (V12) | ~220 kW | Autom. | ~250 km/h |
Funkčnost a komfort
Uvnitř E32 najdeme komfortní prostor pro čtyři až pět cestujících. Zavazadlový prostor pojme několik kufrů, což stačí na rodinný výlet či firemní cestu. Hluk a vibrace se drží na uzdě, ať už jedete po městě, nebo svištíte po dálnici. Když jsem jednou jel v E32 po rozbité okresce, překvapilo mě, jak dobře tlumí nerovnosti. Člověk si uvědomí, že i starší konstrukce umí být komfortní.
Ve městě budete oceňovat relativně dobrou manévrovatelnost, i když velikost vozu vyžaduje pozornost při parkování. Spotřeba ve městě stoupá, což platí zejména pro V12, ale kdo si E32 pořizuje, asi s tím počítá. Na dlouhých cestách dominuje pohodlí, prostornost a klid v kabině. Bezpečnost na špatných silnicích zvyšuje dobré odpružení a robustní konstrukce.
Tabulka: Objem zavazadlového prostoru a kabiny (srovnání)
Prostor | Objem (l) | Poznámka |
---|---|---|
Zavazadlový | ~500 l | Dost pro rodinu |
Kabina | Prostorná pro 4 dosp. | Zadní sedadla pohodlná |
Technologie a bezpečnostní systémy
V době vzniku E32 nebyly moderní asistenční systémy jako dnes. Přesto se dočkáte ABS, posilovače řízení, kvalitních brzd a postupně i airbagů ve vyšších verzích. Inovace tehdy spočívaly spíše v elektronice motoru, palubním počítači a možnostech nastavení podvozku.
BMW E32 se může chlubit pokročilou elektronikou na svou dobu, včetně elektricky ovládaných sedadel, paměti poloh a nastavitelných tlumičů. Tyto systémy tehdy vzbudily obdiv a dodnes mnoho lidí uznává jejich přínos.
Tabulka: Srovnání technologií podle vybavení
Technologie | Základ | Vyšší verze |
---|---|---|
ABS | Ano | Ano |
Airbag | Ne vždy | Ano (později) |
El. sedadla | Volitelně | Ano |
Nastavitelné tlumiče | Volitelně | Ano |
Ekonomika
Spotřeba paliva se liší podle motorizace. Menší motory (730i) se ve městě pohybují okolo 12-14 l/100 km, na dálnici se dá klesnout k 9-10 l/100 km. U V12 (750i) počítejte s 15 l/100 km ve městě a kolem 11-12 l/100 km na dálnici. Smíšený cyklus se pohybuje někde mezi tím.
Údržba není nejlevnější, daně a pojištění pro objemné motory mohou být vyšší. O hybridních a elektrických verzích v době E32 nemá smysl uvažovat, tehdy šlo o čistý spalovací motor.
Tabulka: Spotřeba paliva pro různé verze
Verze | Město (l/100 km) | Dálnice (l/100 km) | Smíšený (l/100 km) |
---|---|---|---|
730i | ~12-14 | ~9-10 | ~11-12 |
735i | ~13-15 | ~9-11 | ~12-13 |
750i | ~15+ | ~11-12 | ~13+ |
Cena a výbava
V době svého prodeje patřila E32 mezi prémiové sedany, takže i cena odpovídala luxusní třídě. Dostupné balíčky zahrnovaly různé stupně výbavy – od základní kožené sedačky a klimatizace po špičkové audio, speciální laky a bohatší výbavu interiéru. Hlavní rozdíly ve výbavě spočívaly v komfortu sedadel, druhu čalounění, elektronických systémech a motorizaci.
Poměr ceny a kvality byl tehdy považován za adekvátní – zákazník získal vůz s prestiží, spolehlivostí a technickým zázemím, které překonávalo mnohé konkurenty.
Tabulka: Sestavy a jejich klíčové rozdíly
Sestava | Motor | Výbava navíc |
---|---|---|
730i | R6 | Základní kůže, standard audio |
735i | R6 | Lepší audio, el. sedadla |
750i | V12 | Vrcholná výbava, top audio, luxusní interiér |
Srovnání s konkurencí
Hlavní konkurenti E32 byli Mercedes W126/W140 a Audi V8 či Jaguar XJ. Mercedes nabízel tradiční komfort a robustnost, Audi zas čtyřkolku a britský Jaguar charismatický design a motor. BMW E32 se snažilo zaujmout sportovnějším charakterem a modernější technikou.
Cenově si byly vozy podobné, spotřeba paliva byla u všech vyšší. E32 se však mohla chlubit preciznějším řízením a menšími náklony v zatáčkách, což sportovněji laděným řidičům imponovalo.
Tabulka: Podrobné srovnání vlastností s konkurenty
Model | Výkon | Spotřeba | Technologie | Design |
---|---|---|---|---|
BMW E32 (750i) | Vysoký | Vyšší | Pokročilá el. výbava | Elegantní, moderní |
Mercedes W140 | Podobný | Podobná | Důraz na komfort | Klasicky robustní |
Audi V8 | Podobný | Podobná | Pohon 4×4, moderní | Discretní, střízlivý |
Jaguar XJ | Podobný | Vyšší | Spíše tradiční | Britský šarm, retro |
Zkušební jízda: zážitek z jízdy
Když jsem naposledy usedl za volant E32, zaujal mě ihned výhled z kabiny a pocit klidu. Sedadla obepnula moje tělo, volant se příjemně držel a přístroje se snadno četly. Odezva volantu byla přesná, i když ne tak ostrá jako u menších BMW. Podle mého názoru tento vůz hladí řidiče, navozuje pocit bezpečí a sebevědomí.
Ve městě působí E32 jako vznešený host, na dálnici se změní v nedostižný křižník, který hladce polyká kilometry. Na polních cestách samozřejmě nejde o terénní auto, ale podvozek zvládne i horší povrchy. Tento vůz nejen jezdí, ale i inspiruje – k plynulé, pohodové jízdě, kdy si užíváte každou zatáčku a každý metr asfaltu.
Skryté náklady a nuance vlastnictví
Vlastnit E32 znamená počítat s vyššími náklady na údržbu. Pravidelné servisy, výměny olejů, filtrů a brzdových destiček se prodraží, zvlášť u V12. Některé díly dnes seženete obtížněji, takže vám pomůže komunita nadšenců. Pokud se něco porouchá, opravy nejsou levné.
V extrémních podmínkách, jako je dlouhá zima, doporučuji vůz garážovat a pečlivě ošetřovat proti korozi. Horko může zatížit chlazení, ale kvalitní servis tomu předejde.
Zda je vhodný pro rodinu, práci nebo cestování
E32 zvládne rodinné cesty – do kufru dáte kufry, dětské sedačky připevníte bez potíží a interiér nabídne dost prostoru. Pro práci jako taxi nebo firemní vůz působí E32 reprezentativně, i když spotřeba může být vysoká. Na dlouhých trasách oceníte pohodlí sedadel, klid v kabině a možnost plynulého cestování vysokými rychlostmi.
Úspornost sice není silnou stránkou E32, ale pokud cestujete delší vzdálenosti, poměr komfortu a výkonu možná vyrovná vyšší náklady.
Jedinečné vlastnosti
Co dělá E32 jedinečnou? Podle mého názoru jde o spojení klasického designu, precizní německé techniky a komfortu na úrovni limuzíny. V 80. letech přinesla moderní technologie, které z ní učinily symbol luxusu. Ačkoli dnes nepůsobí tak futuristicky, pořád má nezaměnitelný charakter.
Představte si parkoviště, do kterého E32 ladně vpluje a přesto upoutá pozornost. Dokonce i v úzkých městských uličkách se dokáže vmáčknout a vyniknout mezi moderními vozy.
Budoucí likvidita
Hodnota E32 postupně stoupá. Sběratelé a nadšenci klasických BMW vnímají E32 jako ceněný youngtimer, zejména varianty s V12. Pokud zachováte vůz v dobrém stavu, máte šanci, že jeho cena nepropadne a možná i poroste.
Obtíže mohou nastat u zanedbaných kusů, ale dobře udržovaná E32 si najde kupce poměrně snadno.
Výhody a nevýhody
Hlavní výhody: pohodlný interiér, precizní technika, silné motory a nadčasový design. Nevýhody: vyšší spotřeba, dražší údržba a absence moderních bezpečnostních systémů. Konkurence jako Mercedes W140 či Audi V8 nabízí jiný charakter, ale E32 vítězí sportovnějším dojmem.
Podle mého názoru, pokud hledáte autentický zážitek z jízdy a nevadí vám vyšší náklady, E32 je dobrou volbou.
Balíčky služeb a pojištění
U staršího vozu dnes záruční podmínky od výrobce nenajdete. Ale existují specializované servisy a kluby, které nabízejí balíčky údržby. Pojištění veterána může snížit náklady, pokud splníte kritéria. Prodloužené záruky nejsou běžné, ale někteří prodejci nabízejí vlastní formy garancí.
Doplňkové služby, jako třeba první servis zdarma při koupi ojetiny u specializovaného obchodníka, se někdy objeví, stačí hledat.
Závěr
E32 bude vyhovovat těm, kdo chtějí elegantní, pohodlný a noblesní sedan s charakterem. Pokud vám nevadí vyšší spotřeba, údržba a chybějící moderní asistenční systémy, získáte vůz, který spojuje minulost s trvalou hodnotou. Podle mého názoru si dejte pozor na stav podvozku, motoru a elektroniky, abyste zajistili, že vám E32 bude dělat radost.
„Tento vůz se stane odrazem stylu a pohodlí v dynamickém světě“ – a vy budete mít pocit, že řídíte kousek historie, který stále dokáže zaujmout.
Často kladené otázky
Jaká je skutečná spotřeba paliva?
U 730i kolem 12-14 l/100 km ve městě, u 750i i 15+ l/100 km.
Je obtížné najít náhradní díly?
Některé díly lze sehnat snadno, jiné hůře. Komunita a specializované obchody pomohou.
Hodí se E32 pro každodenní provoz?
Dá se, ale počítejte s vyššími náklady na palivo a údržbu.
Jak je to s bezpečností?
Absence moderních asistentů, ale robustní konstrukce a Airbagy (pozdější verze) pomáhají.
Lze modernizovat multimédia?
Ano, mnoho majitelů instaluje moderní rádia a navigace bez narušení původního rázu.
Který motor je nejspolehlivější?
Mnoho lidí si myslí, že šestiválce (730i, 735i) jsou odolnější, V12 nabízí prestiž a výkon, ale náročnější údržbu.
Stoupne hodnota mé E32?
Pokud je v dobrém stavu, pravděpodobně ano, zejména u raritnějších verzí.