Mazda

Recenze Mazda CX 3 – Malý crossover, který překvapí svým elánem

Mazda CX-3, často označovaná jako crossover Mazda CX 3, představuje zajímavou volbu pro ty, kteří hledají kompaktní a zároveň stylové SUV. Její sportovní design, pohodlný interiér a moderní technologie ji posunuly mezi oblíbené modely na trhu. Podle mého názoru patří Mazda CX-3 recenze k těm, které vždy zdůrazní výbornou ovladatelnost a atraktivní vzhled vozu. Myslím si, že právě kombinace ladných linií a praktické velikosti dělá z této Mazdy ideálního společníka do města i na delší cesty.

Tento vůz dokáže oslovit širokou škálu zákazníků. Rodiny ocení jeho bezpečnostní prvky a snadné parkování, firmy zase atraktivní design a solidní reprezentativnost. Sportovně založení řidiči využijí agilní podvozek a precizní řízení, zatímco ve městě se projeví především úspornost a dobrá manévrovatelnost. Podle mého názoru se Mazda CX-3 nejen snaží spojit praktičnost s elegancí, ale rovněž se stává odrazem stylu a pohodlí v dynamickém světě, kde člověk stále častěji hledá kompromis mezi kompaktními rozměry a pocitem luxusu.

Historie modelu a pověst značky

Mazda CX-3 se poprvé objevila v roce 2015 a okamžitě zaznamenala pozornost díky svému modernímu designu a japonskému důrazu na detail. Následně se modelová řada rozrostla o verze, které zahrnovaly úpravy v oblasti motorů i technologií, což postupně formovalo silné renomé této značky. Mazda se navíc dlouhodobě těší pověsti spolehlivého výrobce, takže mnoho lidí si myslí, že s pořízením tohoto crossoveru prakticky neriskují.

Historie modelu Mazda CX 3
Historie modelu Mazda CX 3

Když jsem naposledy zvažoval koupi kompaktního SUV, osobně mě zaujala především varianta Mazda CX 3 2017, která vylepšila některé prvky designu a nabídla více bezpečnostních systémů. Pokud porovnáme tento ročník s předchozími modely (např. Mazda CX 3 2016), najdeme menší, ale důležité rozdíly v ladění podvozku a vylepšené ergonomii interiéru. Mazda CX 3 2019 pak přidala nejen modernější infotainment, ale i drobné změny v exteriéru.

Z pohledu zákazníků je značka Mazda ceněná hlavně pro dlouhou životnost a relativně dostupný servis. Díky stabilní síti autorizovaných servisních center u nás se nemusíte bát ani nákladů spojených s údržbou. Díky těmto faktorům si Mazda CX-3 recenze většinou vyslouží kladné hodnocení a potvrzuje, že pověst značky stojí na pevných základech.

Tabulka: Chronologie změn modelu

RokKlíčové vlastnosti
2015 (start)První uvedení modelu, design „KODO“
2016Menší úpravy motorů, odladění podvozku
2017Bezpečnostní vylepšení, ergonomie
2018Modernizace infotainmentu, drobné úpravy
2019Inovace designu, optimalizace spotřeby
2021Rozšíření bezpečnostních a asistenčních systémů

Exteriér

Exteriér Mazdy CX-3 upoutá už na první pohled. Tvary karoserie působí atleticky a svěže, přičemž vyzdvihují filozofii „KODO – duše pohybu“. Podle mého názoru právě tato designová linie odlišuje Mazdu od konkurence. Linie karoserie zdůrazňují dynamiku, i když vůz stojí na místě, což ocení všichni, kteří hledají stylový a zároveň funkční automobil. Užší světlomety vytvářejí sebevědomý výraz přední části, zatímco výrazná mřížka chladiče s chromovanými detaily dodává autu prémiový vzhled.

Exteriér Mazda CX 3
Exteriér Mazda CX 3

Když jsem měl možnost vůz vidět z boku, překvapily mě ladné křivky, které neubírají na praktičnosti. Aerodynamika je propracovaná tak, aby snižovala hluk v kabině i spotřebu paliva při vyšších rychlostech. Majitelé se často zamilují do výrazných ráfků, které podtrhují charakter SUV Mazda CX 3. Navíc se mi líbí, že karoserie není zbytečně robustní – spíše zdůrazňuje eleganci.

Pokud jde o barvy, Mazda CX-3 nabízí široké spektrum, od klasické bílé přes metalické odstíny až po unikátní červenou Soul Red Crystal. Výbavové pakety se mohou lišit v detailech, jako jsou lišty prahů, typy disků kol nebo odlišné materiály nárazníků. Na mě osobně působí Mazda CX 3 2021 ještě o něco moderněji než její starší verze, protože drobné retuše opět posunuly přední masku a světlomety na vyšší úroveň. Celkový dojem z exteriéru je ovšem stále založen na kombinaci kompaktního těla, elegantní dynamiky a kvalitních materiálů.

Tabulka: Dostupná barevná provedení

BarvaCharakteristika
Soul Red CrystalPrémiová červená, zvýrazňuje sportovní rysy
Snowflake White PearlElegantní bílá perleť, vhodná pro reprezentativní účely
Machine Gray MetallicDecentní šedá, zdůrazňuje křivky vozu
Deep Crystal BlueTemná modrá, působí luxusním dojmem
Jet Black MicaKlasická černá, univerzální a nadčasová

Interiér

Interiér Mazdy CX-3 mě osobně okouzlil okamžitě. Ať už jde o Mazda CX 3 2017, Mazda CX 3 2018 nebo novější ročníky, vždy najdete pečlivě zvolené materiály a promyšlené rozložení ovládacích prvků. Při usednutí za volant si jako první všimnete ergonomicky tvarovaných sedadel, která jsou dostatečně pevná a zároveň pohodlná. V zatáčkách oceníte boční vedení, a během delších tras vás zase potěší menší únava díky dobré opěrce zad.

Interiér Mazda CX 3
Interiér Mazda CX 3

Podle mého názoru je Mazda CX 3 interior navržen tak, aby nepůsobil přeplácaně. Minimalisticky pojatá palubní deska skrývá moderní multimediální systém, který zahrnuje dotykový displej a intuitivní ovladač v středovém tunelu. Když jsem naposledy testoval funkce tohoto infotainmentu, překvapila mě rychlá odezva systému a možnost snadno připojit telefon prostřednictvím Apple CarPlay nebo Android Auto. Navíc i po několika letech používání se zdá, že systém neztrácí na spolehlivosti.

Co se týče prostoru, CX-3 si zakládá na kompaktních rozměrech, přesto se v kabině sedí pohodlně. Zadní sedadla nabízejí přiměřený prostor pro dva dospělé, a pokud máte děti, tak se tu z pohledu umístění dětských sedaček nebudete cítit příliš omezeně. Zavazadlový prostor nepatří k nejobjemnějším, ale při troše organizace zvládne víkendová zavazadla i pro čtyřčlennou rodinu. Osobně jsem si vyzkoušel, že kočárek se do kufru vejde, ale je třeba počítat s menší rezervou.

Důležitou kapitolou je také kvalita materiálů. Měkké plasty na palubní desce působí prémiově, kožené doplňky ve vyšších verzích výbavy zase zdůrazňují moderní design. Díky tomu, že Mazda dbá na detaily, cítíte v interiéru japonskou preciznost a koncepci „řidič v centru dění“.

Tabulka: Povrchové materiály v různých výbavách

VýbavaPalubní deskaSedadlaDveřní obložení
ZákladníKvalitní plastLátkaPlast + textil
StředníČástečně měkčenýLátka / kombinace kůžeMěkké polstrování
Nejvyšší (GT)Měkčený plast + dekoryKůže / AlcantaraKůže / Alcantara

Technické vlastnosti

Mazda CX 3 recenze často vyzdvihují technickou vyspělost tohoto vozu, a to zejména díky motorové paletě Skyactiv. Zážehové motory o objemu 2.0 litru (mazda cx 3 2.0) jsou k dispozici v různých výkonových stupních, a při správném zacházení nabízejí příjemnou kombinaci svižnosti a úspory paliva. Pokud preferujete automatické řazení, potěší vás verze mazda cx 3 automat, která přináší plynulé řazení převodů a zvýšený jízdní komfort.

Motor Mazda CX 3
Motor Mazda CX 3

Odpružení Mazdy CX-3 je tužší než u některých konkurentů, což podle mého názoru zajišťuje lepší stabilitu v zatáčkách. Samozřejmě to může znamenat, že na rozbitých silnicích pocítíte více nerovností. Když jsem jednou projížděl delší úsek rozbitou okreskou, vyhovovalo mi, že si vůz udržel přímý směr a neodskakoval při ostrých výmolech, i když komfort byl trochu narušen.

Mazda CX-3 je k dispozici s pohonem předních i všech kol (AWD). Verze 4×4 přijde vhod zejména v zimních měsících nebo při výletech mimo město, kde hrozí kluzký terén. Zároveň ale počítejte s tím, že pohon všech kol mírně zvýší spotřebu paliva. Dynamika vozu se pohybuje ve slušných číslech: zrychlení na 100 km/h zvládne kolem 9 sekund (dle konkrétní motorizace), což je pro městský crossover dostačující.

Mohlo by vás zajímat →  Recenze Mazda 6 – Klasický sedan, který přináší radost z každé jízdy

Praktické použití ovlivňuje i převodovka. Manuální šestistupňová verze vyhoví řidičům, kteří chtějí mít nad řízením absolutní kontrolu. Mazda CX 3 automat naopak zaujme ty, kteří preferují pohodlí a nenucenou jízdu. Záleží čistě na vašich potřebách.

Ve srovnání se staršími ročníky (např. Mazda CX 3 2016) přináší nejnovější verze (Mazda CX 3 2021) vylepšení v oblasti emisí a spotřeby, a to díky jemně doladěným motorům. Za zmínku stojí také asistenční systémy, které snižují riziko kolizí. Jakmile jsem si vyzkoušel adaptivní tempomat a asistent pro jízdu v pruzích, zjistil jsem, že dlouhé cesty mohou být mnohem méně únavné.

Tabulka: Úplný seznam specifikací různých paketů

PaketMotorPřevodovkaPohonVýkon (kW)Toč. moment (Nm)
Základní2.0 Skyactiv-GManuál 6 stupňůPřední kola88–89150–200
Střední2.0 Skyactiv-GManuál / AutomatPřední / 4×488–110150–210
Nejvyšší (GT)2.0 Skyactiv-GAutomat 6 stupňů4×4110–114210–215

Funkčnost a komfort

Mazda CX 3 rozmery interiéru a zavazadlového prostoru dostačují pro každodenní život ve městě i na příležitostné výlety. Když jsem nedávno vezl rodinu na víkendovou chatu, do kufru jsem uložil dva menší kufry a tašku s potravinami, aniž bych musel skládat zadní sedadla. Pokud ovšem plánujete stěhování nebo přepravu objemnějších předmětů, prostornější model (například větší CX-5) by mohl být vhodnější volbou.

Rozmery Mazda CX 3
Rozmery Mazda CX 3

Ve městě oceníte hlavně kompaktní rozměry a dobrý výhled z vozu. Manévrování v úzkých ulicích a husté dopravě je díky agilnímu řízení poměrně snadné, a spotřeba paliva se v městském režimu drží na rozumných hodnotách kolem 7 až 8 l/100 km (v závislosti na verzi motoru a stylu jízdy). V dopravních zácpách se navíc příjemně uplatní automatická převodovka, která šetří vaše nervy i spojku.

Při dlouhých cestách se projeví solidní komfort sedadel a dobré odhlučnění kabiny, i když na dálnici při vyšších rychlostech může být slyšet aerodynamický hluk kolem zrcátek. Mnoho lidí si myslí, že CX-3 je ideálním kompromisem mezi kompaktním crossoverem a malým SUV, protože dovoluje pohodlně absolvovat delší trasy a zároveň zůstává svižná a úsporná ve městě.

Pokud jde o jízdu na špatných silnicích, tužší podvozek zajišťuje solidní stabilitu, ale v kabině pocítíte větší množství vibrací. Při jízdě na rozbitých cestách však stále máte jistotu, že podvozek odolá většině výmolů, aniž by přišlo k většímu poškození nebo nepříjemným rázům.

Tabulka: Objem zavazadlového prostoru a kabiny

ParametrHodnota (l)Poznámka
Zavazadlový prostor350–360Závisí na konfiguraci sedadel
Maximální prostor po sklopení~1 200Pro delší předměty
Prostor pro nohy (přední)~ 1 040Odhad pro dospělého
Prostor pro nohy (zadní)~ 850Vhodné pro středně vysoké pasažéry

Technologie a bezpečnostní systémy

Mazda si na poli technologií a bezpečnostních systémů drží vysoký standard. Základní asistenční systémy, jako je ABS, stabilizační systém a několik airbagů, najdete už v základní výbavě. Ve vyšších verzích (například GT) jsou k dispozici i pokročilejší prvky, jako sledování mrtvého úhlu, systém varování před čelním nárazem nebo adaptivní tempomat. Když jsem poprvé vyzkoušel adaptivní tempomat na delší trase, byl jsem mile překvapen, jak hladce Mazda CX-3 udržovala odstup od vozidel přede mnou.

Jednou z inovací je také systém G-Vectoring Control, který zajišťuje plynulejší průjezd zatáčkami a lepší stabilitu vozu při akceleraci. Princip spočívá v tom, že systém jemně upravuje točivý moment motoru a rozložení hmotnosti, aby kola lépe držela stopu. Ve městě se to projeví například při ostrých zatáčkách a kruhových objezdech, kde budete mít pocit jistější kontroly nad vozem.

Z dalších moderních technologií stojí za zmínku automatické brzdění v nízkých rychlostech, které pomáhá předcházet nehodám v hustém provozu nebo na parkovištích. Vyšší výbavy nabízejí i head-up displej, jenž promítá důležité údaje přímo do zorného pole řidiče. Já osobně jsem zjistil, že tento prvek usnadňuje sledování rychlosti a navigačních pokynů, aniž bych se musel rozptylovat pohledem na palubní desku.

Mazda CX 3 recenze obvykle kladně hodnotí i úroveň konektivity. Vozy často disponují kompatibilitou s chytrými telefony, takže můžete sledovat dopravní situaci v reálném čase, přehrávat hudbu z oblíbených aplikací nebo využívat hlasové ovládání. Tyto drobné vychytávky dodávají pocit, že žijete v harmonii s technologickým pokrokem, aniž by vás to zahltilo přemírou funkcí.

Tabulka: Srovnání technologií podle vybavení

TechnologieZákladní výbavaStřední výbavaNejvyšší (GT)
Airbagy (6+)AnoAnoAno
Adaptivní tempomatNeAno (příplatek)Ano
Sledování mrtvého úhluNeAnoAno
Head-up displejNeNe (příplatek)Ano
G-Vectoring ControlAnoAnoAno

Ekonomika

Spotřeba paliva se u Mazdy CX-3 liší podle zvolené motorizace a druhu převodovky. Běžně se v městském provozu pohybuje kolem 7 až 8 litrů na 100 km, zatímco na dálnici může klesnout k 6 litrům. Osobně jsem dosáhl průměru kolem 6,5 l/100 km na delší trase při konstantní rychlosti. Když ovšem přidáte časté rozjezdy a dynamickou jízdu, spotřeba se samozřejmě zvýší.

Ekonomika Mazda CX 3
Ekonomika Mazda CX 3

Z hlediska nákladů na vlastnictví nebývá Mazda CX 3 2.0 přehnaně drahá. Pravidelné servisní prohlídky vycházejí cenově obdobně jako u jiných vozů v této třídě. Daně a pojištění jsou většinou na průměrné úrovni, což je dáno kubaturou motoru a zařazením vozu do kategorie crossoverů.

Pokud jde o hybridní a elektrické verze, v současné době Mazda CX-3 nedisponuje plně elektrickou nebo hybridní variantou. Existují spekulace, že do budoucna by mohla Mazda představit elektrifikovaný model stejné třídy, ale zatím se jedná spíše o vize. Pro ekonomicky zaměřené řidiče tak zůstává alternativa v podobě úsporného benzínového motoru Skyactiv a pravidelného servisu, který zajišťuje optimální spotřebu i dlouhou životnost vozu.

Tabulka: Spotřeba paliva pro různé verze modelu

MotorizacePřevodovkaMěsto (l/100 km)Dálnice (l/100 km)Kombinace (l/100 km)
2.0 Skyactiv-G 88 kWManuál~7,5~5,9~6,5
2.0 Skyactiv-G 88 kWAutomat~8,0~6,3~7,0
2.0 Skyactiv-G 110 kWAutomat 4×4~8,5~6,5~7,3

Cena a výbava

Mazda CX 3 se nabízí v několika cenových hladinách, které se odvíjejí od zvolené motorizace a výbavových balíčků. Základní verze bývá cenově dostupná a již v ní najdete klíčové bezpečnostní funkce i atraktivní design exteriéru. Pokud ale rádi investujete do moderních technologií a pohodlí, vyplatí se připlatit si za vyšší výbavu, která zahrnuje například adaptivní tempomat, kožené čalounění nebo vyspělejší multimediální systém.

Hlavní rozdíly mezi výbavovými stupni spočívají v nabízených komfortních prvcích (vyhřívaná sedadla, parkovací kamera, audiosystém), bezpečnostních asistentech (sledování mrtvého úhlu, varování před čelním nárazem) a také v drobných designech exteriéru, jako jsou kola z lehkých slitin nebo chromované doplňky. Já osobně jsem při výběru modelu Mazda CX 3 2019 dával přednost střední výbavě, kde jsem měl pocit nejlepšího poměru cena/výkon.

Mohlo by vás zajímat →  Recenze Mazda CX 30 – Když design a technologie jdou ruku v ruce

Mazda si drží konkurenceschopné ceny, zvláště vezmeme-li v potaz kvalitu zpracování interiéru a nadstandardní jízdní vlastnosti. Ceník se samozřejmě může lišit v závislosti na aktuálních akcích či výprodejích skladových vozů. Pokud vám jde o co nejnižší pořizovací náklady, můžete zkusit bazarové kusy z let 2016 či 2017, ale vždy doporučuji prověřit historii a stav vozu.

Poměr ceny a kvality se u Mazdy CX 3 jeví velmi dobře, protože vůz kombinuje spolehlivost, tradiční japonskou preciznost a atraktivní design. Myslím si, že kdybych dnes znovu pořizoval menší SUV do města, CX-3 by byla opět na mém seznamu.

Tabulka: Sestavy a jejich klíčové rozdíly

VýbavaKlíčové prvkyOrientační cena (Kč)
ZákladníABS, 6x Airbag, manuální klima, rádiood ~480 000
StředníAdaptivní tempomat (příplatek), vyhřívaná sedadla, lepší audiood ~540 000
Nejvyšší (GT)Kožená sedadla, LED světla, 18″ kola, head-up displejod ~620 000

Srovnání s konkurencí

Kompaktní crossover Mazda CX 3 má na trhu hned několik konkurentů, například Honda HR-V, Toyota C-HR nebo Nissan Juke. Každý z nich nabízí trochu jiný přístup k designu, technologii a pohonu. Honda HR-V láká prostornější kabinou a variabilním zavazadlovým prostorem, což ocení hlavně rodiny. Toyota C-HR zase sází na výrazný futuristický design a možnost hybridního pohonu. Nissan Juke zaujme unikátním vzhledem, ale nabízí méně místa pro zadní pasažéry.

Pokud jde o cenu, Mazda CX 3 2018 a novější ročníky se pohybují v podobném rozpětí jako konkurenční modely. Co ale často převáží v její prospěch, je kombinace jízdní dynamiky a kvalitních materiálů v interiéru. Podle mého názoru Mazda nabízí o něco sportovnější zážitek z jízdy než třeba Honda HR-V, a to hlavně díky tužšímu podvozku a preciznějšímu řízení. Toyota C-HR může mít navrch v oblasti spotřeby, zvláště ve své hybridní variantě. Na druhou stranu, Mazdu CX 3 mnozí chválí pro její nižší hlučnost při vyšších rychlostech a pro stylovější exteriér.

Mnoho lidí si myslí, že hlavní výhodou Mazdy CX-3 je rovnováha mezi designem, spolehlivostí a přiměřenou cenovkou. Co se týče nevýhod, je často zmiňován menší prostor na zadních sedadlech a menší kufr, což může u rodin hrát klíčovou roli. Honda HR-V v tomto ohledu nabízí mnohem víc místa pro pasažéry i zavazadla. Pokud se ale zaměřujete především na eleganci a jízdní vlastnosti, CX-3 vyniká.

Zatímco Toyota C-HR vyniká hybridní technologií, Nissan Juke se pyšní osobitým designem. Mazda CX 3 rozměry své kabiny vyvažuje precizním zpracováním a solidní ekonomikou provozu. Myslím si, že v konečném důsledku rozhoduje osobní vkus a konkrétní potřeby. Někdo touží po úspoře paliva s hybridem, jiný zas ocení hravý design a další si potrpí na sportovní jízdní vlastnosti.

Tabulka: Podrobné srovnání vlastností s konkurenty

ModelProstornostDesignSpotřebaJízdní vlastnostiCena (Kč)
Mazda CX-3StředníElegantní~6,0–7,0 l/100 kmSportovnějšíod ~480 000
Honda HR-VVelkáKlasická~6,5–7,0 l/100 kmKomfortníod ~490 000
Toyota C-HRStředníFuturistická~5,0–5,5 l/100 km (hybrid)Stabilníod ~550 000
Nissan JukeMenšíExcentrická~6,0–7,0 l/100 kmPrůměrnéod ~470 000

Zkušební jízda: zážitek z jízdy

Když jsem měl možnost se konečně posadit za volant Mazdy CX 3 a vyzkoušet ji v reálném provozu, byl jsem nadšen především z vynikající odezvy řízení. V městském prostředí vůz reagoval na každý pohyb volantu svižně, a díky kompaktním rozměrům jsem se nebál ani úzkých parkovacích míst. Tento vůz nejen jezdí, ale i inspiruje k aktivnímu zapojení řidiče, protože kombinace lehkého karoserie a dobře vyladěného podvozku dokáže vykouzlit úsměv na tváři.

Na dálnici Mazda CX-3 překvapila slušným akustickým komfortem. Ano, při vyšších rychlostech bylo slyšet lehké proudění vzduchu kolem zrcátek, ale rozhodně to nerušilo natolik, aby se posádka cítila nepohodlně. Podle mého názoru je tento crossover ideální pro ty, kdo hledají univerzální vůz schopný poskytnout bezpečný pocit při městské jízdě i plynulost na dlouhých trasách.

V lehčím terénu, jako jsou polní cesty nebo zasněžené silnice, se osvědčí verze s pohonem všech kol. Při testu jsem nečekal, že bude mít tak jistý záběr do zatáčky i na kluzkém povrchu. Samozřejmě se nejedná o off-road, ale pro většinu běžných situací v českých podmínkách je AWD více než dostatečné.

Celkově považuji zkušební jízdu s Mazdou CX-3 za příjemný zážitek, který odráží vyváženost vozu. Nabízí komfort, styl a špetku sportovního ducha. Kdykoliv se mě někdo zeptá, jaké auto bych doporučil do města i na chalupu, „CX-3“ je jedním z prvních modelů, které mi přijdou na mysl.

Skryté náklady a nuance vlastnictví

Při vlastnictví Mazdy CX-3 je dobré počítat s některými pravidelnými náklady, jako je výměna oleje, filtrů a brzdových destiček. Ty se u autorizovaných servisů pohybují ve střední cenové hladině, což je pro mě osobně přijatelné. Podle mého názoru je důležité dodržovat servisní intervaly, abyste předešli potížím s motorem či převodovkou.

Pokud jde o náhradní díly, Mazda má v České republice poměrně solidní zastoupení, takže sehnat například originální čelní sklo nebo nové disky kol by neměl být zásadní problém. Nicméně jsem slyšel, že některé specifické díly (třeba designové prvky interiéru) mohou mít delší dodací lhůty, a tudíž i vyšší cenu.

V extrémních podmínkách, jako je tuhá česká zima nebo naopak velmi horké léto, se doporučuje používat odpovídající kapaliny a pravidelně kontrolovat stav akumulátoru. Když jsem měl CX-3 zaparkovanou několik dnů v horách při -15 °C, vůz nastartoval bez potíží, ale spotřeba paliva byla samozřejmě vyšší kvůli zimnímu provozu.

Celkově bych řekl, že žádné zásadní skryté náklady Mazda CX-3 neukrývá. Pokud se o ni staráte, pravidelně provádíte údržbu a nevyhýbáte se autorizovanému servisu, odmění se vám dlouhou životností a spolehlivostí.

Zda je vhodný pro rodinu, práci nebo cestování

Mazda CX 3 je díky svým kompaktním rozměrům a vyspělým bezpečnostním prvkům vhodná pro rodinu s menšími dětmi. Dětské sedačky se vejdou bez problémů a přístup k zadním sedadlům je dostatečný. Zavazadlový prostor pojme i větší kočárek, ale pak už nezbývá mnoho místa na další kufry. Pokud rodina často cestuje a vozí hodně věcí, možná by stálo za to zvážit větší model Mazda CX-5.

Pro firemní účely, jako je rozvoz zboží po městě nebo reprezentativní setkání, dokáže Mazda CX 3 poskytnout příjemný kompromis mezi stylovým designem a relativně nízkými provozními náklady. Když jsem s kolegy diskutoval o firemních vozech, často zaznívalo, že Mazda CX 3 2019 působí moderně a spolehlivě, což je v obchodním styku žádoucí dojem.

Na dlouhé cesty je CX-3 překvapivě komfortní. Sedadla mají slušnou oporu, multimediální systém nabídne navigaci, hudbu i hlasové ovládání. Nicméně je třeba myslet na to, že vyšší lidé vzadu nemusí mít dostatek místa pro nohy. V případě potřeby ale můžete zadní sedadla částečně sklopit a převézt delší zavazadla, jako jsou lyže nebo sportovní vybavení. Pokud bych měl zhodnotit, zda je to ideální cestovní vůz pro pět dospělých – asi ne, ale pro pár nebo menší rodinu bohatě vystačí.

Mohlo by vás zajímat →  Recenze Mazda CX 60 – Spojení prémiového designu a dynamického výkonu

Jedinečné vlastnosti

Mezi jedinečné vlastnosti Mazdy CX-3 patří hlavně její precizní jízdní chování. Když jsem jel po klikatých okreskách, ocenil jsem agilitu a zároveň stabilitu vozu, která se mi zdá lepší než u řady konkurenčních crossoverů. Druhým nezanedbatelným rysem je povedený design, který odráží filozofii KODO a dává vozu takřka uměleckou podobu.

Jedinečné vlastnosti Mazda CX 3
Jedinečné vlastnosti Mazda CX 3

Dalším důležitým aspektem je, že Mazda CX 3 automat i manuál nabízejí podobnou úroveň spotřeby, což se u jiných značek ne vždy vidí. Navíc parkoviště ve velkých městech bývají často hodně stísněná, ale s Mazdou CX-3 se i do úzké městské kapsy pohodlně vejdete. To je podle mého názoru velké plus pro všechny, kdo pendlují mezi různými částmi města a nechtějí půl hodiny hledat vhodné stání.

Ačkoliv nejde o masivní SUV, CX-3 zvládá i lehký terén a nečekané situace typu čerstvě zasněžené horské silnice. Tento mix praktičnosti, designu a spolehlivosti dělá z Mazdy CX-3 výjimečného kandidáta v kategorii malých SUV.

Budoucí likvidita

Hodnota Mazdy CX-3 na sekundárním trhu klesá pomaleji než u některých konkurenčních značek. Mazda si totiž dlouhodobě drží pověst kvalitního výrobce, a to se odráží i v poptávce po ojetých vozech. Když jsem zkoumal inzertní portály, překvapilo mě, že dobře udržované kousky z let 2017 či 2018 se stále prodávají za poměrně slušné ceny.

V praxi to znamená, že pokud budete chtít svoji CX-3 za pár let prodat, pravděpodobně za ni dostanete přijatelnou sumu. Samozřejmě nesmíte podceňovat pravidelnou údržbu a péči o vůz, protože stav vozidla je při dalším prodeji klíčový faktor.

Dobrou zprávou je, že se na bazarovém trhu ukazuje stabilní zájem o menší vozy s atraktivním designem, a Mazda CX-3 tuto definici dokonale splňuje. Proto neočekávám výrazné obtíže při hledání kupce, pokud se rozhodnete své auto později vyměnit. Ve výsledku by vás tak Mazda CX-3 mohla stát méně, než kolik do ní na začátku investujete, a to díky menšímu procentu poklesu hodnoty oproti jiným modelům.

Výhody a nevýhody

Hlavní výhody Mazdy CX 3 spočívají v kvalitním zpracování interiéru a exteriéru, agilních jízdních vlastnostech a spolehlivém motoru 2.0 Skyactiv. Kromě toho si vůz zachovává přijatelnou spotřebu, a to i u verzí s pohonem všech kol. Design podle mého názoru osloví ty, kdo chtějí něco elegantního, aniž by museli platit prémiové částky jako u luxusních značek.

Výhody a nevýhody Mazda CX 3
Výhody a nevýhody Mazda CX 3

Možnou nevýhodou je menší prostor pro zadní cestující a skromnější kufr. Pokud cestujete ve více lidech a s větším množstvím zavazadel, můžete se cítit stísněně. Dalším faktorem, který stojí za úvahu, je tvrdší naladění podvozku. Pro sportovněji zaměřené řidiče je to jistě plus, ale pro milovníky pohodlné, „plavné“ jízdy by mohl být lepší jiný model.

Poctivým závěrem tedy je, že Mazda CX 3 cílí především na řidiče, kteří hledají dynamiku, styl a spolehlivost. V porovnání s některými konkurenty v kategorii crossoverů (například Honda HR-V nebo Toyota C-HR) nabízí CX-3 sportovnější pocit z jízdy, avšak za cenu menšího prostoru. Myslím si, že pro jednotlivce, páry nebo rodiny s malými dětmi je to ideální volba, zatímco větší rodiny by se mohly podívat spíš po větším modelu SUV.

Balíčky služeb a pojištění

Mazda obvykle nabízí standardní záruční lhůtu v délce tří let nebo 100 000 km (podle toho, co nastane dříve). K tomu si však můžete přikoupit prodlouženou záruku, která pokryje zásadní komponenty i po uplynutí základního období. Doplňkové služby, jako je například první servis zdarma nebo asistenční služba při poruše, často bývají součástí propagačních akcí. Já sám jsem u některých dealerů zaznamenal balíčky, které zahrnují pravidelné prohlídky za zvýhodněnou cenu.

Pojištění Mazdy CX 3 se pohybuje v běžném rozmezí pro menší SUV, přičemž konečná částka závisí na vašem pojistném bonusu, místě bydliště a zvolené motorizaci. Pojišťovny většinou poskytují speciální sazby pro vozy s pokročilými bezpečnostními systémy, takže se vyplatí uvést, že Mazda CX-3 disponuje několika asistenčními systémy.

Pokud plánujete držet si vůz dlouhodobě, balíčky prodloužené záruky se mohou vyplatit, zejména pokud najezdíte hodně kilometrů. Podle mého názoru je důležité si před podpisem smlouvy vše důkladně přečíst a ujistit se, že rozumíte podmínkám, jako je spoluúčast nebo rozsah krytí. Předejdete tak případným nepříjemnostem, když dojde na nečekanou opravu.

Závěr

Mazda CX 3 je podle mého názoru výbornou volbou pro jednotlivce či páry, kteří hledají kombinaci sportovního designu, kvalitního zpracování a spolehlivých motorů. Díky svým kompaktním rozměrům a agilnímu řízení se skvěle hodí do městských ulic, ale zároveň dokáže nabídnout i slušný komfort pro delší trasy. Pokud máte rodinu s malými dětmi, základní velikost kufru pravděpodobně postačí, ale pro větší nároky je tu Mazda CX-5.

Osobně bych při koupi CX-3 věnoval pozornost výbavě, protože vyšší stupně nabízejí užitečné bezpečnostní i komfortní prvky, které vám mohou usnadnit každodenní cestování. Doporučuji si také udělat zkušební jízdu, abyste poznali, jestli vám sedí tužší naladění podvozku a celkové jízdní vlastnosti.

Nakonec bych rád zdůraznil emocionální stránku: tenhle vůz není jen dopravní prostředek, ale i inspirace. Svým designem a dynamikou často vyvolává radost z jízdy, což je podle mého názoru k nezaplacení.

Často kladené otázky

Jaká je skutečná spotřeba paliva u Mazda CX 3 2.0?

V reálném provozu se pohybuje kolem 6,5–7,5 l/100 km v kombinovaném cyklu. Ve městě spotřeba stoupne nad 7 l/100 km, na dálnici může klesnout k 6 l/100 km.

Vyplatí se verze s pohonem všech kol?

Pokud žijete v oblasti s horšími cestami nebo často jezdíte na hory, pohon 4×4 se vyplatí. V běžném městském provozu si vystačíte s předokolkou a nižší spotřebou.

Je Mazda CX 3 vhodná pro rodinu se dvěma dětmi?

Pro malé děti stačí, ale kufr je relativně malý. Pro rodiny, které cestují s více zavazadly, může být lepší volbou větší SUV Mazda CX 5.

Jaké jsou rozdíly mezi ročníky 2016, 2017, 2018, 2019 a 2021?

Postupně se zlepšovala bezpečnostní výbava, infotainment a drobné designové úpravy. Mazda CX 3 2021 má nejmodernější asistenční systémy a vylepšené emisní normy.

Jak je to s dostupností náhradních dílů a servisem?

Mazda má v ČR dostatečné zastoupení, běžné díly jsou rychle dostupné. U méně častých komponentů může být delší dodací lhůta.

Co když nechci manuální převodovku?

Mazda CX 3 automat je dostupná pro většinu motorizací, nabízí plynulé řazení a usnadní jízdu hlavně ve městě.

Jaké bezpečnostní systémy vůz nabízí?

Kromě standardních prvků (ABS, ESP, airbagy) lze mít adaptivní tempomat, sledování mrtvého úhlu, systém pro nouzové brzdění a další asistenční funkce.

Signature Jaroslav Netrebich Autoexperts.cz

Netrebich Jaroslav

Yaroslav Netrebich je diplomovaný strojní inženýr s více než desetiletou praxí v automobilovém průmyslu. Je držitelem certifikátu Advanced Automotive Diagnostics a účastníkem kurzů o elektrických a ekologických technologiích v automobilovém průmyslu. Yaroslav se účastnil mezinárodních autosalonů, jako jsou Ženevský autosalon a IAA Mobility, a testovacích jízd předních značek včetně BMW, Tesla a Mercedes-Benz. Jeho články byly publikovány na významných portálech, jako je www.auto.cz , www.sauto.cz, což potvrzuje jeho autoritu v oblasti odborných znalostí automobilového průmyslu.

↓ Související články ↓

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button