Škoda

Recenze Škoda 1101 Tudor: Co všechno nabízí tento legendární český vůz?

Škoda 1101 Tudor, známá také jako „Tudor“, je ikonickým vozem, který reprezentuje poválečnou éru československého automobilového průmyslu. Tento model, vyráběný od roku 1946, se stal symbolem elegance a technické inovace své doby. Díky své univerzálnosti oslovil široké spektrum zákazníků – rodiny hledající spolehlivý dopravní prostředek, podnikatele potřebující lehký užitkový vůz i milovníky klasických automobilů.

Výhodou Škody 1101 Tudor byla její spolehlivost, nízké provozní náklady a schopnost přizpůsobit se různým podmínkám. Tento vůz byl a stále je odrazem stylu a pohodlí v dynamickém světě poválečné obnovy.

Historie modelu a pověst značky

Škoda 1101 Tudor byla uvedena na trh v roce 1946 jako modernizovaný nástupce předválečného modelu Škoda Popular. Vůz byl dostupný v několika karosářských verzích, včetně sedanu, kabrioletu a užitkových variant.

Pověst značky Škoda jako spolehlivého výrobce automobilů se díky modelu Tudor ještě posílila. Automobil byl známý svou odolností a jednoduchostí údržby, což z něj činilo oblíbený model nejen na domácím trhu, ale také v zahraničí.

Historie modelu Škoda Tudor 1101
Historie modelu Škoda Tudor 1101

Tabulka: Chronologie změn modelu Škoda 1101

RokKlíčová událost
1946Zahájení výroby modelu 1101 Tudor
1948Modernizace motoru a odpružení
1952Ukončení výroby a nástup modelu 1201

Exteriér

Design Škody 1101 Tudor představoval elegantní kombinaci aerodynamických tvarů a robustního provedení. Karoserie byla zaoblená, což zlepšovalo nejen vzhled, ale také aerodynamiku a jízdní vlastnosti. Typickými prvky byly chromované detaily, mřížka chladiče s charakteristickými lamelami a jednoduchá, ale funkční světla.

Model byl nabízen v několika barevných provedeních, od klasické černé až po modré nebo červené odstíny, které dodávaly vozu osobitý vzhled. Linie karoserie zdůrazňují dynamiku, i když vůz stojí na místě.

Exteriér Škoda Tudor 1101
Exteriér Škoda Tudor 1101

Tabulka: Dostupná barevná provedení Škoda 1101 Tudor

BarvaTyp lakuKód barvy
ČernáLesklýN/A
ModráMetalickáN/A
ČervenáLesklýN/A

Interiér

Interiér Škody 1101 Tudor byl jednoduchý, ale funkční. Přístrojová deska byla vyrobena z kvalitního dřeva, což dodávalo kabině nádech luxusu. Sedadla byla čalouněná odolnými materiály, které zajišťovaly pohodlí i na delších cestách.

Prostor pro cestující byl překvapivě velkorysý, což dělalo z Tudoru praktický rodinný vůz. Zavazadlový prostor, přístupný přes zadní víko, nabízel dostatek místa pro běžnou přepravu zavazadel.

Interiér Škoda Tudor 1101
Interiér Škoda Tudor 1101

Tabulka: Povrchové materiály interiéru

MateriálOblast použitíVlastnosti
DřevoPřístrojová deskaEstetika, trvanlivost
TextilSedadlaPohodlí, odolnost

Technické vlastnosti

Škoda 1101 Tudor byla vybavena pokročilými technickými řešeními své doby. Pod kapotou se nacházel čtyřválcový motor s objemem 1089 cm³, který dosahoval výkonu 23,5 kW (32 koní). Motor byl chlazen kapalinou a byl známý svou spolehlivostí a jednoduchostí údržby. Převodovka, pětistupňová manuální, zajišťovala hladké řazení a přispívala k celkovému komfortu jízdy.

Odpružení vozu bylo řešeno nezávislými závěsy kol vpředu a tuhou nápravou vzadu. Tento systém zajišťoval stabilní jízdu i na nerovných cestách, což bylo v poválečných letech klíčové. Maximální rychlost dosahovala 90 km/h, což odpovídalo tehdejším požadavkům na osobní dopravu.

Motor Škoda Tudor 1101
Motor Škoda Tudor 1101

Tabulka: Specifikace Škoda 1101 Tudor

VlastnostParametr
Motor4 válce, 1089 cm³
Výkon23,5 kW (32 koní)
Převodovka5stupňová manuální
Max. rychlost90 km/h
OdpruženíNezávislé vpředu, tuhá náprava vzadu
Mohlo by vás zajímat →  Podrobná Škoda Roomster Recenze: Co Očekávat od Tohohle Praktického Vůz?

Funkčnost a komfort

Funkčnost Škody 1101 Tudor spočívala především v univerzálním designu a praktickém uspořádání interiéru. Kabina byla dostatečně prostorná pro čtyři cestující, přičemž zavazadlový prostor nabízel objem 300 litrů. Sedadla byla navržena tak, aby poskytovala pohodlí i při delších cestách.

Úroveň hluku v kabině byla na tehdejší dobu přijatelná, ačkoliv při vyšších rychlostech bylo slyšet zvuky motoru a pneumatik. Na nerovných cestách vůz prokazoval svou robustnost díky kvalitnímu odpružení, což z něj činilo ideální volbu pro venkovské oblasti.

Rozmery Škoda Tudor 1101
Rozmery Škoda Tudor 1101

Scénáře použití:

  • Městské dopravní zácpy: Kompaktní rozměry vozu umožňovaly snadné parkování a manévrování v úzkých ulicích.
  • Dlouhé cesty: Pohodlná sedadla a dostatek prostoru zajišťovaly komfort i na několikahodinových výletech.
  • Špatné silnice: Odolná konstrukce a kvalitní odpružení činily z Tudoru spolehlivého společníka i na méně kvalitních vozovkách.

Tabulka: Objem zavazadlového prostoru

KonfiguraceObjem (l)
Standardní300

Technologie a bezpečnostní systémy

I když Škoda 1101 Tudor neobsahovala moderní technologie, byla vybavena tehdy nadstandardními prvky, jako byly hydraulické brzdy, což výrazně zlepšovalo bezpečnost jízdy. Elektrický systém vozu zahrnoval 12V baterii, což bylo na svou dobu pokrokové a umožňovalo spolehlivé fungování světlometů i stěračů.

Tabulka: Srovnání technologií podle výbavy

TechnologieDostupnost
Hydraulické brzdyAno
Elektrický systém12V

Ekonomika

Škoda 1101 Tudor byla ve své době ekonomickým vozem s nízkou spotřebou paliva a dostupnými náklady na provoz. Průměrná spotřeba vozu se pohybovala kolem 8–9 litrů na 100 km v městském provozu a přibližně 7 litrů na dálnici. Díky jednoduché konstrukci a robustnímu motoru byl model cenově dostupný i z hlediska údržby.

Daně a pojištění byly ve své době minimální díky nízké hmotnosti a výkonu vozu. I dnes, jako historické vozidlo, Škoda Tudor často podléhá zvýhodněným podmínkám veteránského pojištění, což snižuje celkové náklady na vlastnictví.

Ekonomika Škoda Tudor 1101
Ekonomika Škoda Tudor 1101

Tabulka: Spotřeba paliva pro Škoda 1101 Tudor

Provozní podmínkySpotřeba (l/100 km)
Město8–9
Dálnice7
Smíšený cyklus7,5–8

Cena a výbava

Cena Škody 1101 Tudor se v době uvedení na trh pohybovala kolem 40 000 Kčs, což z něj činilo cenově dostupný vůz pro širší vrstvy obyvatelstva. Dnes se ceny modelu Tudor na trhu veteránů liší podle stavu vozu, dostupnosti náhradních dílů a originality. Dobře udržovaný exemplář lze pořídit za 200 000–400 000 Kč.

Škoda Tudor byla nabízena v několika výbavových variantách, od základní verze s minimální výbavou až po luxusnější provedení, které zahrnovalo například chromované detaily nebo dřevěné obložení interiéru. Rozdíly ve výbavě byly relativně malé, ale právě tyto detaily dělaly rozdíl mezi standardním a prémiovým dojmem vozu.

Tabulka: Výbavové varianty Škoda 1101 Tudor

VerzeKlíčové prvkyCena (v současnosti)
ZákladníTextilní interiér, základní lak200 000–250 000 Kč
LuxusníDřevěné obložení, chrom300 000–400 000 Kč

Srovnání s konkurencí

Škoda 1101 Tudor byla v poválečné době jedním z nejdostupnějších osobních automobilů. Mezi její nejbližší konkurenty patřily vozy jako Tatra 57B a zahraniční Volkswagen Typ 1 (brouk).

Srovnání:

  • Tatra 57B: Nabízela vyšší výkon a luxusnější provedení, ale za výrazně vyšší cenu.
  • Volkswagen Typ 1: Zaujímal podobnou cenovou kategorii, ale měl odlišnou konstrukci (vzduchem chlazený motor a pohon zadních kol).
Mohlo by vás zajímat →  Recenze Škoda 100 - podrobný pohled na ikonický model

Výhody Škoda 1101 Tudor:

  • Robustní motor.
  • Jednoduchá údržba.
  • Nižší pořizovací cena než Tatra 57B.

Tabulka: Srovnání Škoda 1101 Tudor s konkurencí

ModelVýkon (kW)Spotřeba (l/100 km)Cena v roce 1948 (Kčs)
Škoda 1101 Tudor23,57,5–840 000
Tatra 57B301065 000
Volkswagen Typ 1257,550 000

Zkušební jízda: Zážitek z jízdy

Škoda 1101 Tudor nabízí zážitek, který je nejen nostalgický, ale i inspirující. První, čeho si při jízdě všimnete, je pohodlné sezení. Sedadla poskytují dostatečnou oporu a interiér je navržen tak, aby měl řidič skvělý přehled o dění na silnici. Díky vysoké poloze volantu a dobře rozmístěným pedálům je ovládání intuitivní a jednoduché.

Na městských silnicích vás překvapí, jak snadno se Tudor manévruje i v úzkých uličkách. Na dálnici ukazuje své limity v maximální rychlosti, ale stále nabízí stabilní a plynulou jízdu. Na nerovném terénu, který byl v době jeho výroby běžnou součástí silniční infrastruktury, se vůz projevuje jako spolehlivý a robustní společník.

„Tento vůz nejen jezdí, ale i inspiruje.“ Při jízdě cítíte propojení s historií a obdiv k technickým schopnostem doby, která dokázala vytvořit tak elegantní a funkční vůz.

Skryté náklady a nuance vlastnictví

Vlastnictví Škody 1101 Tudor s sebou přináší několik specifických výzev. Pravidelná údržba zahrnuje kontrolu motoru, výměnu oleje a občasnou opravu mechanických částí. Náhradní díly nejsou vždy snadno dostupné, což může zvýšit náklady na opravy, zvláště pokud je vyžadována výroba na zakázku.

V extrémních podmínkách, jako je zima nebo horké letní dny, je třeba dbát na správnou údržbu chladicího a vytápěcího systému. Tudor nemá moderní klimatizaci, takže v horkém počasí může být jízda méně komfortní. Na druhou stranu, díky robustnímu provedení zvládá špatné silnice nebo nepříznivé počasí lépe než mnohé jiné vozy své doby.

Zda je vhodný pro rodinu, práci nebo cestování

Škoda 1101 Tudor byla ve své době oblíbenou volbou rodin díky dostatečně prostornému interiéru a zavazadlovému prostoru. Umožňuje snadné převážení osob i zavazadel, což z něj činí univerzální vůz. I dnes ji ocení rodiny, které hledají historický vůz s možností pohodlné jízdy na kratší vzdálenosti.

Pro pracovní účely, jako je rozvoz nebo lehká přeprava, byl Tudor ideální díky své jednoduché konstrukci a snadné údržbě. Na delší cestování nabízí pohodlí, ale rychlost a úspornost mohou být limitující. Přesto jeho spolehlivost z něj činí důvěryhodného společníka na výlety a retro akce.

Jedinečné vlastnosti

Škoda 1101 Tudor vyniká svým ikonickým designem a historickým významem. Jedinečné technologie, jako hydraulické brzdy, představovaly tehdy nadstandard. Chromované detaily a zaoblená karoserie podtrhují eleganci a styl této éry.

Představte si tento vůz na přeplněném parkovišti – díky svým kompaktním rozměrům se snadno vejde i do úzkého prostoru, kde moderní auta často bojují. Tudor zůstává symbolem důmyslného designu a praktičnosti.

Jedinečné vlastnosti Škoda Tudor 1101
Jedinečné vlastnosti Škoda Tudor 1101

Budoucí likvidita

Škoda 1101 Tudor si udržuje svou hodnotu na trhu s historickými vozidly díky svému ikonickému statusu a rostoucímu zájmu sběratelů. Ztráta hodnoty je u tohoto modelu minimální, spíše naopak – dobře udržované vozy mohou s časem na hodnotě stoupat.

Mohlo by vás zajímat →  Kompletní Recenze Škoda 1202: Historie, Výhody a Užitnost Ikonického Modelu

Na sekundárním trhu je poptávka po Škodě Tudor stabilní, což je dáno její historií a snadnou údržbou. Zájemce o tento vůz většinou tvoří sběratelé, nadšenci do veteránů a fanoušci československé automobilové historie.

Prodej Tudoru na trhu s veterány není obtížný, pokud je vůz v dobrém technickém stavu a má zachovanou originalitu. Obtíže mohou nastat pouze u modelů s neoriginálními úpravami, které snižují jejich atraktivitu pro sběratele.

Výhody a nevýhody

Výhody:

  • Historická hodnota: Škoda 1101 Tudor je významným modelem československé automobilové historie.
  • Jednoduchá údržba: Robustní konstrukce a dostupnost základních dílů zvyšují její spolehlivost.
  • Stylový design: Chromované detaily a elegantní linie zaujmou na první pohled.
  • Investiční potenciál: Stoupající hodnota na trhu s veterány.

Nevýhody:

  • Nízká rychlost: Maximální rychlost 90 km/h omezuje použití na delší cesty.
  • Spotřeba paliva: Ve srovnání s moderními vozy vyšší, přibližně 8 l/100 km.
  • Obtížná dostupnost některých dílů: Především u specifických komponentů, jako jsou originální chromované prvky.
Výhody a nevýhody Škoda Tudor 1101
Výhody a nevýhody Škoda Tudor 1101

Škoda 1101 Tudor nabízí skvělý zážitek z vlastnictví veterána. Její výhody převažují nad nevýhodami, zejména pokud je vůz používán pro rekreační jízdu nebo jako sběratelský kousek. Ve srovnání s konkurencí, jako je Tatra 57B, vyniká dostupností a nižšími náklady na vlastnictví.

Balíčky služeb a pojištění

Jako historický vůz spadá Škoda Tudor do kategorie veteránů, což přináší výhody v podobě nižších nákladů na pojištění. Mnoho pojišťoven nabízí speciální veteránské balíčky, které zahrnují povinné ručení i havarijní pojištění za zvýhodněné sazby.

Doplňkové služby mohou zahrnovat asistenci při převozu vozu na veteránské srazy nebo speciální servisní programy pro historické vozy. Některé kluby veteránů poskytují také odborné poradenství a přístup k síti dodavatelů náhradních dílů.

Prodloužené záruky se na historické vozy nevztahují, avšak majitelé mohou využít individuální servisní plány, které zajistí pravidelnou údržbu vozu.

Závěr

Škoda 1101 Tudor je více než jen vozidlo – je to kus historie, který stále inspiruje svou elegancí a spolehlivostí. Tento model je ideální volbou pro milovníky veteránů, kteří hledají vůz s duší a investičním potenciálem.

„Pokud toužíte po voze, který na cestách vzbudí pozornost a zároveň nabízí snadnou údržbu, Škoda Tudor je tím pravým.“ Při koupi však doporučujeme zaměřit se na technický stav a originalitu, abyste si zajistili dlouhodobou hodnotu a radost z vlastnictví.

Často kladené otázky

Jaká je spotřeba paliva Škoda 1101 Tudor?

Spotřeba se pohybuje mezi 7–8 litry na 100 km, v závislosti na způsobu jízdy.

Kolik stojí Škoda 1101 Tudor na trhu veteránů?

Cena závisí na stavu vozu, pohybuje se mezi 200 000–400 000 Kč.

Je obtížné sehnat náhradní díly?

Základní díly jsou stále dostupné, ale specifické komponenty mohou vyžadovat výrobu na zakázku.

Je Škoda Tudor vhodná na delší cesty?

Vzhledem k nízké rychlosti a vyšší spotřebě je vhodnější pro kratší jízdy a výlety.

Jaké jsou výhody vlastnictví veterána?

Nízké náklady na pojištění, investiční potenciál a jedinečný zážitek z jízdy.

Signature Jaroslav Netrebich Autoexperts.cz

Netrebich Jaroslav

Yaroslav Netrebich je diplomovaný strojní inženýr s více než desetiletou praxí v automobilovém průmyslu. Je držitelem certifikátu Advanced Automotive Diagnostics a účastníkem kurzů o elektrických a ekologických technologiích v automobilovém průmyslu. Yaroslav se účastnil mezinárodních autosalonů, jako jsou Ženevský autosalon a IAA Mobility, a testovacích jízd předních značek včetně BMW, Tesla a Mercedes-Benz. Jeho články byly publikovány na významných portálech, jako je www.auto.cz , www.sauto.cz, což potvrzuje jeho autoritu v oblasti odborných znalostí automobilového průmyslu.

↓ Související články ↓

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button