Ford

Recenze Ford Escort – legenda, která ovlivnila celou generaci řidičů

Ford Escort si během své existence získal pověst spolehlivého a cenově dostupného vozu, který zvládne rodinné povinnosti i každodenní městské cestování. Od prvních verzí, jako byl ford escort mk1 či ford escort 1968 model, až po modernější varianty se automobilka snažila zpřístupnit praktičnost a nenáročnost co nejširší skupině řidičů. Mnoho lidí si myslí, že Escort boduje zejména díky své univerzálnosti – může posloužit rodinám, menším firmám i nadšencům, kteří touží po sportovní jízdě (např. s legendárními úpravami ford escort rs či ford escort rs turbo).

Během let se na trhu objevila řada verzí (ford escort combi, sedan, hatchback) a speciální edice, třeba ford escort rs 2000 nebo dokonce ford escort rs 2000 4×4. Konkurenční výhodou Escortu je jednoduchá technika, snadná dostupnost náhradních dílů a velká komunita fanoušků, kteří si pomáhají radami i úpravami. Tento vůz se stane odrazem stylu a pohodlí v dynamickém světě, kde je důležitá praktičnost, spolehlivost a stále ještě přijatelná cena.

Historie modelu a pověst značky

První ford escort 1968 model nastartoval dlouhou éru, během níž si Escort postupně vybudoval své renomé. Ford escort mk1 a mk2 patří dodnes k ikonickým klasikám, které sběratelé upravují a prezentují na srazech historických vozů. V 80. letech se objevil ford escort mk3, následovaný generacemi ford escort mk4 a ford escort mk5, jež vnesly do modelu modernější design i konstrukční inovace. Později, kolem roku 1993, se auto dočkalo ladných křivek a postupných vylepšení motorů a bezpečnostních prvků.

Historie modelu Ford Escort
Historie modelu Ford Escort

Značka Ford je vnímána jako spolehlivá a rozšířená automobilka, která vsadila na široké servisní zázemí a dostupné náhradní díly. Majitelé Escortů často vyzdvihují nenáročnost údržby a nízké provozní náklady, což platí jak pro starší ročníky, např. ford escort 1980 a ford escort 1993, tak i pro pozdější modely. Mnozí jezdci chválí i tradiční pohon předních kol, jednoduché opravy a relativně lehkou konstrukci.

Ve srovnání s dřívějšími verzemi, kdy Escort nabízel primárně základní výbavu a slabší motorizace, došlo v průběhu let k výraznému posunu – příkladem jsou výkonné varianty ford escort rs, nebo ještě ostřejší ford escort rs turbo. Níže najdete tabulku s klíčovými milníky a vlastnostmi jednotlivých generací.

Tabulka: Chronologie změn modelu (vybrané roky, klíčové vlastnosti)

Rok/modelKlíčové vlastnosti
1968 (MK1)Klasický design, kompaktní rozměry
1970–1980 (MK2)Vylepšená spolehlivost, sportovní verze RS
1980–1990 (MK3–MK4)Modernizovaný vzhled, účinnější motory
1993 (MK5)Zaoblené křivky, úsporné pohonné jednotky
1995–2000Úpravy výbavy, možnost RS 2000 4×4

Exteriér

Ford Escort v průběhu generací vždy vycházel z jednoduchých a funkčních tvarů. U nejstarších modelů, jako je ford escort mk1 či ford escort mk2, dominovaly hranaté linie, malé rozměry a skromný aerodynamický odpor – tehdy ovšem požadavek na aerodynamiku nebyl tak výrazný. Postupně se s modernizacemi změkčily hrany, a kolem roku 1993 se objevily oblejší křivky doprovázené novou maskou chladiče.

Exteriér Ford Escort
Exteriér Ford Escort

Jedinečným prvkem některých sportovně laděných verzí, například ford escort rs 2000, se staly výrazné nárazníky, spoilery a jedinečná optika světlometů. Pokud jde o verzi ford escort combi, ta se vždy snažila nabídnout co největší zavazadlový prostor, ovšem stále v relativně kompaktní karoserii. Když jsem poprvé potkal starší escort combi zaparkovaný ve městě, překvapila mě jeho nenápadná elegance a množství chromovaných detailů.

Barvy a možnosti výbavy se měnily podle trhu i generace. Ať už šlo o decentní bílou, stříbrnou či odvážnější červenou, linie karoserie zdůrazňují dynamiku, i když vůz stojí na místě. Často najdete typicky zaoblenou kapotu a decentně protažené blatníky. Mnoho lidí si myslí, že design Escortu nikdy nešel do extrémů, a to je možná jeho přednost. Přesto si sportovní verze, jako je ford escort rs turbo, zachovávají osobitý šmrnc a sportovní nádech.

Tabulka: Dostupná barevná provedení

BarvaCharakteristika
Bílá (klasická)Univerzální, snadná údržba
Černá MetalickáElegantní, zvýrazňuje křivky karoserie
Červená SportVýrazná, vhodná pro RS verze
Modrá OceanModerní, oblíbená u mladších ročníků
Stříbrná MetallicPraktická, maskuje drobné nečistoty

Interiér

Uvnitř vozu nabízel Ford Escort vždycky spíše funkční a přehledné uspořádání. U starších modelů, jako je ford escort 1980, dominovaly tvrdší plasty a jednoduché tvary palubní desky. V novějších generacích, zvláště pak po roce 1993, se design zjemnil, objevil se kvalitnější materiál na sedadlech a volant dostal ergonomičtější tvar. Když jsem nedávno seděl ve starším MK4, ocenil jsem robustnost ovladačů a snadné ovládání klimatizace.

Interiér Ford Escort
Interiér Ford Escort

Materiály povrchové úpravy se lišily podle výbav, ale obecně si Escort držel jistou skromnost, díky níž působil přehledně a udržoval si nenáročný charakter. Vrcholnější verze (Ford Escort Ghia nebo RS) nabízely luxusnější sedačky, jemnější čalounění a v některých případech i kožený volant. Ergonomie uvnitř často budí pozitivní ohlasy – sedadla poskytují obstojnou oporu a ovládací prvky jsou umístěny tam, kde je intuitivně očekáváte.

Z technologických prvků se postupně objevovaly možnosti rádia s CD přehrávačem, později i s MP3. U nejnovějších kusů (např. ford escort 2016, který se objevil na některých trzích) už můžete najít modernější multimediální systémy, i když v Evropě tou dobou Escort již oficiálně skončil. Klimatizace či automatické stahování oken už se staly běžným standardem, ale v 80. letech představovaly spíše nadstandard.

Zavazadlový prostor se různí dle typu karoserie – sedan nabízí klasický kufr, hatchback flexibilitu díky sklopení zadních sedadel a ford escort combi poskytuje nejvíc místa s rovnou ložnou plochou. Osobně považuji variantu kombi za praktickou volbu, protože dokáže pojmout nejen zavazadla pro rodinu, ale i menší nábytek.

Tabulka: Povrchové materiály v obalech

Výbavový balíčekSedadlaPalubní deska
ZákladLátka, odolné textilieTvrdý plast, jednoduchý design
Střed (LX)Kvalitnější textilMěkčené plasty
Vyšší (Ghia/RS)Kombinace kůže a textiluDekory, hliníkové prvky

Technické vlastnosti

Ford Escort se vyráběl s širokou paletou motorů, od úsporných benzinových jednotek s objemem kolem 1.3 až po sportovnější varianty RS s větším objemem a vyšším výkonem. Legendární ford escort rs 2000 (či dokonce ford escort rs 2000 4×4) ukazují, že i kompaktní vůz může nabídnout pořádnou dávku adrenalinu. Když jsem se kdysi svezl ve starším RS Turbo, překvapila mě dravost motoru a zvuk turba, i když komfort odpružení byl tvrdší.

Motor Ford Escort
Motor Ford Escort

Převodovky se u většiny modelů omezovaly na manuální pětistupňové provedení, později doplněné o automatické verze. U sportovních verzí výrobce mnohdy upravil převody tak, aby reagovaly na plyn agresivněji a zajišťovaly svižné zrychlení. Ve své době byl Escort oceňován pro přesné řazení, i když starší ročníky mohly mít tužší spojku.

Mohlo by vás zajímat →  Recenze Ford Cortina – kouzlo elegance minulých dekád

Odpružení se pohybovalo na pomezí komfortu a sportovnosti – základní modely měly měkčí tlumiče, což oceníte při jízdě po nerovnostech. Sportovní varianty RS se vyznačovaly tužším nastavením, nižší světlou výškou a jistějším držením stopy v zatáčkách. Dynamika Escortu přitom zůstávala i v základních verzích slušná, zejména pro městský provoz.

V praxi to znamená, že s menším motorem je Escort skromný na spotřebu i náklady na údržbu, zatímco s výkonným agregátem RS klade vyšší nároky na peněženku, ale vrátí vám to radostnou jízdou. Zkrátka si lze vybrat, jestli vám jde víc o nenáročnou každodenní mobilitu, anebo o sportovní naladění. Následující tabulka shrnuje základní specifikace několika typických variant.

Tabulka: Úplný seznam specifikací různých paketů

VerzeMotor (objem)PřevodovkaVýkon (kW)PohonSpotřeba (l/100 km)
Základ (1.3)1.3–1.45st. manuál44–554×26–7
Střed (1.6)1.6–1.85st. manuál/automat66–774×27–8
RS 20002.0 benzin5st. manuál110–110+4×2 / 4×48–10
RS Turbo1.6 turbo5st. manuál96–1004×27–9

Funkčnost a komfort

Ford Escort kombinuje docela dobrý vnitřní prostor s relativně kompaktními vnějšími rozměry. To z něj dělá vůz vhodný do městského provozu, kde se protáhnete i v užších uličkách. Městské dopravní zácpy tak zvládá Escort poměrně obratně, a jeho menší motorizace (1.3, 1.4) také potěší spotřebou, která ve městě nepřekročí hrůzostrašné hodnoty.

Rozmery Ford Escort
Rozmery Ford Escort

Vnitřní prostor překvapí hlavně u karoserie combi (ford escort combi), kde můžete sklopit zadní sedadla a získáte dost místa pro nákup, zavazadla i objemnější předměty. Zadní pasažéři v sedanu či hatchbacku mají na nohy obstojně prostoru, i když ve srovnání s moderními kompakty už Escort přece jen působí menším dojmem. Pro běžné rodinné potřeby by to ovšem mělo stačit.

Úroveň hluku a vibrací se může lišit – starší generace mohou být trochu hlučnější, hlavně na dálnici. Přesto mě překvapilo, že i starší ročník z 80. let (ford escort mk3) měl na tehdejší poměry docela dobře zpracovaný odhlučněný motorový prostor. Při dlouhých cestách pak oceníte příjemně tvarovaná sedadla a relativně pohodlný podvozek, pokud nejde o ryze sportovní model RS.

A jak si vede v terénu? Escort není offroad, ale zvládne rozbité okresky a horší silnice slušně. Pohodlí zůstává přijatelné i při projíždění míst, kde je asfalt samá díra. Někdo by mohl namítat, že si vyžaduje větší péči a kontrolu tlumičů, pokud jezdíte po rozbitých cestách často.

Tabulka: Objem zavazadlového prostoru a kabiny (v litrech, srovnání)

KaroserieObjem kufru (l)Prostor pro nohy vpředu (mm)Prostor pro nohy vzadu (mm)
Hatchback300–3501000–1050850–900
Sedan400–4201000–1050840–880
Combi430–520 (až 1200 se sklopenými sedadly)1000–1050850–900

Technologie a bezpečnostní systémy

Ve své době se Ford Escort snažil přinášet postupně modernější technologie, i když v nižší třídě nebylo vždy samozřejmostí mít bohatou výbavu. Základní asistenční systémy, jako jsou posilovač řízení či ABS, se objevily až v pozdějších generacích (a v různých výbavách). V raných ročnících jste se museli spokojit s mechanicky ovládanými prvky, ale to zase znamenalo méně starostí s elektronikou.

V inovativnějších verzích, zejména u vyšších stupňů výbavy (LX, Ghia, RS), jste mohli najít elektrická okna, centrální zamykání nebo dokonce airbag řidiče. Z hlediska pasivní bezpečnosti Escort nikdy neaspiruje na nejvyšší příčky, je však nutné si uvědomit, že auta z 80. a 90. let byla obecně stavěná podle jiných norem. Přesto se u novějších kusů setkáte s výztužemi dveří a lepší ochranou posádky při nárazu z boku.

Některé jedinečné vlastnosti spatříme u modelů RS – například mechanický samosvorný diferenciál nebo posílená brzdová soustava. Myslím si, že to dělá z sportovních verzí Escortu zajímavou volbu pro řidiče, kteří hledají dostupnou klasiku s nádechem rallye. V praxi oceníte i decentní palubní počítač u novějších ročníků, který zobrazuje průměrnou spotřebu či dojezd.

Zhodnocení praktické užitečnosti se tedy odvíjí od vybraného modelu a roku výroby. Pro běžné ježdění si v bohatějším stupni výbavy vystačíte s klimatizací, rádiem a posilovačem řízení, zatímco náročnější řidiči mohou sáhnout po RS a získat navíc jistější ovládání v zatáčkách.

Tabulka: Srovnání technologií podle vybavení

TechnologieZáklad (L)Střed (LX)Vyšší (Ghia)RS
ABSNeAno (přípl.)AnoAno
Airbag řidičeNeAno (přípl.)AnoAno
Elektrická oknaNeAno (přípl.)AnoAno
Posilovač řízeníAnoAnoAnoAno (sport)
Mechanický samosvorNeNeNeAno (RS Turbo/RS 2000)

Ekonomika

Spotřeba paliva závisí na zvoleném motoru a stylu jízdy. Základní motorizace (1.3, 1.4) umožňují klidnou jízdu s průměrem kolem 6–7 l/100 km ve smíšeném režimu, což je i v dnešní době akceptovatelné. U větších jednotek typu 1.8 či 2.0, případně u RS Turbo, se spotřeba zvyšuje na 8–10 l/100 km, a pokud si užíváte svižnější jízdu, klidně se dostanete k vyšším číslům. Ve městě je rozdíl nejcitelnější – menší motory budou vždy úspornější.

Ekonomika Ford Escort
Ekonomika Ford Escort

Náklady na vlastnictví zahrnují nejen palivo, ale také údržbu, pojištění a případné daně. Ford Escort je však díky své popularitě a dlouhé historii považován za snadno servisovatelný vůz, což snižuje výdaje. Daně záleží na konkrétním objemu motoru, ale obecně se neřadí k extrémně vysokým. Pojištění bývá u starších aut rozumné, pokud zvolíte základní havarijní krytí.

Energetická účinnost hybridů nebo elektromobilů v případě Escortu nehraje roli, protože takové varianty se oficiálně nevyráběly. Přesto se najdou nadšenci, kteří experimentují s alternativními pohony, a snaží se upravit starší kousky pro moderní éru. Tyto projekty jsou však spíše raritou.

Tabulka: Spotřeba paliva pro různé verze modelu

VerzeMěsto (l/100 km)Dálnice (l/100 km)Smíšený cyklus (l/100 km)
1.3 (základ)7–85–66–7
1.68–95,5–6,57–8
2.0 RS 200010–126,5–7,58–10
RS Turbo9–116–77–9

Cena a výbava

Ceník Fordu Escort se liší podle stáří, zachovalosti a konkrétní motorizace. U starších ročníků, třeba ford escort 1995, se můžete dostat k velmi nízké pořizovací ceně, ovšem musíte počítat s možnými investicemi do údržby či oprav koroze. Novější kusy z konce 90. let, případně raritní verze RS, se mohou pohybovat o dost výš, a tak je otázka, zda dává smysl investovat do staršího sportovního modelu. Mnoho lidí si myslí, že se jim vyšší cena vyplatí pro radost z jízdy a status klasického sportovního vozu.

Mohlo by vás zajímat →  Recenze Ford Fusion – nenáročný společník do městských ulic

Výbavové stupně zahrnují základní modely, střední (LX, CL) s lepším interiérem i technologiemi a vyšší verze (Ghia, RS), u kterých najdete kožené čalounění, sportovní sedadla, posílenou brzdovou soustavu či samosvorný diferenciál. Poměr ceny a kvality závisí na účelu, pro který si Escort pořizujete. Pokud hledáte jednoduchý vůz na dojíždění, postačí základ. Chcete-li si dopřát kousek historie a radost z jízdy, pak RS dává smysl.

Obecně lze říci, že Escort zůstává dostupným autem i v rámci ojetého trhu a díky rozšířené servisní síti nebývají náklady na opravy extrémní. Samozřejmě platí pravidlo, že se vyplatí zkontrolovat stav vozu, korozi a historii údržby – to platí u jakékoli ojetiny, ale u starších ford escort modelů obzvlášť.

Tabulka: Sestavy a jejich klíčové rozdíly

Výbavová linieKlíčové prvkyOrientační cena (Kč)
Základ (L)Manuál, žádné doplňky navíc10 000 – 30 000+
Střed (LX/CL)El. okna, lepší sedadla20 000 – 60 000+
GhiaKůže, výbava, vyšší komfort40 000 – 90 000+
RSSportovní prvky, vyšší výkon50 000 – 120 000+

Srovnání s konkurencí

V éře, kdy Escort patřil mezi prodejní hity, soutěžil např. s Volkswagenem Golfem a Opelem Kadett/Astrou. Golf býval vnímán jako kvalitnější auto s lepší zbytkovou hodnotou, zatímco Opel často lákal na nižší pořizovací cenu a jednoduchý servis. Ford Escort se však držel někde mezi – měl atraktivní design, docela slušnou spolehlivost a široký výběr variant.

Pokud se zaměříme na cenovou hladinu, starší Golf může být o něco dražší, protože si drží vyšší hodnotu na trhu ojetin, zatímco Escort bývá finančně dostupnější. Opel Kadett nebo Astra potom nabízejí také širokou škálu motorů, ale mnoho lidí si myslí, že design Escortu je atraktivnější, zvlášť u verzí RS. Pokud srovnáme spotřebu, Opel a Ford se pohybují ve velmi podobných číslech, zatímco Golf měl obvykle trochu úspornější motory.

Z hlediska technologie působil Escort na dobu 80. a 90. let moderně. Ve srovnání s Golfem, který časem nabídl vyšší úroveň asistenčních systémů, však Escort v některých oblastech trochu zaostával. Přesto milovníci klasických aut oceňují, že Escort zůstává mechanicky jednoduchý a je tu menší pravděpodobnost, že se něco pokazí na elektronice.

Výhodou Escortu oproti konkurenci je také velká nabídka verzí – od obyčejných 1.3, 1.4, přes spolehlivé dieselové modely (byť ne tak časté), až po sportovní klenoty typu ford escort rs 2000 nebo turbo. Nevýhodou oproti Golfu a Astře může být menší prestiž, pokud se bavíme o dojmu z provedení interiéru či prodeji na trhu s ojetinami. Přesto Escort dokáže ve srovnání s konkurencí nabídnout příjemný mix jízdních vlastností, dostupných náhradních dílů a nenáročných servisních zásahů.

Tabulka: Podrobné srovnání vlastností s konkurenty

ModelCena (ojetina)Spotřeba (průměr)Motory (kW)PrestižNáklady na opravu
Ford EscortNízká–střední6–10 l/100 km44–110+Střední (RS výjimka)Nízké–střední
VW GolfStřední–vyšší5–9 l/100 km37–110+VyššíStřední–vyšší
Opel AstraNízká–střední6–9 l/100 km44–100+StředníNízké–střední

Zkušební jízda: zážitek z jízdy

Když jsem poprvé usedl do ford escort mk4 a vyrazil na zkušební jízdu, okamžitě mě překvapilo, jak příjemně sedí volant v rukou. Všechno působilo přirozeně – pedály reagovaly plynule, řízení nebylo ani příliš tuhé, ani přemrštěně lehké. Viditelnost z vozu je díky relativně nízké palubní desce solidní, takže i ve městě jsem se cítil jistě.

Na dálnici Escort ukázal, že jeho hlavním posláním není trhat rychlostní rekordy, ale spíše nabídnout pohodlné přesuny. Přesto jsem si dokázal udržet slušné cestovní tempo a nedostal jsem pocit, že bych brzdil provoz. V zatáčkách se auto lehce naklání, avšak pro běžné používání to nebývá problém. Tento vůz nejen jezdí, ale i inspiruje k uvolněné, klidnější jízdě – i když sportovní verze RS Turbo samozřejmě přidávají kapku adrenalinu.

Ve městě mě potěšila obratnost a možnost zaparkovat i v místech, kam byste se s větším sedanem sotva vešli. Kratší rozvor a nižší hmotnost dělají z Escortu svižného společníka na úzkých ulicích, a to přesto, že některé díly podvozku už mohou být zastaralé. Podle mého názoru lze s Escortem zažít nostalgické kouzlo, které vás vrátí do doby, kdy nová auta byla jednodušší a nezahlcovala řidiče množstvím elektroniky.

Skryté náklady a nuance vlastnictví

Vlastnictví Escortu s sebou nese i několik záludností. Pravidelné servisní prohlídky jsou sice obecně levné, ale musíte hlídat stav karoserie a podvozků – koroze bývá největším strašákem u starších ročníků. Pokud se objeví rez, může oprava stát víc, než byste chtěli. Mnoho lidí si myslí, že se ušetří výběrem levného kusu, ale následné náklady na opravy koroze mohou vyletět do nepříjemných výšek.

Shánění náhradních dílů nebývá těžké, protože Escort byl jeden z nejrozšířenějších modelů Fordu. Na internetu i v servisech najdete množství komponent, a dokonce se dají sehnat i repliky pro starší generace (ford escort mk1, mk2). Cena dílů bývá obecně přijatelná, zvláště u běžných spotřebních věcí, jako jsou brzdy, tlumiče či spojka.

V extrémních podmínkách, třeba v zimě, doporučuji pečlivě chránit podvozek a věnovat pozornost tomu, zda se sůl nedostává na místa, kde může začít reznout. V létě si dejte pozor na přehřívání starších motorů, pokud je chladič zanesený. Přesto platí, že dobře udržovaný Escort vydrží leccos a při správné péči funguje i v náročnějším prostředí.

Zda je vhodný pro rodinu, práci nebo cestování

Ford Escort umí být překvapivě rodinný, zejména pokud máte kombi verzi (ford escort combi). V zadních sedadlech usadíte dvě děti a kufr pojme potřebné zavazadlo či kočárek. Pro práci, například pro menší rozvoz, se Escort také nabízí – do kombi varianty naložíte slušné množství zboží a jeho provozní náklady zůstanou rozumné.

Pokud uvažujete o taxi nebo firemním voze, možná vás limituje menší prostor pro nohy vzadu v porovnání s moderními sedany. Nicméně pro běžné jezdění se Escort hodí: je úsporný, relativně spolehlivý a jednoduše se opravuje. Mnoho lidí ho využívá i na dlouhé cesty, i když tam je potřeba trochu se přizpůsobit – nečekejte hypermoderní systém infotainmentu nebo vysoce odhlučněnou kabinu.

Mohlo by vás zajímat →  Recenze Ford Taurus: Ideální spojení praktičnosti a elegance

Pohodlí na dálnici je solidní, zvláště pokud zvolíte některou z lepších výbav s pohodlnými sedačkami, jako například Ghia. Motor 1.6 nebo 1.8 zvládne i delší trasy, aniž by vás to zásadně zruinovalo na palivu. Myslím si, že pokud hledáte funkční vůz pro normální užívání a nepotřebujete nejmodernější technologie, Escort vám může pořád dobře posloužit.

Jedinečné vlastnosti

Když se řekne ford escort mk1 nebo mk2, mnohým nadšencům automobilů se rozzáří oči. Právě tyto starší generace mají silné kouzlo, zejména v rallye verzi RS, kterou si spousta majitelů vymazluje k dokonalosti. A když se ocitnete na srazu veteránů, potkáte tam několik nápaditě zrestaurovaných Escortů, které dokazují, že tohle auto má nezaměnitelný charakter.

Jedinečné vlastnosti Ford Escort
Jedinečné vlastnosti Ford Escort

Parkoviště, na které se dokonale vejde auto i do úzké městské kapsy, je Escortu vlastní – relativně kompaktní rozměry z něj dělají dobrého společníka do rušných center. A k tomu přidejme odkaz mnoha sportovních verzí (ford escort rs turbo, ford escort rs 2000) a zjišťujeme, že Escort nejen přepravuje lidi a zavazadla, ale umí vyvolat i emoce!

Budoucí likvidita

Z hlediska budoucí hodnoty se starší Fordy Escort stávají ceněnými veterány, zvláště pokud jde o původní verze RS nebo dobře zachovalé kousky bez známek větší koroze. Mnoho lidí si myslí, že takový klasický Escort má potenciál růstu ceny v čase, protože poptávka po retro vozech a youngtimerech se zvyšuje.

Na sekundárním trhu se proto najdou zájemci, kteří hledají specifické ročníky (např. 1970–1980) nebo modely s rare prvky. Pokud však vůz trpí rozsáhlou rzí nebo má nejasnou historii, může být další prodej problematický. Většinou se ale Escort prodá poměrně rychle, protože náhradní díly jsou stále dostupné a noví majitelé oceňují, že dostávají nenáročnou klasiku.

Výhody a nevýhody

Hlavní výhodou Escortu je jeho jednoduchá konstrukce, která zajišťuje nenáročný servis. Díky dlouhé výrobní historii a rozsáhlému množství prodaných kusů máte téměř jistotu, že náhradní díly seženete snadno a levně. Zároveň se nemusíte bát příliš složitých elektronických problémů, což je v případě starších aut plus. Kombi varianta nabízí navíc praktický zavazadlový prostor vhodný pro rodiny či menší podnikání.

Výhody a nevýhody Ford Escort
Výhody a nevýhody Ford Escort

Na druhou stranu Escort v dnešní době působí zastarale. Nemá moderní bezpečnostní prvky, jako jsou pokročilé airbagy nebo asistenční systémy hlídání pruhů. Rovněž kvalita interiéru a odhlučnění nevyhoví náročnějším řidičům, kteří zkoušeli současné vozy s vyšší úrovní komfortu. U sportovních verzí RS se navíc pojí vyšší spotřeba a nároky na údržbu.

Poctivé závěry tedy říkají, že recenze ford escort zůstává v plusu pro ty, kdo hledají cenově dostupný, spolehlivý a opravitelné auto s retro kouzlem. Konkurence v podobě starších Golfů nebo Opelu Astry může nabídnout některé podobné vlastnosti, ale Escort zůstává sympatickou volbou díky své rozmanité historii a značné komunitě nadšenců.

Balíčky služeb a pojištění

U staršího vozu, jako je Ford Escort, se samozřejmě nedočkáte tovární záruky, nicméně někteří prodejci ojetin nabízejí určité garanční balíčky i pro starší automobily. Typicky zahrnují několik měsíců až rok krytí základních mechanických komponent. Pokud máte možnost, vyplatí se takovou službu přikoupit, protože vám pomůže řešit případné nečekané poruchy.

Doplňkové služby v podobě asistenčních služeb často zajistí pojišťovny. Může jít o odtah zdarma v případě poruchy nebo nehod, ať už jste kdekoli v Česku nebo i v zahraničí. První servis zdarma se u ojetin moc nenabízí, ale občas se najdou specializované programy, kdy prodejce zdůrazní, že provede olejový servis či kontrolu brzd bez příplatku.

Pojištění staršího Escortu bývá relativně dostupné, pokud ho pořizujete v základní motorizaci. U sportovních derivátů typu ford escort rs 2000 4×4 nebo ford escort rs turbo můžou některé pojišťovny vyžadovat vyšší sazby, protože je považují za vozy s větším rizikem škod. Vyplatí se proto porovnat více nabídek a zohlednit, jak intenzivně a kde plánujete jezdit.

Závěr

Ford Escort nabízí zajímavou volbu pro každého, kdo hledá spolehlivého parťáka s nostalgií minulých dekád. Hodí se rodinám, které potřebují cenově dostupné auto s prostorným kufrem (zvláště ve verzi combi), firmám, co ocení nízké servisní náklady, i fanouškům rychlé jízdy, pokud sáhnou po některé z verzí RS. Ačkoli už dnes Escort neoslní nejmodernějšími technologiemi, stále dokáže příjemně překvapit jízdním komfortem a jednoduchostí údržby.

Podle mého názoru byste si měli dát pozor na stav karoserie a motoru, hlavně kvůli oblíbené korozi a opotřebení u starších ročníků. Pokud vše zvládnete ohlídat a najdete dobře zachovalý kus, odmění se vám Escort spoustou kilometrů bez větších investic. Pro mnohé představuje navíc kus automobilové historie, do níž se člověk snadno zamiluje.

Závěrečný emocionální důraz: „Ať už se rozhodnete pro základní model, anebo pro dravou RS variantu, Escort vám nabídne dávku charismatu a spolehlivosti v neklidném světě dnešní mobility.“

Často kladené otázky

Jaká je skutečná spotřeba paliva u Ford Escort?

Vše záleží na motorizaci a jízdním stylu. Obecně se pohybuje mezi 6–9 l/100 km, u sportovnějších verzí RS Turbo nebo RS 2000 klidně stoupne přes 10 l/100 km.

Dá se Ford Escort stále koupit jako nový?

Ne, v Evropě se už dlouho nevyrábí, poslední oficiální modely končily v 90. letech. Existují však trhy (např. Čína), kde se označení Escort použilo u pozdějších vozů, třeba ford escort 2016.

Je verze ford escort rs 2000 4×4 vhodná na denní provoz?

Ano, i když jde o sportovnější model, klidnou jízdou se dá udržet spotřeba v přijatelných mezích. Musíte ale počítat s vyššími provozními náklady a případnou omezenou dostupností některých dílů.

Jak je to s dostupností náhradních dílů pro starší modely (MK1, MK2)?

Náhradní díly se dají sehnat díky rozsáhlé komunitě fanoušků a výrobcům replik. Originální díly pro raritní verze RS mohou být dražší.

Vyplatí se pořízení ford escort combi na rodinné účely?

Určitě ano, pokud chcete levné a prostorné auto, které vám dokáže spolehlivě sloužit. Jen pečlivě zkontrolujte stav koroze a technickou kondici.

Může starší Escort konkurovat moderním vozům?

V otázce bezpečnosti a výbavy už samozřejmě ne. Ale pro někoho je jeho jednoduchost a kouzlo historie cennější než nejnovější asistenční systémy.

Jaká je životnost motorů?

Při pravidelné údržbě mohou motory (1.3, 1.6 i RS) najíždět stovky tisíc kilometrů. Důležité je měnit olej a filtry včas a sledovat chladicí soustavu.

Signature Jaroslav Netrebich Autoexperts.cz

Netrebich Jaroslav

Yaroslav Netrebich je diplomovaný strojní inženýr s více než desetiletou praxí v automobilovém průmyslu. Je držitelem certifikátu Advanced Automotive Diagnostics a účastníkem kurzů o elektrických a ekologických technologiích v automobilovém průmyslu. Yaroslav se účastnil mezinárodních autosalonů, jako jsou Ženevský autosalon a IAA Mobility, a testovacích jízd předních značek včetně BMW, Tesla a Mercedes-Benz. Jeho články byly publikovány na významných portálech, jako je www.auto.cz , www.sauto.cz, což potvrzuje jeho autoritu v oblasti odborných znalostí automobilového průmyslu.

↓ Související články ↓

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button