Recenze Ford Excursion: Gigant mezi SUV pro rodinu i práci
Ford Excursion představuje jedno z největších SUV, jaké kdy automobilka Ford uvedla na trh. Hodí se pro rodiny, městské řidiče i firmy, které potřebují převážet početné posádky nebo nadměrný náklad, a přesto zachovat úroveň pohodlí hodnou prémiové třídy. Podle mého názoru je právě tato kombinace prostornosti a reprezentativního vzhledu důvodem, proč se model těšil (a někde stále těší) oblibě. V ročnících jako ford excursion 2003 a ford excursion 2008 se stal synonymem americké “full-size” koncepce.
Aktuální zvěsti o možných nových verzích (ford excursion 2021, 2022 ford excursion, ford excursion 2024 či dokonce ford excursion 2025) napovídají, že by Ford mohl vzkřísit ideu obrovského SUV pro náročné. Tento vůz se stane odrazem stylu a pohodlí v dynamickém světě, ať už plánujete rozvoz materiálu pro firmu, víkendové vyjížďky s rodinou nebo dáte přednost sportovnímu cestování. Díky této univerzálnosti má Excursion stále co nabídnout, i když konkurenční modely se dnes zaměřují spíš na menší, úspornější koncepce.
Historie modelu a pověst značky
Ford Excursion se objevil na konci 90. let jako reakce na rostoucí poptávku po velkých SUV s užitkovými vlastnostmi pick-upu. Zpočátku vycházel z platformy vozu Ford F-250 Super Duty, takže nabídl masivní konstrukci, nadprůměrnou tažnou sílu a prostorný interiér. První verze se dostaly na silnice kolem roku 1999/2000 a vyvolaly nadšení i kontroverzi kvůli vysoké spotřebě paliva.
Značka Ford je dlouhodobě spojována se spolehlivostí a širokou servisní sítí. Majitelé Excursion si vesměs pochvalují mohutný podvozek a odolné motory, ať už preferovali benzinové agregáty, nebo naftovou verzi. Mnoho lidí si myslí, že právě “truckové” základy dodávají modelu pocit nezničitelnosti.
V porovnání s předchozími SUV od Fordu (například Expedicem) Excursion nabídl ještě větší vnitřní prostor i kapacitu pro tažení. Ford excursion 2003 patřil k oblíbeným ročníkům, zatímco Ford excursion 2008 reprezentoval jednu z posledních modernizovaných verzí před ukončením výroby.
Tabulka: Chronologie změn modelu (roky, klíčové vlastnosti)
Rok | Klíčové vlastnosti |
---|---|
2000 | Debut modelu, odvozen z F-250 Super Duty, obří rozměry |
2003 | Vylepšené motory, drobné úpravy interiéru |
2008 | Poslední modernizace před ukončením výroby |
Exteriér
Konstrukce karoserie Ford Excursion vychází z pick-up základů a na první pohled upoutá neskrývanou robustností. Dlouhá kapota, vysoká střecha a zřetelné rohy s minimálními zaobleními jasně ukazují, že cílem bylo maximální využití prostoru. Linie karoserie zdůrazňují dynamiku, i když vůz stojí na místě, takže Excursion působí sebevědomě a nepřehlédnutelně.
Jedinečné prvky exteriéru zahrnují velkou masku chladiče s výrazným logem Ford, mohutné nárazníky a vysokou světlou výšku. Optika předních světlometů je obvykle jednoduchá a účelná, což koresponduje s “pracovním” charakterem vozu. Když jsem si Excursion poprvé prohlédl, ohromila mě velikost bočních dveří, jež usnadňují nastupování i v situacích, kdy jste obtížně naloženi zavazadly.
Barvy a možnosti výbavy se lišily dle jednotlivých ročníků. Základní varianty často nabízely decentní bílou nebo stříbrnou, zatímco vyšší pakety mohly zahrnovat metalízy v odstínech šedé, černé či tmavě modré. Některé limitované edice měly dvoubarevné lakování a přidávaly chromované doplňky, aby auto působilo exkluzivnějším dojmem.
Aerodynamika u takového “obra” nebyla prioritou, ovšem designéři se pokusili aspoň mírně zaoblit hrany přední části, což teoreticky zlepšilo proudění vzduchu a snížilo hluk při dálničních rychlostech. V praxi jde ale hlavně o to, že Excursion je stavěný na mohutnost a sílu, nikoli na rekordy v aerodynamice.
Tabulka: Dostupná barevná provedení
Barva | Charakteristika |
---|---|
Bílá | Klasická, snadno udržovatelná |
Stříbrná metalická | Decentní, vhodná pro firemní účely |
Černá metalická | Prémiový vzhled, zdůrazňuje linie vozu |
Tmavě modrá | Elegantní, oblíbená v limitovaných edicích |
Dvoubarevné lakování | Exkluzivní vzhled, časté u vyšších výbav |
Interiér
Uvnitř Ford Excursion najdete obrovský prostor, který výrazně překonává většinu klasických SUV. Sedadla jsou obvykle uspořádána ve třech řadách, takže můžete převážet až osm nebo devět pasažérů v závislosti na konkrétní verzi. Podle mého názoru si Excursion vždy zakládal na rodinné pohodě, a proto bývají sedadla široká s dostatečnou oporou zad.
Materiály povrchové úpravy se u starších ročníků (např. ford excursion 2003 nebo ford excursion 2008) zaměřovaly hlavně na odolnost, takže palubní deska a dveřní panely byly často vyrobeny z tvrdších plastů. Vyšší stupně výbavy ale nabízely kožená sedadla a měkčené plasty s dřevěnými dekory. Mnoho lidí si myslí, že to přidávalo “luxusní” nádech k čistě utilitárnímu pojetí vozu.
Ergonomie se soustředí na dostupnost ovládacích prvků: klimatizace, rádia, tempomatu i osvětlení. Rozmístění přepínačů kolem řidiče je relativně logické, takže nebloudíte pohledem. Při mém krátkém setkání s Excursionem jsem ocenil i dostatek odkládacích míst pro nápoje či drobnosti, což je pro rodinný vůz nezbytné.
Technologie a vybavení se v průběhu let vyvíjely. Starší modely nabízely jednoduché multimediální systémy, zatímco novější (a zejména hypotetické budoucí verze, jako 2022 ford excursion či ford excursion 2025) by měly disponovat dotykovými obrazovkami, pokročilým infotainmentem i konektivitou pro chytré telefony. Jistotou je výkonná klimatizace, která umožňuje chlazení rozlehlé kabiny.
Tabulka: Povrchové materiály v obalech
Materiál | Vlastnosti |
---|---|
Tvrdé plasty | Velká odolnost, snadná údržba |
Měkčené plasty | Příjemnější na dotek, prémiový vzhled |
Látková sedadla | Dobrá prodyšnost, základní verze |
Kožená sedadla | Luxusnější dojem, vyžadují pečlivou údržbu |
Imitace dřeva/Alu | Dekorativní prvek, dodává eleganci interiéru |
Technické vlastnosti
Ford Excursion se vždy vyznačoval velkorysými motorizacemi, obvykle V8 benzinovými jednotkami nebo dieselovými motory s velkým objemem. Tyto agregáty nabízely vysoký točivý moment, což je klíčové pro tažení přívěsů a přepravu těžších nákladů. Převodovka byla většinou automatická, aby se usnadnilo řízení v městském provozu i pohodlná dálniční jízda.
Odpružení přebrané z modelu F-250 Super Duty zajišťuje značnou nosnost, avšak u starších ročníků se to negativně projevovalo na komfortu. V posledních modernizacích (např. do roku 2008) však Ford zapracoval na zjemnění chování podvozku. Podle mého názoru to ocení zejména rodiny, které chtějí jezdit s autem denně, a nejen občas do terénu.
Dynamika se samozřejmě odráží v rozměrech a hmotnosti. Sice nečekejte sportovní odezvu plynu, avšak motorová síla Excursionu spolehlivě zajistí plynulou akceleraci i při vyšším zatížení. V některých případech se uvádí, že dokáže táhnout přívěs o hmotnosti přes 4 tuny. Pokud hledáte auto na opravdu těžkou práci, Excursion je seriózní volbou.
Spotřeba je však daň za všechny tyto schopnosti. V městském provozu se běžně pohybovala v dvouciferných hodnotách (15–20 l/100 km a více), což by bylo pro současné evropské standardy nepředstavitelné. Mnoho lidí si myslí, že tento faktor zásadně přispěl k ukončení produkce a k popularitě menších SUV. Přesto se objevují spekulace o “velkém návratu” v podobě 2022 ford excursion či ford excursion 2025, třeba i s hybridní verzí.
Tabulka shrnuje možné specifikace pro vybrané varianty (včetně hypotetických budoucích).
Tabulka: Úplný seznam specifikací různých paketů
Paket/Verze | Motor | Převodovka | Výkon (kW) | Tažná kapacita (kg)* |
---|---|---|---|---|
Základ (XLT) | V8 5.4l benzin | 4–5st. aut. | ~195–220 | ~3 400 – 4 500 |
Střední (Limited) | V8 6.8l benzin / Diesel | 4–5st. aut. | ~220–250 | ~4 500 – 5 000 |
Prémiový (King Ranch) | V8 6.8l / Diesel (future?) | 5–6st. aut. | ~250–280 | ~5 000+ |
Funkčnost a komfort
Vnitřní prostor Ford Excursion nabízí jednu z největších kabin na trhu SUV. Pokud hledáte auto pro rodinu s několika dětmi a spoustou zavazadel, Excursion vám tuto kapacitu dopřeje. Ve verzi s vyjmutelnou třetí řadou sedadel vzniká obrovský kufr, kam uložíte i objemné sportovní vybavení nebo nákup na týden.
Hluk a vibrace se při jízdě na dálnici drží na přijatelné úrovni, obzvlášť u novějších ročníků. V městských zácpách ale musíte počítat s vyšší spotřebou a obtížnějším manévrováním. Mnoho lidí si myslí, že Excursion v takových podmínkách působí “předimenzovaně”. Nicméně pokud se naučíte s většími rozměry pracovat, není to neřešitelný problém.
Při delších cestách na dálnicích si užijete výborný komfort sezení a obrovský prostor pro nohy. Excursion se hodí na rodinnou dovolenou k moři nebo hory, zvládne i terénní “výlet” mimo asfalt, pokud narazíte na špatné silnice. Jeho robustní konstrukce si poradí se štěrkem, blátem i mírnými terénními nerovnostmi.
Bezpečnost na nekvalitních cestách posiluje rámová konstrukce a vysoká světlá výška. V reálném provozu si vůz vede obstojně – jen musíte počítat s větším poloměrem otáčení. Pokud hledáte nezničitelné SUV, které zvládne rodinné výlety i firemní potřeby (například převážení materiálu), Excursion je jedním z možných kandidátů.
Tabulka: Objem zavazadlového prostoru a kabiny (v litrech, srovnání)
Konfigurace sedadel | Objem kufru* (l) | Prostor pro cestující (cca l) |
---|---|---|
2 řady (5 míst) | 1 500–1 700 | ~3 500 |
3 řady (8–9 míst) | 1 200–1 300 | ~3 500 |
Všechna sedadla sklopená | 2 500–3 000+ | ~3 500 |
Technologie a bezpečnostní systémy
Ford Excursion u starších ročníků (2003, 2008) nabízel spíše základní asistenční funkce, například protiblokovací systém (ABS) nebo airbagy pro řidiče a spolujezdce. Pokročilejší asistenty, jako ESP (elektronická stabilizace), se objevily až u pozdějších verzí či v lepších výbavách. V hypotetických novinkách (ford excursion 2021 nebo 2022 ford excursion) by se samozřejmě očekávaly moderní prvky typu hlídání mrtvého úhlu a adaptivní tempomat.
Inovace by mohly (u novějších modelů) zahrnovat dotykový infotainment, parkovací kamery či dokonce 360° kamerový systém pro lepší přehled při manévrování. Vzhledem k rozměrům vozu by právě parkovací asistenty mohly sehrát velkou roli, hlavně v městských centrech.
Jedinečné vlastnosti Excursion vycházejí z jeho “truckového” rodokmenu: robustní rám, který zvyšuje bezpečnost při nárazu, a silné motory schopné táhnout extrémně těžký přívěs. To vše doplňují příplatkové bezpečnostní prvky, jako boční airbagy či posílené brzdové systémy, jež by měly zajistit bezpečný provoz i při maximálním zatížení.
Praktická užitečnost těchto systémů záleží na způsobu využití vozu. Firmy ocení vysokou tažnou kapacitu, rodiny zase uvítají asistenční systémy bránící smykům a kolizím. Pokud by se skutečně objevil ford excursion 2024 či ford excursion 2025, lze čekat plnou palbu technologických vymožeností, které jsme dnes zvyklí vídat u moderních SUV.
Tabulka srovnává technologie podle výbavy a ročníku:
Výbava/ročník | ABS, ESP, TCS | Airbagy (boční/hlavové) | Park. kamera | Infotainment |
---|---|---|---|---|
Starší ročníky (2003) | ABS, TCS (volitelně) | Ne (doplňkově) | Ne (doplňkově) | Jednoduché rádio |
Pozdější ročníky (2008) | ABS, ESP | Ano (výš. výbava) | Možné | Vylepšené rádio/CD |
Hypotetické (2021–2025) | ABS, ESP, TCS+ | Ano (standard) | Ano (360°) | Dotyková obrazovka, CarPlay/Android |
Ekonomika
Spotřeba paliva je u Ford Excursion vyšší, obvykle přesahuje 15 l/100 km v městském provozu a pohybuje se kolem 11–13 l/100 km na dálnici. Dieselové varianty mohou být o něco úspornější, ale rozdíl není zásadní. Pokud preferujete nižší provozní náklady, Excursion se kvůli své váze a rozměrům neřadí mezi úsporná SUV.
Náklady na vlastnictví zahrnují vyšší daně (kvůli velkému objemu motoru), pojištění a údržbu. Pokud plánujete pravidelné dlouhé cesty nebo intenzivní firemní využití, musíte počítat s častějšími návštěvami čerpací stanice a servisu. Mnoho lidí si myslí, že v poměru k získanému prostoru a tažné kapacitě jsou však tyto náklady akceptovatelné.
Energetická účinnost hybridů a elektromobilů v této kategorii zatím příliš nefiguruje, i když “velký návrat” v letech 2022 ford excursion či ford excursion 2024/2025 by mohl přinést novinky v podobě hybridních ústrojí. Zatím to ale zůstává v rovině spekulací.
Tabulka: Spotřeba paliva pro různé verze modelu
Verze/motor | Město (l/100 km) | Dálnice (l/100 km) | Smíšený (l/100 km) |
---|---|---|---|
V8 5.4l benzin | 16–18 | 11–13 | ~14–15 |
V8 6.8l benzin | 18–20 | 12–14 | ~15–17 |
V8 7.3l Diesel | 15–17 | 10–12 | ~13–14 |
Cena a výbava
Ceník Ford Excursion se liší podle stavu a ročníku. Na trhu s ojetinami v USA můžete narazit na zachovalé exempláře už kolem 10 000 dolarů, pokud jde o starší ročníky (např. ford excursion 2003). Novější kusy (2008) nebo limitované edice však mohou stát i několikanásobně více. Pokud by se objevil moderní reinkarnát (ford excursion 2021, 2022 ford excursion či ford excursion 2024), odhaduje se cenová hladina od 50 000 USD výše, s ohledem na vybavení.
Dostupné balíčky výbavy zahrnují základní XLT, střední Limited a luxusní Eddie Bauer či King Ranch. Hlavní rozdíly spočívají ve zpracování interiéru (látka vs. kůže), možnosti dvoubarevného lakování, přítomnosti pokročilých asistenčních systémů a typu pohonu (4×2 nebo 4×4). Podle mého názoru se vyplatí vybrat alespoň střední verzi, která zahrnuje slušnou porci komfortu i designových prvků.
Poměr ceny a kvality se odvíjí od vašich požadavků na tažnou kapacitu a velikost interiéru. Pokud hledáte běžné rodinné SUV, Excursion vám může připadat jako zbytečně mohutné a nákladné. Naopak pro firemní či sportovní účely, kde potřebujete převážet hodně osob nebo těžký náklad, představuje unikátní řešení.
Tabulka: Sestavy a jejich klíčové rozdíly
Verze | Hlavní prvky | Orientační cena (ojeté v USD) |
---|---|---|
XLT (základ) | Látková sedadla, manuální klima | 10 000–20 000 |
Limited | Kožená sedadla, lepší audio | 15 000–30 000 |
Eddie Bauer/K. Ranch | Prémiové materiály, 2barevný lak | 25 000–40 000+ |
Srovnání s konkurencí
V obřím segmentu SUV se Ford Excursion poměřuje s vozy jako Chevrolet Suburban, GMC Yukon XL či Dodge Ramcharger (v některých ročnících). Všechny tyto modely sdílejí podobnou filozofii: nabídnout co největší kabinu, vysokou tažnou sílu a odolnost pro náročné podmínky. Mnoho lidí si myslí, že právě Excursion vyčnívá svými pick-upovými základy, které jej posouvají do kategorie “super-duty” SUV.
Chevrolet Suburban má dlouhodobě pověst spolehlivého rodinného “dálkového korábu”, jenž v některých generacích nabízí i pokročilou elektroniku a nižší spotřebu oproti Excursionu. GMC Yukon XL cílí na luxusnější dojem a nabízí kvalitní zpracování interiéru. Dodge Ramcharger (převážně starší modely) mířil spíš na tvrdší off-road publikum, ale jeho moderního nástupce už na trhu oficiálně nemáme.
Z hlediska ceny se starší ročníky Excursionu pohybují podobně jako starší Suburbany. Novější verze Suburbanu (po roce 2015) však mohou už obsahovat spoustu asistenčních systémů, které v Excursionu nenajdete, pokud se bavíme o ročníku ford excursion 2008. Pokud by se objevil znovuzrozený model (ford excursion 2021 či 2022 ford excursion), pravděpodobně by nabídl moderní prvky, aby konkuroval současným verzím Suburbanu a Yukonu.
Co se týče technologie a spotřeby paliva, GM vozy (Suburban, Yukon) často bodují vyšší efektivitou a moderní výbavou. Excursion zase nabízí extrémní robustnost a motory s velkým objemem, které oceníte při těžkém tahání. Mnoho řidičů volí Excursion proto, že jim jde hlavně o maximální prostor a “truckový” základ.
Výhody Excursionu zahrnují ohromnou kabinu, solidní základ z F-250 a schopnost tahat opravdu těžké přívěsy. Nevýhodou je vyšší spotřeba a horší manévrovatelnost v úzkých uličkách. V porovnání s Suburbanem či Yukonem může Excursion působit méně moderně (pokud nepočítáme teoretickou verzi 2024/2025).
Podrobná tabulka níže ukazuje srovnání klíčových vlastností:
Model | Cena (ojeté) | Spotřeba (město/dál.) | Max. tah (kg) | Technologie |
---|---|---|---|---|
Ford Excursion | Střední | 15–18 / 11–13 | ~4 500–5 000 | Starší ročníky, truck základ |
Chevrolet Suburban | Střední–vyšší | 14–16 / 10–12 | ~3 900–4 500 | Moderní infotainment, asistenční systémy |
GMC Yukon XL | Vyšší | 14–17 / 10–13 | ~3 900–4 500 | Prémiový interiér, pokročilé as. systémy |
Dodge Ramcharger (historický) | Nižší–střední | 15–20 / 12–14 | ~3 500–4 000 | Jednodušší výbava, off-road zaměření |
Zkušební jízda: zážitek z jízdy
Když jsem poprvé usedl do Ford Excursion, okamžitě mě zarazila neskutečná prostornost kolem řidiče. Výhled z kabiny je královský – máte pocit, že ovládáte menší loď spíš než běžný automobil. Odezva volantu je překvapivě lehká a převodovka řadí hladce, což usnadňuje manévrování i v městském provozu. Ale přece jen je tahle “loď” rozměrná, takže musíte být opatrnější při parkování.
Na dálnici Excursion působí jistě, motor bez problému drží krok s provozem a při předjíždění můžete využít masivní točivý moment. Pokud máte verzi s dieselovým motorem, oceníte i o něco lepší hospodárnost. To vše vás však nepřipraví na to, jak klidná a pohodová jízda to je – sezení je vysoko a podvozek filtruje nerovnosti lépe, než byste čekali.
Tento vůz nejen jezdí, ale i inspiruje. Když jsem projížděl mírný terén, uvědomil jsem si, jak robustně a odolně Excursion působí. Ani výmoly a nerovnosti ho nerozhází, což mi přidávalo na jistotě. Přesto necítíte zbytečnou tvrdost jako u některých off-road pick-upů.
Zkrátka zkušební jízda ve mně zanechala dojem, že se jedná o auto pro “velké” sny i praktické potřeby. Pokud potřebujete převážet spoustu lidí nebo nákladu, Excursion nabízí jedinečný zážitek z jízdy i solidní komfort.
Skryté náklady a nuance vlastnictví
Vlastnictví Ford Excursion vyžaduje určitou finanční připravenost. Kromě vyšších výdajů na palivo se musíte smířit s většími nároky na údržbu, protože masivní konstrukce znamená i masivní díly. Brzdové destičky, tlumiče a pneumatiky nejsou zrovna levné. Pokud však vůz nepřetěžujete a pečlivě servisujete, můžete se vyhnout větším průšvihům.
Obtížné bývá shánění specifických komponentů v Evropě, jelikož oficiální prodej Excursionu zde nebyl příliš rozšířený. Mnoho lidí si myslí, že je nezbytné mít kontakt na specializované dovozce náhradních dílů z USA. U některých starších modelů (jako ford excursion 2003 či 2008) mohou být problémy i s elektronikou, kterou musíte řešit ve specializovaných servisech.
Zvláštnosti provozu v extrémních podmínkách (zima, horko) jsou u Excursionu zvládnutelné. Auto bylo navržené pro americké silnice, včetně Aljašky či pouští na jihu, takže topení i klimatizace jsou dostatečně silné. Jen nezapomeňte na kvalitní chladicí kapalinu a pravidelné kontroly akumulátoru.
Celkově se dá říci, že pokud vám nevadí vyšší náklady na provoz a dokážete vyřešit servis, Excursion vám může sloužit jako spolehlivý “dříč” pro rodinu či firmu.
Zda je vhodný pro rodinu, práci nebo cestování
Rodiny ho ocení pro obrovský vnitřní prostor. V Excursionu pohodlně usadíte několik dětských sedaček a stále zůstane dost místa pro zavazadla. Pokud máte rozvětvenou rodinu nebo pořádáte výlety se spoustou kamarádů, není problém se tam všichni vměstnat.
Pro práci (například v rámci rozvozu nebo firemních potřeb) nabízí velkou nosnost a schopnost táhnout těžký přívěs. Když jsem viděl, jak některé firmy využívají Excursion jako mobilní dílnu nebo přepravu materiálu, pochopil jsem, proč je oblíbený v některých stavebních odvětvích. Navíc vyzařuje určitý reprezentativní charakter, který může zapůsobit i na obchodní partnery.
Na dlouhých cestách, třeba při dovolených, se projeví komfort sedadel i výborná klimatizace. Spotřeba paliva sice zůstává vyšší, ale pokud se vydáte na klidnou tempomatovou jízdu, dá se dosáhnout přijatelnějších hodnot. Excursion se hodí i pro sportovce, kteří potřebují odvézt velké množství vybavení.
Zkrátka, jestli chcete rodinné SUV s obřím kufrem, vůz pro firemní činnosti nebo cestovní auto na delší vzdálenosti, Excursion dokáže nabídnout hodně. Jen nesmíte zapomenout na jeho velké rozměry a vyšší provozní náklady.
Jedinečné vlastnosti
Ford Excursion vyniká především svou velikostí a “truckovým” charakterem, který jen tak nějaký konkurent nepřekoná. V době, kdy byla menší SUV na vzestupu, nabídl Excursion prostor blížící se menší dodávce a schopnost tahat těžké přívěsy. Podle mého názoru se právě tady skrývá jeho jedinečnost – kombinuje off-roadovou robustnost s nákladovým prostorem rodinného MPV.
„Parkoviště, na které se dokonale vejde auto i do úzké městské kapsy“ asi nebude jeho silná stránka, ale dokáže překvapit při lehčím terénu či přejezdu hůře sjízdných cest. V zemích, kde se preferují velká auta, je Excursion kultem pro milovníky “full-size” stylu. Pokud se na trh vrátí (ford excursion 2024/ford excursion 2025), očekávám, že tento mix síly a prostornosti zůstane zachován.
Celkově je Excursion jedinečným SUV, které poslouží jako rodinný koráb, pracovní vozidlo i parťák pro outdoorové aktivity.
Budoucí likvidita
Ztráta hodnoty Ford Excursion se v čase ukázala jako poměrně stabilní, a to zejména na trzích, kde je poptávka po velkých SUV s truckovými základy. V Evropě je ovšem méně rozšířený, takže při dalším prodeji mohou nastat obtíže s hledáním kupce. Mnoho lidí si myslí, že pro “fandy” amerických aut zůstane Excursion vždy atraktivní.
Poptávka na sekundárním trhu je stabilní hlavně v USA a Kanadě, kde jsou taková obří SUV oblíbená. Pokud Excursion udržujete v dobrém stavu, pořád můžete získat slušný balík i za starší ročníky. Potenciální komplikaci představuje vyšší spotřeba, která některé kupce odradí.
Celkově lze říci, že Excursion má na druhotném trhu stále cenu, zejména pro zájemce hledající mohutný rodinný či pracovní vůz se spolehlivou konstrukcí.
Výhody a nevýhody
Hlavní výhodou Ford Excursion je obří vnitřní prostor, kterým převyšuje většinu SUV na trhu. Rodiny ocení pohodlí a spoustu místa na zavazadla, firmy pak neskutečnou tažnou sílu a odolnost v náročných podmínkách. Mnoho lidí si myslí, že pro kombinaci “větší rodina + občasné tahání přívěsu” je Excursion téměř nepřekonatelný.
Nevýhody spatřuji ve vysoké spotřebě paliva a rozměrech, které ztěžují parkování i manévrování v úzkých uličkách. Nesmíme zapomenout ani na vyšší náklady na údržbu (např. větší pneumatiky, dražší brzdové destičky). Pokud žijete v oblastech, kde je pohyb s velkým autem praktický, není to až takový problém, ale v husté evropské zástavbě to může být překážka.
Poctivé závěry tedy říkají, že Excursion zůstává “královským” SUV pro ty, kdo skutečně potřebují jeho přednosti a dokážou akceptovat daň v podobě provozních nákladů. V porovnání s konkurencí (Chevrolet Suburban, GMC Yukon XL) je znatelně “truckovější”. Pokud ho využijete, je to vynikající volba; pokud chcete jen design velkého auta, existují “civilnější” možnosti.
Celkově si myslím, že pro specifické potřeby je Ford Excursion trefou do černého, jinak může působit zbytečně velkolepě a nákladně.
Balíčky služeb a pojištění
Záruční podmínky pro starší Ford Excursion samozřejmě vypršely, ale u případného “nového” modelu (ford excursion 2021, 2022, 2024) by se dalo čekat standardní záruku kolem 3 let nebo 60 000 mil (100 000 km). Někteří prodejci nabízejí i prodloužené záruky na klíčové skupiny (motor, převodovka), což může u tak velkého vozu přijít vhod.
Doplňkové služby, jako první servis zdarma či zvýhodněné pojištění, se obvykle pojí s vyšší výbavou nebo loajálními zákazníky. U ojetých Excursionů můžete narazit na různá balíčková řešení od bazarů, ale pečlivě zkontrolujte, co je reálně pokryto.
Balíčky prodloužené záruky bývají užitečné, zejména pokud se obáváte nákladných oprav převodovky nebo motoru. Mnoho lidí si myslí, že je pro Excursion dobré mít speciální havarijní pojištění, protože díly a karosářské komponenty mohou stát víc než u běžných SUV.
Pokud kupujete Excursion jako firemní auto, doporučuji zvážit flotilové pojištění či leasingové programy s údržbou v ceně, abyste minimalizovali nečekané výdaje.
Závěr
Ford Excursion představuje obří SUV pro náročné řidiče, rodiny a firmy, které vyžadují nadstandardní prostor a tažnou sílu. Osloví především ty, kdo se nebojí vyšší spotřeby, chtějí velkou kabinu a oceňují “truckové” geny vycházející z modelu F-250 Super Duty. Pokud se ve vašem okolí otevírají dlouhé silnice, Excursion nabídne komfort a robustnost, které jen tak nenajdete u menších SUV.
Osobně doporučuji pečlivě zkontrolovat technický stav u ojetin, věnovat pozornost údržbě a mít jasnou představu o provozních nákladech. Velikost vozu vyžaduje zvyk, ale po pár dnech se stane vaším nezastavitelným “kolejouchem” na silnicích i v lehkém terénu.
Ford Excursion není jen přerostlé auto, ale symbol síly, prostoru a tradiční americké koncepce. Pokud toužíte po suverénním SUV, které zvládne téměř cokoli, Excursion by mohl být vaším splněným snem.
Často kladené otázky
Jaká je skutečná spotřeba paliva u Ford Excursion?
Ve městě se většinou pohybuje mezi 15–18 l/100 km, na dálnici kolem 11–13 l/100 km. Dieselové varianty mohou být o něco úspornější, ale pořád to není “šetřílek”.
Existuje opravdu ford excursion 2021, 2022, 2024 či 2025?
Oficiálně zatím ne. Mluví se o možném návratu, ale Ford zatím nepředstavil konkrétní plány. Některé neoficiální úpravy či “restomody” se ale objevují.
Jaký je rozdíl mezi Excursion a menším Expeditionem?
Excursion je výrazně větší a vychází z platformy Super Duty (F-250). Expedition má menší rozměry a je “civilnější”. Rozhodnutí záleží na tom, zda preferujete extrémní tah i prostor, nebo “normální” plnohodnotné SUV.
Vejdou se dovnitř tři dětské sedačky vedle sebe?
Ano, v druhé řadě je obvykle tolik místa, že umístíte vedle sebe i tři sedačky. Před nákupem však doporučuji vyzkoušet konkrétní modely sedaček.
Jaké jsou výdaje na servis a údržbu?
Musíte počítat s vyššími náklady na pneumatiky, brzdové destičky, olej a případné opravy převodovky. Díly mohou být dražší a hůře dostupné, zejména v Evropě.
Je Excursion vhodný pro každodenní městský provoz?
Pokud se nebojíte vyšší spotřeby a větších rozměrů, dá se to zvládnout. V úzkých ulicích a garážích ale můžete narazit na limity.
Jak si stojí v terénu?
Díky “truckovému” základu a čtyřkolce zvládne středně náročný off-road, brodění a jízdu v horších podmínkách. Není to extrémní off-road special, ale překvapí svou odolností a průchodností.