Recenze Ford Focus – vyvážený mix technologií a stylu
Ford Focus patří k nejpopulárnějším modelům ve střední třídě, ať už jde o městský provoz, rodinné potřeby nebo firemní flotily. Tento vůz nabízí širokou paletu verzí, zahrnující sportovně laděný Ford Focus ST či ostrou variantu Ford Focus RS, které vyhledávají automobiloví nadšenci. Mnoho lidí si myslí, že Focus kombinuje spolehlivost, účelný design a sympatickou cenovku, díky čemuž se dobře etabloval na trhu.
V současné době je k mání několik generací vozu – od historických kousků typu ford focus 2006 a ford focus 2007 až po modernější modely (ford focus 2016, 2018, 2019, a dokonce ford focus 2024). Tento vůz se stane odrazem stylu a pohodlí v dynamickém světě, kde řidiči požadují výkonný, bezpečný a cenově dostupný automobil. Přestože má Focus rozličnou konkurenci (zejména v segmentu nižší střední třídy), jeho klíčové výhody tkví v dobrých jízdních vlastnostech, slušné výbavě a univerzálním využití – od rodinného hatchbacku až po sportovní speciál na okruh.
Historie modelu a pověst značky
Ford Focus spatřil světlo světa v roce 1998 jako nástupce modelu Escort, který dominoval trhu kompaktních vozů. První generace, často označovaná jako ford focus mk1, zaujala moderním designem a mimořádně dobrými jízdními vlastnostmi. V následujících letech se objevily postupné modernizace a nové generace, třeba ford focus mk2 (vyráběný kolem let 2004–2011) a pozdější ford focus mk3 (2011–2018).
Během této doby se Focus stal synonymem spolehlivosti a dostupnosti. Zákazníci oceňují širokou servisní síť a poměrně nízké ceny náhradních dílů. Pokud jde o hodnocení majitelů, hodně lidí si Focus pochvaluje díky povedenému podvozku a výbornému poměru výkonu ku spotřebě. Podle mého názoru i starší ročníky, jako ford focus 2008 či 2010, stále nabízejí solidní hodnotu v poměru ke stáří vozu.
Pokud srovnáme předchozí verze s novějšími, vidíme posun k modernějším motorům, lehčí konstrukci a bohatší výbavě. Například ford focus 2012 či 2015 přinesly vylepšené technologie a design, zatímco aktuální ford focus 2024 cílí na ještě úspornější motory, více asistenčních systémů a lepší konektivitu.
Roky výroby | Klíčové rysy |
---|---|
1998–2004 (MK1) | Revoluční design, skvělý podvozek |
2004–2011 (MK2) | Vyšší komfort, další motorizace |
2011–2018 (MK3) | Moderní technologie, lepší bezpečnost |
2018–dosud (MK4) | Široká výbava, efektivnější motory |
Exteriér
Ford Focus rozměry se v průběhu generací mírně měnily, ale vůz si vždy udržel kompaktní linie vhodné do města a pro rodinné využití. Karoserie nabízí plynulé přechody a rozhodně nepůsobí přehnaně „rozežraně“ místem. Linie karoserie zdůrazňují dynamiku, i když vůz stojí na místě – zejména novější verze vsází na ostře řezanou masku chladiče a výrazné přední světlomety.
Jedinečné prvky v oblasti designu představují typická mřížka chladiče s logem Fordu uprostřed a lišty, které modelu propůjčují sportovnější dojem. Některé varianty, jako je Ford Focus ST, nabízejí agresivnější nárazníky, zadní spoiler a sportovní ráfky. Ford Focus RS přidává masivnější nasávání vzduchu a difuzor, jenž pomáhá lepší aerodynamice a chladicímu výkonu.
Zajímavým rysem je široká škála barev – od konzervativních odstínů (bílá, šedá, černá) až po živější metalické barvy, které mohou upoutat pozornost na silnici. Pokud si chcete dopřát ještě větší originalitu, existují různé pakety, které zahrnují kontrastní střešní lakování nebo dekorativní pruhy.
Barva | Charakteristika |
---|---|
Bílá základní | Praktická, snadno udržovatelná |
Černá metalická | Elegantní, hodí se pro firemní účely |
Červená sport | Zvýrazňuje dynamiku vozu, ideální pro ST/RS |
Modrá metalíza | Populární volba pro moderní vzhled |
Stříbrná | Univerzální, neokoukaná varianta |
Interiér
Když usednete do kabiny Fordu Focus, překvapí vás jednoduché a přehledné uspořádání přístrojové desky. Výrobce klade důraz na ergonomii, takže ovládací prvky najdete tam, kde byste je intuitivně čekali. Podle mého názoru se jedná o skvělou kombinaci klasických tlačítek a moderního dotykového displeje, který usnadňuje ovládání multimédií i nastavení klimatizace.
Materiály povrchové úpravy závisí na konkrétním výbavovém stupni. V základních verzích narazíte na kvalitní textilní sedadla, zatímco u vyšších variant (Titanium, ST-Line) převládají prémiovější textury a měkčené plasty. Ford Focus RS potom nabízí sportovní sedačky Recaro, jež zdůrazňují závodní charakter vozu.
Z hlediska prostornosti je Focus ideální pro čtyři pasažéry, ačkoli oficiálně má pět míst. Zadní sedadla poskytují dost místa na kolena a hlavu, takže kratší výlety nebudou problém ani pro vyšší osoby. Zavazadlový prostor se pohybuje kolem 370–380 litrů (u hatchbacku), a to pro běžné rodinné nákupy či víkendová zavazadla postačí. Kombi verze přináší ještě větší využitelnou kapacitu.
Materiál | Vlastnosti |
---|---|
Textil (základ) | Dobrá odolnost, snadná údržba |
Polokožené čalounění | Luxusnější vzhled, vyšší komfort |
Kůže (prémiová verze) | Elegantní dojem, vhodné pro vyšší výbavy |
Sportovní látka (ST/RS) | Pevný úchop, vhodný pro dynamickou jízdu |
Technické vlastnosti
Ford Focus nabízí širokou paletu motorů – od malých benzínových tříválců EcoBoost, přes klasické čtyřválce 1.6 (pamatujme na ford focus 1.6 v starších ročnících), až po výkonnější motorizace u ST a RS verzí. Například ford focus st disponuje motorem 2.0 EcoBoost, který poskytuje výkon okolo 184 kW (250 k), zatímco legendární ford focus rs je vybaven ještě silnější jednotkou 2.3 EcoBoost s výkonem až 257 kW (350 k).
Převodovky jsou k dostání buď manuální, nebo automatické (popř. dvouspojkové PowerShift v některých starších modelech). Odpružení u běžných verzí je naladěno na kombinaci pohodlí a jistoty v zatáčkách. Sportovní modely (ST, RS) se chlubí tužšími tlumiči a specifickým nastavením podvozku, které zlepšuje ovladatelnost při vyšších rychlostech.
Pro běžného uživatele je důležité vědět, že i základní Focus se pyšní precizním řízením, které vám dodá sebevědomí v městském provozu. Na dálnici se cítí jistě, i když starší verze (např. ford focus 2010 či 2012) nemusí mít tak dobré odhlučnění jako nejnovější modely.
Jak tyto technické údaje ovlivňují praktické použití? Pokud hledáte úspornou volbu pro každodenní ježdění, benzínový tříválec EcoBoost nebo dieselová verze (1.5 TDCi či 2.0 TDCi) představují skvělou kombinaci výkonu a nízké spotřeby. Pro opravdové řidičské nadšence jsou tu pak ST a RS varianty, které vás nenechají vydechnout.
Paket | Motor | Výkon (kW) | Převodovka | Specifický prvek |
---|---|---|---|---|
Trend | 1.0 EcoBoost | 74–92 | 6st. manuál/auto | Základní výbava |
Titanium | 1.5 EcoBoost | 110–134 | 6st. manuál/auto | Vyšší komfort, lepší multimédia |
ST | 2.0 EcoBoost | 184–202 | 6st. manuál | Sportovnější podvozek |
RS (MK3) | 2.3 EcoBoost | 257 | 6st. manuál | Pohon 4×4, agresivní design |
Funkčnost a komfort
Vnitřní prostor Focusu je dostatečný pro čtyř- až pětimístné obsazení, přičemž děti či menší dospělí se vzadu vejdou bez větších potíží. Zavazadlový prostor u hatchbacku nabízí přibližně 370 litrů, což v praxi stačí na menší rodinný nákup či víkendová zavazadla. Pokud potřebujete více místa, kombi varianta poskytuje větší objem, který snadno pojme kočárek nebo větší zavazadla.
Úroveň hluku a vibrací se podle mého názoru v průběhu generací stále zlepšovala. Starší ročníky (ford focus 2006, 2007, 2009) byly na dálnici o něco hlučnější, zatímco novější modely (ford focus 2015, 2017, 2019 či 2024) těží z lepšího odhlučnění a aerodynamiky. Pokud se pohybujete hlavně ve městě, oceníte dobrý rejd a přesné řízení, jež usnadňuje parkování a proplétání se dopravními zácpami.
Na dlouhých cestách je vůz překvapivě pohodlný, a to zejména v případě středních a vyšších výbav s lepšími sedadly a dvouzónovou klimatizací. Focus si poradí i na horších silnicích, i když sportovní verze s tvrdším podvozkem (ST, RS) vás upozorní na každou nerovnost.
Verze | Objem kufru (l) | Poznámka |
---|---|---|
Hatchback | ~ 370 | Dostatečný pro menší nákupy |
Kombi | ~ 490 | Větší rodinné využití |
ST / RS (hatchback) | ~ 260–320 | Menší kvůli dalšímu výfuku/podvozku |
Technologie a bezpečnostní systémy
Základní asistenční systémy zahrnují protiblokovací systém brzd (ABS), elektronickou stabilizaci (ESP) a sadu airbagů pro řidiče i spolujezdce. Postupem času Ford vylepšoval výbavu Focusu o asistenty, jako je hlídání jízdního pruhu, adaptivní tempomat nebo systém pro sledování mrtvého úhlu. U novějších ročníků (ford focus 2018, 2019 nebo 2024) tak najdete pokročilejší bezpečnostní prvky, jež chrání posádku i kolemjdoucí.
Inovace se nevyhnuly ani infotainmentu. Ve vyšších verzích najdete velkou dotykovou obrazovku, která podporuje Android Auto a Apple CarPlay. Praktické funkce jako parkovací kamera, automatické parkování nebo bezklíčový přístup usnadňují každodenní používání. Mnoho lidí si myslí, že i starší Focusy nabízejí slušnou technologickou výbavu, ale teprve od ročníků 2015–2016 se dostáváme k hladké integraci chytrých telefonů.
Jedinečnou vlastností je podle mého názoru sportovní naladění podvozku, který i v běžných verzích nabízí skvělou ovladatelnost. Ford Focus test v různých scénářích potvrzuje, že vůz je zábavný na řízení, a zároveň poskytuje úroveň bezpečnosti, za niž si automobilka získala respekt.
Technologie | Základní verze | Střední verze | Vyšší verze (ST, RS) |
---|---|---|---|
Adaptivní tempomat | Ne (přípl.) | Ano (přípl.) | Ano (většinou v základu) |
Automatické parkování | Ne (přípl.) | Ano (přípl.) | Ano (přípl.) |
Infotainment (velký displej) | Ano (menší) | Ano (střední) | Ano (pokročilý) |
Sportovní režim jízdy | Ne | Ne | Ano (přímo v ST / RS) |
Ekonomika
Spotřeba paliva u Fordu Focus se liší podle konkrétní motorizace. Tříválcové EcoBoosty dosahují ve městě kolem 6–7 l/100 km, na dálnici 5–6 l/100 km a ve smíšeném cyklu se pohybují kolem 5,5–6,5 l/100 km. Starší benzinový ford focus 1.6 ze série mk2 nebo mk3 může jezdit zhruba za 7–8 l/100 km, podle stylu řízení.
Náklady na vlastnictví se skládají z povinného ručení, případného havarijního pojištění a pravidelných servisních prohlídek. Ford patří k značkám s rozsáhlou servisní sítí, což drží ceny náhradních dílů v rozumných mezích. Daně a poplatky spojené s provozem se odvíjejí od výkonu a emisí, přičemž novější verze mají nižší emisní limity, a tudíž bývají z hlediska ekologické daně příznivější.
Hybridní a elektromobilní varianty Focusu se na evropských trzích neprosadily tak výrazně, takže kdo hledá maximální úsporu, sáhne spíše po dieselu nebo nejnovějším EcoBoostu s mild-hybridní technologií.
Motor | Město (l/100 km) | Dálnice (l/100 km) | Smíšený cyklus (l/100 km) |
---|---|---|---|
1.0 EcoBoost (3vál) | 6–7 | 5–6 | 5.5–6.5 |
1.6 (benzin) | 7–8 | 5.5–6.5 | 6.5–7.5 |
2.0 TDCi | 5.5–6.5 | 4.5–5.5 | 5–6 |
ST (2.0 EcoBoost) | 8–10 | 6–7 | 7–8.5 |
Cena a výbava
Základní verze Fordu Focus bývá cenově dostupná, startuje kolem 400–450 tisíc Kč za ojetý kousek s pár lety provozu nebo kolem 500–600 tisíc Kč v novějším provedení. Pokud míříte na vyšší komfort, stojí za úvahu verze Titanium s lepšími materiály v interiéru a rozšířenou bezpečnostní výbavou. Sportovně orientované varianty, jako ST či RS, se pohybují v úplně jiných cenových relacích – v závislosti na stavu vozu a trhu mohou stát přes 700 tisíc a více.
Hlavní rozdíly ve vybavení spočívají v typu sedadel, úrovni infotaimentu a asistenčních systémech. Balíčky mohou zahrnovat například navigaci, vyhřívaná sedadla nebo adaptivní světlomety. Podle mého názoru je výhodné se podívat po střední výbavě, třeba Trend nebo Titanium, k nimž pak lze přidat vybrané prvky na míru.
Poměr ceny a kvality je u Focusu dlouhodobě příznivý. Novější modely (ford focus mk4) nabízejí zajímavou kombinaci výkonu, designu a technologií, aniž by sahaly do astronomických částek. U starších vozů (ford focus 2011 nebo 2012) se dá najít dobrý poměr výkon/cena na trhu s ojetinami, pokud si pohlídáte servisní historii a stav vozu.
Sestava | Cena (od) | Klíčové rysy |
---|---|---|
Trend | ~ 400 000 Kč (ojetina) | Základní výbava, základní motory |
Titanium | ~ 450 000 Kč (ojetina) | Lepší interiér, pokročilé asistenty, vyšší komfort |
ST (sport) | ~ 700 000 Kč (ojetina) | Výkonný motor, sport. podvozek, agresivnější vzhled |
RS (top sport) | 900 000+ Kč (ojetina) | Extrémní výkon, pohon 4×4 (MK3), limitované edice |
Srovnání s konkurencí
V nižší střední třídě Ford Focus soupeří s modely typu Volkswagen Golf, Opel Astra a Škoda Octavia. Golf je tradičním konkurentem, který se vyznačuje precizním zpracováním a širokou nabídkou motorizací. Astra láká na zajímavé cenové nabídky i bohatou standardní výbavu, zatímco Octavia boduje svým prostorným interiérem a objemným kufrem.
Z hlediska ceny se Focus pohybuje někde mezi Astrou a Golfem – je často levnější než Golf, ale může být o něco dražší než Astra v podobné specifikaci. Pokud jde o jízdní dynamiku, Focus si tradičně vede velmi dobře, mnozí ho považují za nejovladatelnější auto v této třídě. Golf mívá kultivovanější motory a prémiovější dojem, zatímco Astra má v posledních ročnících mírný náskok v technologické výbavě.
Co se spotřeby paliva týče, všechny modely nabízejí podobné hodnoty, zejména pokud porovnáte rovnocenné motorizace (např. 1.0 TSI vs. 1.0 EcoBoost). Pokud sáhnete po dieselové verzi, rozdíly se stírají ještě více. V otázce technologií jsou na tom Focus, Golf a Astra dost podobně – parkovací asistent, adaptivní tempomat a dotykové displeje patří ke standardům vyšších výbav.
Výhodou Focusu je především jeho řidičská radost – vůz skvěle drží stopu a volant nabízí vynikající zpětnou vazbu. Golf vsází na renomé a kvalitní vnitřní materiály, zatímco Astra cílí na cenově citlivější klientelu a moderní design interiéru.
Model | Cenové rozpětí (ojetiny) | Výkon (běžné motory) | Kufr (l) | Klíčové plusy |
---|---|---|---|---|
Ford Focus | 400–900 tis. Kč | 74–257 kW (ST/RS) | 370–490 | Skvělá ovladatelnost |
VW Golf | 450–1 mil. Kč | 66–228 kW (GTI, R) | 380–610 | Kvalitní interiér, renomé |
Opel Astra | 350–800 tis. Kč | 66–147 kW | 370–540 | Výhodná cena, bohatá výbava |
Zkušební jízda: zážitek z jízdy
Když jsem naposledy usedl do Fordu Focus, okamžitě mě oslovila pohodlná sedadla a poměrně nízký, ale přitom přirozený posed za volantem. Rozhled z vozu byl výborný, a to i v hustém městském provozu, kde jsem měl perfektní přehled o okolí. Přesné řízení mi dodávalo jistotu při proplétání se úzkými uličkami a kruhovými objezdy.
Na dálnici se Focus choval klidně, ať už šlo o verzi s menším EcoBoostem, nebo silnější motorizaci. V menších rychlostech byl vůz tichý a nepropouštěl zbytečné vibrace do kabiny, zato při ostrém zrychlení rozezní motor charakteristickou jadrností. Tento vůz nejen jezdí, ale i inspiruje – doslova mě pobízel k svižné jízdě a testování jeho hranic v zatáčkách.
Když jsem zvolil sportovní režim (např. u verze ST), byl rozdíl v reakcích vozu ještě výraznější. V tu chvíli jsem si připadal jako na menším okruhu – auto reagovalo na každý pohyb volantem a podvozek pečlivě filtroval nerovnosti. Pro běžný provoz je ovšem naladění měkčí, takže se nemusíte bát, že byste se na rozbitých silnicích „vymlátili“.
Skryté náklady a nuance vlastnictví
Jako u každého auta je třeba počítat s pravidelnou údržbou – olej, filtry, brzdové destičky a občas výměna tlumičů. Pokud jde o Ford Focus, naštěstí seženete díly za relativně příznivé ceny, protože se jedná o masový model s bohatou nabídkou originálních i neoriginálních komponentů. Obtížné shánění náhradních dílů se týká spíše specifických verzí, jako je RS, kde některé části (např. sportovní brzdy) mohou být dražší.
V extrémních podmínkách, například v zimě s velkým množstvím sněhu, je třeba myslet na správné zimní pneumatiky a pravidelnou kontrolu podvozku. U starších ročníků (2006, 2007 nebo 2009) se můžou objevovat drobné problémy s korozí nebo elektronikou, ale při včasném servisu jim lze předejít.
Celkově vzato se provozní náklady u Focusu drží v rozumných mezích, pokud dodržujete servisní intervaly a nezanedbáváte pravidelnou údržbu.
Zda je vhodný pro rodinu, práci nebo cestování
Ford Focus se hodí pro rodiny, které preferují kompaktnější auto – zadní sedadla pojmou dětské sedačky a kufr ve verzi kombi pojme kočárek. Pokud máte více dětí, možná zvolíte raději větší model (např. Ford Mondeo), ale Focus zvládne běžné rodinné situace bez větších obtíží.
Pro práci, ať už jde o rozvozy či firemní jízdy, se Focus osvědčí díky spolehlivosti a jednoduchosti servisu. Firmy často pořizují flotily nižší střední třídy a Focus je tam oblíbený kvůli rozumné ceně a úsporným motorizacím.
Na dlouhých cestách oceníte pohodlí předních sedadel a celkovou pohodu v kabině. Podle mého názoru je Focus dobrým kompromisem, když chcete spojit městskou obratnost s relativní prostorností a úsporností pro dálkové jízdy.
Jedinečné vlastnosti
Ford Focus vyniká zejména v oblasti ovladatelnosti a podvozku. Už první generace Ford Focus mk1 z konce 90. let nastavila laťku velmi vysoko a dodnes je model chválen za precizní řízení, které mnoho konkurentů nedokáže překonat. Pokud se podíváte na verze ST a RS, pochopíte, že se bavíme o autě, které se skvěle hodí i na amatérské závodní jízdy.
Parkoviště, na které se dokonale vejde auto i do úzké městské kapsy, oceníte kvůli kompaktním rozměrům a dobrému rejdu. Kombinace praktičnosti, zábavného řízení a přitom stále solidní spolehlivosti dělá z Focusu unikátní volbu v nižší střední třídě.
Budoucí likvidita
Ztráta hodnoty v čase bývá u kompaktních vozů obecně rychlejší než u prémiových značek, ale Ford Focus drží krok s konkurencí. Pokud vůz pravidelně servisujete a vyhnete se větším haváriím, neměli byste mít velké problémy s budoucím prodejem. Modely s populárními motory a slušnou výbavou se prodávají lépe než třeba méně žádané motorizace či „osekané“ verze.
Na sekundárním trhu je o ojeté Focusy stabilní zájem, a to jak ze strany soukromých osob, tak menších firem. Pokud cílíte na dlouhodobé vlastnictví, Focus nabízí dobrý kompromis mezi pořizovací cenou, jízdními vlastnostmi a spolehlivostí.
Výhody a nevýhody
Hlavní výhodou Focusu je jeho univerzálnost – nabízí se jako hatchback, kombi i sportovní derivát, takže si vybere skoro každý. Skvělé jízdní vlastnosti a relativně nízké provozní náklady jsou dlouhodobou devizou modelu, navíc Ford poskytuje širokou škálu motorizací, což pomáhá přizpůsobit výběr konkrétním preferencím.
Na druhou stranu existují i nevýhody. Prostor na zadních sedadlech nemusí vyhovovat vysokým pasažérům, a pokud zvolíte starší benzinové motory (např. 1.6 z let 2006–2009), můžete pocítit jisté omezení v dynamice. Verze ST a RS také narážejí na vyšší pojištění a servisní náklady, které nejsou vždy přátelské k peněžence.
Z hlediska konkurence však Focus stále obstojí velmi dobře – nabízí solidní kompromis mezi cenou, kvalitou a zábavou za volantem. Pokud hledáte spolehlivý vůz pro každodenní použití, ať už rodinné, nebo pracovní, Focus stojí za pozornost.
Balíčky služeb a pojištění
Záruční podmínky u nového Fordu Focus se nejčastěji pohybují v rozmezí 2–3 let nebo do vyčerpané porce kilometrů, podle toho, co nastane dříve. Někteří prodejci nabízejí prodloužené záruky, což může být vhodné, pokud plánujete auto využívat déle. Doporučuji zkontrolovat, jaké díly a servisní úkony programy pokrývají.
Doplňkové služby zahrnují asistenční program, který vám může pomoci při defektu, nehodě nebo poruše. Některé balíčky pojištění počítají i s náhradním vozem. Pokud jde o havarijní pojištění, sazby se liší v závislosti na motorizaci a hodnotě vozu – silnější verze ST a RS mohou být pro pojišťovny rizikovější.
Balíčky prodloužené záruky často pokrývají klíčové komponenty, jako je motor a převodovka, a mohou zahrnovat i slevy na spotřební materiál. Pro náročnější řidiče, kteří hledají jistotu, je to možnost, jak udržet náklady na servis pod kontrolou.
Závěr
Ford Focus zůstává pevnou volbou ve střední třídě, a to díky skvělým jízdním vlastnostem, dostupným motorizacím a variabilním výbavovým stupňům. Jeho silné stránky oceníte hlavně v každodenním provozu, kdy se projeví jeho obratnost a pohodlný interiér. Pokud hledáte auto, které dokáže rodinné i firemní úkoly zvládnout s přehledem, Focus může být správnou volbou.
Osobně bych doporučil prověřit si historii vozu při koupi ojetiny a u novějších ročníků prozkoumat, jaké asistenční systémy a komfortní prvky reálně využijete. Tento vůz se stane odrazem stylu a pohodlí v dynamickém světě, pokud mu věnujete potřebnou péči. Focus je důkazem, že i v nižší střední třídě lze najít spojení spolehlivosti, výborného řízení a slušné ceny.
Často kladené otázky
Jaká je skutečná spotřeba paliva u Fordu Focus?
Záleží na motorizaci a stylu jízdy. Tříválcový EcoBoost se pohybuje kolem 5,5–6,5 l/100 km ve smíšeném provozu, zatímco ST/RS varianty mohou atakovat 8–10 l/100 km nebo více.
Jsou starší modely (ford focus 2006, 2007 atd.) stále spolehlivé?
Většinou ano, pokud je udržujete podle servisního plánu. Zkontrolujte především stav motoru a podvozku, koroze se může objevit v místech, kde byl vůz vystaven soleným silnicím.
Jaké verze karoserie mám k dispozici?
Nejčastějšími variantami jsou hatchback a kombi. U starších generací se objevila také varianta sedan, ale hatchback byl na evropském trhu vždy nejpopulárnější.
Je Ford Focus vhodný pro rodinu s dětmi?
Ano, pro menší rodinu je dost prostorný. Pokud potřebujete víc místa, doporučuji verzi kombi.
Který motor je nejlepší, když chci levný provoz a spolehlivost?
Mnoho lidí si myslí, že ideální je diesel 1.5 TDCi nebo menší EcoBoost 1.0, který skvěle vyvažuje výkon a spotřebu.
Vyplatí se investovat do Ford Focus ST nebo RS?
Pokud toužíte po sportovním zážitku, určitě ano. Počítejte s vyššími náklady na pojistku, pneumatiky a servis.
Jaký je rozdíl mezi MK2, MK3 a MK4?
Každá generace přináší lepší bezpečnost, komfort a motory s nižšími emisemi. MK4 (od 2018) se pyšní moderním infotainmentem a efektivnějšími motory.